Huomioita Jouluapu- ja Apua vähävaraisille -ryhmien avuntarvitsijoista
Haluan tänäkin vuonna muistaa vähävaraisia lapsiperheitä jouluavun merkeissä ja selasin avuntarvitsijoiden ilmoituksia. Muutama hyvä kohde löytyi ja otin yhteyttä, mutta samalla huomasin kaavan näissä avuntarvitsijoissa:
* vuosien masennusta ja/tai työkyvyttömyyttä
* molemmat vanhemmat työttöminä, usein pitkäaikaistyöttömyyttä. Useita lapsia tästä pitkästä työttömyydestä huolimatta ja usein 2v väleillä, nuorin alle yksivuotias
* hyvin nuorella iällä hankitut lapset, vanhemmalla ei ammattia ja parhaassa tapauksessa kouluttautumassa nyt.
* vaatekoko vanhemmilla XL ja isompi, lapset myös isokokoisia (eufemismi lihavalle). Joo, epäterveellinen ruoka on halvempaa kuin terveellinen, mutta se on se määrä molemmissa, joka lihottaa.
* yksi tai useampi lapsista "erityislapsia" joilla kaikenlaisia herkkyyksiä ja diagnooseja. Miten samassa perheessä on esim. 2 ADHD-lasta; onko se geneettistä (tämän kysyn ihan rehellisen tietämättömänä)?
* Yksinhuoltajaäitien osuus on valtava ja heidän tarinoissaan toistuu se, ettei isä ole missään tekemisissä.
* joulukoristeiden puute - onko joulu tullut yllätyksenä heille kaikki nämä vuodet?
Minusta näille avuntarvitsijoille pitäisi jouluavun jälkeen laittaa pakolliseksi Elämänhallinnan kurssi päättökokeella (siellä käsiteltäisiin mm. taloudenpito ja -suunnittelu, kouluttautumis- ja työllistymissuunnitelma) sekä ehkäisykapseli naisille ja kondomeja miehille, ettei tule lisää lapsia siihen kurjuuden keskelle. Ymmärrän, että kaikilla ei ole samat rahkeet ottaa vastuuta elämästään, mutta kyllä tätä toivottomuuden ja muiden avun huomaan heittäytymisen määrää pitäisi hillitä. Elämäntapa periytyy lapsille ja pian meillä on seuraava sukupolvi (joulu)avun tarpeessa.
Mielipiteitä ja aiotteko osallistua näihin keräyksiin tänä vuonna?
Kommentit (49)
Sinänsä kiinnostava tuo adhd,kun jossain tv-dokumentissa oli yksi adhd-diagnoosin saanut, joka kertoi, ettei arki sujunut kovin hyvin ennen lääkitystä. Mutta hänen arkensa oli sellaista, ettei se olisi sujunut minultakaan,vaikka mulla ei ole diagnosoitu adhd:tä. Jos on esim. kotona monta lasta ja useita lemmikkejä, niin kyllä ainakin minulla menisi pasmat sekaisin ja unohtaisin monta tärkeää asiaa.
Pisti epäilemään, että onko mullakin adhd, kun elämän pitää olla yksinkertaista, jotta pärjään jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kiinnostava tuo adhd,kun jossain tv-dokumentissa oli yksi adhd-diagnoosin saanut, joka kertoi, ettei arki sujunut kovin hyvin ennen lääkitystä. Mutta hänen arkensa oli sellaista, ettei se olisi sujunut minultakaan,vaikka mulla ei ole diagnosoitu adhd:tä. Jos on esim. kotona monta lasta ja useita lemmikkejä, niin kyllä ainakin minulla menisi pasmat sekaisin ja unohtaisin monta tärkeää asiaa.
Pisti epäilemään, että onko mullakin adhd, kun elämän pitää olla yksinkertaista, jotta pärjään jotenkin.
Se ero voi olla juuri siinä, että sinä ymmärrät tuon kokeilemattakin. ADHD:sta kärsivä ei välttämättä pysty hahmottamaan tuollaista asiaa, ja vaikka hänen tilanteensa jostain syystä muuttuisi (esim. joku ottaisi lemmikit), hän olisi pian uudestaan toisenlaisissa ongelmissa.
ADHD tunnutaan keskusteluissa liitettävän näihin ongelmaperheisiin, mutta se korostuu heillä vain siksi, että heille elämänhallinta on muutenkin vaikeaa. Omassa hyvin toimeentulevassa perheessäni on ADHD:ta (mm. itselläni), mutta ei sitä kukaan meistä arvaisi, jos ei tietäisi. Totuus on kuitenkin se, että teemme pärjäämisemme eteen todella paljon töitä, mikä ei ikinä onnistuisi ilman lääkitystä.
Tyhmän aloittajan xxl-turhat jutut.
Netti mahdollistaa turhan kerjäämisen nykyään,näin säästyy omat rahat kun kerjää ylimääräistä!
Vierailija kirjoitti:
Ai, silloin kun olin työtön, niin mulle ois pitänyt valtion kustannuksella laittaa ehkäisykapseli, etten vaan lisäänny, nyt kun olen töissä taas ollut useamman vuoden, niin olenko ansainnut takaisin oikeuteni päättää itse siitä lisäännynkö vai en, vai veikö tuo työttömyysjakso mun lisääntymisoikeuden lopullisesti?
Olet asian ytimessä ja saa voimaan pahoin, että on niin ajattelevia ihmisiä oikeasti. Vaikka monet pitävät itseään sivistyneenä ja elämässä pärjäävänä, niin sydämen sivistys voi olla täysin kadoksissa silti.
Tuota en ole tosiaan koskaan ymmärtänyt, että köyhä on lihava.
Omassa lapsuudenperheessäni oltiin köyhiä ja vaikka syötiin sitä epäterveellistäkin (edullista ruokaa), niin ei kukaan kyllä meidän perheessä päässyt lihomaan, kun kaikki ruoat jaettiin perheen kesken eikä sitä ollut mitenkään paljoa. Herkkuja ei kovin usein ostettu, kun ei ollut varaa. Ainoastaan halvinta litran pahvipakkauksessa olevaa jäätelöä oli joskus ja siitäkin kaikille leikattiin n. 1cm viipaleet, ei siinä lihomaan pääse. Meidän perheessä kaksi kolmesta lapsesta oli alipainoisia ja loput perheenjäsenet hoikkia hekin.
Suomessa on se ongelma, että täällä tuetaan vasta sitten kun olet vetänyt homman ihan läskiksi. Tukiputkeen kun pääset, ei sieltä kannata pyrkiä pois .
Jos olet ns. tavallinen työssäkäyvä ihminen, joka kohtaa äkillisen tragedian elämässään, ei hän apua saa.
Täytyy muistaa se, että tavallinen pienipalkkainen suomalainen ei kuitenkaan NIIN PALJON enemmän tienaa, kuin sossusta kuuluttava.
Lisäksi työssäkäyvillä on enemmän kuluja (esim työmatkat, päivähoitomaksut ym), eli käyttöön jäävä netto usein pienempi kuin kotona makaavilla.
Vierailija kirjoitti:
Zing kirjoitti:
Sitä en itsekään ymmärrä, että jos ei ole koulutusta eikä töitä ja lisäksi on masennusta ja muuta, niin MIKSI IHMEESSÄ tällaiseen tilanteeseen aina hankitaan niitä lapsia? Eivät ne lapset automaattisesti tee tilanteesta parempaa, on vain lisää suita ruokittavana. En hankkisi lapsia ennenkuin minulla olisi vakituinen työ ja muutenkin asiat paremmalla tolalla. Kyllä ihmisillä itselläänkin pitää olla jotain vastuuta.
Minä olisin kyllä hankkinut lapsia, vaikka olisin ollut köyhä ja pitkäaikaistyötönkin. Kaipa sitä olisin silloinkin halunnut äidiksi ja kaivannut jotain merkityksellistä sisältöä elämään. Varmaan olisi katkeroittanut, jos olisin joutunut luopumaan kaiken muun lisäksi vielä äitiydestäkin vain siksi, ettei köyhällä saisi olla lapsia. Kyllähän suomalaisen köyhän/pienituloisen perheen lapsen elämä ja lapsuus voi olla ihan hyvääkin. Olisi sekin aika ikävää, että saisi vakituisen työn vasta melkein nelikymppisenä ja sitten ei enää onnistuisikaan lasten hankkiminen - siinä sitten tuntuisi varmaan tosi kivalta ja merkitykselliseltä käydä vakitöissä vuodesta toiseen tietäen, että jos olisi hankkinut lapset työttömänä, pystyisi ne nyt sillä vakityöllä elättämään, mutta lopulta itselle jäi vaan työnteko yksinäisiä eläkepäiviä odotellessa. Tuskin se, että on palkansaajana tekemässä töitä jonkun toisen firman hyväksi, riittää elämänsisällöksi.
Miettikää mitä sanotte, kun kirjoitatte noita "miksi tehdä lapsia" -juttujanne. Välillä kuulostaa minusta siltä, että etenkin jos itsellänne on lapsia ja koette lasten tuoneen elämäänne onnea ja merkityksellisyyttä, haluaisitte vain viedä sen saman kokemuksen joltain muulta. Ja nimenomaan köyhiltä, koska jos itse koette, ettei oma elämänne noin muuten ole niin kiinnostavaa, voisitte sitten kokea, että ainakin tuon toisen elämä on vielä kurjempaa. Muuta selitystä en keksi.
Eihän niitä lapsia tarvitse silti 7 hankkia, jos kuluneet 15 vuotta molemmat vanhemmat ovat olleet pitkäaikaissairaita ja työttömiä.
Edesvastuutonta.
Eikä edes yritetä miettiä mihin sitä rahaa oikeasti kuluu kun joku muu aina maksaa kaiken, aina vaan on "rahat loppu".