Mitä työnantaja ajattelee työtodistuksesta ilman arviointia?
Olen irtisanoutunut nykyisestä työstäni ja aloittamassa pian uudessa työpaikassa. Nyt mietin, että millainen työtodistus minun kannattaisi pyytää. Suppeanhan saa automaattisesti jos ei erikseen pyydä arviointia. Tiedän, että jos pyydän sen arvioinnilla, siinä saattaa olla myös asioita, jotka eivät ole positiivisia. Tiedän, mitkä ongelmani työssä olivat ja pelkään, että ne laitetaan myös työtodistukseen. Vastoin yleistä luuloa, työtodistukseenhan saa laittaa myös negatiivista arviota vaikka täälläkin on joskus väitetty ettei saisi. Totuudenmukaisia arvioiden tietysti pitää olla.
Mutta onko myös suppea työtodistus sellainen asia, että tulevat työnantajat pitävät sitä merkkinä työntekijän huonoudesta? Että ei ole uskallettu pyytää arviota? Kannattaisiko siis ottaa riski ja pyytää työtodistus arvioinnilla? En voi tietää millaisen arvion tulisin saamaan, olisiko siinä mainittu vain positiiviset asiat vai myös ne negatiiviset.
Kommentit (26)
Ei ajattele mitään. Työtodistus ilman arvostelua on nykyään ihan normi.
Ymmärsinkö oikein sinulla on jo työpaikka valmiina ? Missä aloitat irtisanomisajan jälkeen ? Miksi sinne pitää enää näyttää työtodistusta
Ei voi pyytää molempia. Jos pyytää todistuksen arvioinnilla niin ei voi enää pyytää uutta ilman arviointia.
En ole koskaan edes kuullut mistään työtodistuksesta arvioinnilla. Kuulostaa joltain koulujen hommilta ennemminkin. Jokainen työtodistukseni on ilman arviointia ja hyvin on kelvannut aina eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein sinulla on jo työpaikka valmiina ? Missä aloitat irtisanomisajan jälkeen ? Miksi sinne pitää enää näyttää työtodistusta
Kokemus- ja ikälisät maksetaan vasta virallisten työtodistusten esittämisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki todistukset pitää näyttää. Joten kyllä tämä on huono asia minulle jos en saa selkeästi hyvää todistusta.
Olin opiskeluaikoina kesätyössä kauan sitten myymälässä jossa oli vain vanhoja, vuosikymmeniä samaa työtä tehneitä ihmisiä. Pyysin työtodistukseen arviota, mutta päällikkö kieltäytyi tätä kirjoittamasta perusteluna ettei huonoa arviointia saa edes kirjoittaa ja arvioinnissa verrataan vanhoihin työntekijöihin. Eli siis kun en parissa kuukaudessa pystynyt täysin samaan kuin kymmeniä vuosia työskennelleet, hän kieltäytyi arvioinnin kirjoittamisesta. Ei tuo mitään myöhempään työnhakuuni ole vaikuttanut. Olin tuolla töissä ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen, kun opinnot eivät vielä riittäneet oman alan töihin. Jo ennen kuin olin valmistunut, sain viimeisenä opiskeluvuonna oman alan työpaikan.
"Jos olet pyyntösi mukaisesti saanut työtodistuksen, jossa on arviointi, ja olet tyytymätön tähän arviointiin, sinulla ei ole oikeutta saada uutta työtodistusta ilman arviointia."
Lähde: työsuojelu.fi
Eli jos on pyytänyt arvioinilla ja on siihen tyytymätön, niin se on sitten voi voi. Ei voi pyytää enää uutta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan edes kuullut mistään työtodistuksesta arvioinnilla. Kuulostaa joltain koulujen hommilta ennemminkin. Jokainen työtodistukseni on ilman arviointia ja hyvin on kelvannut aina eteenpäin.
Mä olen esihenkilönä tehnyt paljon työtodistuksia joissa sanallinen arviointi. Lähinnä opiskelijoille tai muille nuorille jotka työuransa alussa. Tyyliin:
Työtehtävinä vastuualueeseen kuulunut myynti ja ostoreskontran hoito, laskun tarkastus sekä henkilöstöhallinnon avustavat tehtävät. Työssään hän on osoittanut tehtävien nopeaa omaksumiskykyä ja vastuunkantoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla molemmissa oli arviointi. Pyytämättä tuli ja kehujen kanssa. Ei niitä kyllä kukaan kysynyt ja nyt jo eläkkeellä. Oli useampikin työpaikka mutta ei mitään todistuksia tullut.
Vierailija kirjoitti:
"Jos olet pyyntösi mukaisesti saanut työtodistuksen, jossa on arviointi, ja olet tyytymätön tähän arviointiin, sinulla ei ole oikeutta saada uutta työtodistusta ilman arviointia."
Eli jos on pyytänyt arvioinilla ja on siihen tyytymätön, niin se on sitten voi voi. Ei voi pyytää enää uutta.
Pyytää ensin työtodistuksen, niin se tulee ilman arviointia. Sitten pyytää arvioinnilla ja käyttää sitä, jos arvio on hyvä. Vaikka suoraan sanottuna ei noita arvioita kukaan katso, työtodistuksesta katsotaan vain, miten pitkään on tehnyt ko. työtä.
Ikinä ei kukaan kysynyt tai halunnut nähdä työtodistuksia. Ne pitää olla mutta oman kokemukseni mukaan ne ei työnantajia kiinnosta.
t. 66v, eläkkeellä
No mikset kysy etukäteen, mitä siihen tulee?
Vierailija kirjoitti:
Voi pyytää samaan aikaan työtodistukset arvioinnilla ja ilman.
Vaikea uskoa, että kukaan ei katsoisi todistuksia kun kilpailu kurjimmistakin työpaikoista on nykyään todella kovaa. Ammattitaitoisia ihmisiä on työttöminä pilvin pimein ja vaatimukset työntekijöille yhä suurempia.
Ei noita kukaan kattele, joten ihan sama. Mä pyydän ihan vaan todistuksen ja lisäksi suositukset, eli jos kiinnostaa enemmän mun taannoiset tekemiset, voi soitella suosittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää molemmat.
Aina voi pyytää, mutta työnantajan ei tarvitse antaa kuin yksi.
Kiinnostaisi tietää, että mitä nämä työt ovat, joissa kukaan ei ole ollut kiinnostunut työtodistuksista. Koska omissa työpaikoissani niitä on kyllä katsottu ja nämä ovat olleet ihan duunaritöitä, ei mitään korkean tason työpaikkoja.
Pyydä molemmat?