Jenny, Saara ja kehopositiivisuus
Katselin noiden kahden haastattelua Puoli seitsemän -ohjelmassa ja täytyy kyllä sanoa, että ovat mukavan ja fiksun oloisia naisia, MUTTA:
Kehopositiivisus sinänsä hyvä ja tervetullut tuulahdus julkiseen keskusteluun, mutta joku raja silläkin. Mun mielestä rajan voisi vetää siihen, mikä on tervettä ja mikä ei. Noiden kahden kehot ovat haastattelussa näkemäni perusteella sairaalloisen ylipainoisia, joka siis ei voi olla positiivisuuden aihe sinänsä. Omassa kehossa viihtyminen ja oikeus rauhaan sen suhteen jees, mutta että asian toitottaminen ympäriinsä niin....ei. Kyllä ihmisiä täytyy jo ihan kansanterveydellisistä syistä valistaa ylipainon haitoista ja suoranaisista vaaroista. Ihmisillä täytyy myös olla oikeus oikeanlaiseen tiedonsaantiin jonkun epämääräisen positiivisuushössötyksen sijaan. Ei ole oikein, että ihmisviholliset aka terveysviranomaiset vasta ns. konfrontoivat ylipainoisia heidän elintapojensa aiheuttamista terveysriskeistä. On aivan eri asia olla normaalipainoinen, ei-mallimittainen nukke ja siksi kehopositiivinen kuin vaikeasti ylipainoinen ja siitä huolimatta kehopositiivinen – kutsuisin viimeksi mainittua lähinnä välinpitämättömyydeksi, valitettavasti.
Btw. vieraana ollut Maria Nordin puolestaan vaikutti alipainoiselta, joka sekään ei varsinaisesti ole kehopositiivisuuden aihe saati tavoiteltava tila. Kontrasti näiden kahden välissä oli aikamoinen, varmaan oikein korostettu asetelmasta johtuen.
Kommentit (84)
Katselin tuota Jenny+ tulin hyvin surulliseksi, kun hän kertoi miten hänen ollessa normaalipainoinen lapsi, 12v, jumppavalmentaja kehoitti häntä laihduttamaan, mitkä on 12v keinot laihduttaa, tietenkin jättää syömättä, eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin syömishäiriö.
Aivan hirveää, jossain kerrottiin että suuri osa 5v, siis viisi vuotiasta, on tyytymätön vartaloonsa. Eli kyllä totisesti tarvitaan kehopositiivisuus kampanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Katselin tuota Jenny+ tulin hyvin surulliseksi, kun hän kertoi miten hänen ollessa normaalipainoinen lapsi, 12v, jumppavalmentaja kehoitti häntä laihduttamaan, mitkä on 12v keinot laihduttaa, tietenkin jättää syömättä, eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin syömishäiriö.
Aivan hirveää, jossain kerrottiin että suuri osa 5v, siis viisi vuotiasta, on tyytymätön vartaloonsa. Eli kyllä totisesti tarvitaan kehopositiivisuus kampanjaa.
Ihan hirveää. :(
Mun äiti käski mun pyörähtää ympäri edessään kun olin 9-vuotias, hän mittaili mun kroppaa päästä varpaisiin ja sitten totesi: "Sun pitäs kyllä alkaa syödä terveellisemmin." Olin normaalipainoinen, mutta pyöreähkö, kun kuvia olen katsonut tuolta ajalta. Pituuskasvussa oli pieni stoppi.
Aloin laihduttaa yhdessä äidin kanssa ja sain aina kehuja, kun vaaka näytti pienempää lukemaa.
Yläasteella puhkesi ortoreksia, lukiossa anoreksia ja bulimia. Nyt olen 32 ja vieläkin toipumassa.
Ja kyllä, kehopositiivisuus on pelkästään tervetullutta tässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveää, jossain kerrottiin että suuri osa 5v, siis viisi vuotiasta, on tyytymätön vartaloonsa. Eli kyllä totisesti tarvitaan kehopositiivisuus kampanjaa.Ihan hirveää. :(
Mun äiti käski mun pyörähtää ympäri edessään kun olin 9-vuotias, hän mittaili mun kroppaa päästä varpaisiin ja sitten totesi: "Sun pitäs kyllä alkaa syödä terveellisemmin." Olin normaalipainoinen, mutta pyöreähkö, kun kuvia olen katsonut tuolta ajalta. Pituuskasvussa oli pieni stoppi.Aloin laihduttaa yhdessä äidin kanssa ja sain aina kehuja, kun vaaka näytti pienempää lukemaa.
Yläasteella puhkesi ortoreksia, lukiossa anoreksia ja bulimia. Nyt olen 32 ja vieläkin toipumassa.
Ja kyllä, kehopositiivisuus on pelkästään tervetullutta tässä ajassa.
sairasta. tulee mieleen että äidilläsi on/oli varmaan myös syömishäiriö. tai ainakin vinoutunut suhde ruokaan/kehoonsa.
Kehopositiivisuus on ehdottoman tervetullutta, kenenkään ei pitäisi hävetä tai inhota kroppaansa. Mutta toisaalta sillä myös puolustellaan sairaalloista ylipainoa. Jenny ja Saara nyt selvästi ovat ylipainoisia ja vaikka molemmilla on syömishäiriötaustaa, ovat menneet sitten ääripäähän eli ovat liikalihavia,joille liikunta ei ole hyvä asia ja terveellinen ruoka on saatanasta ja terveellisesti syöminen johtaa automaattisesti syömishäiriöön. Ei tollanenkaan ole tervettä ajattelua, että terveet elintavat ovat muka suora reitti syömishäiriön maailmaan. Jenny+ ohjelmassa lyövät omenoita pesismailalla muusiksi, oikein viestittävät että ei kannata syödä terveellisesti vaan heittää kaikki läskiksi
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus on ehdottoman tervetullutta, kenenkään ei pitäisi hävetä tai inhota kroppaansa. Mutta toisaalta sillä myös puolustellaan sairaalloista ylipainoa. Jenny ja Saara nyt selvästi ovat ylipainoisia ja vaikka molemmilla on syömishäiriötaustaa, ovat menneet sitten ääripäähän eli ovat liikalihavia,joille liikunta ei ole hyvä asia ja terveellinen ruoka on saatanasta ja terveellisesti syöminen johtaa automaattisesti syömishäiriöön. Ei tollanenkaan ole tervettä ajattelua, että terveet elintavat ovat muka suora reitti syömishäiriön maailmaan. Jenny+ ohjelmassa lyövät omenoita pesismailalla muusiksi, oikein viestittävät että ei kannata syödä terveellisesti vaan heittää kaikki läskiksi
Osoita minulle konkreettisesti ne kohdat Jenny+-ohjelmasta, Vaakakapinan teksteistä, Jennyn ja Saaran päivityksistä sekä Jenny ja Läskimyytinmurtajat -ryhmästä, joissa väitetään, että terveet elintavat ovat saatanasta ja terveellinen syöminen johtaa syömishäiriöön.
Jos laukoo tuollaisia väitteitä, pitää myös osata perustella ne.
Todella toivon kaikkea hyvää näille naisille. Ja se painonpudotus on juurikin hyväksi heidän terveydelleen. Jennykin ihan hehgästyy jo pelkästään puhuessaan ja kuulostaa minun korvaani kovin ahdistavalle.. Ei siis ulkonäkö vaan terveys edellä!
Jos tätä asiaa käsiteltäessä kukaan osapuoli ei valehtelisi, miten kävisi? Kaikki puhuisivat vain totta, asiat tarkistettuna, ei siis omia mielipiteitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoita minulle konkreettisesti ne kohdat Jenny+-ohjelmasta, Vaakakapinan teksteistä, Jennyn ja Saaran päivityksistä sekä Jenny ja Läskimyytinmurtajat -ryhmästä, joissa väitetään, että terveet elintavat ovat saatanasta ja terveellinen syöminen johtaa syömishäiriöön.
No en ole näitä ohjelmia juuri seurannut, katsoin eilen tota jennyplussaa ja hän sanoi jotain terveellisestä ruokavaliosta ja sen perään jotain "sitten tervetuloa syömihäiriö" tms. Eli kyllä se siltä vaikuttaa
Olen tässä asiassa samaa mieltä kuin muutama muukin tässä ketjussa jo: itse ajatuksena tämä kehopositiivisuus on todella hyvä ja todella tervetullut. Ongelma ovat nämä julkisuudessa keulakuvana toimivat naiset, jotka eivät toteuta tätä ajatusta, vaan tuntuvat käyttävän kehopositiivisuutta oman ylipainonsa, liikkumattomuutensa ja epätervellisten elämäntapojensa puolusteluun ja valkopesuun. Itse aatteen kannalta tuntuu pahalta, kun lukee ja kuulee näiden naisten saarnaavan, miten ylipaino ei muka olisi terveysriski, miten laihduttaminen on (aina) vaarallista ja miten terveellinen ruokavalio on rajoittava, ja näkee heidän mätkivän omenoita hajalle. Tämä kaikki kun on kuitenkin aika lailla tuon aatteen vastaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole näitä ohjelmia juuri seurannut, katsoin eilen tota jennyplussaa ja hän sanoi jotain terveellisestä ruokavaliosta ja sen perään jotain "sitten tervetuloa syömihäiriö" tms. Eli kyllä se siltä vaikuttaa
Itse olen tuossa Facebook-ryhmässä mukana (normaalipainoisena), seuraan Vaakakapinaa aktiivisesti, ja kyllä se perusviesti siellä taustalla on se, että hyvät, terveet elintavat ovat tavoittelemisen arvoisia, mutta pikadieettiajattelusta, jojoilusta, kehon kurittamisesta ja häpeästä pitäisi päästä eroon.
Eli sitä tarkoitetaan juurikin vaikka sillä, kun Jenny sanoi, että "syö vähemmän ja liiku enemmän" on huono ohje monelle. Ei se tarkoita, että pitäisi laittaa kaikki läskiksi eikä saisi liikkua ja syödä terveellisesti, vaan että jos on taipumus ääripääkäyttäytymiseen, niin alkaa helposti pakkoliikkua ja nipistää syömisistä liikaa.
Kehopositiivisuuden hengessä olisi parempi neuvoa esimerkiksi, että syö monipuolisesti ja terveellisesti, opettele kuuntelemaan terveitä nälkäsignaaleja, vaali ihmissuhteita, nuku riittävästi ja löydä itsellesi mieluisa liikuntalaji, jota tykkäät tehdä monta kertaa viikossa.
Mutta kun ohjeet eivät yleensä pureudu siihen, mitä on hyvä elämä kokonaisuudessaan: psyyke ja lempeys unohtuu helposti. Siksi nuo "syö vähemmän ja liiku enemmän" -ohjeet voi olla haitallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sanoi noin, koska hänellä itsellään on diagnosoitu syömishäiriö, joka todellakin aina aktivoituu pahemmaksi yrityksistä laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi Jenny+ ohjelmassa Jenny laukoi sen ääliöimäisen "ja sitten tervetuloa syömishäiriö"-kommentin, kun puhuivat siitä siitä, että vähän voisi yrittää seurailla aktiivisuutta ja ruokavalioa. Saara taas muutama viikko sitten hesarin haastattelussa julisti laihduttamisen olevan vaarallista ja ettei ylipaino ole terveysriski... Vaakakapinan sivuilta ja kyseisten naisten haastatteluja googlettamalla näitä löytyy kyllä lisääkin.
Mä en viitsinyt edes katsoa koko ohjelmaa koska pelkäsin sen olevan sitä että lihavuutta hehkutetaan laihuuden kustannuksella. Itse saanut kuulla nuorempana törkeitä anorektisuuskommentteja vaikka olen ollut normaalipainoinen, ja tätä linjaa on jatkettu aika monesti näissä "kehopositiivisuus" eli isokokoisuus on ok kampanjoissa. Missä aito oman, terveellisen kehon hyväksyntä? Terveellinen voi olla kun paino on normaalin rajoissa eli mitäs se nyt on, painoindeksit 19-24 suunnilleen. Oliko nyt sitten niin että tämäkin ohjelma otti dissaavan näkökannan?
näissä keskusteluissa mua häiritsee se, että kehopositiivisuuden tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta kommentoi niin moni sellainen, jolla ei ole kosketuspintaa tähän aiheeseen eikä selkeästi ymmärrä pointtia ollenkaan. jos on vihannut kehoaan vuosikausia niin ymmärtää kyllä, miten suuri tilaus tälle on.
en minäkään mene kommentoimaan vaikka Me too -kampanjan alle, että mikä on oikeaa ahdistelua ja mikä ei, kun ei minua ole onneksi koskaan ahdisteltu.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä asiassa samaa mieltä kuin muutama muukin tässä ketjussa jo: itse ajatuksena tämä kehopositiivisuus on todella hyvä ja todella tervetullut. Ongelma ovat nämä julkisuudessa keulakuvana toimivat naiset, jotka eivät toteuta tätä ajatusta, vaan tuntuvat käyttävän kehopositiivisuutta oman ylipainonsa, liikkumattomuutensa ja epätervellisten elämäntapojensa puolusteluun ja valkopesuun. Itse aatteen kannalta tuntuu pahalta, kun lukee ja kuulee näiden naisten saarnaavan, miten ylipaino ei muka olisi terveysriski, miten laihduttaminen on (aina) vaarallista ja miten terveellinen ruokavalio on rajoittava, ja näkee heidän mätkivän omenoita hajalle. Tämä kaikki kun on kuitenkin aika lailla tuon aatteen vastaista käytöstä.
En ole ikinä kuullut kehopositiivisuuden kannattajien väittävän, ettei ylipaino olisi terveysriski, tai että laihduttaminen olisi aina vaarallista.
Mutta monella meistä on historia jojoiluista äärimmäisten laihdutuskuurien kanssa, ja monelle meistä on myös kehittynyt sen takia syömishäiriö (itselläni BED, ahmimishäiriö). Siinä vaiheessa kun syöminen on jo irti kontrollista ja diagnosoitu häiriö on kehittynyt, on vaan pakko myöntää se, että pahinta mitä voi tehdä on aloittaa uusi laihdutuskuuri. Joo, kyllä sillä voi saada 20 kiloa pois, mutta sen jälkeen syömishäiriön kosto on niin karmea, että syö 30 kiloa lihaa itseensä takaisin ennätysvauhtia.
Joskus on vaan pakko hyväksyä se, että vaikka läski onkin epäterveellistä niin tällä hetkellä en voi ratkaista tätä ongelmaa laihduttamalla, vaan ensin on saatava syömishäiriö ja sitä ruokkivat ajattelumallit hyvään hoitotasapainoon. Ja ainakin mulla, jolla yli 10 v jojoiluhistoria, kaikki laihduttamiseen viitttaavat ajatukset on myrkkyä. Siksi vaikka se vaakojen ja terveysruokien mätkiminen rikki voisi olla hyvinkin terapeuttista.
Vierailija kirjoitti:
näissä keskusteluissa mua häiritsee se, että kehopositiivisuuden tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta kommentoi niin moni sellainen, jolla ei ole kosketuspintaa tähän aiheeseen eikä selkeästi ymmärrä pointtia ollenkaan. jos on vihannut kehoaan vuosikausia niin ymmärtää kyllä, miten suuri tilaus tälle on.
en minäkään mene kommentoimaan vaikka Me too -kampanjan alle, että mikä on oikeaa ahdistelua ja mikä ei, kun ei minua ole onneksi koskaan ahdisteltu.
Joillekin keskustelijoille on tärkeämpää päästä loukkaamaan lihavia, kuin ymmärtää kehopositiivisuuden motiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Tälle liikkeelle parempi mannekiini olisi vaikka se fitnessmallikisassa mukana ollut nainen, joka ei ehkä ollut perinteisissä fitnessmitoissa, mutta hyvinkin terveen oloinen ja hyväksynyt itsensä juuri sellaisena. Jenny ja Saara on jotenkin vielä vaiheessa tuossa prosessissa, että päätyvät sitten vaan nälvimään kaikkea mikä liittyisi jollain tapaa terveellisempään kuvioon. Se omena nyt vaan on tolkullisempi valinta jokapäiväisessä arjessa ja donitsit on sitten jotain ekstraa ja harvinaisempaa herkkua. Mutta jotenkin se, että sanotaan näin onkin sitten fatsheimausta ja julmuutta ja pakkolaihdutusta.
Kehopositiivisuus pähkinänkuoressa: kauniskasvoiset ja isorintaiset, mutta ylipainoiset naiset halauvat kehuja ulkonäölleen. Mikäs siinä, nuorina noi voi olla kohtalaisen terveistä ja tyytyväisiä, mutta jonkun ajan päästä noiden jokinorsujen hankitut taudit hoidatetaan ja maksatetaan muilla eli veronmaksajien piikkiin menee. Koko homma on syvältä. Kehopositiivisuuden yhteydessä pitäisi ajatella esim. juuri syöpäpotilaita, ihosairauksia potevia, amputoituja jne., joiden voimauttamisessa ei ole mitään vikaa. Jokinorsujen julkisuusprojektit ovat ihan turhia. Ei käden juuttuminen sipsipussiin mitään rohkeaa kapinaa ole. Se on laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut kehopositiivisuuden kannattajien väittävän, ettei ylipaino olisi terveysriski, tai että laihduttaminen olisi aina vaarallista.
Saara Sarvas tätä ainakin on ihan lehtihaastatteluja myöten julistanut. Muista, ei julkisuudessa olevista kannattajista on paha sanoa, mutta nämä keulakuvat tuota sanomaa kyllä kovasti levittävät.