Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kokit luulee työnsä olevan jotain vaikeaa ja ihmeellistä?

Vierailija
29.10.2017 |

Liittyen juttuun, minkä mukaan työntekijä ei äitiysloman jälkeen enää pärjää työelämässä, koska kaikki kuulemma muuttuu.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty on ammattikokki, ei tosiaan kaikki olisi selvinneet.

Kuvittele 10 tilausta, muista kaikista miten kauan kestää kypsyä, ei mihinkään hän kirjoittanut edes muistiin.

Paloittele 5 sekunnissa tuorekurkku ym.

Joskus harjoittelijana keittiössä, en nyt silti tiedä millä he määrittivät kuka on "hyvä".  Nopeuden vai itsevarmuuden perusteella?

Vierailija
22/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kauheasti arvosta ammattia, joka päättyy joka ilta lattian luuttuamiseen.

Mä en ikinä kehtaisi sanoa, etten arvosta toisen tekemää työtä. Sen kyllä kehtaan sanoa, että ylimielisyys ei ole luonteenpiirre joka tekee ihmisestä kovinkaan arvostettavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaistyttö kuvittelee nyt olevansa Hans Välimäki käytyään amiksen kokkipuolen.

Jokaisissa sukujuhlissa joutuu kuuntelemaan monologeja siitä miten liha olisi pitänyt kypsentää oikeaoppisesti.

Kerran olin asetellut servetit jo omasta mielestäni kauniisti pöytään.

Tämä ryntää lupaa kysymättä vääntelemään niistä kukkasia.

Voin sanoa että oma äitini on parempi kokki kuin tämä tittelin omaava, vaikka onkin ns. kotikokki.

Siltikin hän on vielä nuori ja innokas. Hänen monologinsa ovat valmista tietoa ja hän on ylpeä keräämästään tiedosta jota voi hyödyntää alallaan. Sanoisin että hän on hyvä tulevaisuudessa ja tuollainen nuoren innokkaan ihmisen latistaminen nyt vaan on todella lapsellista.

Kaikkihan tietää miten innokkaita nuoret ja aloittelijat alussa ovat. Minäkin vartijana kyykytin paljon mulkeroita rannelukkoihin ja kerroin millainen ote on kätevin ja miten ranne katkaistaan jos tilanne ei eskaloidu tai kimppuun hyökkää ninjoja.

T: Raamikas mies joka sanoo naisten pöydässä viimeisen sanan

Vierailija
24/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa naiskirurgit pärjätä äityislomalta palatessaan vaativien leikkausten pariin?

Hieman himmausta nyt tuohon jo naurettavuuksia hipovaan huippukokki-vouhotukseen.

(Kyllä kai se kananmuna rikotaan kuten ennenkin ja perunat keitetään perinteisesti)

Vierailija
25/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin ammatista on tullut vähän liiankin mediaseksikäs ammatti ja loputtomat kokkausohjelmat alkavat jo kyllästyttää. Kurkkupuhemukeltajan maiskuttelua inhoan eniten.

Vierailija
26/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kauheasti arvosta ammattia, joka päättyy joka ilta lattian luuttuamiseen.

Tarkoituksesi oli varmaan näpäyttää Aihista, mutta aika ajattelematon kommentti. Joku sen sinunkin työpaikkasi lattian luuttuaa.

Vierailija
27/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppä sinä sinne keittiöön päiväksi PK-seudulla, niin huomaat. Nautihan lounasajasta!

Olin alalla n. 10 vuotta sitten ja käsittääkseni vielä ihan samalla periaatteella sitä ruokaa laitetaan.

Varmaan riippuu siitä, lämmittääkö pakasteita ABC:llä vai vääntääkö fine dining -annoksia jossain Michelin-ravintolassa...

Jepp. on ravintoloita ja sitten oikeita ravintoloita.. Itse lähdin ranskaan tähtiraflaan duuniin. Nyt osaan tehdä sellasia safkoja mitä aika moni muu ei osaa, eikä ymmärrä miten sellasia safkoja edes voi tehdä. Helsingissä olin sitä ennen kolmessa paikassa kokkina ja päätin lähtee katsomaan mitä muualla on... Ranskassa tulin siihen tulokseen, että en tienny kyllä safkasta yhtään mitään.

Vierailija
28/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kerran niin helppoa on, niin ei muuta kuin av-mammat Michelin-ravintoloita perustamaan. Niitä onkin vielä Suomessa aika vähän, onneksi kohta saadaan ilmeisesti roppakaupalla lisää.

Vierailija
29/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, äitiyslomalta on palattu hiukan kovempiinkin hommiin

Totta, naisethan tekee suurimman osan vaarallisimmista ja raskaimmista töistä.

Harvoin näkee miehiä palomiehinä, kaivosmiehinä , poliiseina, roskakuskeina, asvalttimiehinä ja muissa rankoissa hommissa. Miehet vain lauleskelee muumilauluja lastentarhassa ja juoruavat sairaaloiden kanslioissa.

Vierailija
30/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyen juttuun, minkä mukaan työntekijä ei äitiysloman jälkeen enää pärjää työelämässä, koska kaikki kuulemma muuttuu.

Joo mä olen ihmetellyt, että millä perusteella herra "loskat suuhun" Björk on ansainnut tittelin "huippukokki"..

Kuka hänelle on tämän meriitin suonut ja millä perusteilla? Vähän sama asia, kuka idiotti teki cheekistä "räppärin"

Vierailija
31/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppä sinä sinne keittiöön päiväksi PK-seudulla, niin huomaat. Nautihan lounasajasta!

Olin alalla n. 10 vuotta sitten ja käsittääkseni vielä ihan samalla periaatteella sitä ruokaa laitetaan.

Minä olin seitsemän vuotta muualla keittiöstä ja uuteen paikkaan mennessäni tunne oli aivan kuin olisin ollut yhden yön poissa... Ei mitään uusia mullistuksia.

Vierailija
32/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtaa naiskirurgit pärjätä äityislomalta palatessaan vaativien leikkausten pariin?

Hieman himmausta nyt tuohon jo naurettavuuksia hipovaan huippukokki-vouhotukseen.

(Kyllä kai se kananmuna rikotaan kuten ennenkin ja perunat keitetään perinteisesti)

Ymmärrät varmaan, että kananmunan rikkomisesta ja perunan keittämisestä on melko pitkä matka laaturavintolan pyörittämiseen?

Vierailija
33/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaistyttö kuvittelee nyt olevansa Hans Välimäki käytyään amiksen kokkipuolen.

Jokaisissa sukujuhlissa joutuu kuuntelemaan monologeja siitä miten liha olisi pitänyt kypsentää oikeaoppisesti.

Kerran olin asetellut servetit jo omasta mielestäni kauniisti pöytään.

Tämä ryntää lupaa kysymättä vääntelemään niistä kukkasia.

Voin sanoa että oma äitini on parempi kokki kuin tämä tittelin omaava, vaikka onkin ns. kotikokki.

Siltikin hän on vielä nuori ja innokas. Hänen monologinsa ovat valmista tietoa ja hän on ylpeä keräämästään tiedosta jota voi hyödyntää alallaan. Sanoisin että hän on hyvä tulevaisuudessa ja tuollainen nuoren innokkaan ihmisen latistaminen nyt vaan on todella lapsellista.

Kaikkihan tietää miten innokkaita nuoret ja aloittelijat alussa ovat. Minäkin vartijana kyykytin paljon mulkeroita rannelukkoihin ja kerroin millainen ote on kätevin ja miten ranne katkaistaan jos tilanne ei eskaloidu tai kimppuun hyökkää ninjoja.

T: Raamikas mies joka sanoo naisten pöydässä viimeisen sanan

Innokkuus ja nenäkäs päteminen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
34/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokki enkä edes koskaan ole ollut keittiöalalla. Arvostan kuitenkin heidän ammattiaan. Aikoinaan olin Laitoshuoltajana eräässä kuntoutuskeskuksesa , jossa oli isohko laitoskeittiö. Ihailin 3:n kokin työskentelyä. Tarjolle laitetut ruuat oli lähes ravintolatasoa! Estetiikkaa unohtamatta. Suomalaiset ovat pärjänneet hyvin alan kilpailuissa maailmalla! Hiljattain tuli kultaa kondiittorikilpailussa,muistaakseni tuli toinenkin mitalli. En voi liikuttumatta katsella näitä Master Chev( voi olla väärin kirjoitettu) Junior ohjelmia! Eräs 8v. poika esim. temperoi suklaan kuin ammattilainen! Häikäisevää osaamista lapsilta kaikenkaikkiaan!

Vierailija
35/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä olen ihmetellyt, että millä perusteella herra "loskat suuhun" Björk on ansainnut tittelin "huippukokki"..

Kuka hänelle on tämän meriitin suonut ja millä perusteilla? Vähän sama asia, kuka idiotti teki cheekistä "räppärin"

No onhan hän työskennellyt useamman Michelin tähden ravintoloissa Suomessa ja ulkomailla, sekä hänen ravintolansa on valittu Suomen parhaaksi ravintolaksi joitain vuosia sitten. Ei hän kokkina mikään amatööri ole, vaikka julkisuuskuvansa ei kaikkia miellytäkään.

Vierailija
36/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomi Björk on varmaankin ansainnut tuon epävirallisen tittelinsä mm. työskenneltyään kahdessa kahden Michelin tähden ravintolassa sekä perustettuaan viisi varsin menestyvää ja tunnustusta saanutta ravintolaa Helsinkiin ja Tukholmaan. Björkin persoonaan en ota kantaa, mutta hänen saavutustensa vähättely on naurettavaa.

Vierailija
37/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan, että kananmunan rikkomisesta ja perunan keittämisestä on melko pitkä matka laaturavintolan pyörittämiseen?

Miksi sitten se naiskirurgi (usein toki ei hänkään pidä kovin pitkää äitiyslomaa) sitten voi palata äitiyslomalta työhönsä mutta (huippu)kokin ammatissa se tuntuu olevan mahdottomuus?

Vierailija
38/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-mammallehan mainitsemasi hommat ovat rankkoja kotitöitä, joista pitää erikseen raportoida palstalle. Vähintään kerran viikossa.

Tai avuttomimpien kysyä neuvoa perunoiden keittämiseen.

Vierailija
39/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokki tekee ruokaa, mitä keittäjä sitten tekee?

Vierailija
40/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kysehän oli "sankarikokeista", ei niistä laitoskeittiöiden kanaviillokkia vääntävistä normikokeista. Tosin vähän luulen, että Aihinen ei varmaan oikein itsekään tajunnut, mistä siinä höpisi, vaan antoi tulla ihan silkkaa ajatusvirtaa unisilla silmillään ja aivopiereskelyksihän se meni.

Mitä edes Suomessa on nämä mystiset "huippukokit", joiden työ on muka vaativampaa, kuin esim vaikkapa pääministerin, tai presidentin työ, joissa viroissa meillä on todistettavasti äiti ollut hommissa?

Eihän Suomessa edes ole montaa sellaista ravintolaa, joissa on huippukokkeja töissä huippukokin palkalla. Eihän nämä aihiset, sukulat, björkit ja välimäet mitään ravintolakokin hommia tee, kuin korkeintaan satunnaisesti, jos senkään vertaa. Hehän ovat joko esimiehiä, tai ravintolan omistajia, tai muuten vaan käyvät julkimokokkeina esiintymässä siellä sun täällä.

Normi ravintolakokit tekee aika tavallista liukuhihnamaista duunarin duunia, eli länttää tarkasti etukäteen määriteltyjä aineksia lautaselle tilauksen mukaan ja saavat työstään paskaa palkkaa. Siitä työstä on kaikenlainen sankaruus kaukana. Olen itse ollut ravintolassa duunissa ja vaikka en itse kokki olekaan, niin jokunen tunti on tullut raflan keittiössä pyörittyä ja omin silmin olen nähnyt, miten ne kokit niitä pöperöitä vääntävät. Siitä on kaikenlainen glamouri äärimmäisen kaukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi