Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä miehen energiansäästöä.

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kylmä. Mä palelen koko ajan vaikka mulla on kalsarit/softshellhousut/merinovillainen toppi/pitkähihainen merinovillainen aluspaita/ fleesehuppari, jalassa ohuet ja paksut villasukat.
Sisälämpötila on noin 18-19 astetta, vanha talo joten pieni veto ehkä lisää kylmyyden tunnetta.
Sauna/suihku uudessa ulkorakennuksessa joka on tiivis mutta lämpötila säädetty niin että laattalattia on kylmä ja sisälämpötila noin 22. Mä en tarkene käydä suihkussa ellen lämmitä saunaa.
Mä olen ihan totaalisen kyllästynyt palelemaan, tää kylmyys vaikuttaa mun elämänlaatuuni niin paljon että välillä ihan vakavissani mietin että tämä on riittävä peruste avioerolle.

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:

Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741

Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.

(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)

"Resting metabolic rate is lower in women than in men". Tuo itseasiassa vastaa ikiaikaiseen kysymykseen miksi naiset plösähtävät vanhetessaan miehiä herkemmin. Tuo ei kerro sitä miksi lämpötila pitäisi säätää sen palelevan mukaan, jos siitä tulee toiselle epämukavan kuuma.

Kylmästä ns kärsivän on helppo laittaa huppari päälle, kuumasta kärsivällä t-paidan tai paitapuseron riisuminen ei auta yhtään. Mikä oikeus on vaatia toista hikoilemaan!

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut.

Laittaako se kylmästä kärsivä hanskat käteensä ja pipon päähänsä? Montako hupparia sen palelevan täytyy laittaa päälleen?

No onhan se helpompi lisätä vaatetta kuin riisua, jos on niin kuuma että t-paita&lökähousutkaan ei vaikuta eli alastikin olisi kuuma.

Palelu johtuu usein omasta syystä, liian vähän aktiivisuutta eli liian vähän lihasmassaa, sekä esim vegaanius yms ruokavaliot voi aiheuttaa sitä myös.

Jos nyt joku palelee esim 20-21 asteessa, on jossain vika.

Vierailija
122/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samantapainen ongelma. Mies ylipainoinen ja kuumissaan, minä aina palellut. 

Nukkumaanmenon palelun olen ratkaissut ostamalla sähkökäyttöisen patjanlämmittimen. Muuten pukeudun aina tukevasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee varmasti juttu Iltikseen...

Vierailija
124/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:

Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741

Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.

(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)

"Resting metabolic rate is lower in women than in men". Tuo itseasiassa vastaa ikiaikaiseen kysymykseen miksi naiset plösähtävät vanhetessaan miehiä herkemmin. Tuo ei kerro sitä miksi lämpötila pitäisi säätää sen palelevan mukaan, jos siitä tulee toiselle epämukavan kuuma.

Kylmästä ns kärsivän on helppo laittaa huppari päälle, kuumasta kärsivällä t-paidan tai paitapuseron riisuminen ei auta yhtään. Mikä oikeus on vaatia toista hikoilemaan!

Laittaako se kylmästä kärsivä hanskat käteensä ja pipon päähänsä? Montako hupparia sen palelevan täytyy laittaa päälleen?

Jos kesäisinkin joudut käyttämään useaa hupparia ja pipoa niin mene lääkäriin? Lämpö harvoin kesälläkään on yli 20 astetta. Treeni lisää myös lämmöntuottoa.

Vierailija
125/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitusta, mutta miehesi on oikeassa.

Vierailija
126/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka aloittaja!

Meillä on täsmälleen sama tilanne. Yritin kertoa, miten kärsin, olin sisällä talvisin huopikkaat jalassa ja tein töitä kynsikkäät kädessä. Oli merinovillakerrastoa ja siinä päällä fleeceasu ja villatakki. Yöt nukuin flanellipyjamassa, villasukissa ja kahden peiton kanssa. Aloin käydä suihkussa pelkästään kuntosalilla. Kerroin miehelle, että talokin kärsii kylmyydestä. Mies ei uskonut.

Kaksi asiaa tapahtui:

Häädin kaupunkiasunnostani vuokralaisen ja muutin itse siihen. Ah, ihanaa. En palele enää. Olin jatkuvasti jännittynyt siitä palvelusta. Vuosia. Nyt näemme pari kertaa viikossa ja mies ihmettelee, miksi muutin pois. (Talo on hänen.)

Toinen mikä tapahtui, oli että talon harvemmin asutun kylppärin lavuaariin ilmestyi mustia pilkkuja. Hometta. Sitten hän alkoi säätämään kylppärin lämpöä ajoittain kovemmalle.

Siinäpähän säätää.

Muuta pois.

Vierailija
127/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se helpompi lisätä vaatetta kuin riisua, jos on niin kuuma että t-paita&lökähousutkaan ei vaikuta eli alastikin olisi kuuma.

Palelu johtuu usein omasta syystä, liian vähän aktiivisuutta eli liian vähän lihasmassaa, sekä esim vegaanius yms ruokavaliot voi aiheuttaa sitä myös.

Jos nyt joku palelee esim 20-21 asteessa, on jossain vika.

Olipas ylenkatsova ja paskapäinen viesti. Selvästikään sinulla ei ole kokemusta kylmyydestä, johon ei auta pukeutuminen. On monia sairauksia ja elimellisiä tiloja, jotka vaikuttavat ihmisen sisäiseen termostaattiin ja lämmönsäätelyyn.

Vierailija
128/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka aloittaja!

Meillä on täsmälleen sama tilanne. Yritin kertoa, miten kärsin, olin sisällä talvisin huopikkaat jalassa ja tein töitä kynsikkäät kädessä. Oli merinovillakerrastoa ja siinä päällä fleeceasu ja villatakki. Yöt nukuin flanellipyjamassa, villasukissa ja kahden peiton kanssa. Aloin käydä suihkussa pelkästään kuntosalilla. Kerroin miehelle, että talokin kärsii kylmyydestä. Mies ei uskonut.

Kaksi asiaa tapahtui:

Häädin kaupunkiasunnostani vuokralaisen ja muutin itse siihen. Ah, ihanaa. En palele enää. Olin jatkuvasti jännittynyt siitä palvelusta. Vuosia. Nyt näemme pari kertaa viikossa ja mies ihmettelee, miksi muutin pois. (Talo on hänen.)

Toinen mikä tapahtui, oli että talon harvemmin asutun kylppärin lavuaariin ilmestyi mustia pilkkuja. Hometta. Sitten hän alkoi säätämään kylppärin lämpöä ajoittain kovemmalle.

Siinäpähän säätää.

Muuta pois.

Ihan ot. Home kasvaa parhaiten lämpimässä. Esimerkiksi kylpylöissä, joissa on jatkuvasti päälle 30 ja kosteaa, home kasvaa ihan hujauksessa.

Viileys sinänsä ei homeongelmaa aiheuta, jos kosteus ja ilmanvaihto on normaali. Jos harvoin käytetyssä kylppärissä on koko ajan kosteaa, on rakentaja tehnyt jonkun virheen.

Vierailija
129/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon kannalta on myös olennaista muistaa sellainen perusasia, että mitä lämpimämpää ilma on, sitä enemmän siinä on kosteutta joukossa.

Jos on vaikka rintamamiestalo, jossa painovoimainen ilmanvaihto toimii vähän laiskanlaisesti, ja alakerrassa joku haluaa sen 25 astetta vuoden ympäri, jokainen voi miettiä mikä määrä vettä tiivistyy yläkerran kattorakenteisiin.

Uusissa taloissa vähän toinen juttu, ja kerrostaloissa nyt ketään ei kiinnosta.

Vierailija
130/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka aloittaja!

Kaksi asiaa tapahtui:

Siinäpähän säätää.

Muuta pois.

Ihan ot. Home kasvaa parhaiten lämpimässä. Esimerkiksi kylpylöissä, joissa on jatkuvasti päälle 30 ja kosteaa, home kasvaa ihan hujauksessa.

Viileys sinänsä ei homeongelmaa aiheuta, jos kosteus ja ilmanvaihto on normaali. Jos harvoin käytetyssä kylppärissä on koko ajan kosteaa, on rakentaja tehnyt jonkun virheen.

Ainakin yliopistotutkijan mukaan suomalainen homeongelma johtuu meidän kuivista asuinolosuhteista.

Vierailija
131/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen mies. Jouluvalot saivat olla ikkunassa kaksi päivää, ettei mene sähköä. Sisällä ei saanut pitää valoja kuin sen hetken mitä tarvitsi ja sen jälkeen heti kiinni. Esim olohuoneessa valoksi olisi pitänyt riittää tv tai tietokoneen ruutu. Patterit olivat ihan minimissään ja varaavan takan lämmityksestä valitettiin, kun puuta kuluu. Näistä keskusteltiin usein, mutta asioihin oli vaikea saada ratkaisua koska talo oli miehen ja olimme vasta muuttaneet yhteen, vuoden seurustelun jälkeen. Ensimmäisten sähkölaskujen tullessa järkytyin, useita satoja euroja vaikka kämppä oli tosiaan avian kylmänä ja pimeänä. Ei ollut kokemusta omakotitalojen sähkölaskutasosta, joten maksoin niitä kiltisti puoliksi. Myöhemmin kävi ilmi, että ne muodostuivat lähes kokonaan miehen autoharrastamisesta autotallissa. Meidän avoliitto kesti noin kolme kuukautta ja muutin pois. Näistä piirteistä oli merkkejä jo seurusteluvaiheessa, mutta todellisuus selvisi käytännössä vasta yhdessäasuessa. Tähän eroon liittyi muutakin taloudellista siipeilyä ja kohtuutonta käytöstä.

Vierailija
132/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Mene töihin, jotta voit maksaa sähköt.

2. Opettele säätämään niitä lämpötiloja itse.

1. Käyn töissä eikä meillä lämmitetä sähköllä.

2. Osaan säätää mutta mitä hyötyä niitä on veivata eestaas. Minä nostan ja mies käy laskemassa.

- katsokaa yhdessä Mielensä pahoittaja, kuinka kävi äijälle kun veivas lämpötilat alas

No miten kävi? Kävikö samoin kuin minun isälleni joka pihistelyllä homehdutti talonsa ja lopuksi myi kiinteistönsä pelkän tontin hinnalla. Muutaman satasen vuosittainen säästö sähkölaskussa aiheutti satojentuhansien eurojen vahingot.

Vierailija
133/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja:

Teillä on vielä maalämpö, sehän on lähestulkoon ilmaista energiaa!

Pistä nyt se ukko ruotuun - sano, että sinä vaikka maksat ne sähkölaskut.

Vierailija
134/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka aloittaja!

Kaksi asiaa tapahtui:

Siinäpähän säätää.

Muuta pois.

Kosteus on ensisijainen tekijä homekasvuston kehittymisessä, lämpötila toissijainen. Home kasvaa reippaasti ihan lähellä nollaa astettakin jos vaan kosteutta riittää.

Vierailija
135/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä naisia, jotka antavat miesten määrätä kaikesta ja sitten odottavat sympatiaa aveelta.

Vierailija
136/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki lämpöpuhaltimia ja sähköpattereita

Vierailija
137/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kuuma jos asunnon lämpötila nousee yli 19 asteeseen. Tämäkö merkitsee nyt sitä että kämppämme homehtuu? Mikäs se lämpötila sitten on jossa kämppä ei homehdu? 25? 

Vierailija
138/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kylmä. Mä palelen koko ajan vaikka mulla on kalsarit/softshellhousut/merinovillainen toppi/pitkähihainen merinovillainen aluspaita/ fleesehuppari, jalassa ohuet ja paksut villasukat.

Sisälämpötila on noin 18-19 astetta, vanha talo joten pieni veto ehkä lisää kylmyyden tunnetta.

Sauna/suihku uudessa ulkorakennuksessa joka on tiivis mutta lämpötila säädetty niin että laattalattia on kylmä ja sisälämpötila noin 22. Mä en tarkene käydä suihkussa ellen lämmitä saunaa.

Mä olen ihan totaalisen kyllästynyt palelemaan, tää kylmyys vaikuttaa mun elämänlaatuuni niin paljon että välillä ihan vakavissani mietin että tämä on riittävä peruste avioerolle.

Ihan aidosti tuo on vallankäyttöä ja yhdenlaista väkivaltaa, ja se ON peruste avioerolle. Jos et tule suhteessa kuulluksi, et voi hyvin, etkä pysty pitämään puoliasi, sinulla on syytäkin pelastaa mielenterveytesi ja erota.

Vierailija
139/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, onneksi oma mies on nomraali parisuhteessa kumppania kunnioittava, että lämpöä laitetaan lisää kun itse palelen, vaikka miehellä olisi viileämmässäkin hyvä.

Makkarissa on hyvä olla vähän viileämpää, tulee uni paremmin ja paksun peiton alla on hyvä lämmitellä.

Muualla talossa 22 asteen pintaan, miehen mielestä 19 olisi hyvä mutta onneksi ei ole mikään hirviä, jolle olisi ok että palelen.

Vierailija
140/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane sitä! Tulloo kitkalämpöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan