Velkaa liikaa ja mies ei anna myydä taloa vaikkei selvitä maksuista
Olen ottanut liikaa asuntolainaa 300000 niin paljon kuin sai. Sen lisäksi on vaikka mitä luottokortteja ja kulutusluottoa yhteensä 30000 kertynyt äitiyslomien ja hoitovapaiden aikana kun on yritetty selvitä lainanmaksusta ja muista kuluista.
Olen miettinyt ja laskenut että pääsisin kaikista veloista eroon kun asunto laitetaan myyntiin ja muutamme vuokralle ja jos joskus ostamme oman siihen ei oteta lainaa kuin sen verran minkä pystymme maksamaan ja elämiseenkin jää rahaa.
Mies ei tätä ratkaisua hyväksy. Hän ei halua myydä asuntoa eikä muuttaa vuokralle. Pitää mykkäkoulua eikä suostu puhumaan asioista. On uhkaillut erolla ja sanoo ettei ole mitään puhuttavaa minulle. Ei ole edes mitään läheisyyttä enää. Lasten asiat hoidetaan mutta muuten ei ole puhunut mitään kohta pariin kuukauteen. Mies on alkanut myös juomaan enemmän ja silloin jos yritän keskustella alkaa kiroilla tai huutaa. Eli muuten täysin hiljaa ja juotuaan kiroilee ja huutaa. Yhteiset on velat. Jos muutetaan lapset joutuu vaihtamaan koulua ja mies ei halua pienempään, huonompaan vaikka meillä ei ole tähän varaa. Ja vika on kuulemma vain minussa ja olen sotkenut asiat.
Ennen kuin aloin puhumaan asunnon myynnistä ja velkojen maksamisesta pois meillä meni hyvin. En ymmärrä mitä tässä pitäisi tehdä. Jos otan vuokra-asunnon mies on uhannut että se on sitten ero. Meillä on huonosti tukiverkkoja joten olisin lasten kanssa aika yksin. Molemmat käydään töissä. Pankista ei saatu edes lyhennysvapaata. Myyntiä sieltäkin kannustettiin jos ei selvitä korkeintaan kuukausikuluja voisi vähän pienentää mutta sitten ei makseta kortteja samaan aikaan pois.
Mitähän tässä kannattaisi tehdä.?
Kommentit (50)
Talon voi laittaa myyntiin ,ennen kuin pankki tekee sen puolestanne ja muutatte pienempään asuntoon.
Miten on ajdollista, että vanhempainvapaan ja hoitovapaan aikana tulee 30 000 euron velat....
Kun tulot on pienemmät, menot pitää sen mukaan.
No meillä on useampi lapsi 3 ja olen ollut 6 v kotona ja olen nyt vasta saanut töitä. Sinä aikana lainaa piti jotenkin maksaa ja elää ja korjata taloa. Olisin jo 3 vuotta sitten halunnut muuttaa mutta mies ei. Kaiken lisäksi tässä asunnossa vieläkin korjattavaa eikä ole rahaa
Vaihtoo vaan tuommoiset sekopää juojat
Onko asunto siis 100% sinun? Miehellä ei ole asiaan nokan koputtamista, joten asunto myyntiin ja äkkiä ennen kuin se on ulosotossa!
300 000 talolainaa ja 30 000 muita luottoja, huh!!!
Meitä on kaksi työssäkäyvää ja mies on kohtuullisen hyvätuloinen, lainaa on yli puolet vähemmän. Miksi ihmeessä olette ottaneet luottoa luoton päälle, eikö hälytyskellot soineet jo aiemmin?? Itse kyylään jatkuvasti että eletään varmasti niin että rahat riittävät .
Eihän tuossa ole vaihtoehtoja, antaa miehen uhkailla. Jos teillä ei ole vara lyhentää luottoja, talo menee alta joka tapauksessa. Kumpi nyt sitten on miehestäsi nolompaa, myydä talo nyt vai antaa sen mennä pakkolunastukseen?
Tapahtunut mikä tapahtunut, teillä meni "hyvin" niin kauan kuin piditte päätänne pensaassa ja lykkäsitte ongelmia kauemmaksi. Nyt sinun on pakko lyödä miehelle faktat pöytään, tilanne on mikä on, ei se elämä siihen kaadu, vaikka nyt siltä tuntuukin.
Kannattaisi keksiä parempi satu.
Täällä puidaan parhaillaan toista asuntotrollia.
Se on hauskempi kuin tämä sinun keksimäsi.
Trollin luominen: taitolaji.
Varaa aika velkaneuvojalle ja raahaa mies mukaan. Ellei se lähde, niin mene yksin. Jollei mies edelleenkään suostu ottamaan päätä pois pensaasta, niin sun pitää toimia omuen etujesi ja lastesi puolesta. Eli ero ja talo pakkomyyntiin.
Niputtakaan nyt ihmeessä noi pienemmät lainat, ja luottokortit poikki.
Miksi ette laittaneet asuntolainaa lyhennysvapaalle hoitovapaiden ajaksi? Tehkää se nyt.
1) Hakekaa vuodeksi lyhennysvapaata
2) Maksakaa kulutusluottoja ja luottokorttivelkoja pois, alkaen kaikkein kalleimmasta
3) Tehkää budjetti, realistinen sellainen
4) Jos puolen vuoden päästä edelleen näyttää siltä, että ette selviä, laittakaa talo myyntiin
5) Jos tämä ei kelpaa miehelle, hänen on nostettava tulojaan, muuta keinoa ei ole
Talo 50% minun mies omistaa puolet. minulle riittää jos saadaan omat pois mies ei suostu myyntiin kun haluaa mahdollisimman paljon ja voittoa. Hänestä olisi jopa parempi että jäädään tähän ja otan lisää lainaa että selvitään kuukausieristä. Siinä ei ole mitään järkeä. Meillä on luottokorttikuluja yli 1200e kuukaudessa ,asuntoon menee 2500 ja nyt ei vaan riitä rahat. Eri korteilla ja luotoilla ollaan saatu pelattua vuodet ja ruoat ja muut ostetaan luotolla mitä just maksettu eli lainat ei lyhene. Muuten ei pärjätä. Meidän pitäisi muuttaa puolet pienempään asuntoon nyt 6h ja kauemmas. Asutaan hyvällä alueella helsingissä ja mies ei kelpuuta esim vantaata tai espoota eikä todellakaan mitään itä helsinkiä tms
Lyhennysvapaata ei saada. On kysyty jo. Meillä oli asunnon alussa pari vuotta lyhennysvapaata mikä kuului taloon joten nekin on käytetty.
Olen salaa hakenut vuokra asuntoa ja mies sai siitä tietää ja sanoi että hän ei siihen muuta jos saadaan ja tulee ero. Uskoisin että asunnon saisi 2 kk sisällä myytyä.
Kukaan suvusta ei tiedä että ollaan näin tiukilla rahoista ja mies ei halua kertoa kenellekkää . Pitäisi kuulemma vaan esittäö että hyvin menee.
Miehen pitää ottaa myös vastuu raha-asioiden suunnittelemisesta teidän perheessänne. Eli, jos hän ei suostu myymään asuntoa niin pyydä häntä esittämään laskelmalla miten seviätte veloista.
Kertomuksen perusteella en silti ole varma siitä onko asunnon myynti paras vaihtoehto. Korothan ovat nyt nollassa ja vuokralla asumiseen menee varmasti saman verran kuin asuntolainaan + asunnon kuluihin. Tuo 30.000 euron lisävelka nyt ei voi olla mikään kynnyskysymys, maksakaa se tai ne ensin pois pikavauhtia niin tilanne helpottaa.
En myöskään ymmärrä miten pankista saa asuntolainaa enemmän kuin pystyy hoitamaan. Minun kohdallani on aina selvitetty tulot ja menot, sekä laskettu hyvinkin tarkkaan miten rahat riittävät ja velkaa on saanut nostaa vain sen verran kuin asuntoon tarvitaan.
No, pakkomyyntiin se talo menee, jos ette pysty maksamaan eriä. Ehkä miehesi sitten odottaa sitä viimeistä niittiä.
Vierailija kirjoitti:
300 000 talolainaa ja 30 000 muita luottoja, huh!!!
Meitä on kaksi työssäkäyvää ja mies on kohtuullisen hyvätuloinen, lainaa on yli puolet vähemmän. Miksi ihmeessä olette ottaneet luottoa luoton päälle, eikö hälytyskellot soineet jo aiemmin?? Itse kyylään jatkuvasti että eletään varmasti niin että rahat riittävät .
Eihän tuossa ole vaihtoehtoja, antaa miehen uhkailla. Jos teillä ei ole vara lyhentää luottoja, talo menee alta joka tapauksessa. Kumpi nyt sitten on miehestäsi nolompaa, myydä talo nyt vai antaa sen mennä pakkolunastukseen?
Tapahtunut mikä tapahtunut, teillä meni "hyvin" niin kauan kuin piditte päätänne pensaassa ja lykkäsitte ongelmia kauemmaksi. Nyt sinun on pakko lyödä miehelle faktat pöytään, tilanne on mikä on, ei se elämä siihen kaadu, vaikka nyt siltä tuntuukin.
Huhhuttelu ja besserwisseröinti ei nyt varmaan ap:tä auta yhtään. Tuliko itsellesi parempi mieli, kun olette olleet viisaampia?
Pienempään ja huonompaan? Meillä on lapsen kansaa vuokra-asunnossa tai pikemminkin voisi sanoa meidän kodissa laminaattilattiat,astianpesukone jne ja,asumme väljästi,kolmiossa. Miksi aina vuoka-asuminen olisi huonompaa? Miksi ei vain nauttia helposta asumisesta vuokralla?
Jasmin80 kirjoitti:
Talo 50% minun mies omistaa puolet. minulle riittää jos saadaan omat pois mies ei suostu myyntiin kun haluaa mahdollisimman paljon ja voittoa. Hänestä olisi jopa parempi että jäädään tähän ja otan lisää lainaa että selvitään kuukausieristä. Siinä ei ole mitään järkeä. Meillä on luottokorttikuluja yli 1200e kuukaudessa ,asuntoon menee 2500 ja nyt ei vaan riitä rahat. Eri korteilla ja luotoilla ollaan saatu pelattua vuodet ja ruoat ja muut ostetaan luotolla mitä just maksettu eli lainat ei lyhene. Muuten ei pärjätä. Meidän pitäisi muuttaa puolet pienempään asuntoon nyt 6h ja kauemmas. Asutaan hyvällä alueella helsingissä ja mies ei kelpuuta esim vantaata tai espoota eikä todellakaan mitään itä helsinkiä tms
No, yksinhän et voi taloa myydä, koska mies omistaa siitä puolet. Olet siis pattitilanteessa.
Joko yritätte kitkutella nykyiseen tapaan, kunne tulee pää vastaan ja pankki pistää talon pakkohuutokauppaan, tai sitten suostuttelet miehen myymään talon. Eipä tuossa muuta voi tehdä. Eron ottamalla voit myös "pakottaa" talon myyntiin, jotta saadaan ositus tehtyä.
Olisiko mahdollista kilpailuttaa laina? Tuo lainan kk-erä kuulostaa aika isolta, meillä vähän pienempi laina ja kk-erä on 25 v laina-ajalla n. 1200 eur. Toki vastike on meillä vain parisataa.
Miten teillä voi mennä asuntoon 2500e/kk? Mitä se pitää sisällään?
Meillä myös +300k€ lainaa ja omakotitalon kustannukset lainoineen ovat alle 1500e/kk, laina-aika on ollut alunperin 25v.
Jasmin80 kirjoitti:
Heko heko!
Ehkä teidän pitäisi yhdessä miehen kanssa miettiä, miten saatte kuukausierät maksettua?