Muistellaan Yves Rocheria! Mitä teidän ekat muistot ovat?
Itse aloin tilata postimyynnistä joskus 70-luvun lopulla ollessani ala-asteella. Vakuutin äitini siitä, että tarvitsen näitä ihonhoitotuotteita. Voiteet olivat paksuja tahmaisia ja tuubeissa. Yritin sitten käyttää puhdistusmaitoa, kasvovettä, päivävoidetta ja jotain "kaulavoidetta", mutta lipesin rutiineista aina ja unohdin. Kerran tilasin puuterirasian mutta väri oli aivan ruskea, ja itse olin kalpea. Olin niin pettynyt! Sitten sain pienet näytteet luomiväreistä ja käytin niitä varmaan vuoden :) Ja silloin oli myös minihuulipunia, joilla pystyi testaamaan. Me koulussa käytettiin niitä ihan pokkana.
Ja ne tuoksut: Clea, Chevreveille.. jotain, siis Kuusama, Ispahan, Un Avril une soir tai jotain...
Kommentit (93)
Ah, muistan myös elävästi YR:n legendaariset "leikkaa ja liimaa" tarjouskirjeet. Tilauslomakkeen täyttäminen oli tarkkaa puuhaa :D Minihuulipunat olivat hauskoja, joskin värisävyt aika kamalia tai siis suomalaiseen väritykseen sopimattomia. Chevrefeuille oli pitkään suosikkituoksuni 90-luvulla, ihastuttavan raikas ja kevyt. Voideparfyymit pienessä pyöreässä peltirasiassa olivat meidän tyttöjen must-have juttuja yläasteella ja lukiossa, ne olivat edullisia vaihtoehtoja ns. oikeille tuoksuille. Muistelen myös kaiholla ekologista lumpeenkukka-suihkugeeliä, läpinäkyvässä pullossa oli kirkasta geeliä joka tuoksui taivaalliselta ja pesi hellävaraisesti.
Yver Rocherin Monoi-öljy oli taivaallisen tuoksuista! Monena kesäpäivänä hieroin sitä ympäri vartaloa ja menin pihalle ottamaan aurinkoa, mukava varhaisnuoruusmuisto :D Myöhemmin aikuisena kävin liikkeessä kysymässä sitä, mutta ei ollut :(
Suihkugeelit taas oli todella vaikea avata sitten kun niiden pakkaukset uudistuivat varmaan vuosituhannen vaihteessa, terävä muovi viilsi sormenpäitä. Tuoksut olivat silti ihania, joten oli pakko tilata. Tykkäsin etenkin vihreistä tuoksuista, vihreä tee ainakin oli suosikki.
Näissä mainoskirjeissä taisi olla myös raaputusarvan tyylisiä alennuskuponkeja, joista jäi hopeanväristä pehmeää ainetta ympäriinsä. Vaikka aina tiesikin, että se paras alennus väistämättä on yksi noista, oli kiva yrittää saada juuri se ensimmäisenä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Nettikauppa kai vieläkin?
Kyllä sieltä niitä kirjeitä tulee edelleen, niistä yleensä tilaankin, kun usein on hyviä tarjouksia usein tilaamistani tuotteista.
Kaikki myymälät on Suomessa lopetettu, mutta nettimyynti toimii edelleen. Odottelen parhaillaan pakettia, jonka pitäisi kai tulla ensi viikolla. Asioisin mieluiten kyllä ihan kaupassa, koska tuoksuja on vaikeaa ostaa ilman testaamista. Clea-tuoksua kaipaan kovasti.
Ne tilauslappusiin liimattavien "postimerkkien" liimapinnat oli ihan kamalan pahoja. Paljon pahempaa kuin itse postimerkkien.
Joskus sitten vaan teippasin niitä lappusia kiinni ja mietin että jospa ne eivät hyväksy tilaustani sen takia :D
1982 menin ekan kerran citykaytavassa olevaan liikkeeseen hakemaan irtopuuterin. Oli aika iso ponikka alunperin mutta vuosien saatossa pieneni. Sita sitten tupsuteltiin runsaalla kadella ja usen otin viela astetta kahta tummemman kuin olisi tarvinnut!! 16 vuotiaana koko naamamikkinin perustui tuohon irtopuuteriin.. .
Mä selasin joskus 93 noi ja Elloksen kuvastot aina heti pariinkin kertaan kokonaan läpi. YV:n mallit oli romanttisen kauniita ja kävivät suihkussa kukkien ja lehtien keskellä puutarhassa. Minä en, joten ryhdyin kestotilaajaksi. Liittymisedut oli kai vastustamattomat. Usein olisi pitänyt perua ne paketit mut en saanut aikaiseksi, joten aika paljon kaikkea sieltä tulvi ja oli huono omatunto rahanmenosta. Tuoksuista jäänyt mieleen pieni rusehtava, pyöreä vaniljapullo. Oli niin ihana, niin ihana. Siskolla oli kai joku orvokkipullo. Mmmmm.
Se vaaleanpunainen sydämenmuotoisessa pullossa oleva hajuvesi oli ihanaa! 😍 onkohan sitä enää olemassakaan....
Ja monoi de Tahiti oli toinen ihanuus.
Ysärin puoliväli, ne oikeastaan aika rumat huivit, laukut ja minihuulipunat. Oliko jotain kielon tuoksuista hajuvettä pinkki/vaaleanvihreässä lasipurkissa?
Se kuvasto oli ihana. Siitä tuli selailtua aina kaikkea ihonhoitovinkkejä. 🤗
Kun kotiin tuli aina näitä postimyyntilehtisiä, niin kerran ala-asteikäisenä näin houkuttelevan Yves Rocherin aukeaman, josta valitsin kaikkea kivaa itselleni ja pistin tilauksen vetämään – tietenkään vanhemmilleni kertomatta. Odotin pakettia innoissani haaveillen uudesta kauniista minästä, ja kun se viimein saapui Postiin, niin ei vanhemmat sitä kumminkaan noutaneet. Pettymys oli suuri.
Silti sen jälkeen alkoi tulla niitä YR:n kuukausittaisia mainoskirjeitä, joissa oli sellaisia kivoja revittäviä lappuja. Joissakin kirjeissä taisi olla myös hajuvesinäytteitä mukana. En kuitenkaan tainnut tilata näistä kirjeistä mitään, vaikka tutkin mainoksia huolella haaveillen nätteydestä. Jossain vaiheessa kirjeet lakkasivat yhtäkkiä tulemasta.
Olen edelleen varma, että siinä aluksi tilaamassani paketissa, jonka sisältöä en koskaan saanut nähdä, olisi ollut superihania tuotteita, joiden avulla olisin tullut todella kauniiksi. (Sarkasmi.)
Juupa juu, ala-asteen loppupuolella liikkeen nimi lausuttiin Yves Rokker ja sieltä sain ensimmäiset huulipunat, ohuet valkoiset pakkaukset ja mukavan vähän pigmenttiä nuorelle neidille. Isompana harjoittelin rajausten tekoa ja nuortenlehtien ohjeen mukaan valitsin YR:stä ruskeaa sävyä, vaikka musta tuokin näin jälkeenpäin ajatellen silmieni kirkkaan vihreyden paremmin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Yver Rocherin Monoi-öljy oli taivaallisen tuoksuista! Monena kesäpäivänä hieroin sitä ympäri vartaloa ja menin pihalle ottamaan aurinkoa, mukava varhaisnuoruusmuisto :D Myöhemmin aikuisena kävin liikkeessä kysymässä sitä, mutta ei ollut :(
Suihkugeelit taas oli todella vaikea avata sitten kun niiden pakkaukset uudistuivat varmaan vuosituhannen vaihteessa, terävä muovi viilsi sormenpäitä. Tuoksut olivat silti ihania, joten oli pakko tilata. Tykkäsin etenkin vihreistä tuoksuista, vihreä tee ainakin oli suosikki.
Tätäkö tarkoitat?
https://www.yves-rocher.fi/control/vartalo-ja-aurinko/suosikit/vartaloo…
Kun silloin pienenä laitoin tuon ekan tilauksen (postimyyntilehtisestä, jossa yksi aukeama oli Yves Rocherin) vetämään, niin siinä kysyttiin syntymäaikaa ja lupailtiin synttärilahjaa. No, minä tietenkin halusin lahjan pian ja laitoin siihen väärän syntymäajan. Lahjaa ei kuitenkaan tullut vielä sinä vuonna... Sitten seuraavana vuonna viimein olisin saanut lahjan, mutta sen saadakseen olisi pitänyt tilata jotain. Kyllä harmitti!
nro 35
Clea suosikkituoksuani saa vielä postimyynnistä.
Pakko oli googlettaa "yves rocher 90s". Olipas nostalgista kun muistui heti mieleen pari tuoksua jotka olin jo unohtanut! Toinen oli nimeltään Cap nature, sellainen pallon muotoinen pullo. Minulla oli oranssi, ja se tuoksui todella vahvalta vaniljalta. Toinen oli Folies de saisons, vihreä pikkupullo. Hassua kun tulee mieleen miltä nuo tuntuivat pelkästään käsissäkin, minulla oli tapana naksutella tuonkin korkkia :D Voi kun saisin nämä takaisin. Eihän niitä käyttäisi... Mutta niinkuin silloinkin, käytin niitä vain tuoksutteluun :)
Ensimmäinen muistoni on varmaan sellainen, että selailemme koulun jälkeen keittiön pöydän ääressä Yves Rocherin kuvastoa siskoni ja äitimme kanssa; kuvissa on palmunlehviä, aloe vera -lehtiä ja halkaistuja kookoksia... On alkusyksy 90-luvulla. Saamme siskoni kanssa valita puhdistusemulsiot, suihkugeelit ja deodorantit itsellemme. Äitimme repii ja liimailee "postimerkkejä" tilauslomakkeeseen. Kauniit ja rohkeat on alkamassa.
Aitoa 90-luvun nostalgiaa... :')