Olen valinnut vaurauden
Olisin voinut käyttää vanhempieni minulle säästämät lapsilisärahat päihteisiin, prostituutioon ja sipseihin, mutta säästin ensin rahasto-osuuksiin, sitten myin ne ja maksoin sijoitusasunnon käteisosuuden (otin siis 80% lainaa). Nyt on kolme sijoitusasuntoa ja niistä nettotuloja noin 2000 euroa kuussa plus arvonnousu. En moiti niitä, jotka ovat valinneet toisin, mutta tämä toimii minulle.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole valinnut vaurautta vaan syntynyt vauraaseen perheeseen koska vanhempasi eivät tarvinneet lapsilisiä elättämiseesi.
Eihän lapsen varallisuutta saa käyttää elatukseen.
Voi päivää. Lapsilisät ovat olemassa juuri siksi, että ne käytetään lapesta koituviin kuluihin. Näin köyhemmätkin voivat hankkia lapsia. Ei lapsilisiä ole tarkoitettu pesämunaksi, vaikka rikkaat eivät niitä tarvitsisikaan ja siksi voivat sääsätää ne.
Ei tarvitse olla rikas että lapsilisät säästyvät. Normaalitilanne normaalituloisessa perheessä on että niihin ei tarvitse koskea. Lapsi käyttää ne tai mieluummin niiden tuotot sitten kun tulee isoimmat kulut eli lasten lähtiessä opiskelemaan tai muuttaessa kotoa. Lapsia ei missään nimessä saa tehdä sellaiseen tilanteeseen, jossa lähtökohta on että lapsilisät tarvitaan välittömästi lapsen elatukseen. Siihen tilanteeseen voi tietenkin joutua esim. työttömyyden myötä mutta lapset pitää ja ennen kaikkea kannattaa tehdä jonkinlaisen säästötalletuksen päälle ja lapsilisät sitten sinne samalla tilille, sieltä lapsen kuluja maksuun jos ei palkka (+mahdolliset vanhempien pääomatulot) joka kuukausi riitä. Lapsiperhevaihe muutenkin stressaava, ei kannata ottaa toimeentulosta lisästressiä. Sehän on jo lapsen mielenterveydellekin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole valinnut vaurautta vaan syntynyt vauraaseen perheeseen koska vanhempasi eivät tarvinneet lapsilisiä elättämiseesi.
Ei välttämättä kyseessä ole vauras perhe. Jos tuo perhe on esim kuluttanut maltisemmin kuin muut, niin sillä jo säästää sievoisia summia ja voi panostaa lasten tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Päihteisiin, prostituutioon ja sipseihin?
Varmistan uteliaana, millaisessa perheessä sinä kasvoit, jos nuo tuntuivat vaihtoehdoilta?
Lukuunottamatta prostituutiota, luulen et aika monilla nuorilla menee rahaa bilettämiseen (=päihteet ja sipsit)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsen varallisuutta saa käyttää elatukseen.
Voi päivää. Lapsilisät ovat olemassa juuri siksi, että ne käytetään lapesta koituviin kuluihin. Näin köyhemmätkin voivat hankkia lapsia. Ei lapsilisiä ole tarkoitettu pesämunaksi, vaikka rikkaat eivät niitä tarvitsisikaan ja siksi voivat sääsätää ne.
Ei tarvitse olla rikas että lapsilisät säästyvät. Normaalitilanne normaalituloisessa perheessä on että niihin ei tarvitse koskea. Lapsi käyttää ne tai mieluummin niiden tuotot sitten kun tulee isoimmat kulut eli lasten lähtiessä opiskelemaan tai muuttaessa kotoa. Lapsia ei missään nimessä saa tehdä sellaiseen tilanteeseen, jossa lähtökohta on että lapsilisät tarvitaan välittömästi lapsen elatukseen. Siihen tilanteeseen voi tietenkin joutua esim. työttömyyden myötä mutta lapset pitää ja ennen kaikkea kannattaa tehdä jonkinlaisen säästötalletuksen päälle ja lapsilisät sitten sinne samalla tilille, sieltä lapsen kuluja maksuun jos ei palkka (+mahdolliset vanhempien pääomatulot) joka kuukausi riitä. Lapsiperhevaihe muutenkin stressaava, ei kannata ottaa toimeentulosta lisästressiä. Sehän on jo lapsen mielenterveydellekin raskasta.
En ole tästä samaa mieltä. Me saimme lapset opiskeluaikana, mikä oli todella fiksu ratkaisu kaikin puolin. Me saatiin kumpikin vanhempi viettää paljon aikaa lasten kanssa, jotka eivät pienenä kauheesti tarvinneet maallista materiaa. Nyt myöhemmin ehtii tienaamaan kyllä. Säälittää todella pienet, jotka ovat pitkää päivää hoidossa, sydän murtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kyseessä ole vauras perhe. Jos tuo perhe on esim kuluttanut maltisemmin kuin muut, niin sillä jo säästää sievoisia summia ja voi panostaa lasten tulevaisuuteen.
Tän yhteiskunnan ongelma on just se, et on tietyt sallitut kohteet, joihin rahaa saa hassata ja auta armias, jos kehtaat säästää jotain, niin joku on määkimässä että sulla on liikaa!
Ei se vaadi ku muutaman koko perheen Kanarian reissun vähemmän, niin siinä on jo sievoiset summat säästössä. Tai baarireissut kokonaan pois. Mut ku ei. Nämä, esimerkiksi, on niitä "peruselämään" kuuluvia asioita, joiden kustannuksia ei kukaan laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmistan uteliaana, millaisessa perheessä sinä kasvoit, jos nuo tuntuivat vaihtoehdoilta?
Lukuunottamatta prostituutiota, luulen et aika monilla nuorilla menee rahaa bilettämiseen (=päihteet ja sipsit)
Kyllä aika monella menee prostituutioonkin.
Ihan mielenkiinnosta, paljonko on vuokrat noissa kolmessa asunnossa jos netto on 2000€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika monella menee prostituutioonkin.
Jaa. No en tiedä. Jos se on sitten joku uusi suuntaus? Luulis että nuoret pärjää hyvin ilman maksullistakin.
Jos jollain on enemmän rahaa käytössä, sen on täytynyt saada sitä enemmän kuin muut (ja vieläpä perusteettomasti)
Tässä suomalaisten logiikka tiivistettynä.
Ei: Voisinko minä valita paremmin? Miten voisin kehittää omaa tilannettani?
Eikä: Onko minun kulutustottumuksissa jotain pielessä?
Vaan: Tuo vaan saa ja minä en -epistä.
Ja: Poliitikot on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut vanhemmiltani mitään lapsilisärahoja vaan olen ostanut sijoitusasunnot ja rahasto-osuudet ihan itse tienaamillani rahoilla.
Sama,, hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut vanhemmiltani mitään lapsilisärahoja vaan olen ostanut sijoitusasunnot ja rahasto-osuudet ihan itse tienaamillani rahoilla.
Sama,, hyvä me!
Sama, mutta lapsellemme haluan silti helpomman alun ja siksi sijoitamme lapsilisät. Jos lapsesta tulee riittävän fiksu, niin tässä on mahdollisuudet sukupolvet ylittävään vaurauden kierteeseen.
Meitä oli seitsemän lasta, äiti kotona isä kunnan hommissa. Omakotitalo rakennettiin, lapsilla oli aina puhdasta ja ehjää yllä. Ruoka pöydässä, välttämättömät urheiluvälineet yms. hankittiin. Siihen aikaan tehtiin luokkaretkiä ja jokainen niillekin pääsi. Lapsilisiä ei venynyt pankkiin tallennettavaksi, emmekä olleet varakas perhe. Äitini mielisanonta oli "ei rikas jos ei tiivis".
Isä poltti tupakkaa kunnes 60-vuotiaana lopetti. Alkoholia ei käytetty ollenkaan. Pieniä ulkomaan matkojakin tehtiin, mm. muutama kerta Ruotsiin ja isä ja äiti Kreetalla. Me mukulat matkusteltiin sitten kun tienattiin rahaa.
Jokainen meistä joka halusi, koulutettiin. On ylempää tutkintoa ja vähän alempaa tutkintoa. Kaikki pärjäämme hyvin, olemme valinneet - no, jos ei vaurauden niin hyvinvoinnin.
Kotoa saadun mallin mukaan yritteliäisyys ja kova tahto sekä selkeä päämäärä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko on vuokrat noissa kolmessa asunnossa jos netto on 2000€?
Porvoossa vuokraustoiminta on kannattavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ja koska asunnot on ostettu? Ja miten asuu ap itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa vuokraustoiminta on kannattavaa :)
Porvoossa kaikki on paremmin...
Aika syvältä maksella perheille lapsilisiä jotka on tarkoitettu lapsen kuluihin ja ne käytetäänkin omaisuuden kartuttamiseen. Tulorajat noihin pitäis saada, ei oo yhteiskunnan homma tukea matkustelua ja ensiasunnon hankintaa lapsilisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama,, hyvä me!
Sama, mutta lapsellemme haluan silti helpomman alun ja siksi sijoitamme lapsilisät. Jos lapsesta tulee riittävän fiksu, niin tässä on mahdollisuudet sukupolvet ylittävään vaurauden kierteeseen.
Sama tässäkin, säästän ja sijoitan myös lapselle, samasta syystä kuin sinä. Tiedän miltä tuntuu kun kotoa muuttaessa saa vain potkun persauksille, ja ensimmäiset haarukat, veitset, pyyhkeet ja muut ostetaan opintolainalla. En halua sitä lapselleni, eikä niin näytä olevan käymässäkään. Hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Aika syvältä maksella perheille lapsilisiä jotka on tarkoitettu lapsen kuluihin ja ne käytetäänkin omaisuuden kartuttamiseen. Tulorajat noihin pitäis saada, ei oo yhteiskunnan homma tukea matkustelua ja ensiasunnon hankintaa lapsilisillä.
Ilmainen perusopetuskin on eräänlainen lapsilisä. Koulunkäynnistä pitäisi periä todelliset kustannukset plus kohtuullinen kate. Köyhille näihin menoihin voitaisiin myöntää toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, ostetaanko lapsilisillä yksivuotiaalle vaippoja vai 18-vuotiaalle ajokortti? Lapsilisä on palvelu, ei sosiaalituki, ja se kuuluu jokaiselle lapselle.
En saanut vanhemmiltani koskaan 20mk isompaa rahaa. Asuin lastenkodissa, jossa viikkis oli 20-50mk iän mukaan vuosina 1982-1993.
Ei ole ollut ongelmaa miettiä mihin saamani pesämunat käyttäisi.