Pessimisti puoliso?
Tässä vuosien varrella miehestä on alkanut paljastumaan aika pessimistisiä piirteitä. Ensimmäisten vuosien rakastumishuuma kai peitti ne alleen, mutta nyt niitä on alkanut tulla esiin. Mies näkee monessa asiassa uhkia ja huolia ja sen pahimman vaihtoehdon tai negatiivisimman puolen asiasta. Ihan arkisissa jutuissa siis, ihan kuin mies ei osaisi luottaa siihen, että selvitään eikä se pahin aina toteudu (ja vaikka toteutuisi, niin selväisi siitäkin). Sitten mies stressaa paljon kun elää niiden kamalien uhkakuviensa keskellä. Tai ahdistuu kun luulee että jonkin asian negatiiviset puolet on muka se koko asia eikä osaa stressaantuneena nähdä, että asian hyvät puolet eivät ole kadonneet minnekään. Tämä ei siis koske meidän parisuhdeasioita eikä esim. suoraan lapsiin liittyviä juttuja niinkään vaan muita arjen asioita kuten hänen työtä vaikkapa.
Minä taas olen aika optimistinen ihminen, joka näkee kaikessa hyvää ja uskoo että kaikesta selvitään kävi mitä kävi. Mitä siis tehdä pessimistipuolisolle? Ahdistavaa katsoa kun toinen kärsii ja stressaantuu siitä mitä ikävää kuvittelee voivan tapahtua. Yritän aina tsempata ja sanoa mitä hyvää asioissa on ja että se ikävä juttu on todella epätodennäköinen, mutta mies ei edes kuuntele jos on stressaantunut (rentoutuneena kuuntelee ja uskoo minua kyllä, mutta en pääse hänen stressin "läpi").
Kommentit (27)
Lääkitys saattaisi auttaa, miehesi kuulostaa enemmänkin masentuneelta ja ahdistuneelta, kuin pessimistiseltä.
MIksi vähättelet miehen huolia?
Tarjoa konkreettisia ratkaisuja... Jos työ menee niin ansiosidonnaisella ja säästöillä pärjäämme niin ja niin monta kuukautta.... Tehkää budjettinne varautuen tulevaan eikä tuhlaamalla tänään....ehkä se mieskin sitten rentoutuu.
Itse olen myös pessimisti ja näen uhkia kaikkialla. Mutta mulla on niihin ratkaisu valmiina kun kohdalle osuu...eikä enää huoleta. Muut sanoo viilipytyksi, tapahtui mitä tapahtui, otan asian vastaan ja toimin sen mukaan pää kylmänä :)
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys saattaisi auttaa, miehesi kuulostaa enemmänkin masentuneelta ja ahdistuneelta, kuin pessimistiseltä.
Voi olla, mutta se on itse sitä mieltä että ei ole masentunut. Ap.
Häiritseekö pessimistisyys sinua?
Miksi et osaa nähdä puolisoasi (suhtautua häneen) optimistisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä jotain?
Harmittaa katsoa vierestä kun ihan tavallinen arki on toisen mielestä täyttä uhkakuvia ja stressinaiheita. Ap.
Vierailija kirjoitti:
MIksi vähättelet miehen huolia?
Tarjoa konkreettisia ratkaisuja... Jos työ menee niin ansiosidonnaisella ja säästöillä pärjäämme niin ja niin monta kuukautta.... Tehkää budjettinne varautuen tulevaan eikä tuhlaamalla tänään....ehkä se mieskin sitten rentoutuu.Itse olen myös pessimisti ja näen uhkia kaikkialla. Mutta mulla on niihin ratkaisu valmiina kun kohdalle osuu...eikä enää huoleta. Muut sanoo viilipytyksi, tapahtui mitä tapahtui, otan asian vastaan ja toimin sen mukaan pää kylmänä :)
Yritänkin tarjota konkreettisia ratkaisuja, mutta kuten kirjoitin aloituksessani niin mies ei kuule eikä kuuntele niitä jos on yhtään stressaantunut. On ihan yhdentekevää että sanonkin niitä edes, ne ei vaikuta siihen mitenkään, ihan kuin ne ei menisi jotain suodattimesta läpi ollenkaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee nähdä kun toinen kärsii turhaan. Haluaisin auttaa. Ap.
Se on masentunut eikä ressaantunut.
En varmaan osaa auttaa, mutta olen itse pessimistisen isän lapsi ja se on kyllä jättänyt jälkensä. Pessimismi myrkyttää lopulta kaiken mihin koskee. Voi myös vääristää perhedynamiikkaa: eli sinä saatat ruveta esittämään esim. lapsille yltiöoptimistista, ikään kuin tasataksesi tilannetta. En tiedä. Itse en olisi pystynyt selviämään elämäni vastoinkäymisistä, jos olisin tai kumppanini olisi pessimisti. Minäkin olen tosin hyvin stressiherkkä.
Miehen pessimismi tulee ehkä eniten esille siinä, että hän ei usko onnistuvansa siinä mitä yrittää tehdä vaan jos tulee puheeksi joku asia mikä sen pitäisi hoitaa (esim. työssään) niin se saattaa sanoa heti että "sekin epäonnistuu kuitenkin, ei kannata edes yrittää" eikä sitten yritä vaan stressaantuneena vain pyörii kun mikään ei (sen mielestä) onnistu. Ap.
Sairastan toistuvasti masennusjaksoja ja niihin liittyy ruminaatio eli märehtiminen, todelliset ja kuvitellut huolet pyörii päässä jatkuvasti. Masennuslääkekuuri kummasti auttoi asiaa ja pystyin taas näkemään jokapäiväisen elämän hyvät puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee hänen puolestaan tai hänen kanssaan masennustesti netissä. Eivät ne ihan pieleen mene.
Meillä oli myös vastaanlainen tilanne kymmenisen vuotta sitten ja en todellakaan jättänyt tilannetta siihen, että olisin sen hyväksynyt. Miehen masennus vaikutti koko perheeseen ja varsinkin lapset siitä kärsivät, joten en kuunnellut enää miehen kieltoja tilastaan.
Sanoin, että jos mies ei tosiasioita tunnista, niin minä ja lapset todellakin lähdemme ja siitä ei ole enää paluuta. Mies meni työpaikan lääkärille ja tuli sieltä kotiin sairaslomalle lääkereseptin ja hoitosuunnitelman kanssa. Sairaslomaa kesti liki puolisen vuotta ennen kuin tilanne alkoi pysymään taas käsissä ja elämästämme alkoi tulla normaalimpaa. Ei tilanne ole ihan aina vieläkään täysin kunnossa, mutta nyt tunnistamme molemmat tilanteen ja tiedämme mitä voimme yrittää omin voimin. Työpaikan tilanteen tunnistanut lääkäri on vieläkin miehen yhteystiedoissa ja häneltä saamme taustatukea jos tarvitsemme.
Vierailija kirjoitti:
Miehen pessimismi tulee ehkä eniten esille siinä, että hän ei usko onnistuvansa siinä mitä yrittää tehdä vaan jos tulee puheeksi joku asia mikä sen pitäisi hoitaa (esim. työssään) niin se saattaa sanoa heti että "sekin epäonnistuu kuitenkin, ei kannata edes yrittää" eikä sitten yritä vaan stressaantuneena vain pyörii kun mikään ei (sen mielestä) onnistu. Ap.
Tällainen toivottomuus ja näköalattomuus kuulostaa myöskin masennukselta.
Vierailija kirjoitti:
Pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Pöljä.
Ahdistuneisuushäiriö. Ei parane odottelemalla ja murehtimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee hänen puolestaan tai hänen kanssaan masennustesti netissä. Eivät ne ihan pieleen mene.
Meillä oli myös vastaanlainen tilanne kymmenisen vuotta sitten ja en todellakaan jättänyt tilannetta siihen, että olisin sen hyväksynyt. Miehen masennus vaikutti koko perheeseen ja varsinkin lapset siitä kärsivät, joten en kuunnellut enää miehen kieltoja tilastaan.
Sanoin, että jos mies ei tosiasioita tunnista, niin minä ja lapset todellakin lähdemme ja siitä ei ole enää paluuta. Mies meni työpaikan lääkärille ja tuli sieltä kotiin sairaslomalle lääkereseptin ja hoitosuunnitelman kanssa. Sairaslomaa kesti liki puolisen vuotta ennen kuin tilanne alkoi pysymään taas käsissä ja elämästämme alkoi tulla normaalimpaa. Ei tilanne ole ihan aina vieläkään täysin kunnossa, mutta nyt tunnistamme molemmat tilanteen ja tiedämme mitä voimme yrittää omin voimin. Työpaikan tilanteen tunnistanut lääkäri on vieläkin miehen yhteystiedoissa ja häneltä saamme taustatukea jos tarvitsemme.
Pakotin miehen jo menemään lääkäriin että onko masentunut, siellä oli täyttänyt sellaisen masennustestin josta kuulemma tuli että ei ole masentunut ja palasi kotiin ns. tyhjin käsin, oli siihen ruksinut niitä "kaikki on hyvin" vaihtoehtoja siihen testiin koska ei mielestään ole masentunut vaan arjessa vaan on liikaa huolia. Ap.
Kuulostaa siltä, että miehelläsi saattaa olla masennusta ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö eli GAD. Googlailepa ja jos oireet sopii niin patistat miehesi psykiatrin pakeille tai työterveyteen.
Osaako kukaan auttaa? Ap.