En vaan pysty laihtumaan! Suklaa ja herkkuhimo pilaavat kaiken! Ärsyttää tavalliset ohjeet, koska HIMO on se ongelma
Suorastaan vetuttaa nämä iänikuiset jankkausneuvot lautasmallista ja "liiku enemmän, syö vähemmän"-vänkytykset. Niin minä teenkin, mutta viimeistään illalla repsahdan siihen suklaaseen ja muihin herkkuihin. :( Muu syömiseni ON terveellistä. On ruista, täysjyvää ja paljon kasviksia. Säännöllinen ateriarytmi, maltilliset annoskoot, liikuntaa joka päivä. Mutta tietenkään en laihdu, kun en vaan koko päivää pysty hillitsemään sitä himoa syödä herkkuja, etenkin suklaata. En ikinä pystyisi olemaan edes viikkoa herkkulakossa. En vaan pysty. Laihduta tässä sitten.
Kertokaa, miten siitä herkkuhimosta, etenkin suklaata pääsee eroon? Onko joku onnellinen päässyt?
Kommentit (94)
Mä en syö mtn herkkuja... Tykkään vaan syödä suht paljon normaalia ruokaa ja sillä en laihdu kovinkaan nopeasti...
Vierailija kirjoitti:
Syö oikeaa ruokaa niin nälkä pysyy poissa.
Kuka syö herkkuja nälkäänsä?
Himo helpottaa kolmen taukopäivän jälkeen. Kokeile tosissaan. Kolme päivää ilman suklaata, vaikka hammasta purren. Yllättäen sen jälkeen kaipaus jää, mutta himo on hallittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä se osa aivoista joka tekee järkeviä suunnitelmia tulevaisuuden varalle on eri kuin se joka elää tässä hetkessä. Usein niillä on aivan eri tavoitteet ja tulokset tiedetään.
Ihminen on sitä paitsi geneettisesti ohjelmoitu pitämään herkuista, koska aikonaan rasvavaraston kasvattaminen on ollut kovan työn takana. Tämän vuoksi esim. viidakossa elävät pygmit uhmaavat kuolemaa kiivetäkseen 50 metriä korkeaan puuhun hakemaan hunajaa hyökkäilevien mehiläisten pesästä.
Onnea taistelussa.
Lisään vielä kysymyksen. Onko sinulla huolia ja stressiä? Nimittäin huolten ja stressin iskiessä niukkaan kivikauteen ohjelmoidut aivot käskevät ruumista valmistatumaan huonoihin aikoihin syömällä ja rasvavarastoja lisäämällä.
Mulla sama kuin äskeisellä kirjoittajalla eli ongelma on se normaali ruoka, ei niinkään herkut. En välitä suklaasta tai ylipäänsä makeasta, sain joskus kuukausi sitten suklaalevyn lahjaksi ja edelleen se on syömättä kun ei vaan maistu. Karkkeja en osta ikinä, liian makeita. Mutta kotiruokaa menee paljon, rakastan tuoreita sämpylöitä ja voisin vetää kattilallisen kermaista lohikeittoa. Yritän saada muutaman kilon pudotettua mutta vaikeaa on kun rakastan ruokaa liikaa...
Jos käytät hormonaalista ehkäisyä, niin lopeta se.
Syö enemmän ruokaa ja syö suurempi osa ruoasta aamulla ja päivällä. Iltainen makeanhimo on nälkää.
Sinulla on heikko itsekuri. Tuskin koskaan onnistut laihtumaan. Valitan.
¯\_(ツ)_/¯
Jos olet koukkuuntuja niin suosittelen seuraavaa: viljaton, maidoton ja sokeriton kuuri. Se jotenkin todella vei herkkuhimon ja sain erittäin helposti laihduttua. Himo palasi kun aloin syömään normaalisti mutta kilot silti nyt puoli vuotta pysyneet pois. Olen vähän pienentänyt annoskokoa etten liho takaisin.
Yritä vähentää sitä herkutteluannoksen määrää pikkuhiljaa, eli ostatkin aluksi vähän pienemmän suklaalevyn jne. Itse sain vähennettyä paljon näin. Ei mitään äkkimuutosta.
Mulla oli ongelmana päivittäinen karkin syönti. Ostin aina jonkun megapussin tai 400g irtokarkkeja, mitkä ahmin illalla. Monesti yritin lopettaa, mutta enhän mä kestänyt kuin pari päivää ja sitten repsahdin taas. Jouduin epäonnistumisen kierteeseen. Sitten muutin suhtautumistani ja päätin sallia itselleni karkin, mutta pienemmän määrän. Jättipussin sijaan otin pienemmän ja irtokarkkeja jätin pari viimeistä kauhallista ottamatta. Pääsin onnistumisen kierteeseen, mikä kannusti minua jatkamaan määrän vähentämistä. Sain siitä mielihyvää, että onnistuinkin kauppareissulla olemaan ottamatta mitään karkkia kauppakärryyn! Nykyään herkuttelen ehkä pari kertaa viikossa ja se on mulle ihan ok.
Kuulostaa siltä että syöt liian vähän niillä "normaaleilla" aterioillasi. Hyvin yleistä ikuisuuslaihduttajilla: päivä kituutetaan liian pienillä ja vähäenergisillä annoksilla ja pahimmassa tapauksessa ateriavälejäkin venytetään "turhan napostelun kitkemiseksi". Silloin herkkuhimo (=NÄLKÄ) on illalla sietämätön. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä. Kituuttamalla ei laihdu kuin korkeintaan lyhyeksi aikaa koska ihmistä nyt vaan ei ole tehty kituuttamaan. Jos päästät itsesi nälkäiseksi, totta kai kehosi alkaa huutamaan mahdollisimman energiapitoista ja nopeasti verensokeria nostavaa. Se on tervettä.
Joten kokeilepas muutaman viikon ajan sellaista että kasvatat aterioidesi kokoa ja/tai kaloripitoisuutta. Syö myös pieni välipala aamupäivällä ja iltapäivällä. Nämä mahtuvat kyllä järkevään laihdutusruokavalioonkin (n.1700kcal). Salli itsellesi myös joku pieni herkku tai jälkiruoka 3-4 kertaa viikossa. Totaalikieltäytyminen vain tekee kielletty hedelmä-efektin etkä ikinä opi suhtautumaan herkkuihin tasapainoisesti.
Tee tämä ja katso, alkaako herkkuhimo talttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä varmaankaan auta, mutta itse en ikinä päässyt suklaasta eroon. Päädyin kompromissiin ja joka päivä syön yhden herkun (mini bueno, pätkis, puolikas kitkat), näin on herkuttelu pysynyt kohtuullisena ja olen laihduttanutkin 10 kiloa. Nyt on tullut takaisin 5kg, kun isäni kuoleman jälkeen olen syönyt tunteisiini... Olo alkaa helpottaa pikkuhiljaa, hautajaisista jo 3kk. Toivottavasti saan ruokailun taas normaaliin kun suru väistyy elämän tieltä.
Säälittävää....
Mä oon joutunut vähentämään rankkaa liikuntaa kun niinä iltoina kun oon vetänyt itteni piippuun niin oon huomannut mättäväni illalla ihan tolkutonta settiä. Ootko omallla kohdalla huomannut miten liikunta vaikuttaa syömisiin?
Oon alottanut lääkityksen joka vaikuttaa serotoniinitasoihin ja on hillinnyt mässäilyhimoa onneksi :)
Mutta ainoa mikä on toiminut pidemmän päälle niin on olla ostamatta niitä mässyjä kotiin, pari viikkoo vituttaa mutta sitten helpottaa. Ja monet sanovat myös ruokavaliossa rasvan lisäyksen auttavan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että syöt liian vähän niillä "normaaleilla" aterioillasi. Hyvin yleistä ikuisuuslaihduttajilla: päivä kituutetaan liian pienillä ja vähäenergisillä annoksilla ja pahimmassa tapauksessa ateriavälejäkin venytetään "turhan napostelun kitkemiseksi". Silloin herkkuhimo (=NÄLKÄ) on illalla sietämätön. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä. Kituuttamalla ei laihdu kuin korkeintaan lyhyeksi aikaa koska ihmistä nyt vaan ei ole tehty kituuttamaan. Jos päästät itsesi nälkäiseksi, totta kai kehosi alkaa huutamaan mahdollisimman energiapitoista ja nopeasti verensokeria nostavaa. Se on tervettä.
Joten kokeilepas muutaman viikon ajan sellaista että kasvatat aterioidesi kokoa ja/tai kaloripitoisuutta. Syö myös pieni välipala aamupäivällä ja iltapäivällä. Nämä mahtuvat kyllä järkevään laihdutusruokavalioonkin (n.1700kcal). Salli itsellesi myös joku pieni herkku tai jälkiruoka 3-4 kertaa viikossa. Totaalikieltäytyminen vain tekee kielletty hedelmä-efektin etkä ikinä opi suhtautumaan herkkuihin tasapainoisesti.
Miten syöminen voi olla noin helkutin vaikeata joillekkin?
Mitä sitten jos tulee OIKEITA ongelmia elämässä?
Se himo tulee, jos tulee. Sen vietäväksi ei kuitenkaan ole pakko antautua.
Älä osta kotiin mitään makeaa ja heitä pois kaikki, mistä voisit esim. ruveta leipomaan herkkuja. Siinähän puret kynsiäsi iltaisin, mutta et ainakaan sabotoi dieettiäsi.
Mulla sama, nyt kokeilen hiivasyndrooma-ruokavaliota/Candida fortea, googleta. Sen mukaan jos on liikaa hiivaa, tekee mieli makeaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Salamba! kirjoitti:
Kasvata aamupalan ja lounaan (ja mahdollisen välipalan) annoskokoja. Kokeile loppuuko tai helpottaako herkkuhimo kun syöt ruokaa enemmän. Mene ainakin pari viikkoa näin ennen kuin luovutat.
Toinen voisi olla se, että syöt kuten tähänkin asti, mutta herkut jaat etukäteen noin 100 kalorin annoksiin. Ja etukäteen päätät mikä hetki päiväsdä on se kun herkkuannoksesi nautit, hitaasti ja tiedostaen.
Parempi keino on muuttaa ruuan sisältöä kuin määrää.
Oletin, että sisältö on kunnossa kun ap itse niin väittää. Silloin auttaa määrän lisääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten syöminen voi olla noin helkutin vaikeata joillekkin?
Mitä sitten jos tulee OIKEITA ongelmia elämässä?
Jaa esim seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena, mielenterveysongelmia rahattomuutta? Mulla nämä ja ainoa ilo on sokeri, siksi se on ongelma.
Itselleni miellyttävä peilikuva tuo suuremman nautinnon kuin herkut, ja se on se keino himojen välttämiseen.