Olen aloittelemassa yksityisenä pphoona ja bruttoliksani tulee olemaan 2700e/kk
Ei hassummin, muualla tösisä ollessani eli päiväkodissa saisin tonnin vähemmän eli 1700e/kk bruttona.
Mulle siis tulee 4,5 lasta hoitoon ja heistä 4 kokopäiviäisiksi=klo.7.30-16 ja tuo puolikas on 4h päivässä.
Vanhemmat maksavat 600e/kk ja saavat Kelalta sitä yksityisen hoidon tukea.
Kommentit (44)
mutta, itse olen kunnallinen ja mitä koulutukseen/työkokemukseen tulee niin mulla sitä riittää esim, vaikeasti kehitysvammaisten/ erityisoppilaiden/ puiston ohjaajana. Palkka ei ikävä kyllä ole kohdallaan, siksi tämä onkin KUTSUMUSTYÖ. Itselläni on kolme omaa lasta, nuorin heistä jo 4. Kaksi koululaista. Että en omaakaan lastani tässä ole ajatellut, siis hänen kotona hoitamistaan.... itse asiassa lapseni ovat olleet kodin ulkopuolella hoidossa, myös nuorin.
Ehkä ap ei vastaa, koska täällä on näin arvostelevaa väkeä. Ei ikäänkuin halua lisätä vettä myllyyn..
Oletko sinä se, joka olet täällä aiemminkin kertoillut näistä kuvioista? Onko sulla omia lapsia ollenkaan vai ovatko jo koulussa?
Tsemppiä uuden uran alkuun!
Eri asia vaan miten jaksan 4,5 lapsen (ja omieni) kanssa kuukaudesta toiseen mutta ainakin nyt toistaiseksi näin.
ap
hinta? Mitä ekstraa? Kun ihan kunnallisissa päiväkodeissa saattaa olla poreallas, missä lapset saavat olla " uimassa" tai tulee musiikkipedagogi pitämään tuntia... Mitä superia sinä tarjoat tuohon hintaan?
Verot, vakuutukset, ruuat hoitolapsille?
Ei kai sun omista lapsista ole murhetta, kun ovat koulussa?
mahdolliset tarvikkeet, kuten lisäsängyt, yel-maksut, verot jne...
eli koska olen yrittäjä niin saan starttirahaa ja summa on 650e/kk/½v ajan ja sen jälkeen harkinnanvaraisesti 500e/kk/4kk ajan:).
Verot tietty menee mutta niinhän menis tuosta 1700e liksastanikin, vakuutusmaksu on muutaman kympin vuodessa ja yellistä en vielä tarkemin tiedä.
Tavan kotiruokaa teen ja tarjoan heille ja starttirahalla ostan tarvikkeita ym.
ap
yksityisten hoitsujen sivustolta voit katsoa että suositus ja minimikorvaus on 500e/kk/lapsi kun kyse ykistyisestä pphoosta.
ap
ensi alkuun vähän vajaat 20% sun tuloista. :)
lol itsellesi, et onnistu himmentämään iloani asian suhteen.
Mulla menis 1700e palkastanikin n.20% veroa+työmatkakulut+päivähoitomaksut yms joten voitolle tulen jäämään ja kirkkaasti.
ap
Tehnyt portfolion aiheesta, käynyt suullisessa tentissä jne... Sun kannattaa myös liittyä johonkin työttömyyskassaan sekä suosittelen esim. Suomen yrittäjien jäsenyyttä, sieltä saa mm. lakineuvoja sitten, kun olet jäsen ja niitä kenties tarvitset.
Onnea koitokseen! Joko on toiminimi perustettu?
Yrittäjä kustantaa eläketurvansa itse. YEL-vakuutusmaksu on yhtä suuri kaikissa eläkevakuutusyhtiöissä. Maksuprosentin vahvistaa sosiaali- ja terveysministeriö vuosittain.
Yli 53-vuotiaiden yrittäjien eläkemaksu on paremman eläkekarttuman vuoksi korkeampi kuin nuorempien.
Alle 53-vuotiaan yrittäjän YEL-vakuutusmaksu on 20,8 % vahvistetusta palkkakertoimella tarkistetusta työtulosta. Yli 53-vuotiaan yrittäjän maksu on 21,9 %. Yrittäjän maksu nousee 53 vuoden iän täyttämistä seuraavan vuoden alusta toisin kuin työntekijöillä, joilla maksu nousee syntymäpäivää seuraavan kuukauden alusta.
Alennus alkavalle yrittäjälle
Ensimmäistä kertaa yrittäjäksi ryhtyvä saa YEL-maksusta 25 prosentin alennuksen neljän vuoden ajan. Alkavan alle 53-vuotiaan yrittäjän YEL-maksu on 15,60 % ja yli 53-vuotiaan 16,425 % työtulosta. Jos ensimmäinen yrittäjäjakso kestää alle 48 kuukautta, alennuksen voi saada vielä toiseen jaksoon.
Eräkuukausien valinta vaikuttaa maksuun
Yrittäjä voi tietyissä rajoissa itse valita maksujensa eräkuukaudet.. Maksun eräkuukausien valinta vaikuttaa korkoutuksen kautta erääntyvään YEL-maksuun. Maksulle lasketaan joko korkohyvitystä tai -veloitusta maksukauden puolivälistä eräpäivään. Laskennassa käytettävä laskuperustekorko on 1.1.2006 alkaen 6 % vuodessa.
YEL-maksu on pienin, 20,26 prosenttia (alle 53-vuotiaat) ja 21,34 (yli 53-vuotiaat), kun maksu erääntyy kerran vuodessa tammikuussa. Suurimmillaan maksu on 21,07 % (alle 53-vuotiaat) ja 22,18 (yli 53-vuotiaat), kun se painottuu loppuvuoteen ja erääntyy esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa kesäkuussa ja joulukuussa.
Itselläni kans on haaveissa perhepäivähoitajan työ... Kiitos muuten hyvistä tiedoista ;)
Sinun pitää maksaa tuosta eläkemaksut ja se, kuinka paljon niitä maksat vaikuttaa eläkkeeseesi. Minimi taitaa olla jotain 130 Euroa/kk ja sillä tosiaan eläke jää ihan mielettömän pieneksi. Lisäksi tarvit vakuutukset ja sinulle ei makseta kesältä palkkaa, lomarahoja jne. Sinun pitää varautua niihinkin. Verot menee tosiaan ja muistathan, että lasten ruuat ja askartelutarvikkeet, kaksostenrattaat yms. maksaa. Kunnallinen pph saa muistaakseni 4 Euroa/pv kuluihin. Ja kuluja on oikeasti.
Väitän, että et jää plussalle tuohon 1700 Euron bruttoon verrattuna. Ehkä starttiraha ajalta, muttet sen jälkeen.
vähän liikaa vahdittavaa yhdelle...
Ja se ei muuten ole mikään suositus vaan määräys.
Miksi ihmeessä vaativaa työtä tekevä pph - ei saisi saada kunnon palkkaa? Kun tosiaan huomioi, että tuosta summasta maksaa menonsa ja tasaa loma-ajan palkat. Eihän ap edes väittänyt, että tuo summa olisi lompakkoon joka kuukausi päätymässä. Eikä rahasta puhuminen pois sulje sitä, etteikö hoitaja voisi olla myös " kunnon ihana maija poppanen "
Onnea työhösi ap. Ja hatun nosto muillekin perhepäivähoitajille. Vaatikaa kunnallisetkin pph- kunnon korvaus työstänne!