Mieheni valvottaa minua (luit ihan oikein)
Kyllä, kuulostaa varmasti koomiselta, kyseessä on tosiaan aikuinen mies.
En tiedä mitä enää tekisin. Mieheni saattaa herättää minut jopa kolmekin kertaa yössä. Joskus hän haluaa jutella, toisinaan hän kaipaa läheisyyttä.
Itselleni yöunet ovat tärkeät, toimintakykyni heikkenee huomattavasti jos on monta rikkonaista yötä takana. Joskus menee viikkojakin niin että saan nukkua, mutta toisinaan hän herättää minut useina peräkkäisinä öinä.
Hänen mielestään on outoa että hermostun aiheesta. Hänen mielestään olen ”jo iso tyttö jonka pitää kestää valvomiset”. En kuitenkaan saa nukkua myöskään päivällä.
Ehdotuksia?
Kommentit (197)
Meidän Perhe -lehdessä, uusimmassa, on artikkeli turvakoteihin liittyen. Siinä on puhetta henkisestä väkivallasta, jonka takia tullaan turvakotiin. Yhtenä esimerkkinä mainitaan ”tai että ei anneta nukkua”.
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaista vallankäyttöä.
Odota vain, kohta pääsi sekoaa niin, ettet osaa enää nukkua. Been there ja niin edelleen.
1,5 vuotta sitten tapahtui jotain, en tiedä mitä, mutta sen jälkeen en ole täydellistä yötä nukkunut kertaakaan. Useampi huonosti nukuttu yö kasautui peräperään ja sillä tiellä ollaan edelleen.
Meillä mies ei ymmärrä unettomuutta eikä varsinkaan sitä, mitä se aiheuttaa. Kaikki fyysiset oireet, luetellaan nyt vaikka käypähoito-sivun mukaisesti lisämunuainen tuuppaa kortisolia verenkiertoon, kortisoli sekoittaa kilpirauhasen toiminnan ja kaikkihan nyt tietää, mitä sitten tapahtuu. Lisäksi keskivartalolihavuus, rytmihäiriöt, aivoverenkiertohäiriöt jne. Ei ole ollenkaan leikin asia! Puhumattakaan niistä päivistä, kun tuntuu että kuolee kun sydän hakkaa ja päätä särkee.
Rakkauden takia ei tarvitse ihan kaikkea silti sietää tai kestää.
Tää kannattaa ihan oikeasti ottaa vakavasti. Meidän esikoinen heräili ekat 3 vuotta ihan jäätävästi (5-10 kertaa lähes joka yö), ja mun miehelle kehittyi unihäiriö, joka ei ole nyt 6 vuotta heräilyn loputtuakaan parantunut. Herää todella herkästi yöllisiin ääniin ja herää lähes joka yö klo 3-5 välillä eikä meinaa enää saada unta. Tällaisesta häiriöstä on uskomattoman vaikea päästä eroon kun se kerran on kehittynyt, mies on kokeillut lähes kaikkea (nukahtamisongelmiin on saatavilla apua, mutta unessa pysymiseen ei löydy paljon keinoja). Eli ihan käytännön kannalta voi myös miettiä asiaa, haluatko ap riskeerata loppuelämäsi hyvinvoinnin?
Vierailija kirjoitti:
Susanna90 kirjoitti:
Mitäs jos te keskustelisitte keskenänne ettekä pöytäisi asiaa julkisiin foorumeihin? Kaikella on syynsä ja täälläkin on monta ajattelematonta kommentoijaa. Älä piittaa niistä.
Olen kyllä yrittänyt puhua aiheesta ensisijaisesti mieheni kanssa, mutta hän ei yhtään ymmärrä että kärsin tilanteesta. Lisäksi hän on erittäin lahjakas verbaalisesti, joten jatkuvassa univajeessa en edes pärjää hänelle keskusteluissa.
Rakastan häntä, kun asiat ovat hyvin, ne eivät voisi olla paremmin.Joskus minusta tuntuu, että hän ei vain aidosti ymmärrä että tarvitsen unta yli neljä tuntia yössä. Hänellä itsellään on ongelmia unensaannissa, joten siksikin tilanne ylittää käsityskykyni ihan täysin.
Ap
Ilmeisesti et halua jättää häntä. Kävisikö ratkaisuksi, että asuisitte erillänne?
543trt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
f3we5645u8irt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
htr535236 kirjoitti:
Kaikenlaista pask** ja experttejä täällä pätemässä
Osuuko tämän kaltaiset ketjut liian lähelle vai mikä sulla on ongelma?
mun penis on käyrä oikealle ja en saa orgasmia oi vauva palstan expertit auttakee
Ootko jonkun ketjussa olevan ex tai ap:n nykyinen? Se että et saa orgasmia johtuu siitä, että sut on kirottu. Siihen voisi auttaa paremmin oman toiminnan tarkastelu, kuin yritys kontrolloida tai manipuloida anonyymiä keskustelupalstaa. Tai psykologi.
Täällähän on psykologia palsta täynnä.
Mä olen itse asiassa oikeasti psykologi, mutta en tietenkään vastaa tällaisiin ketjuihin ammattini puolesta, vaan ihmisenä toiselle ihmiselle, kuten todennäköisesti muutkin. Ja ei se vaadi mitään ap:n puolison tai heidän suhteensa diagnosointia tai analysointia, että toteaa, että ei voisi elää suhteessa, jos ei saa nukkua. Ensinnäkin, koska mä en voisi elää, ellen saisi nukkua. Ihan sama kuinka ihana mies olisi, mutta mä tarvitsen 8h unta joka yö (tietysti satunnaiset poikkeamat kestää), että voin toimia, hoitaa lapseni, tehdä työtäni, olla onnellinen. Siksi mun olisi käytännössä mahdotonta elää tuollaisen miehen kanssa. Toiseksi toisen herättely joka yö kertoisi minulle siitä, että ko. henkilö on liian itsekäs/itsekeskeinen/ongelmainen, että haluaisin olla hänen kanssaan suhteessa. Näiden asioiden toteaminen on vain sen kertomista, mitä ap:n tilanne itsessä herättää, ei psykologisointia tms. Ja kyllä kaikki tietävät, että anonyymi nettipalsta ei voi diagnosoida ihmisiä. Yleensä ap:n avauksen kaltaisilla viesteillä haetaan sitä, mitä ajatuksia ja tunteita oma tilanne muissa ihmisissä herättää, ja nämä vastauksethan ovat olleet juuri sitä. Toki monet ovat sanoneet, että jätä se, mutta eihän se ole ap:n pakottamista mihinkään, vaan kertoo siitä, miten vastaajat kokisivat tilanteen. Sinulle näyttää nyt olevan kovin vaikea paikka se, että valtava enemmistö kokee ap:n miehen käytöksen todella negatiivisena ja sairaana. Et nyt kuitenkaan voi mitään sille, että enemmistö kokee näin. Jos olet ap:n mies niin lopeta hänen herättämisensä yöllä ja hae apua.
Kyllä taas kerran miehenä ei voi kuin hävetä mainitunkaltaisten miesten vuoksi. Aivan järjetöntä touhua jos ei anna toisen nukkua tarpeeksi, vaan toisen pitäisi herätä juttelemaan keskellä yötä. :o
Ap:n mies manipuloi. Verbaalisesti lahjakas ja herättelee öisin, todennäköisesti vetoaa säälin tunteisiinkin. Ja nainen kokee hoitoviettiä, selkeää läheisriippuvuutta. Ihan tahallista manipulointia mies tekee. Kuulostaa miltei psykopaattiselta touhulta.Tuollainen mies valitsee puolisokseen juuri kiltin naisen, joka alistuu ja ymmärtää. Pitäisi kummankin tajuta, mikä on oikein ja mikä väärin. Suosittelen ap:lle, että menet jonnekin missä saat nukuttua pääsi univelasta "selväksi". Sen jälkeen varmaan tajuat itsekin, mikä tämä tilanne on.
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin tahdo uskoa että tämä on ainoa inhottava asia mitä mies tekee. Usein näissä on muutakin.
En ala diagnosoimaan miestäsi mutta mun narsistinen exä teki samaa, ns. "sleep abuse." Teki kyllä paljon muutakin. Kyse on henkilökohtaisten rajojesi rikkomisesta ja kontrollin tunteesta minkä hän saa tästä.
Minkä takia näihin täytyy aina heitellä englanninkielisiä mukahienoja termejä? :"D Ärsyttää kun mistään ei voi keskustella ilman, että joku alkaa tärkeilemään jollain vieraskielisillä sanoilla suomalaisella palstalla. Huoh.
Lukematta vastauksia, mieheni teki samaa kun avioeron kakkosvaiheen deadline lähestyi.
Herätti parin tunnin välein ja halusi jutella kun hänellä oli paha olo. Mikään järkipuhe mun seuraavasta työpäivästä ei auttanut, vastaus oli tyyliin, että olen tunteeton kun en huomioi häntä ja hänen pahaa oloaan.
Muutaman kerran alussa otin tämän tosissani, mutta keskustelu oli tyyliä kuinkä hänellä on ollut paska elämä ja kaikki menee pieleen (isä ollut väkivaltainen lapsuudessa ja ex-vaimo yrittänyt itsaria eron jälkeen).
Tätä jatkui muutaman viikon ja sitten mieheltä yksi yö meni jalat alta. Soitin ambulanssin miehen vastustelusta huolimatta. Kahden kuukauden päästä oli hautajaiset. Lyhyesti ensin epäiltiin alkoholipsykoosia https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholi… mutta hoidolla ei saatu mitään tulosta. Tämän jälkeen miehen käytös muuttui väkivaltaiseksi (mm. yritti purra hoitajaa) => psykiatrian osastolle viikoksi. Tässä vaiheessa aloin oikeasti pelkäämään, mitä tapahtuu jos mies haluaa tämän jakson jälkeen kotiin ja on siinä kunnossa, että pystyy uloskirjautumaan. En olisi uskaltanut nukkua kotona.
En halua peloitella alottajaa, mutta kannattaa ottaa asia vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytös voi olla väkivaltaista ja ilkeää vaikka se ei olisikaan huutamista, riehumista ja haukkumista. Minusta tuo on oikein pahimman kaltaista vallankäyttöä ja kidutusta. Verhottuna "tarpeeseen puhua". Oikeasti mies ei kestä sitä, että ap nukkuu, koska silloin hän on itsekäs eikä olemassa miestä varten.
Juuri näin. Ei ole mitään syytä kenelläkään olla narsistisesti häiriintyneen kanssa.
Kukaan ei ole niin huono, että pitäisi sietää mitä tahansa.
Tuo on kiusaamista. Parisuhdeväkivallan eräs muoto. Ex-mieheni teki sitä. Valvomista käytetään myös kidutuskeinona. Lähde, vielä kun voit.
Olen 50- vuotias ja nyt vasta päässyt tuollaisista..arvaa harmittaako, kun nyt vasta tajuan miten hukkaan elämä meni.
Mun ainoa elämä, jää varjoksi siitä mikä olis voinut olla. Narsistien kanssa kehittyy " väärä minä" joka on sairas eikä todella ole rakkautta nähnytkään.
Et voi rakastaa ketään toista, ennenkuin rakastat itseäsi. Ei tarvitse uhrata ainutta elämäänsä jonkun mitättömän k*sipään takia.
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaista vallankäyttöä.
Odota vain, kohta pääsi sekoaa niin, ettet osaa enää nukkua. Been there ja niin edelleen.
Mä olin aina ollut hyväuninen, mutta sitten mullekin sattui kumppaniksi tällainen herättelijä. Kumppani oli siis uniongelmainen ja yökyöpeli, eikä millään voinut edes kunnon raivareiden ja vakavien keskustelujen jälkeen käsittää, että ei ole oikein herättää toinen kesken unien pitämään itselleen seuraa. Kun sitä herättelyä, lopulta univajetta ja ainaista nukkumisesta stressaamista sitten alkoi kasaantua, en enää saanutkaan unta. Sain unilääkkeet, joilla nukuin jonkin aikaa, mutta niistäkin hävisi teho melko pian. Painiskelin ongelman kanssa pitkään, kunnes ero tuli tästä ja monesta muustakin syystä. Ja onneksi myös uni palasi.
Mies ei mielestään tehnyt mitään väärin, kun se öinen herättely oli vain juttelua, pussailua ja seksin yrittelyä. Väärin se olisi kuulemma ollut, jos hän olisi ollut jotenkin väkivaltainen. Minusta taas jo pelkkä herättäminen toistuvasti kielloista huolimatta oli omanlaistaan väkivaltaa, tai ainakin vallankäyttöä, kuten lainaamani kirjoittaja sanoi.
No voisit ehkä sanoa että hän häiritsee sinua ja kysyä että voisiko lopettaa sen
Ei mies ole ajatellut unilääkkeitä ottaa?
Jos mulla olisi tuollainen tilanne ja meno ei loppuisi, niin jättäisin koko miehen. Mun koko elämä kärsii jos en saa nukkua kunnolla ja onhan toi hirveää kiusaamista.