Kuinka monta tuntia nukut keskimäärin per päivä?
Ja miten itse koet - saatko tarpeeksi unta? Jos et, mitkä ovat suurimmat syyt univajeeseen?
Kommentit (105)
Olen päivällä virkeä, kun nukun noin 8 tuntia yössä. Aiemmin menin 20 vuotta töihin klo. 7, jolloin nukuin aina viikolla liian vähän, olin väsynyt ja paikkasin univelkaa viikonloppuna.
Nukun vain öisin, yleensä 9 tuntia on tavoite. 8 tunnilla selviää kyllä, 7 ei mitään saumaa, ei ajatus kulje. Lapseton olen eli onneksi pystyn nukkumaan tarpeeksi, hirvittää jo nyt tulevaisuuden pikkulapsiaika.
Nukun useana päivän viikossa parin, joskus kolmenkin tunnin päiväunet.
6h. Puolivuotias, kaksivuotias, nelivuotias ja kahdeksanvuotias ei paljon armoa anna. Nyt kaikki onneksi nukkuu niin vähän postailuaikaa <3
En nuku päivisin.
Öisin yritän saada 8 tuntia, aina ei onnistu.
Jos töissä on stressiä, n iin se valvottaa.
6-8 tuntia yöllä ja 1-2 tunnin iltanokoset.
Olen huomannut että voin paljon paremmin kun saan nukuttua 8h/yö. Aiemmin / nuorempana arkena nukuin ehkä 6h/yö ja viikonloppuisin helposti 9-10h/yö ja aina väsytti. Nykyään 8h/ joka yö ja ajoittain onnistuu lyhyempikin uni. ( yksi yö viikossa voi olla lyhyt mm. työmatkustamisen takia. Klo4 herätys on kamalaa mutta kunhan ei tarvitse montaa yötä peräkkäin niin selviän siitä)
Alle kahdeksan tunti nukkuvat eivät ole pirteitä ja kuolevat nuorempina!
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/terveys/nukutko_kuusi…
http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys-hyvinvointi/terveys/nuku-kunnoll…
9 - 10, joskus enemmänkin.
Saatan nukkua liikaakin, koska heräillessäni yritän väkisin saada uudestaan unta niin kauan kuin se suostuu vielä tulemaan, ja siitä vielä vähän pitempään. Viivyttelen sen heräämisen kanssa, koska aamulla on jotenkin alakuloinen olo todellisuudesta. Piristyn kyllä sitten jonkin aikaa valvottuani, mutta siinä unten loppuessa en osaa ajatella silti fiksusti, että kannattaa vain nousta, jos ei enää ihan oikeasti väsytä.
10 tuntia yössä. Olen aina tarvinnut paljon unta.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen = työttömän luksusta
Ei ole. Murheet valvottaa.
Vierailija kirjoitti:
9 - 10, joskus enemmänkin.
Saatan nukkua liikaakin, koska heräillessäni yritän väkisin saada uudestaan unta niin kauan kuin se suostuu vielä tulemaan, ja siitä vielä vähän pitempään. Viivyttelen sen heräämisen kanssa, koska aamulla on jotenkin alakuloinen olo todellisuudesta. Piristyn kyllä sitten jonkin aikaa valvottuani, mutta siinä unten loppuessa en osaa ajatella silti fiksusti, että kannattaa vain nousta, jos ei enää ihan oikeasti väsytä.
Mulla just sama että yritän väkisin nukkua liikaa silloin kun ei ole pakko lähteä johonkin ja sitte on ihan tööt koko päivän ku nukkunut liikaa. Ei kiinnosta herätä ku unet on mukavampia kuin todellisuus (joo, mulla on keskivaikea/vaikea masennus). Mutta viikolla tulee nukuttua joka tapauksessa aivan liian vähän, 5-6h, kun en vain jotenkin osaa mennä ajoissa nukkumaan.
Liian vähän 😔..😞 .😟',.😰 😨. ..😶*...
Voi, että nukun usein liian vähän. Varsinkin aamuvuoroihin menen liian usein liian vähän nukkuneena. Vain jotain 5-6 tuntia.
Eilen menin töihin 5,5 tunnin unilla. En oikeastaan tuntenut itseäni väsyneeksi, mutta kyllä minulla hommat sakkasi. Enkä ehtinyt tekemään töitäni työajalla.
Nyt minulla on kaksi vapaapäivää ja sitten on yhdeksän päivän työhuki 🤔. Syytä nukkua riittävästi.
Ennen iltavuoroja yleensä nukun enemmän, mutta seuraavan päivän aamuvuoro romuttuu silloin kohdallani usein.
Säännöllinen työaika tukisi unirytmiäni. Toisaalta vuorotyössä on vaihtelua.
Opettelen nukkumaan enemmän kokoajan :)
Nukun keskimäärin n. 4-5 tuntia yössä. Monessa lyhyessä pätkässä. Koskaan en saa nukkua yli 2 tuntia yhtäjaksoisesti. 1-vuotias poika valvottaa. Sanovat tämän olevan vaihe. Vaihe on kestänyt nyt 9 kuukautta. Allergiat, sairaudet yms on suljettu pois. Päivällä saan joskus nukkua 1 h päiväunet.
Odotan jo uhmaikää. :)
Vierailija kirjoitti:
Nukun keskimäärin n. 4-5 tuntia yössä. Monessa lyhyessä pätkässä. Koskaan en saa nukkua yli 2 tuntia yhtäjaksoisesti. 1-vuotias poika valvottaa. Sanovat tämän olevan vaihe. Vaihe on kestänyt nyt 9 kuukautta. Allergiat, sairaudet yms on suljettu pois. Päivällä saan joskus nukkua 1 h päiväunet.
Odotan jo uhmaikää. :)
Meillä aikalailla sama meininkin. Lapsi yli vuoden ikäinen, mutta pätkänukkuminen senkus jatkuu ja yöunien kokonaiskesto on noin 8h. Siinä kun heräillään useaan otteeseen ja mä olen huono muutenkin saamaan unenpäästä kiinni, kun herään, niin mun unien kesto on sellaiset 4h yössä. Mun lapsi kyllä onneksi edes joskus nukkuu yhtäjaksoisesti yli 2h, pisimmillään 4h, siinähän ehtii jopa äitikin levähtää. Mitään syytä ei ole löytynyt tälle ja meilläkin tilanne jatkunut kuukausia. Ihan pienenä nukkui todella hyvin, mutta noin puolivuotiaasta lähtien yöt ovat menneet risaiseksi. Mutta ihmeen hyvin pysyn tolkuissani, vaikka vähissä on nukkumiset.
Mulla harrasti tyttö samaa neljä vuotta ja poika siihen perään kaksi vuotta että vähän väsyttää nykyisin
Vierailija kirjoitti:
Alle kahdeksan tunti nukkuvat eivät ole pirteitä ja kuolevat nuorempina!
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/terveys/nukutko_kuusi…
http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys-hyvinvointi/terveys/nuku-kunnoll…
Siis, jos olen mensa tasoa ja teen jatkuvasti tarkkuutta ja keskittymistä vaativaa työtä kuuden tunnin unille, mitä olisinkaan kahdeksan? Keksisin varmaan universaalin syöpälääkkeen.
Mä kyllä nukun vaan öisin...