En vaan pysty laihtumaan! Suklaa ja herkkuhimo pilaavat kaiken! Ärsyttää tavalliset ohjeet, koska HIMO on se ongelma
Suorastaan vetuttaa nämä iänikuiset jankkausneuvot lautasmallista ja "liiku enemmän, syö vähemmän"-vänkytykset. Niin minä teenkin, mutta viimeistään illalla repsahdan siihen suklaaseen ja muihin herkkuihin. :( Muu syömiseni ON terveellistä. On ruista, täysjyvää ja paljon kasviksia. Säännöllinen ateriarytmi, maltilliset annoskoot, liikuntaa joka päivä. Mutta tietenkään en laihdu, kun en vaan koko päivää pysty hillitsemään sitä himoa syödä herkkuja, etenkin suklaata. En ikinä pystyisi olemaan edes viikkoa herkkulakossa. En vaan pysty. Laihduta tässä sitten.
Kertokaa, miten siitä herkkuhimosta, etenkin suklaata pääsee eroon? Onko joku onnellinen päässyt?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Sori jos tulee toistoa, mutta en ehdi lukemaan koko ketjua. Millainen sun normaali ruokavalio on? Mitkä on tavallisimmat arkiruokasi?
Noh kuitenkin pikakelasin ketjun. Eli lautasmalli, ruista ja täysjyvää. Ruisleipäkin on yllättävän nopeaa ja koukuttavaa hiilaria ja ainakin mulla sai mässäilyhimon aikaan.
Kannattaisi ehkä hypätä tuntemattomaan ja päästää siitä lautasmallista irti. Ei mitään hannapartasten täysjyväpastoja ja ruisleipiä vaan ihan kylmästi pastat, perunat ja leivät pois kokonaan aluksi. Sitten vähitellen hitaita hiilareita tilalle, kun ei enää makeanhimoa ole.
Joku sanoi, että muutamassa päivässä menisi makeanhimo ohi. Noh, ehkä jollakin, mutta mulla se ei mennyt 2 kuukaudessakaan ohi. Sinnittelin kyllä ilman herkkuja silti, mutta oikeasti olo parani ja himo loppui edellämainituin keinoin. Muuten sitten syö tuhdisti, eli älä kammoksu rasvaa jne. Myös hirveä energiavaje tottakai saa himot kasvamaan.
Et ainakaan häviä mitään, jos kokeilet. Olen ihan samaa mieltä muutamien aiempien kanssa, että ei se ruokavalio kovin terveellinen ole, jos tuo herkkuhimo vaan pysyy.
Kolme ekaa päivää on mulla pahimmat kun vierottaudun suklaasta ja muusta sokerista. Tuolloin turvaudun vaikka kuivahedelmiin, hitaasti syötynä, pieninä määrinä. Sitten alkaa helpottaa, joka päivä helpompaa. Myös sokerittomia (ei siis lisättyä sokeria) tölkkihedelmiä oon syönyt makeanhimooni. Mulla toimii se periaate, että mitään ei sinällään kielletä, MUTTA pyritään vaihtamaan edes hiukan terveellisempään, tai sitten nautitaan ihan pieni määrä, hitaasti nautiskellen. Älä kiellä, vaan vaihda, tai rajoita minimiin. Pitkällä aikavälillä tehokkain ja pitkäkestoisin tapa. Pikakuurit ei auta.
Viljat pois, rasvaa ja proteiinia lisää.
Herkuttelun korvikkeeksi voi yrittää keksiä itselleen jonkun muun kehollisen nautinnon. Voi vaikka hankkia kalliimman luxus-itsetyydytysvälineen. Miettiä millaisia vaatteita tahtoisi, ja sitten vaan alkaa hankkia sellaisia, vaikka olisivat vähän kalliimpiakin. Ja vaikka suunnitelmana olisikin tulevaisuudessa laihtua. Kylpeminen, hienot ihonhoito-tuotteet, hierojalla käyminen, ylelliset aidot satiini-lakanat, tanssiharrastuksen aloittaminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori jos tulee toistoa, mutta en ehdi lukemaan koko ketjua. Millainen sun normaali ruokavalio on? Mitkä on tavallisimmat arkiruokasi?
Noh kuitenkin pikakelasin ketjun. Eli lautasmalli, ruista ja täysjyvää. Ruisleipäkin on yllättävän nopeaa ja koukuttavaa hiilaria ja ainakin mulla sai mässäilyhimon aikaan.
Kannattaisi ehkä hypätä tuntemattomaan ja päästää siitä lautasmallista irti. Ei mitään hannapartasten täysjyväpastoja ja ruisleipiä vaan ihan kylmästi pastat, perunat ja leivät pois kokonaan aluksi. Sitten vähitellen hitaita hiilareita tilalle, kun ei enää makeanhimoa ole.
Joku sanoi, että muutamassa päivässä menisi makeanhimo ohi. Noh, ehkä jollakin, mutta mulla se ei mennyt 2 kuukaudessakaan ohi. Sinnittelin kyllä ilman herkkuja silti, mutta oikeasti olo parani ja himo loppui edellämainituin keinoin. Muuten sitten syö tuhdisti, eli älä kammoksu rasvaa jne. Myös hirveä energiavaje tottakai saa himot kasvamaan.
Et ainakaan häviä mitään, jos kokeilet. Olen ihan samaa mieltä muutamien aiempien kanssa, että ei se ruokavalio kovin terveellinen ole, jos tuo herkkuhimo vaan pysyy.
...ja jos tuntuu kauhean ikävältä ajatukselta luopua pastoista ja leivistä, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaisi. Sokeria nekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskana on sikäli helppoa, ettei viitsi lähteä kauppaan ostamaan herkkuja. Jättää vaan namit ostamatta, kun käy ruokaostoksilla.
VAAN? Sama kuin sanoisi tupakoitsijalle, alkoholistille tai narkkarille, että jätät VAAN ostamatta tupakkaa, alkoholia tai huumeita. Onnistuu juu ehkä sillä hetkellä, mikäli makeanhimo ei ole päällä kaupassa ollessa, mutta odotas vaan kun se himo iskee. Silloin pyöräillään vaikka kaatosateessa useampi kilometri kalliiseen lähikauppaan hakemaan herkkuja. Koska tiedän tämän, ostan ihan vaan suosiolla niitä jo sieltä kaupasta siellä ollessani, koska se nyt vaan on helpompaa. Minä nimittäin tiedän, etten tulisi jäämään herkutta jos minulla vaan jalat toimii. :(
Ap
Jep jep, suklaan himo on täysin verrattavissa huumeriippuvaisen kärsimyksiin... Täytyy juu varoa ettei yksikään kalori pala kun pyöräilet kaatosateessa sinne kauppaan, siinähän voisi vaikka laihtua.
Jep, jep, minä kuule olen ollut tosi riippuvainen yhdestä vahvasta kipulääkkeestä (Norspan kipulaastari 20), joka oli käytössäni ennen selkäleikkausta. Tuntuihan se vieroitus ikävältä, mutta se oli kuitenkin ihan helppo juttu verrattuna tähän herkkuriippuvuuteen. Olen ollut myös tupakkaan koukussa ja siitäkin vieroittautuminen oli tosi helppoa herkkuihin verrattuna. Kipulääkevieroitus oli paljon vaikeampi kuin tupakasta. Mikä sinä olet vähättelemään minun riippuvuuteni voimakkuutta? Jotkut pösilöt ovat koukussa pahasti pelaamiseen ja vaikka liikuntaankin, vaikka ne eivät ole edes aineellisia riippuvuuksia. Sokeri kuitenkin oikeasti aiheuttaa riippuvuutta. Miksi kukaan olisi ylipainoinen, ellei herkut oikeasti aiheuta riippuvuutta? Niin, mietipä sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskana on sikäli helppoa, ettei viitsi lähteä kauppaan ostamaan herkkuja. Jättää vaan namit ostamatta, kun käy ruokaostoksilla.
VAAN? Sama kuin sanoisi tupakoitsijalle, alkoholistille tai narkkarille, että jätät VAAN ostamatta tupakkaa, alkoholia tai huumeita. Onnistuu juu ehkä sillä hetkellä, mikäli makeanhimo ei ole päällä kaupassa ollessa, mutta odotas vaan kun se himo iskee. Silloin pyöräillään vaikka kaatosateessa useampi kilometri kalliiseen lähikauppaan hakemaan herkkuja. Koska tiedän tämän, ostan ihan vaan suosiolla niitä jo sieltä kaupasta siellä ollessani, koska se nyt vaan on helpompaa. Minä nimittäin tiedän, etten tulisi jäämään herkutta jos minulla vaan jalat toimii. :(
Ap
Jep jep, suklaan himo on täysin verrattavissa huumeriippuvaisen kärsimyksiin... Täytyy juu varoa ettei yksikään kalori pala kun pyöräilet kaatosateessa sinne kauppaan, siinähän voisi vaikka laihtua.
Jep, jep, minä kuule olen ollut tosi riippuvainen yhdestä vahvasta kipulääkkeestä (Norspan kipulaastari 20), joka oli käytössäni ennen selkäleikkausta. Tuntuihan se vieroitus ikävältä, mutta se oli kuitenkin ihan helppo juttu verrattuna tähän herkkuriippuvuuteen. Olen ollut myös tupakkaan koukussa ja siitäkin vieroittautuminen oli tosi helppoa herkkuihin verrattuna. Kipulääkevieroitus oli paljon vaikeampi kuin tupakasta. Mikä sinä olet vähättelemään minun riippuvuuteni voimakkuutta? Jotkut pösilöt ovat koukussa pahasti pelaamiseen ja vaikka liikuntaankin, vaikka ne eivät ole edes aineellisia riippuvuuksia. Sokeri kuitenkin oikeasti aiheuttaa riippuvuutta. Miksi kukaan olisi ylipainoinen, ellei herkut oikeasti aiheuta riippuvuutta? Niin, mietipä sitä.
Ap
Et reagoi noihin ruokavaliokommentteihin ollenkaan, ilmeisesti olet tullut tänne tappelemaan etkä oikeasti hakemaan neuvoja.
Kokeile pestä hampaat, kun himo iskee. Itsellä ei ainakaan raikkaaseen suuhun tee mieli laittaa tunkkaista suklaata, ja monet ruuat maistuukin ihan kamalalta heti hammaspyykin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Et reagoi noihin ruokavaliokommentteihin ollenkaan, ilmeisesti olet tullut tänne tappelemaan etkä oikeasti hakemaan neuvoja.
Tai sitten niin koukussa, ettei oikeastaan halua eroon herkuista.
Ap varmaan toivoisi, että joku tarjoaisi jonkin helpon vippaskonstin. Sellaista vaan ei ole. Pitää miettiä onko ne herkut sen arvoisia. Jos ovat niin mikäs siinä, jos taas ei, niin ei siinä auta kuin kova itsekuri. Ei ole mitään helppoa oikotietä.
Onhan täällä ollut ihan hyviä ”vippaskonstejakin”. Mm. tuota hampaiden harjausta taidan minäkin kokeilla. Tietty kolme kertaa päivässä on kai ehdoton maksimi mitä hampaita kannattaa harjata, ettei ala tulla vaurioita? Entäs suuvedellä purskuttelu, hmmm?
Tässä muutama oma vinkkini: karkkia saa ostaa, mutta yhdelle päivällä vain yhtä lajia eli makua. Silloin se alkaa nopeammin tökkiä, kuin että jos saatavilla olisi montaa eri makua ja laatua. Samaten välillä ainut sallittu karkki mulle on olleet kovat kurkkupastillit. Noi on mulla toimineet karkin syömisen rajoittamisessa.
Mullakin on ollut joskus vaikeuksia hillitä suklaansyöntiä, mutta sitä en ymmärrä, miksi niitä herkkuja ostetaan kaupasta muulloin kuin "herkkupäiviksi"? Minun ongelmani ratkesi sillä että en osta kaappiin mitään sellaisia ja vain viikonlopuksi ostan ja piste... Siis aikuinen ihminen itse päättää mitä kärryynsä laittaa, sen kun kävelee karkkihyllyn ohi? Meillä oli perheessä karkkipäivä ja sen linjan olen pitänyt nytkin. Jos kaveri tarjoaa herkkuja muulloin, sitten saatan ottaa mutta se ei maailmaa kaada :)
Olen tossa aiemmin proteiinipatukoita suositellut kirjoittaja. Jäi lukematta tarkemmin muita kommenttejasi ja siten keskustelematta, että olen itse kokenut hyväksi laihduttaa aluksi ateriankorvikepusseilla. Niiden avulla olen saanut annoskoot pieniksi ja ateriavälit lyhyiksi. Patukoilla voi korvata aterioita ja ne tuntuu herkuttelulta. Tämä johtaa siihen mukavaan asiaan, että ei edes tule mitään kamalaa himoa, joka johtuu ilmeisesti sulla siitä että olet vaan nälkiintynyt. Kun on päivän kituuttanut jollain minimaalisella energialla on selvää että elimistö huutaa loppupäivän mitä tahansa nopeaa energiaa ja aivot glukoosia. Tolla tapaa ei laihdu vaan taitaa entisestään lihoa.
Saatko edes proteiinia tarpeeksi heti aamusta, saati sitten illalla? Sitä tulisi saada laihiksella se 1,5 g painokiloa kohti. Edes gramma noin muuten. Elimistö tarvii myös rasvaa.
Pussittelu on siitä helppoa kun ei tarvi koko ajan olla tekemässä ruokaa ja miettimässä saako tarvittavat ravintoaineet. Annoskoot pienenee ja elimistö tottuu siihen että ruokaa tulee säännöllisesti vaikka pieniä annoksia.
Mulla oli just aamupalalla vähän vaihtelua kun söin vain mustikoita. Ei oikein nälättänyt, niin söin kahvin kanssa pienen 35g patukan, jossa 20g proteiinia. Siinä myös vitamiineja. Yleensä syön pari munaa (parasta laihisruokaa) tai pienen miniannoksen kaurapuuroa johon lisään proteiinijauhetta ja marjoja. Muuten proteiini tulee jo normiruoasta, kalaa ja juustoa syön ( punnitsen annokset) Samoin papuja ja kasviksia, esim teen paljon kasvissosekeittoja. Proteiini pitää myös nälkää. Rasvaa en pelkää, mutta pidän sen päivän energiantarpeen rajoissa eli alle 1200 kcal. Herkkupäivän energiakaan ei ylitä mulla 2200kcal. Siihen saa syödä vaikka pizzan tai big macin ja silti jää varaa muullekin eli "oikealle" ravinnolle. Ainut mitä rajoitan vahvasti on hiilihydraatti, jota siis n. 50 g per päivä. Täähän tarkoittaa, ettei sokeripitoisia hedelmiä voi oikein syödä, kun niistä tulee heti kiintiö täyteen. Marjoja mielummin. Kerran viikossa siis syön jotain hiilaripitoista, jos väliin kaipaa, esim.pastaa ja hedelmiä. Tai vaikka jäätelöä, joka mulle ollut se pahin himo. Suklaa ei enää himota kun on noita suklaanmakuisia patukoita. Jäätelönhimokin katosi, eikä tänä viikonloppuna tullut herkuteltua kuin yhdellä siiderillä.
Mun ravinto koostuu siis pääosin kasviksista ja proteiininlähteestä. Varalla kaapissa ateriankorvikepusseja, jos on pakko saada nopeesti ateria, eikä ole kaapissa muuta järkevää ruokaa.
Kaiken kaikkiaan olo on hyvä eikä ole tunne että on laihiksella. Toivon että löydät maltillisen tavan laihduttaa. Sellaisen jossa elimistö saa tarvitsemansa ja jota jaksaa pitää pitkään. Siten tuloksiakin tulee. Tsemiä sulle.
Katosikohan kommenttini siksi koska mainitsin tuotemerkkejä?
Joka tapauksessa mulla vähän samaa ongelmaa eli illalla alkaa tekeen mieli hyvää. Olen yksinäinen ja osaksi herkut vaan on sen yksinolon ainoita iloja. Sokeririippuvuuden vieroitusoireet on yhtä pahat kuin jonkun viinan tai huumeen vieroituksessa. Siksi verensokeri on saatava tasaiseksi vähentämällä roisisti hiilareita. Itselläni tilanne helpotti noin kuukaudessa ja hiilaria syön päivässä noin 50g.
Ratkaisin tän iltaprobleeman ostamalla pieniä vähäsokerisia proteiinipatukoita (tai vaikka yks kerrallaan jos epäilee että syö kaikki). Kaloreita noin 100. Lisäksi voin väliin korvata koko ilta-aterian ateriankorvikepatukalla. Tulee makea samassa. Noissa pienissä patukoissa hiilaria on yksi tai kaksi grammaa, joten ei vaikuta dieettiin.
Olen kanssa sitä mieltä että suklaanhimoon on turha neuvoa syömään porkkanoita, sama jos käskisi röökaajaa imemään tuttia kun tekee röökiä mieli. Mut illoiksi vois keksiä jotain että vois olla pois kotoa sen pahimman hetken tai olla jonkun seurassa. Vaikeeta tietty jos on lapset siinä. Mut oikeesti himo katoaa ennen pitkää liikkumalla kun aivot saa endorfiinit ja serotoniinit liikkumisesta eikä nopeasta hiilarista. Tsemiä!