En vaan pysty laihtumaan! Suklaa ja herkkuhimo pilaavat kaiken! Ärsyttää tavalliset ohjeet, koska HIMO on se ongelma
Suorastaan vetuttaa nämä iänikuiset jankkausneuvot lautasmallista ja "liiku enemmän, syö vähemmän"-vänkytykset. Niin minä teenkin, mutta viimeistään illalla repsahdan siihen suklaaseen ja muihin herkkuihin. :( Muu syömiseni ON terveellistä. On ruista, täysjyvää ja paljon kasviksia. Säännöllinen ateriarytmi, maltilliset annoskoot, liikuntaa joka päivä. Mutta tietenkään en laihdu, kun en vaan koko päivää pysty hillitsemään sitä himoa syödä herkkuja, etenkin suklaata. En ikinä pystyisi olemaan edes viikkoa herkkulakossa. En vaan pysty. Laihduta tässä sitten.
Kertokaa, miten siitä herkkuhimosta, etenkin suklaata pääsee eroon? Onko joku onnellinen päässyt?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että syöt liian vähän niillä "normaaleilla" aterioillasi. Hyvin yleistä ikuisuuslaihduttajilla: päivä kituutetaan liian pienillä ja vähäenergisillä annoksilla ja pahimmassa tapauksessa ateriavälejäkin venytetään "turhan napostelun kitkemiseksi". Silloin herkkuhimo (=NÄLKÄ) on illalla sietämätön. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä. Kituuttamalla ei laihdu kuin korkeintaan lyhyeksi aikaa koska ihmistä nyt vaan ei ole tehty kituuttamaan. Jos päästät itsesi nälkäiseksi, totta kai kehosi alkaa huutamaan mahdollisimman energiapitoista ja nopeasti verensokeria nostavaa. Se on tervettä.
Joten kokeilepas muutaman viikon ajan sellaista että kasvatat aterioidesi kokoa ja/tai kaloripitoisuutta. Syö myös pieni välipala aamupäivällä ja iltapäivällä. Nämä mahtuvat kyllä järkevään laihdutusruokavalioonkin (n.1700kcal). Salli itsellesi myös joku pieni herkku tai jälkiruoka 3-4 kertaa viikossa. Totaalikieltäytyminen vain tekee kielletty hedelmä-efektin etkä ikinä opi suhtautumaan herkkuihin tasapainoisesti.
Tee tämä ja katso, alkaako herkkuhimo talttumaan.
Miten syöminen voi olla noin helkutin vaikeata joillekkin?
Mitä sitten jos tulee OIKEITA ongelmia elämässä?
Jaa esim seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena, mielenterveysongelmia rahattomuutta? Mulla nämä ja ainoa ilo on sokeri, siksi se on ongelma.
No nyyh nyyh käyppä kaupasta sipsipussi ja jäätelöpurkki helpottamaan oloasi.
H U O R A
Sama täällä. Itsellä toimii se, että ostan herkkuja vain sen määrän jonka syön kerralla, enkä jätä mitään kaappeihin. Tämä tarkoittaa sitä etten voi ostaa esim. keksipakettia, jäätelöpakkausta, suklaalevyä, isoa karkki- tai sipsipussia. Onneksi nykyään saa pieniä pakkauksiakin. Keksejäkin voi kahviloista tai leipomoista ostaa vain yhden.
Tämän lisäksi rajoitan kovalla kädellä tavallista ruokaa silloin kun syön herkkuja. Nälkä ei ole minulle ongelma. Voin ihan hyvin olla loppuillan nälässä jos olen saanut syödä suklaapatukan.
Joskus herkkuhimo on niin suuri että täytyy turvautua vähän kyseenalaiseen keinoon. Eli maistelen herkkua suussani hetken ja syljen sen sitten pois. Suklaasta tässä toimii hyvin Tupla, koska se ei heti sula suussa vaan säilyy kiinteänä pureskellessa. Myös donitseja, pullaa, pitsaa jne. voi vähän makustella suussa ja sylkeä sitten pois. Tiedän ettei ole ihan tervettä, mutta ei ole ylipainokaan. Tällä tavalla pysyn juuri ja juuri normaalipainoisena.
Salamba! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salamba! kirjoitti:
Kasvata aamupalan ja lounaan (ja mahdollisen välipalan) annoskokoja. Kokeile loppuuko tai helpottaako herkkuhimo kun syöt ruokaa enemmän. Mene ainakin pari viikkoa näin ennen kuin luovutat.
Toinen voisi olla se, että syöt kuten tähänkin asti, mutta herkut jaat etukäteen noin 100 kalorin annoksiin. Ja etukäteen päätät mikä hetki päiväsdä on se kun herkkuannoksesi nautit, hitaasti ja tiedostaen.
Parempi keino on muuttaa ruuan sisältöä kuin määrää.
Oletin, että sisältö on kunnossa kun ap itse niin väittää. Silloin auttaa määrän lisääminen.
Miten sisältö voi olla kunnossa, jos se aiheuttaa sokerihimoa iltaisin? Ei siinä mitkään määrän lisäämiset auta.
Mulla vielä pahempi "himo". Syön perus ruokaa ja mm. Leipää hitosti. Ei oikein voi olla ostamatta kaappiin ruokaa ja leipää
Sama vika täällä. Kuntosalitreeni tai hikilenkki vielä oikein pahentaa sitä suklaanhimoa, eikä siihen mitkään marjat kelpaa korvikkeeksi! Tumma suklaa on terveellisempää, mutta kun sitäkin menee levy kerralla.
Ei auta, vaikka syön aamulla kaurapuuroa sokertitomalla mehukeitolla ja höyrytän lounaaksi kasviksia, kun jälkkäriksi solahtaa se suklaalevy!
Vierailija kirjoitti:
Mulla vielä pahempi "himo". Syön perus ruokaa ja mm. Leipää hitosti. Ei oikein voi olla ostamatta kaappiin ruokaa ja leipää
Leipä onkin suuri koukuttaja, sokeriahan sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä. Kuntosalitreeni tai hikilenkki vielä oikein pahentaa sitä suklaanhimoa, eikä siihen mitkään marjat kelpaa korvikkeeksi! Tumma suklaa on terveellisempää, mutta kun sitäkin menee levy kerralla.
Ei auta, vaikka syön aamulla kaurapuuroa sokertitomalla mehukeitolla ja höyrytän lounaaksi kasviksia, kun jälkkäriksi solahtaa se suklaalevy!
Ei auta SIKSI, koska aamulla syöt sitä puuroa ja mehukeittoa. Ei rasvaa, ei proteiinia. Ja höyrytetyt kasvikset myöskin ilman rasvaa ja proteiinia.
Oma keinoni:
- hereilläolon ruokailuväli 3-4h ( hyvää ruokaa)
- Kuningas pakastemarjapussi ( mansikka, mustikka, vadelma) kohmeisena herkkunälkään
Itselläni addiktiopersoonana ei onnistu herkkupäivä tai kohtuus. Se on joko tai
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös tuo että tekee mieli suklaata kun ensin kituuttaa päivän puurolla ja höyrytetyillä kasviksilla.
Itselläni myös sama ongelma kuin ap:lla. Tässä ketjussa yllättäen muutama ihan hyväkin vinkki iänikuisten syyllistämis-kommenttien lisäksi. Itselläni on aivan pohjaton ruokahalu, sitä on todella vaikea hillitä. Sitä ei myöskään kannata muiden tulla tuomitsemaan, jos ei itse tiedä, mistä on kyse. Ja kyllä, harrastan liikuntaa paljon. Arvatkaa miksi.. No tietenkin voidakseni syödä vielä enemmän..
Mä olen kans melkoinen suklaa-addikti. Nyt olen laihiksella mut suklaata tekee mieli. Olen VHH dieetillä ja oon suklaan korvikkeeksi ostanut suklaanmakuisia vähähiilarisia vanukkaita. Auttaa pahimpaan himotukseen. Sit kans, jos noin muuten syö hyvin vähähiilarisesti, niin kyllä sitä pienen patukan voi hyvällä omallatunnolla illalla syödä :) Hiilareita saan n. 50-70g/vrk ja tällä laihdun sellaista kilon viikkovauhtia vaikka tosiaan välillä herkuttelen suklaapatukoilla.
Tärkeintä on se, ettei kotona ole mitään suklaalevyjä joista ois tarkotus muka syödä vain yksi rivi illalla koska kun himotus iskee, se ei jää mihinkään yhteen riviin. Oma neuvoni on siis yksinkertaisesti se, että salli itsellesi se suklaa, mutta älä kerää kotiin mitään herkkuvarastoa.
Minua auttaisi varmaan eniten, että suklaan myynti kaupoissa kiellettäisiin lailla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni myös sama ongelma kuin ap:lla. Tässä ketjussa yllättäen muutama ihan hyväkin vinkki iänikuisten syyllistämis-kommenttien lisäksi. Itselläni on aivan pohjaton ruokahalu, sitä on todella vaikea hillitä. Sitä ei myöskään kannata muiden tulla tuomitsemaan, jos ei itse tiedä, mistä on kyse. Ja kyllä, harrastan liikuntaa paljon. Arvatkaa miksi.. No tietenkin voidakseni syödä vielä enemmän..
Enhän tiedä, mitä syöt, mutta tuli mieleen, että syöt sellaista ruokaa, joka vain ylläpitää sitä nälkää. Voisit miettiä sitä.
Juo joka aamu viikon ajan 1l viileää vettä (maustettuna 1rkl kanelia ja 2rkl sitruunamehua) ja juo sekoitus 30min sisällä ja sen jälkeen ota "bridge" -jooga asento 5 x 45s ajaksi niin laihdut 5-10kg. Ehtona että syöt pelkkiä raakaruokia saman viikon ajan (ja ei lihaa/maitotuotteita/munia jne eläintä).
... tai vaihtoehtoisesti opettele terveelliset elämäntavat ja käytä aikasi johonkin muuhun kuin voivotteluun.
Söin joka ilta suklaalevyn, monen vuoden ajan. Helpotti se kun muutettiin paikkaan missä lähin kauppa kolmen kilometrin päässä. Ei tuu enää illalla mentyä hakemaan pelkkää suklaata.
Itkupotku! itkupotku! Opettle itsehillintää
Ymmärrän ap:tä hyvin. Olen tänään syönyt kanaa ja riisiä, banaalettuja sekä marjoja mutta vaikka maha on täynnä, himo suklaaseen ei ole kadonnut vaan voimistuu niin että kohta haen sen Fazerin sinisen !
En ymmärrä, mitä pitäisi syödä ettei se suklaa ole aamulla ensimmöisenä ja viimeisenä illalla mielessä. Kielelle hitaasti sulava maitosuklaa ja hampaisiin rasahtelevat pähkinät.. <3 <3
Mulla auttaa tiukka vähähiilarinen ruokavalio. Heti kun syön paljon hiilareita, himo kasvaa ja riistäytyy käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:tä hyvin. Olen tänään syönyt kanaa ja riisiä, banaalettuja sekä marjoja mutta vaikka maha on täynnä, himo suklaaseen ei ole kadonnut vaan voimistuu niin että kohta haen sen Fazerin sinisen !
En ymmärrä, mitä pitäisi syödä ettei se suklaa ole aamulla ensimmöisenä ja viimeisenä illalla mielessä. Kielelle hitaasti sulava maitosuklaa ja hampaisiin rasahtelevat pähkinät.. <3 <3
Rasvaa pitää syödä. Ei täysi vatsa poista himoa, vaan se MITÄ siellä vatsassa on.
No nyyh nyyh käyppä kaupasta sipsipussi ja jäätelöpurkki helpottamaan oloasi.