Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maapallo hukkuu tekstiilijätteeseen

Vierailija
31.10.2017 |

Miksi yhä edelleen ihmiset ostelevat jatkuvasti uusia vaatteita?

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kunhan ensimmäiset lapset saavat juomavedestä tekstiiliä/muovia, niin alkaa kiinnostaan^^ ja on ihan totta että kalliimmalla aa paljon kestävämmät vaatteet, itellä 10 vuotta ollut camelintakki, jossa vielä on vetoketjut ja napitkin paikoillaan^^ mutta auta armias kun jonkun prisman/tokmannin takin ostat, kestää sen vuoden ja saa taas hakea uuden.

Merivettä ei tietääkseni juoda. Mikromuovi on nyt uusin keksintö millä syyllistää länsimaalaisia puhtaasti ideologisin perustein. Sitä ei mainita että ylivoimaisesti suurin osa muovijätteistä päätyy meriin kehitys/kehittyvistä maista missä jätehuolto on heikkoa ja merta käytetään kaatopaikkana.

Mielestäsi turistit, jotka kasaavat sinne miljoonia muovijuomapulloja lomareissuillaan eivät ole yhtään syyllisiä?

Olet todella naiivi ja vailla suhteellisuuden tajua. Kuvitteletko todella että muutama länsimainen turisti on syynä jonkun 100 miljoonan asukkaan kehittyvän maan muovijätteen määrään. Euroopan merkitys vähenee koko ajan ja ajattelu että ympäristö ongelmatesim. jossakin Kauko-Idässä ovat riippuvaisia länsimaalaisten turistien valinnoista on vain vihreä versio kolonialismin perinnöstä.

Kannattaa muistaa, että iso osa kehitysmaiden päästöistä johtuu siitä halpatuotannosta jota tehdään vientiin, länsimaisten tarpeisiin. Ja kun ei makseta tarpeeksi palkkaa, on paikallisilla varaa vaan halvimpaan, joka usein on sitten sitä muovsälää. Ja kun länsimaissa vieteään laajamittaista kulutusjuhlaa ja hommataan koko ajan uutta halvalla, niin muutkin tahtovat samaa. Näin mutkia oikoen ja yksinkertaistaen, eli ei täällä voida pestä käsiä vastuusta vaikka väkeä onkin vähemmän.

Vierailija
42/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tajuan että maapallo hukkuu jätteeseen ja ahdistaa ihan hitosti. Koitan käyttää vaatteet loppuun ja ostaa laadukkaita, mutta harvoin on varaa tai niitä laadukkaita vaihtoehtoja ei edes löydy. Myös ulkonäköpaineet ovat nykyään ihan toista luokkaa kuin koskaan aiemmin, ja voi olla vaikeaa olla menemättä mukaan samaan kulutushysteriaan kuin muutkin - vaikka et olisikaan pinnallinen ihminen, niin on vaikeaa olla aina se jonka vaatteet ovat kuluneet tai muodista menneet (tai ihan vain vanhat - kertakäyttökulttuuri on niin normi nykyään, että jos käytät samaa vaatetta monta vuotta sitäkin saatetaan jo ihmetellä...). Jos tämmöisiä asioita miettii itsekin, niin miten vaikeaa teineillä mahtaa olla... joku varmasti haukkuu minut tämän viestin perusteella lampaaksi, mutta en voi mitään sille että minulla on heikko itsetunto enkä jaksa aina olla se erilainen joka suhteessa, minussa on jo ihan tarpeeksi silmiinpistäviä seikkoja muutenkin. Yritän kyllä parhaani ekologisuuden eteen, mutta masentaahan se usein että 95% ihmisistä ei tunnu edes miettivän koko asiaa ja itse kokee syyllisyyttä jokaisesta uudesta "rätistä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilijätteen suurin aiheuttaja on se että vaatteet ovat täysin pask*a laadultaan nykyisin! ...

Ongelmana on nämä halppisketjut. Ei mammat suostu ostamaan kalliita vaattteita (jotka kestäisivätkin jotain), vaan halutaan saada kaikki oikein halvalla. 

Eikä isoa osaa ihmisiä kiinnosta lainkaan mitä tämä kulutushysteria saa aikaan. "Poissa silmistä, poissa mielestä."

Naisten vaatteissa ei edes korkea hinta takaa laatua. Esimerkiksi T-paidalla saattaa olla hintaa 60-80 euroa/kpl ja on silti huonolaatuisempi kuin miesten alle 10 € maksava T-paita.

Käykääpä muutenkin miesten  osastoilla katselemassa vaatteita, 100 % puuvillavaatteet maksavat vähemmän kuin naisten puolen polyesteri ym. muovirätit.

Olen huomannut saman, ja jos haluan esim. löysän neuleen menen nykyisin usein miestenosastolle.

Vierailija
44/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kunhan ensimmäiset lapset saavat juomavedestä tekstiiliä/muovia, niin alkaa kiinnostaan^^ ja on ihan totta että kalliimmalla aa paljon kestävämmät vaatteet, itellä 10 vuotta ollut camelintakki, jossa vielä on vetoketjut ja napitkin paikoillaan^^ mutta auta armias kun jonkun prisman/tokmannin takin ostat, kestää sen vuoden ja saa taas hakea uuden.

Merivettä ei tietääkseni juoda. Mikromuovi on nyt uusin keksintö millä syyllistää länsimaalaisia puhtaasti ideologisin perustein. Sitä ei mainita että ylivoimaisesti suurin osa muovijätteistä päätyy meriin kehitys/kehittyvistä maista missä jätehuolto on heikkoa ja merta käytetään kaatopaikkana.

Mielestäsi turistit, jotka kasaavat sinne miljoonia muovijuomapulloja lomareissuillaan eivät ole yhtään syyllisiä?

Olet todella naiivi ja vailla suhteellisuuden tajua. Kuvitteletko todella että muutama länsimainen turisti on syynä jonkun 100 miljoonan asukkaan kehittyvän maan muovijätteen määrään. Euroopan merkitys vähenee koko ajan ja ajattelu että ympäristö ongelmatesim. jossakin Kauko-Idässä ovat riippuvaisia länsimaalaisten turistien valinnoista on vain vihreä versio kolonialismin perinnöstä.

Äläpä sinä höpötä. Paikallisesti on alueita jossa turistit ovat ainoita syyllisiä, tätä te teette, matkailijat

http://www.telegraph.co.uk/science/2017/03/20/paradise-lost-hotels-bury…

In case you haven't heard, Cambodia has a problem with plastic. Like its other southeast Asian counterparts, outdated waste management processes and lack of recycling infrastructure, mixed with an influx of tourists (4,775,231 million of them in 2015 to be precise) and scarce access to clean drinking water means that millions of plastic water bottles will be distributed throughout the country every month, with no sustainable means of disposal.

https://www.1millionwomen.com.au/blog/campaign-aims-stop-millions-plast…

Muovia ei suinkaan keksitty Cambodiassa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Muovi

Vierailija
45/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että vaatteiden laatu on surkea.

Tekstiilijätteen kertymiseen vaikuttavat päätökset tehdään aivan muualla kuin kuluttajatasolla.

Kuluttaja ei voi ostaa muita vaatteita, kuin niitä, mitä kaupoissa myydään.

Jos kaapista löytyy vielä 1990-luvulla tai sitä ennen valmistettuja kankaita tai tekstiileitä, voi itse vertailla laatua.

Itse ompelemalla saa laadukkaampaa työtä, mutta kangaskauppojen tarjonta on sitä samaa ohutta liururättiä kuin vaatekaupoissa.

Mikäli kiinnostaa perehtyä asiaan, lue Rinna Saramäki: Hyvän mielen vaatekaappi.

Tekstiilien laatu on kyllä heikentynyt kovasti.

Vanhat tekstiilit pysyvät kunnossa ja ehjinä, mutta uudemmat hajoavat helposti.

Olen viimeaikoina ihmetellyt että miksi mun kaikki uudet pyjamat hajoaa päälle, mutta vanhat ovat edelleen hyviä.

Muissa vaatteissa sama juttu.

Esim yhdet farkut hajosivat kuukauden käytön jälkeen. Repesivät kun vedin niitä jalkaan. Olivat löysää mallia eivätkä siksi hajonneet että olisivat olleet liian tiukat. Kun tutkin kangasta, huomasin että saa tökättyä sormen läpi 😶

Oikeita havaintoja olet tehnyt. On sekin jännä että kaapissa on mummin ehkä 40-50-l. kirjailemia ja itse ompelemia pellavapyyhkeitä. Niitä on käytetty jatkuvasti, ja ne näyttävät yhä uusilta. Osta astiapyyhe kaupasta, niin ompelet ratkeilee kohta, parin vuoden päästä kankaassa on reikiä.

Vierailija
46/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että myös huonolaatuisten vaatteiden ostaminen käytettynä myötävaikuttaa ongelmaan. On paljon helpompi vaihtaa vaatteet uusiin, jos vanhat menee kaupaksi eikä niitä tatvitse kipata roskiin...

Ostan itse useimmat vaatteet kirpparilta, mutten koske mihinkään halpisketjujen kertakäyttökamaan sielläkään.

Vierailija
47/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo hukkuu myös kertakäyttöastioihin, pulloihin, kahvimukeihin jne. Ja sitten nämä muovinen kahvimuki kädessään olevat vielä äänestävät vihreitä.

Vierailija
48/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eeeeeee kirjoitti:

miksei muovipusseja hävitetä käytöstä? afrikan köyhin maa Gambia esim luopui 10 v sitten muovikasseista jakauapssa saa kangaskassin ilmaiseksi ostoksiin

Muovipusseja tarvitsee joka tapauksessa aina roskapusseiksi. Niitä myydään myös rullana kauppojen hyllyillä. Itse käytän aina ostoskassit roskapusseiksi jos niitä tulee ostettua. Yleensä on kestokassit mukana. Kirkkaat pikkupussit käytän vessan roskikseen.

Ehkä pari-kolme kertaa vuodessa joutunut ostamaan muovikassin ruokakaupoissa. Pidän aina kankaisia kestokasseja mukana. Ompelin tukun vahvasta ohuesta kankaasta kasseja n 10v sitten ja annoin niitä tutuillekin.

Roskapusseiksi ostan halpoja muovikassirullia ja hinnaksi jää n 5 senttiä / kassi. Kauppojen mainoskassit maksavat n 20-25 senttiä. Niistäkin kertyy kymmeniä euroja vuodessa jos ottaa joka käynnillä kaupan mainoskassin.

Suurin uhka lieneekin muovi ympäristölle tuskin kangaslähtöiset vaatteet. Niitä voi kierrättää ja polttaa energiaksi. Muovin keräys on alkanut ja hyvä alku sekin.

Monet "kangaslähtöiset vaatteet" ovat oikeastaan muovia, esimerkiksi akryyliä tai polyamidia.

Vierailija
49/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten osastolla asioin tässä itsekin viime viikolla, kun tarvitsin uuden villahuivin. Naisten osastolla akryylivirityksiä samalla hinnalla, jonka maksoin aitoa villaa olevasta huivista.

Neuleita olen hankkinut myös miesten osastolta.

Vierailija
50/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kyllä osta uutta vaatetta ollenkaan! Kaikki kirpparilta.

.Totuus on että kaikkea löytyy ja hyvää vaatetta. Ostan myös astiat käytettynä.

Meikkejä en tarvitse, niitä on ennestään.

Vältän muovipusseja.

Vierailija
51/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilijätteen suurin aiheuttaja on se että vaatteet ovat täysin pask*a laadultaan nykyisin! Täysin jätettä suurin osa markettien vaatteista. Ihmisiä kyllä syytellään vaatteiden ostamisesta, mutta se todellinen tuhlaaja on aivan muualla. Kunnolla tehty vaate kestää vuosia normaalissa tai kovassakin käytössä. Suomessa kun sama rätti puetaan kaiken kokoisen ja näköisen vartalon päälle, niin että huono laatu oikein huutaa, ei se ihme ole että pitää olla vaihtamassa monta kertaa vuodessa. Muualla, esim. venäjälläkin ihmisillä on sen verran ihmisarvoa että he tietävät miten hyvin istuvat ja laadukkaat vaatteet vaikuttavat omanarvontuntoon! Vaatteet tehdään mittatilaus tavarana, laadukkaasta kankaasta ja niin että istuu sekä on hyvän näköinen. Tässä olisi suomalaisella rätti Riinalla ja Pentti pussihousulla paljon opittavaa. Vaatteita ei tarvita kolmea kaapillista, jos on muutama hyvin istuva ja laadukas asu kokonaisuus kaapissa. Sama pätee myös kenkiin, suurinta osaa suomalaisista kengistä ei kannata edes korjata, kun ovat niin kelvotonta laatua.

Aikaisemmin Suomessakin tehtiin laatuvaatteita ja teetettiin enemmän. Vaatteet tosiaan istuivat,myös sellaisen yllä, jotka eivät olleet mitään mallimittaisia. Minullakin on pari äitini vanhaa kotelomekkoa 50-luvulta, jotka ovat ihan hot tänäkin päivänä. Valitettavasti eivät mahdu päälle.

Vierailija
52/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallo hukkuu myös kertakäyttöastioihin, pulloihin, kahvimukeihin jne. Ja sitten nämä muovinen kahvimuki kädessään olevat vielä äänestävät vihreitä.

Just. Tätä ihmettelen että ostetaan kaikkea muovikrääsää, muovipulloja, kaakao-, kahvi etc.

Vitsi, mä osaan juoda kahvit kotona!

Vierailija
53/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin aamulla radiosta, että keskimääräinen rintsikouden käyttöikä on noin 8 kk. Sitten roskiin. Mulla on ainakin 5 vuotta vanhoja rintsikoita käytössä... ei ne kyllä voi 8 kk:ssa mennä pilalle. Vai voiko???

Vierailija
54/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikö? Siksi, että uusia vaatteita tarvitaan! Vai kirppareiltako pitäisi ostaa? Se nyt ainakin on sossupummeilua.

Vierailija
55/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kierätin. Muutin ulkomaille. Täällä pakettien sisällä on minipaketteja. Eli enemmän muovia kuin tavaraa. Hullu in ehkä kelmutettu annoskurkku (puolikas) joka muovipaketissa. Suomessa on vain kuusi miljoona ihmistä, juovat hanavettä. Ja suurinosa kulkee samoissa ryysyissä läpi elämän. Täällä on 65 miljoonaa, keski euroopan maissa kaikissa kymmeniä miljoonia. Juovat pullovettä eivätkä kierätä alkuunkaan mitään. Edes paperia.

Tässä mittakaavassa tunnut hukkuneen. Mitä väliä sillä on mitä teen kun miljoonat tekettekee toisin. Vaatekaappi pursuaa tavaraa kun en voi tehdä sitä luonnolle että heittäisi ehjiä vaatteita roskikseen. Mutta ahneuksissa myöskään myymään uutta kalliilla ostettua tavaraa eurolla.Kenkiä en Suomessa ole suutarille vienyt. Kerran vein. Meksoin 40e kärjestä ja korkolapusta kenkiin jotka olin ostanut alesta ehkä 30e.. Ja tiedän että suutarit tulevat nippanappa toimeen.

Joka päivä voin huonosti. Yritän sulkea silmäni mutta entä kun lapseni kasvaa.. joutuuko hän elämään jäteasemalla?

Mä oon laittanut kärjen ja korkolaput 15 euron alekenkiin ja laitan vastakin, jos kengät ovat mukavat, vaikka maksavat enemmän kuin kengät.

Vierailija
56/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla useimmat vaatteet kestää ihan hyvin käyttöä, vaikka onkin halpoja. Ostan enimmäkseen automarketeista "tylsiä", käytännöllisiä perusvaatteita ja suosin miesten osastoja. Onko mulla vaan käynyt hyvä tuuri vai teenkö jotain toisin kuin ne, joiden vaatteet hajoaa käsiin?

Vierailija
57/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kollega kirosi kun rouvansa pakotti ostamaan uuden takin vaikka edellinen oli ihan käyttökelpoinen ja mukava päällä vielä 20 vuodenkin jälkeen.

Vierailija
58/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma vuonna 2000 tuli iso muutos, ennen sitä lähes kaikki vaatteiden materiaali (kangas) oli laadukasta ja kestävää, ja tuon vuoden jälkeen valmistetut on lähes kaikki ihan huonoa paskaa. Kiinassa suolletaan maailmaan muutakin shaibaa tuutin täydeltä. Mihin jätteeseen maailma ei hukkuisi?

Vierailija
59/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en kyllä osta uutta vaatetta ollenkaan! Kaikki kirpparilta.

.Totuus on että kaikkea löytyy ja hyvää vaatetta. Ostan myös astiat käytettynä.

Meikkejä en tarvitse, niitä on ennestään.

Vältän muovipusseja.

Minä en osta kirppareilta mitään vaatteita koska olen kokoa 56, ei edes läskien kirppis facessa ole paikka jossa myytäisiin mun kokoisia vaatteita.

Mutta mulla kyllä on vaatetta, monet lempivaatteet on 15-20 vuotta vanhoja, ja käytän ne kyllä loppuun, enkä tod. ostele rintsikoitakaan joka vuosi.

Vierailija
60/196 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten osastoa suosittelen minäkin, jos vaan löytää sieltä mieluisaa. Kovin lyhyille ei välttämättä toimiva ratkaisu, mutta ainakin 170-senttisenä S-koko on yleensä hyvä. Ostan miesten osastolta erityisesti kotivaatteita, college-housut ovat kestävämpiä kuin naisten, ja isot miesten puuvilla t-paidat kestäviä yöpaitoja. Jo perus H&M:llä huomaa järkyttävän eron miesten ja naisten vaatteiden laadussa. Miehenikin on ostanut paljon vaatteita halpisliikkeistä, ja menee vuositolkulla, ennen kuin halpis-t-paitaan tulee reikä tai vanhat 30 euron farkut ratkeavat haaroista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä