Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos edunvalvottava pääsee palkkatöihin, saako hän tienaamansa rahat täysin omaan käyttöönsä?

Vierailija
05.11.2017 |

Vai meneekö rahat edunvalvojalle?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä edunvalvottava on alaikäinen ja olemme sopineet niin, että hänen tienaamansa rahat menevät sille tilille jota maistraatti valvoo ja annamme hänelle sitten vastaavan summan käyttörahaksi pimeästi. Osa ansioista on tullut alle 15-vuotiaana ja osa yli 15-vuotiaana, eli ihan lainkaan mukaan hän ei olisi saanut päättää noista alle 15-vuotiaana tienatuista rahoista. Yhteensä ansiot ovat olleet alle 1000€ joten olemme pitäneet parempana, että ne jäävät kartuttamaan omaisuutta ja annamme tiskin alta saman verran rahaa, että nuori pääsee myös kokemaan jonkinlaista iloa niistä tienesteistä. Ihan fiksusti on rahansa käyttänyt.

Kyllä jokainen saa päättää tienaamistaan rahoista ihan ikärajatta! Edunvalvoja ei voi kieltää esim. 14v ikäistä ostamasta itselleen polkupyörää kesätienesteillä, vaikka se raha edunvalvojan silmien ohi soljuisi. Vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia päättää minkäänikäisen lapsen omien rahojen käytöstä eikä vanhemmilla ole oikeutta myydä lapsen lahjaksi saamaa tai itse hankkimaa omaisuutta oli se sitten tietokone tai palapeli.

Vierailija
22/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida nuo edunvalvottavat olla palkkatyökelpoisia. Edunvalvoja huolehtii että laskut tulee maksettua ja ruokarahaa riittää koko kk. Jos tilille tulee enemmän kuin pakolliset menot, toki niillä saa hummata.

Mä en tajua miten ihmiset kehtaa laukoa näille palstoille tietämättömyyttään näin suoraan. Et selvästi tiedä asiasta yhtään mitään, joten miksi kommentoit? Terkuin, julkinen edunvalvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki valvottavan tulot menee valvojalle. Ja myös laskut ja jos joku lasku tulee kotiin välitetään valvojalle. Käyttörahaa saa kerran viikossa. Rahaa saa lisää hyvällä perustella, mutta pyritään pitämään siellä puskuri yllättävien menojen takia.

Vierailija
24/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne rahat edunvalvojalle mene, mutta hän huolehtii laskut ja sen, että rahat riittää kaikkiin menoihin. Oman kokemukseni mukaan ainakin yleiset edunvalvojat antavat kyllä käyttää omia rahoja aika hövelisti, jos asiakkaalla on varaa. Asiakkaan pitää vain aina pyytää rahaa tarvittaessa. Omaiset tmv ovat monesti kaikkein huonoimpia edunvalvojia.

Vierailija
25/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän yhden täysin työkykyisen edunvalvonnassa. Hän on hommannut sen itse peliongelman vuoksi. Mutta saa rahaa hankintoihin aika vapaasti kun joku vaan on kaverina katsomassa, että toteutuu. Esim. uutta takkia varten mun veli oli mukana.

Vierailija
26/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonta voi olla "täydellistä" esim. muistisairaiden vanhusten osalta, jolloin edunvalvoja päättää oikeustoimista, rahankäytöstä ja mm. huollosta ja asumisesta. Tai se voi olla vain esim. rahankäyttöön liittyvä edunvalvonta (esim. alaikäinen lapsi ja muualta saatu perintö, perinnölle voidaan laittaa edunvalvoja ettei esim. alkoholistivanhemmat hukkaa lapsen omaisuutta).

Vierailija
27/27 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rahat edunvalvojalle mene, mutta hän huolehtii laskut ja sen, että rahat riittää kaikkiin menoihin. Oman kokemukseni mukaan ainakin yleiset edunvalvojat antavat kyllä käyttää omia rahoja aika hövelisti, jos asiakkaalla on varaa. Asiakkaan pitää vain aina pyytää rahaa tarvittaessa. Omaiset tmv ovat monesti kaikkein huonoimpia edunvalvojia.

Minä olen palvelukodissa asuvan lähiomaiseni edunvalvoja. Kun edunvalvonta alkoi yli 10 vuotta sitten, juttelin siihen liittyvistä asioista palvelukodin esimiehen kanssa. Hänen kokemuksensa oli tasan päinvastainen kuin lainatulla kirjoittajalla. Hänen mukaansa monet yleiset edunvalvojat ovat todella kitsaita eivätkä meinaa antaa rahaa mihinkään ylimääräiseen, vaikka asiakkaalla olisi tilillä hyvin rahaa. Siksi hän suosittelikin omaisen ryhtymistä edunvalvojaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän