Apua! YTK perii takaisin yli kymppitonnin
Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Onko muilla käynyt samoin?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulle on maksettu liikaa ja nyt rahat peritään takaisin? Se on ihan reilua, vaikka ymmärrän harmituksen ja paniikin.
Ei ole maksettu liikaa koska oikeus ansiosidonnaiseen on.
Tässä on hieman hankala ottaa kantaa suuntaan tai toiseen, eli nythän pitäisi päättää, että oliko sinulla oikeutta ansiosidonnaiseen vai ei!
YTK on sitä mieltä, että ei ole, koska ovat perimässä takaisin ja sinä olet sitä mieltä, että on. Tähän emme voi ottaa kantaa ilman lisäselvitystä.
Toinen asia sitten on se, että ovat maksaneet mukisematta todella kauan ja nyt vasta alkavat periä takaisin kohtuutonta summaa. Mistä johtuu, että "huomasivat" pitkän ajan jälkeen, että et olekaan oikeutettu ansiosidonnaiseen, oletko toimittanut "väärennettyjä" tietoja elämäntilanteestasi vai mikä on peruste, että tukia on maksettu perusteettomasti?
Mitään väärää en ole tehnyt. Myöntävät tehneen virheen ja pahoittelevat tapahtunutta virhettä
Eli YTK:n mukaan sinulla ei ole ollut oikeutta turvaan.
Vaiko onko maksettu pelkästään liikaa?
Ei tästä nyt saa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Valitan työkseni kassojen päätöksistä ja sinun tarinassasi ei ole mitään järkeä. Tuollaista päätöstä ei tee yksikään kassa. Paska provo.
Nyt kuitenkin teki!
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kyllä tiedän vastaavan tapauksen. Joutui maksamaan suunnilleen kymppitonnin takaisin liitolle, kun liitolta olivat maksaneet korvauksia, samaan aikaan kun myös Kela oli maksanut.
No tuohan on selkeä petos.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä nyt saa selvää.
Tämä on minullekin liian sekavaa. Minulla on työssäoloehto täyttynyt ja olen oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Sisäisen virheen takia sitä kuitenkin peritään takaisin mutta eivät ota huomioon sen että minulla on oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan. Jos virkailija tekee virheen niin ei asiakas voi olla vastuussa siitä.
Tämähän vaikuttaa jännivältä.
Tulee mieleen Franz Kafkan oikeusjuttu jossa pankkivirkailija vangitaan ja asetetaan syytteeseen jota ei paljasteta.
Kirjoita tästä kirja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä nyt saa selvää.
Tämä on minullekin liian sekavaa. Minulla on työssäoloehto täyttynyt ja olen oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Sisäisen virheen takia sitä kuitenkin peritään takaisin mutta eivät ota huomioon sen että minulla on oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan. Jos virkailija tekee virheen niin ei asiakas voi olla vastuussa siitä.
Sekavaa tuntuu olevan joo. Jos sinulla on ollut oikeus päivärahaan ja sitä on maksettu, mitä sitten ollaan perimässä takaisin? Ei sellaista peritä takaisin, joka on ollut oikeutettua saada. Vain siinä tapauksessa peritään takaisin, että on maksettu jotain, johon ei le ollut oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Onko muilla käynyt samoin?
Joo, on käynyt samoin. Multa peritään takaisin yli sataa tonnia.
No luultavasti kyseessä on laskuvirhe, järjestelmävirhe tai näppäilyvirhe, joka on sitten usean kuukauden aikana ehtinyt kerryttää mukavan virhepotin. Liitoista en tiedä, mutta raha-asioiden parissa kun työskentelen, niin kyllä tuollaisia oikeasti aina välillä tapahtuu. Tosin noin suureen virhesummaan en ole koskaan törmännyt, mutta tapahtuneelle ei vain voi mitään. Takaisinmaksun saanee ositettua pienempiin eriin.
Juttelin kesällä puistossa henkilön kanssa, jolle oli käynyt aivan samoin, kuin ap:lle. Ihan mahdollista on. Hänellä summaa oli kohtuullistettu, useiden viikkojen vääntämisen jälkeen, siltikin maksettavaa jäi yli 2000 e, noin neljäsosa alkuperäisestä perittävästä summasta. Ilmeisesti päivärahan määrä laskee jossain vaiheessa ansiosidonnaista jonkun verran? Hänelle oli maksettu liian pitkään suurempaa summaa ja kun varsinaista rahapulaa ei ollut, ei ollut seurannut sen tarkemmin.
Tuntuu tosi käsittämättömältä, mutta kyllä on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä nyt saa selvää.
Sekavaa tuntuu olevan joo. Jos sinulla on ollut oikeus päivärahaan ja sitä on maksettu, mitä sitten ollaan perimässä takaisin? Ei sellaista peritä takaisin, joka on ollut oikeutettua saada. Vain siinä tapauksessa peritään takaisin, että on maksettu jotain, johon ei le ollut oikeutta.
Siis missä teidän logiikka oikein on? Ap on oikeutettu päivärahaan, mutta hänelle on vahingossa maksettu liian suurta päivärahaa. Eli on oikeutettu, mutta pienempään rahasummaan.
Hei, kyllä minä ihan hyvin tämän uskon.
Minulle kävi samoin vuonna 2015 mutta kelan kanssa. Sain työttömyyskorvausta ja sitä oli maksettu 15€/kk liikaa noin 6kk. Perivät minulta sitten koko 6kk bruttosumaa. Lasku oli yli 4200€.
Onnekseni sain 2kk vääntämisen jälkeen päätöksen että lasku mitätöidään ja maksoin "vain" 200€ (90€ virheellisesti maksettua, 60€ muistutus/laskutuskuluja ja 50€ korkoja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä nyt saa selvää.
Siis missä teidän logiikka oikein on? Ap on oikeutettu päivärahaan, mutta hänelle on vahingossa maksettu liian suurta päivärahaa. Eli on oikeutettu, mutta pienempään rahasummaan.
No mikä tässä siis on ongelma? Saanut liikaa päivärahaa jonkin näppäilyvirheen takia ja nyt se peritään takaisin.
Kyllä kai normaali ihminen osaa laskea etuuden määrän tuhannen euron tarkuudella?
Jos ap kuulusi ammattiliitton niin saisi ilmaset lakipalvelut hoitamaan tätä "väärää" takaisinperintää.
Oletko saanut samaan aikaan esim. sairaspäivärahaa?
Mulle tuli maksetaavaa 18000€, ei tosin YTK:n virheestä, mutta kuitenkin. Alun perin summa oli 24000€ mutta hallinto-oikeus armollisesti tiputti tuon summan 18000 euroon. Sinullakin on mahdollisuus valittaa tuosta päätöksestä, sillä saa ainakin peliaikaa. Ensimmäinen valitus meni johonkin lautakuntaan, en muista edes mikä se oli ja se ei kestänyt kauhean kauan. Mutta tuossa hallinto-oikeuden valituksen käsittelyssä taisi mennä pari vuotta. Se oli sikäli kyllä ikävää, että oli vähän koko ajan sellainen kuristava olo kurkussa kun ei tiennyt miten käy ja ennen kaikkea missä tahdissa tuo pitää maksaa pois. 18000€ on työttömälle iso raha. (Ja siinä odotellessa pelkäsin, että se on 24000€.)
No lopulta se päätös tuli ja sitä summaa alettiin periä päivärahasta samaan tapaan kuin jos olisin ollut ulosotossa. Laskettiin siis ulosoton suojaosuus ja siitä yli menevästä summasta perittiin joku osuus, olikohan se 2/3. Sitten kun pääsin opiskelemaan ja tulot oli vain 300€/kk (ja myöhemmin ei sitäkään) sain neuvoteltua että opiskelujen ajan maksan 100€/kk. Ja maksoin. Opintojen jälkeen aloin saada työmarkkinatukea ja silloin aloin maksaa 150€/kk omasta aloitteestani. Välillä pääsin puoleksi vuodeksi töihin, mutta maksoin vain 200€/kk koska olin niin pitkään maksanut nollatuloistakin 100€/kk. Tuota 200€/kk maksoin tosi pitkään ja nyt syksyllä aloin maksaa 250€/kk että saan maksettua loppuun ennen kuin tipun taas työmarkkinatuelle. Kun saan maksettua tuon loppuun, niin taitaa tulla aika lailla 10 vuotta siitä kun aloitin takaisinmaksun.
YTK:sta päin ei ole oltu minuun yhteydessä syksyn 2008 jälkeen. Silloin sovin opintojen aikaisista maksuista (olisivat halunneet 150€/kk mutta suostuivat 100€/kk) ja sen jälkeen olen muutellut maksuja omin päin suuremmiksi tulojen salliessa. Pari kuukautta sitten soitin sinne tarkistaakseni jäljellä olevan velkasaldon, että se täsmää omien muistiinpanojeni kanssa. Ja täsmäsi.
Mitenkään kerralla tuota ei siis tarvitse maksaa. Ja ennen kaikkea, siitä takaisinperintävelasta ei peritä korkoa. Luonnollisesti ne virheellisesti maksetut päivärahat pitää maksaa takaisin, ihan riippumatta siitä kenen virhe on kyseessä. Mutta takaisinmaksuun voi saada kohtuullistamista jos kokonaan takaisinmaksu olisi kohtuutonta. Minä olin valitusprosessin aikaan työtön ja varaton, joten minulle kohtuullistettiin. Tässä takaisinmaksun aikana sain pienen (90000€) perinnönkin, mutta en silti sen vuoksi mitenkään kiirehtinyt takaisinmaksua, koska sehän on korotonta lainaa.
Puhuit 10000 €:n bruttosummasta. Eli kun siitä on verot vähennetty jää jäljelle joku summa, josta voit sitten
vaatia alennusta kun syy on ollut siellä päässä. Tarjoudut maksamaan vaikka 500-1000 € ja thats it.
Mene vaikka oikeusaputoimistoon niin siellä laativat kirjelmän puolestasi. Eli summan kohtuullistaminen lienee paikallaan koska virhe on maksajan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli maksetaavaa 18000€, ei tosin YTK:n virheestä, mutta kuitenkin. Alun perin summa oli 24000€ mutta hallinto-oikeus armollisesti tiputti tuon summan 18000 euroon. Sinullakin on mahdollisuus valittaa tuosta päätöksestä, sillä saa ainakin peliaikaa. Ensimmäinen valitus meni johonkin lautakuntaan, en muista edes mikä se oli ja se ei kestänyt kauhean kauan. Mutta tuossa hallinto-oikeuden valituksen käsittelyssä taisi mennä pari vuotta. Se oli sikäli kyllä ikävää, että oli vähän koko ajan sellainen kuristava olo kurkussa kun ei tiennyt miten käy ja ennen kaikkea missä tahdissa tuo pitää maksaa pois. 18000€ on työttömälle iso raha. (Ja siinä odotellessa pelkäsin, että se on 24000€.)
No lopulta se päätös tuli ja sitä summaa alettiin periä päivärahasta samaan tapaan kuin jos olisin ollut ulosotossa. Laskettiin siis ulosoton suojaosuus ja siitä yli menevästä summasta perittiin joku osuus, olikohan se 2/3. Sitten kun pääsin opiskelemaan ja tulot oli vain 300€/kk (ja myöhemmin ei sitäkään) sain neuvoteltua että opiskelujen ajan maksan 100€/kk. Ja maksoin. Opintojen jälkeen aloin saada työmarkkinatukea ja silloin aloin maksaa 150€/kk omasta aloitteestani. Välillä pääsin puoleksi vuodeksi töihin, mutta maksoin vain 200€/kk koska olin niin pitkään maksanut nollatuloistakin 100€/kk. Tuota 200€/kk maksoin tosi pitkään ja nyt syksyllä aloin maksaa 250€/kk että saan maksettua loppuun ennen kuin tipun taas työmarkkinatuelle. Kun saan maksettua tuon loppuun, niin taitaa tulla aika lailla 10 vuotta siitä kun aloitin takaisinmaksun.
YTK:sta päin ei ole oltu minuun yhteydessä syksyn 2008 jälkeen. Silloin sovin opintojen aikaisista maksuista (olisivat halunneet 150€/kk mutta suostuivat 100€/kk) ja sen jälkeen olen muutellut maksuja omin päin suuremmiksi tulojen salliessa. Pari kuukautta sitten soitin sinne tarkistaakseni jäljellä olevan velkasaldon, että se täsmää omien muistiinpanojeni kanssa. Ja täsmäsi.
Mitenkään kerralla tuota ei siis tarvitse maksaa. Ja ennen kaikkea, siitä takaisinperintävelasta ei peritä korkoa. Luonnollisesti ne virheellisesti maksetut päivärahat pitää maksaa takaisin, ihan riippumatta siitä kenen virhe on kyseessä. Mutta takaisinmaksuun voi saada kohtuullistamista jos kokonaan takaisinmaksu olisi kohtuutonta. Minä olin valitusprosessin aikaan työtön ja varaton, joten minulle kohtuullistettiin. Tässä takaisinmaksun aikana sain pienen (90000€) perinnönkin, mutta en silti sen vuoksi mitenkään kiirehtinyt takaisinmaksua, koska sehän on korotonta lainaa.
Jaa sait aiheettomasti maksetun summan takaisinmaksun aikaan pienen perinnön?
Tulee mieleen tämä laulu
Saatte kohta lukea lehdestä siitä. Kyllä menee niin yli ymmärryksen minullakin