Ensiasuntoa ostamassa, vinkit jakoon!
Olemme avomiehen kanssa suunnittelemassa ensiasunnon ostoa, olemme käyneet muutamia rivitalokolmioita ja -neliöitä katsomassa. Itse en ole ollenkaan perillä mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon ja mies taas on todella tarkka kaikesta eikä kelpuuta ollenkaan esim. 70-luvun puolella rakennettuja rivareita, vaikka asunto olisi rempattu eikä usoja remontteja olisi taloyhtiölle tulossa/tiedossa. Mitkä asiat on tärkeimpiä asuntoa ostaessa, pitääkö tasakattoisia asuntoja välttää ja salaojitusremppaa odottavat asunnot unohtaa? Tekisitkö itse jotain toisin jos voisit? Minä taidan olla tosi helppo kohde kun olisin jo innosta puhkuen muuttanut ainakin neljään asuntoon joita käytiin katsomassa... Nyt kaikki hyvät vinkit jakoon, toivottavasti joku muukin saisi tästä apuja :)
Kommentit (12)
Paras vinkkini sinulle on, että anna asioihin perehtyneen miehesi keskittyä taloyhtiön rakenteisiin ja tilinpäätökseen. Sinä voit valita sitten verhot kun olette saaneet kaupat tehtyä.
Itse en ainakaan ostaisi asuntoa jos salaojat ei ole kunnossa tai on tasakatto.
Niin suuri riski että on kosteutta/vesivahinkoa ja hometta.
Tasakatto on siis oikeasti paha juttu? Työkaverit nimittäin mainitsivat siitä. Tänään kuitenkin lenkillä kiinnitin huomion upouusiin omakotitaloihin, niissä oli myös monessa tasakatto. Tehdäänkö ne nykyään erilailla että uudet tasakatot eivät ole enää riski mutta ne 70-luvun puolella rakennetut on?
Ap
Meillä tärkeimpiä asioita oli sijainti, hinta, toimiva + meille sopiva pohja ja 2 wc.
13 vuotta olemme nyt tässä asuneet ja remonttia on tullut tehtyä aika paljon kun osaamme rempata itse.
Uusi lattia, uusi keittiö, tapettia+maalia, kylppärin ja pikku/vieraswc:n laatat on vaihdettu ja seuraavaksi rempataan sauna vaikka ei siinä mitään vikaa ole...haluamme vain hienomman.
Vanhin lapsi muutti jo pois niin kuopus sai hänen huoneensa ja kuopuksen huoneesta tuli kirjasto/työhuone. Tämä asunto toimii 4:lle, 3:lle tai 2:lle.
Kun kuopus muuttaa pois niin muutamme hänen huoneeseensa ja meidän nykyisestä makkarista tulee vierashuone/saunan "takkahuone". Hyvä pohja muuntautuu moneksi elämän tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tasakatto on siis oikeasti paha juttu? Työkaverit nimittäin mainitsivat siitä. Tänään kuitenkin lenkillä kiinnitin huomion upouusiin omakotitaloihin, niissä oli myös monessa tasakatto. Tehdäänkö ne nykyään erilailla että uudet tasakatot eivät ole enää riski mutta ne 70-luvun puolella rakennetut on?
Ap
Tasakattoja ei kyllä enää rakenneta. Kyseessä oli varmaan pulpettikatot.
Suomen ilmastoon ei vaan sovi tasakatot vaikka arkkitehdit niitä suunnitteleekin. Toinen järjettömyys on "valesokkelit".
Sijainti, tulevat/tehdyt korjaukset ja tilinpäätös. Tilinpäätöksen tulkinta kannattaa jättää sellaiselle, joka siinä olevat asiat ymmärtää.
Olimme perheeni kanssa väliaikaiseti vuokralla uudessa rivarinelikossa ja se koko taloyhtiö oli rakennettu ihan susihuonosti! Päälle ei tietenkään nähnyt mitään mutta asuessa ilmeni milloin vesivahinkoa, milloin irtoavaa vessanpönttöä. Koneellinen ilmanvaihto toimi koko ajan huonosti ja veti syksyllä ikkunat huuruun. Ainakin huoltomiehillä riitti hommaa milloin missäkin asunnossa. Yksi tuttavani osti samalta rakennuttajalta omistusasunnon ja samat ongelmat siinäkin kohteessa. Pointtini siis ettei uudiskohde todellakaan ole aina turvallisin vaihtoehto.
Mä soittelin isännöitsijöille. Puhuin kauniisti ja sanoin, että haluaisin ostaa asunnon ja kyselen tässä vaan kuntoa ja tulevia remppoja ja sen sellaista. Yksi kertoi suoraan, että viimeisin remppa oli mennyt täysin pieleen ja että tullaan viimeistään parin vuoden päästä kaivelemaan koko piha auki ja tulee isot kustannukset :o Liittyi juuri kattoon ja vesivahinkoihin...
Tarkkana saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Olimme perheeni kanssa väliaikaiseti vuokralla uudessa rivarinelikossa ja se koko taloyhtiö oli rakennettu ihan susihuonosti! Päälle ei tietenkään nähnyt mitään mutta asuessa ilmeni milloin vesivahinkoa, milloin irtoavaa vessanpönttöä. Koneellinen ilmanvaihto toimi koko ajan huonosti ja veti syksyllä ikkunat huuruun. Ainakin huoltomiehillä riitti hommaa milloin missäkin asunnossa. Yksi tuttavani osti samalta rakennuttajalta omistusasunnon ja samat ongelmat siinäkin kohteessa. Pointtini siis ettei uudiskohde todellakaan ole aina turvallisin vaihtoehto.
Näin juuri. Meillä -78 rakennettu rivarineliö ja kyllä epäilin aluksi, että susi tuli ostettua. Mutta mutta, tämä onkin todellinen nipojen paratiisi. Hallitus hoitaa hommansa. Yksi jäsenistä alan asiantuntija ja muutkin sähkömiehiä ja sen sellaisia. Ei velkaa, oma tontti ja kaikki viimeisen päälle laitettu. Just tuli yhdelle asukkaalle vesipostivahinko, ja kaikkien postit uusittiin välittömästi. Putkiremppa tai sukitus edessä, mutta jokaiseen kohteeseen se tulee. Maalämpö pelittää hyvin, sekin äskettäin laitettu. Asianmukaiset tarkastukset ja jatkuva rakennusten kunnon kyyläys päällä.
Naapuri laulaa karaokee, eikä meille kuulu hiiskaustakaan. Kun taas kerrostalossa jokainen pierukin suhahtaa korvaan. Bussipysäkit muutaman metrin päässä. Iso ostari vieressä.
Kuinka montaa asuntoa kävitte suurinpiirtein katsomassa ennen ostoa? Tai kauanko etsitte asuntoa?
Ja olen itse samaa mieltä etteivät uudiskohteet ole 100% varmuudella ongelmattomia. En myöskään pidä siitä että monesti uusirn rivareiden asuinalueella talot ovat kaikki vieri vieressä ja jokaisella on tismalleen samanlainen pieni neliönmuotoinen piha ja kaikista ikkunoista näkyy vaan lisää rivareita. Olen nyt käynyt muutamissa 70/80-luvun rivareissa joissa takapiha aukeaa "metsään" ja joissa on enemmän luonnetta ja.. en tiedä, kodikkuutta. Uudiskohteet tuntuvat joskus massalta ja liian kliinisiltä, vaikka aiemmin luulin haluavani nimenomaan mahdollisimman uuden asunnon..
Ap
Sijainti! Kaikkea muuta voi muuttaa ja korjata mutta sijaintia ei voi.