Olen aloittelemassa yksityisenä pphoona ja bruttoliksani tulee olemaan 2700e/kk
Ei hassummin, muualla tösisä ollessani eli päiväkodissa saisin tonnin vähemmän eli 1700e/kk bruttona.
Mulle siis tulee 4,5 lasta hoitoon ja heistä 4 kokopäiviäisiksi=klo.7.30-16 ja tuo puolikas on 4h päivässä.
Vanhemmat maksavat 600e/kk ja saavat Kelalta sitä yksityisen hoidon tukea.
Kommentit (44)
ja iloinen... Jos niin on päässyt käymään ja sen täällä vielä mainitsee, niin varmaan av-mammat jyrää ja haukkuu lyttyyn :(
Ja ap mainitsi nimenomaan bruttotulot, ei nettoa...
itse olen yksityisenä pph:na, mutta otan aina vain yhden lapsen omieni seuraksi. Koska siinä on mahdollisimman pienet haitat ja mahdollisimman suuret hyödyt (esim. verot on pienet ja yel vapaaehtoinen n.5000euroon asti ja lapsella on sama hoitoaika (ei siis niin, että yksi tulee jo 5.30 ja vika haetaan 18.30).
Ensinnäkin laki kieltää (myös yksityisen) ottamasta noin montaa hoitolasta jos sulla on omia alle kouluikäisiä. Jos et noudata lakia, ei sulla ole MITÄÄN turvaa jos/kun jotain sattuu. Silloin olet ihan itse tyhmyydelläsi aiheuttanut vahinkoa. Ja mietipäs nyt omaa jaksamistakin, jos sulla on vaikka 6-7 pientä hoidossa ?? Et tulisi jaksamaan.. varsinkaan kun et voi tietää minkälaisia tapauksia noi tulevat hoidokkisi ovat. Oikeasti peräänkuulutan vastuutasi, et todellakaan saa ottaa liian montaa lasta.
Siis 600e voi pyytää per lapsi, sit menee se yel ja verot, meneekö sitten vielä työttömyysmaksut sun muut? Miten ne muuten maksetaan, jälkikäteenkö? Saako muuten omasta lapsesta kodinhoidontukea jos on pph:na?