Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä miehen energiansäästöä.

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kylmä. Mä palelen koko ajan vaikka mulla on kalsarit/softshellhousut/merinovillainen toppi/pitkähihainen merinovillainen aluspaita/ fleesehuppari, jalassa ohuet ja paksut villasukat.
Sisälämpötila on noin 18-19 astetta, vanha talo joten pieni veto ehkä lisää kylmyyden tunnetta.
Sauna/suihku uudessa ulkorakennuksessa joka on tiivis mutta lämpötila säädetty niin että laattalattia on kylmä ja sisälämpötila noin 22. Mä en tarkene käydä suihkussa ellen lämmitä saunaa.
Mä olen ihan totaalisen kyllästynyt palelemaan, tää kylmyys vaikuttaa mun elämänlaatuuni niin paljon että välillä ihan vakavissani mietin että tämä on riittävä peruste avioerolle.

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys paleleville: Kuinka kuumasta saunasta pidätte ja otatteko kovia löylyjä? meillä 22 asteisesta sisäilmasta kylmyyttä nariseva valittaa toisaalta 80 asteista saunaa liian kuumaksi ja löylyä ei saisi heittää nimeksikään

Vierailija
102/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mämämämämä. Kirjoita palstalla kirjakieltä! Rasittavaa tuo mä, mä, mä, mä.

T. Itsekin LIVENÄ mämättelevä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sammuttaako miehesi myös auton moottorin ettei vaan vahingossa mene bensaa kovilla pakkasilla? Mulla oli exän kanssa juuri tuollaista. Asunnon lämpötila piti olla järkyttävän kylmällä ettei vaan tullut ylimääräisiä kuluja. Vittu mikä idiootti juntti sadisti se oli ja on muuten exä!!!

Vierailija
104/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep makuuhuoneen ym ovet tosiaan kannattaa pitää auki aina kun mahdollista, koska muuten ne on viileitä.

Vierailija
105/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarat ristiin, ennen kuin alkaa lämpö nousta.

Vierailija
106/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea mies. Me asutaan kerrostalossa joka tuntuu olevan energiatehokas. Lämmöt ei helpolla tipu alle 23 asteen, joku 24 astetta on tavallisin. Kun käyn suihkussa, laitan samalla meidän hetilämpimän kiukaan varttitunniksi päälle niin että saan saunaa vähän lämpimämmäksi. Suihkun jälkeen on mukava kuivatella siellä vähän lämmitetyssä saunassa. 

En kyllä suostuisi tuollaiseen palelluttamiseen.

Vierailija
107/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea mies. Me asutaan kerrostalossa joka tuntuu olevan energiatehokas. Lämmöt ei helpolla tipu alle 23 asteen, joku 24 astetta on tavallisin. Kun käyn suihkussa, laitan samalla meidän hetilämpimän kiukaan varttitunniksi päälle niin että saan saunaa vähän lämpimämmäksi. Suihkun jälkeen on mukava kuivatella siellä vähän lämmitetyssä saunassa. 

Miten pystytte nukkumaan tuollaisessa helteessä?

Vierailija
108/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottumiskysymys. Edellinen asunto, jossa asuttiin 12 vuotta, oli talvellakin aina 23,5 astetta. Me ei kyllä paljon vaatteita kotona käytetä. Mies on usein pelkissä kalsareissa tai jopa nakkisiltaan, mikä lie luonnonlapsi.  

Silloin kun tämä talo valmistui ja oli jotkut lämpöjen säädöt tekemättä, koko ensimmäisenä talvena lämpö ei tippunut alle 25 asteen. Siinä vähän karaistui lämmintä kohtaan. Toki kesäisin ei vastaavasti ollut koskaan alle 26 ja muutama kesä kärvisteltiin ennen kuin hankittiin ilmastointilaitteet. Toi 26 astetta on just sellanen, joka tuntuu vähän epämukavalta ja silloin laitetaan ilmastointi päälle, että vähän jäähtyy.

Tällaista se on uusissa kerrostaloissa. Vaikka patterit olis nollilla, niin ei tarvita kuin aurinkoinen kevätpäivä ja lämmöt nousee 25 asteeseen. Vaikka joka ikkunassa on aurinkosuojaverhot.

Vierailija
109/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottumiskysymys. Edellinen asunto, jossa asuttiin 12 vuotta, oli talvellakin aina 23,5 astetta. Me ei kyllä paljon vaatteita kotona käytetä. Mies on usein pelkissä kalsareissa tai jopa nakkisiltaan, mikä lie luonnonlapsi.  

Silloin kun tämä talo valmistui ja oli jotkut lämpöjen säädöt tekemättä, koko ensimmäisenä talvena lämpö ei tippunut alle 25 asteen. Siinä vähän karaistui lämmintä kohtaan. Toki kesäisin ei vastaavasti ollut koskaan alle 26 ja muutama kesä kärvisteltiin ennen kuin hankittiin ilmastointilaitteet. Toi 26 astetta on just sellanen, joka tuntuu vähän epämukavalta ja silloin laitetaan ilmastointi päälle, että vähän jäähtyy.

Tällaista se on uusissa kerrostaloissa. Vaikka patterit olis nollilla, niin ei tarvita kuin aurinkoinen kevätpäivä ja lämmöt nousee 25 asteeseen. Vaikka joka ikkunassa on aurinkosuojaverhot.

Tuollahan joutuisi pitämään talvellakin ikkunoita ja parvekkeen ovea auki yötä päivää, että viilenisi ja voisi nukkua. Nyt asunnossani on olohuoneessa 20 astetta ja keittiössä 18 astetta lämmintä, makuuhuoneessa ehkä 20 astetta. Ei ihminen tarvitse mitään trooppista lämpöä, Suomen kesän lämmössäkin on vaikea nukkua.

Vierailija
110/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa AP! Paleleminen ja pihi äijä on pahinta! Talomme edellinen omistaja oli juuri tuollainen pihi perheenisä, mm lämmin vesi oli säädetty niin kylmälle että ensin kerran täällä suihkussa jäädyin vaikka kuuma vesi oli ihan tapissa, eli ei edes sillon ollut lähelläkään 38 astetta... Todellakin säädettiin sitten normaaliksi! Saunaa ei oltu raaskittu käyttää about ollenkaan mikä sitten olikin ihan tuliterässä kunnossa :) Kaikesta muustakin pihistettiin, sääliksi kävi vaimoa ja lapsia jotka joutuivat kylmässä suihkussa palelemaan! Talvilämpötila sisällä oli ollut myös toi 18 mikä on ihan kamalan kylmä, meillä on onneksi sisällä nyt 21-22 astetta ja mulla on silti kerros enemmän vaatteita kuin miehelläni! Miehellä päällä T-paita, mulla lämmin huppari/villatakki. Ei varmaan tarvitse mainita että rakastan hellettä ja Suomessa ei ole koskaan ollut liian kuuma, kesällä passeli sisälämpötila onkin 24-25.

Vierailija
111/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkari 18-19. Muut huoneet 21-22. Pesukone noin 24-25 astetta.

Vierailija
112/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkari 18-19. Muut huoneet 21-22. Pesukone noin 24-25 astetta.

Pesukone?

Vierailija
113/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hienompia asioita oli kun muutin erilleen, omaan pieneen asuntoon, oli että AINA oli lämmintä, AINA oli jääkapissa vai hyvää ruokaa, AINA kun halusi sai mennä saunaan/suihkuun/lenkille, AINA sai katsoa omaa TV ohjelmaa, AINA sai kuunnella omaa lempimusiikkia. Myöskään naapureista ei tarvinnut välittää koska ostin pienen omakotitalon.

En muuta enää ikinä yhteen, ellei englannin prinssi Harry tule poolohevosella ovelta hakemaan !!!

Vierailija
114/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjia sisälämpötiloja ihmisillä. Kun tottuu viileään (siis palstan mukaan jäätävän kylmään) niin on aika tympeää olla kun sisällä on oli 20 astetta. Etenkin kun se on yleensä lämmitettyä kuivaa ja paahtavaa ilmaa joka ei edes tunnu mitenkään luonnolliselta.

Varmaan täällä on muitenkin jotka ovat asuneet maissa joissa lämmitys ja eristys ovat lähinnä jotain mitä muistellaan Suomessa olleen ja tottuneet siihen että sisällä voi olla viileää.

AP:n kannattaisi kuitenkin avata nassunsa ja kommunikoida siippansa kanssa. Me ei voida palstalla ratkaista tätä ongelmaa ja kuulostaa kyllä aika omituiselta syyltä erota jos suhde on kuitenkin muuten OK.

Vierailija
115/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina noin 17 astetta kotona eikä kukaan (2 aikuista ja 2 lasta) ole pahemmin valittanut!  Olemme asunneet näin vuodesta 1992 ja lapset ovat nyt muuttaneet kotoa!  Lapsenlapset jotka nukkuvat usein täällä nukkuvat paremmin viileämmässä ilmassa eivätkä myöskään valita lämmöstä! On puulämmitys mutta myöskin mahdollisuus ilma-vesi lämpövaihtajaan ja sähköön viimeisenä vaihtoehtona joka tosin ei ole käytetty 15 vuoteen! Välillä voi olla 14 astetta sisällä aamulla jos on ollut laiska lämmityksessä mutta silloin vain sukat jalkaan ja villapaita päälle!

Vierailija
116/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tuottavat 35% vähemmän lämpöä kuin miehet.

Vierailija
117/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:

Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741

Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.

(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)

"Resting metabolic rate is lower in women than in men". Tuo itseasiassa vastaa ikiaikaiseen kysymykseen miksi naiset plösähtävät vanhetessaan miehiä herkemmin. Tuo ei kerro sitä miksi lämpötila pitäisi säätää sen palelevan mukaan, jos siitä tulee toiselle epämukavan kuuma.

Kylmästä ns kärsivän on helppo laittaa huppari päälle, kuumasta kärsivällä t-paidan tai paitapuseron riisuminen ei auta yhtään. Mikä oikeus on vaatia toista hikoilemaan!

Vierailija
118/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sadistista pitää toista kylmyydessä. Hrrrh. Yksinasumisessa on selvästi hyviä puolia. :) Mökilläkin pidän vähintään 20 astetta, sähköllä & puulla. Kallista, mutta ei nyt silti viitsi jäätyä.  

Vierailija
119/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä, onpa tästä tullut pitkä ketju. 

En jaksanut kaikkea lukea mutta muutamaan asiaan voisin kommentoida.

1. En ole 15 vuotta ollut vain hiljaa ja palellut, olen sanoin/teoin/rautalangasta vääntänyt että minulla on kylmä. Mutta kun muilla ei ole kylmä (olen ainut nainen)

2. Talossa on maalämpö.

3. Kilpirauhasarvoni tutkitaan säännöllisesti, hienosti ovat viitteissä, kaikki OK.

Vierailija
120/153 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:

Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741

Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.

(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)

"Resting metabolic rate is lower in women than in men". Tuo itseasiassa vastaa ikiaikaiseen kysymykseen miksi naiset plösähtävät vanhetessaan miehiä herkemmin. Tuo ei kerro sitä miksi lämpötila pitäisi säätää sen palelevan mukaan, jos siitä tulee toiselle epämukavan kuuma.

Kylmästä ns kärsivän on helppo laittaa huppari päälle, kuumasta kärsivällä t-paidan tai paitapuseron riisuminen ei auta yhtään. Mikä oikeus on vaatia toista hikoilemaan!

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut.

Laittaako se kylmästä kärsivä hanskat käteensä ja pipon päähänsä? Montako hupparia sen palelevan täytyy laittaa päälleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi