Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä miehen energiansäästöä.

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kylmä. Mä palelen koko ajan vaikka mulla on kalsarit/softshellhousut/merinovillainen toppi/pitkähihainen merinovillainen aluspaita/ fleesehuppari, jalassa ohuet ja paksut villasukat.
Sisälämpötila on noin 18-19 astetta, vanha talo joten pieni veto ehkä lisää kylmyyden tunnetta.
Sauna/suihku uudessa ulkorakennuksessa joka on tiivis mutta lämpötila säädetty niin että laattalattia on kylmä ja sisälämpötila noin 22. Mä en tarkene käydä suihkussa ellen lämmitä saunaa.
Mä olen ihan totaalisen kyllästynyt palelemaan, tää kylmyys vaikuttaa mun elämänlaatuuni niin paljon että välillä ihan vakavissani mietin että tämä on riittävä peruste avioerolle.

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on aina niitä "säästöjä", jossa energiankulutuksesta pihistetään 100 euroa/vuosi ja kärvistellään villasukat ja villapaidat päällä talvella. Kesällä ei ilmastointia (tai ilmalämpöpumpun viilennystoimintoa) saa käyttää, joten sisällä ollaan kosteassa ja kuumassa hiki valuen. Sitten silmääkään räpäyttämättä moninkertainen summa menee harrastuksiin (moottoripyörät, dronet, tietokoneet, hifi...), autoon, alkoholiin, tupakkaan tai johonkin muuhun "välttämättömään".

Minusta asumisen - nimenomaan kodin - tärkein asia on mukavuus, ja siitä voi vähän maksaakin. Mikään ei ole niin tympeää, kuin yrittää kestää olosuhteita, jos on mahdollista tehdä niistä itselleen mukavammat.

- Mies

Vierailija
142/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aina niitä "säästöjä", jossa energiankulutuksesta pihistetään 100 euroa/vuosi ja kärvistellään villasukat ja villapaidat päällä talvella. Kesällä ei ilmastointia (tai ilmalämpöpumpun viilennystoimintoa) saa käyttää, joten sisällä ollaan kosteassa ja kuumassa hiki valuen. Sitten silmääkään räpäyttämättä moninkertainen summa menee harrastuksiin (moottoripyörät, dronet, tietokoneet, hifi...), autoon, alkoholiin, tupakkaan tai johonkin muuhun "välttämättömään".

Minusta asumisen - nimenomaan kodin - tärkein asia on mukavuus, ja siitä voi vähän maksaakin. Mikään ei ole niin tympeää, kuin yrittää kestää olosuhteita, jos on mahdollista tehdä niistä itselleen mukavammat.

- Mies

Juuri näin. Etenkin valojen sähkönkulutus, etenkin nykyisillä led-lampuilla on niin vähäistä, että lamppuja sammuttelemalla ei havaittavaa säästöä saa aikaiseksi. Asunnon epämukavan kylmänä pitäminenkin on järjetöntä, sillä tärkein asia yleensä on nimenomaan asumismukavuus. Satasen tai kymppien säästön takia on hullua värjötellä kylmässä. Toki jos yksin asuu tai kaikille taloudessa asuville sopii, niin saahan sitä pitää vaikka jääkaappilämpötilassa kämppänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:

Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741

Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.

(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)

"Resting metabolic rate is lower in women than in men". Tuo itseasiassa vastaa ikiaikaiseen kysymykseen miksi naiset plösähtävät vanhetessaan miehiä herkemmin. Tuo ei kerro sitä miksi lämpötila pitäisi säätää sen palelevan mukaan, jos siitä tulee toiselle epämukavan kuuma.

Kylmästä ns kärsivän on helppo laittaa huppari päälle, kuumasta kärsivällä t-paidan tai paitapuseron riisuminen ei auta yhtään. Mikä oikeus on vaatia toista hikoilemaan!

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut.

Laittaako se kylmästä kärsivä hanskat käteensä ja pipon päähänsä? Montako hupparia sen palelevan täytyy laittaa päälleen?

No onhan se helpompi lisätä vaatetta kuin riisua, jos on niin kuuma että t-paita&lökähousutkaan ei vaikuta eli alastikin olisi kuuma.

Palelu johtuu usein omasta syystä, liian vähän aktiivisuutta eli liian vähän lihasmassaa, sekä esim vegaanius yms ruokavaliot voi aiheuttaa sitä myös.

Jos nyt joku palelee esim 20-21 asteessa, on jossain vika.

Ihan samalla tavalla jos elimistön mielestä 20-21 astetta on liikaa, jatkuvasti hikoiluttaa ja on kuuma, jossain on vikaa. Olen nimittäin itse tuollainen, nukun alasti ohuen peiton alla, aina t-paita ja lyhyet housut jalassa (talvella ulkona tietysti vähän enemmän vaatetta) ja silti on aina kuuma. En ole ylipainoinen, mutta elimistö vain käy ylikierroksilla. Saunankin max lämpötila on 70 astetta, sitä lämpimämmässä meinaa taju lähteä.

Ihminen on kuitenkin alkuperältään trooppinen laji, joten kosteaan ja kuumaan sopeutumisen pitäisi olla kohdillaan. No, ei ole ainakaan minulla.

Ei se silti ole peruste sille, että muun perheen pitäisi olla kylmissään yhteisessä kodissa.

- Mies

Vierailija
144/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kylppäri ei koskaan päässyt kuivumaan kunnolla, kun siellä oli niin saakelin kylmä. Siitä home.

Vierailija
145/153 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuskodissa oli aina kylmä (ja on edelleenkin), talvella sisällä korkeintaan +18 astetta. Jos yritti säätää omasta huoneesta patteria, niin isä laittoi pääkatkaisijasta kokonaan sähköt pois. Suihkussa ei ollut ollenkaan lämmitystä, sellainen perinteinen rintamamiestalon pesuhuoneen ja saunan yhdistelmä jota lämmitettiin kaksi kertaa viikossa. Suihkussa ei saanut vettä valuttaa ja voitte kuvitella kuinka kylmä siellä oli aamulla, jos ulkona oli pakkasta -30 astetta. Teininä oli melkein pakko käydä joka päivä suihkussa.

Kun muutin pois, niin päätin, että ikinä en enää kotonani palele. Toki joku järki on päässä, mutta mun mielestä kotona pitää pystyä olemaan yhdellä vaatekerroksella. Ja suihkussa käyntiä vihaan edelleen, vaikka kylppärissä on lämmin.  Kummasti vanhemmillakin on alkanut eläkeiällä olemaan kämppä lämpimänä.

Ja mitä sitten vaikka Keski-Euroopassa olisi jollain 10 astetta lämmintä sisällä? Kyllä täälläkin pystytään pattereita säätämään ja omaa kämppää eristämään, jos haluaa, että sisällä on lämmin. Mulle on ihan sama haluaako pihi naapuri säästää omissa kustannuksissaan, oltiin sitten Suomessa, Saksassa tai Luxemburgissa.

Vierailija
146/153 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmässä tulee lihaskipuja koska vaistomaisesti jännittää hartioita.  Jos on käytävä suihkussa kylmillä lattioilla, voi käyttää varvastossuja.

Vierailija
147/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 astetta on ihan asiallinen lämpötila ihmisasumukseen, kyllä pitäisi mennä lääkäriin ja selvittää, miksi palelee noin lämpimässä. Diabetes vai vaihtovuodet?

Vierailija
148/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuisiko tilanne jos kiristät seksillä? Sano ettet saa organisaatuota alle 21 asteessa.

Vierailija
149/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida miestäkään kiihottaa villaan ja fliseehen kääriytynyt hytisijä.

Vierailija
150/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että sisälämpötila on hyvä pitää viileänä, mutta tuo saunarakennuksen lattialämmitys kannattaisi kyllä pitää vähän lämpimänä jo ihan senkin takia, että tilat kuivuisivat nopeammin - pysyisi rakennus paremmassa kunnossa.

Homehtuu koko suihkunpaska, jos ette pidä lämpöjä päällä.

Vierailija
151/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Meillä oli kotona tuollaista kun vielä asuin siellä. Isä piti omakotitalon lämmön 18 asteessa ja aina oli kylmä. Talo oli sähkölämmitteinen 70-luvun tiilitalo. Suihkussa oli ihan jäätävää (lämmintä vettä ei tietenkään saanut tuhlata) eikä saunaa saanut lämmittää juuri koskaan. Takkahuoneesta ym vähemmän käytetyistä huoneista isä pisti lämmöt ihan minimiin. Kun kaikki muut olivat vällyt päällä nenä sinisenä, isä vain totesi että olette sairaita kaikki.

Ei se mies tajua, ap, jos se ei itse palele. Eikä minulla ole ratkaisuja, kunhan tunnen sympatiaa.

On täällä kyllä erikoista sakkia. Pari sivua näitä kommentteja luin, eikä kukaan edes ehdottanut, että nosta nyt jumankauta se kissa pöydälle!

Kyllähän asioihin aina ratkaisut löytyy. Jos ei neuvottelutulos synny hyvällä, niin sitten pahalla, eli äijä seinää vasten, että jos kämppä ei lämpiä riittävään lämpötilaan parin päivän sisällä, niin sitten lyödään sellaiset kuponkit pöytään, jossa harkinta-aika on puolivuotta, että valitse siitä!

Minä en ainakaan kattelis tollasta touhua montaakaan päivää, vaan löisin äijälle luun kurkkuun välittömästi, jos ei se hyvällä uskoisi, että palelu loppui just nyt!

Vierailija
152/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Mies

Juuri näin. Etenkin valojen sähkönkulutus, etenkin nykyisillä led-lampuilla on niin vähäistä, että lamppuja sammuttelemalla ei havaittavaa säästöä saa aikaiseksi. Asunnon epämukavan kylmänä pitäminenkin on järjetöntä, sillä tärkein asia yleensä on nimenomaan asumismukavuus. Satasen tai kymppien säästön takia on hullua värjötellä kylmässä. Toki jos yksin asuu tai kaikille taloudessa asuville sopii, niin saahan sitä pitää vaikka jääkaappilämpötilassa kämppänsä.

No ledilappujen räpsyttelyllä nyt ei mitään säästetäkään, mutta lämpötilan alentaminen on kyllä aivan toista maata ja on ylivoimaisesti kaikkein tehokkain tapa säästää kodin energiakustannuksissa. Jo yhden asteen alentaminen säästää 5% lämmityskuluissa, eli kolmen asteen pudotus on sangen huomattava säästö. Ei se ole siis mikään kymppien kysymys normikokoisessa omakotitalossa, ei edes satasen, vaan esim 3-4 asteen alentaminen tietää vuositasolla useamman satasen säästöä, varsinkin suorasähkölämmitteisissä taloissa.  

Silti olen samaa mieltä siinä, että kenekään ei pitäisi joutua kotonaan palelemaan, vaan lämpö on yksi olennaisimpia mukavuustekijöitä asumisessa. Karu tosiasia vain on se, että täällä peräpohjolassa lämmittämiseen kuluu valtavasti energiaa. Itse en suostu alle 22 asteen lämpötilassa asumaan, vaikka siis tiedostankin, että 18-19 asteella säästö olisi huomattava, meidän talossa liki viidensadan luokkaa vuodessa.

Vierailija
153/153 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP olisi voinut tietty samantien sitten vaatia, että lasketaan lämpö esim. 15C jotta mieskin saa kokeilla millaista on, kun tuntuu että asuu ulkovarastossa. :D

No ei vaan, naiset tuottaa aineenvaihdunnallaan vähemmän hukkalämpöä kuin miehet (tutkittu fakta) ja oikeasti monen naisen iho ei vaan normi sisävaatetuksessa pysy miellyttävän tuntuisessa lämpötilassa (olikohan noin 34 C, sama miehillä ja naisilla) ellei lämpö ole noin 22 tai jopa 23 astetta. Totta kai on myös niitä naisia joilla on aina kuuma ja miehiä joita paleltaa, mutta esim. se yleisesti suositeltu 21C lämpötila voi olla monelle naiselle ratkaisevasti vähemmän miellyttävä kuin 22C, puhumattakaan jostain 19C.

AP olisi voinut vedota myös siihen että esim. taloyhtiön on järjestettävä asunnon lämmutys niin, että sinne saa vähintään 21 asteen lämpötilan. Miksi mies haluaisi kohdella vaimoaan huonommin kuin jotain random vuokralaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä