Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kokit luulee työnsä olevan jotain vaikeaa ja ihmeellistä?

Vierailija
29.10.2017 |

Liittyen juttuun, minkä mukaan työntekijä ei äitiysloman jälkeen enää pärjää työelämässä, koska kaikki kuulemma muuttuu.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka luulee on niitä kukkopoika-aihisia, pissi noussu päähän.. "huippukokkeja".. voi jeesus sentään. 

Kuka tahansa osaa valmistaa ruokaa, ei se rakettitiedettä ole. 

Koko huippukokkikäsite on urbaani legenda, soopaa. 

Kukaan ei voi olla toista parempi kokki, sanoohan sen maailaisjärkikin, ei ole olemassa aboluuttista makua, että jokainen pitäisi samanlaisesta ruuasta.

Nämä aihiset ym teeskentelijät voisivat ylimielisyydessään vetää esinahan päähänsä ja tukehtua sukuelimeensä.

Vierailija
42/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyen juttuun, minkä mukaan työntekijä ei äitiysloman jälkeen enää pärjää työelämässä, koska kaikki kuulemma muuttuu.

Joo mä olen ihmetellyt, että millä perusteella herra "loskat suuhun" Björk on ansainnut tittelin "huippukokki"..

Kuka hänelle on tämän meriitin suonut ja millä perusteilla? Vähän sama asia, kuka idiotti teki cheekistä "räppärin"

Tomi Björk on varmaankin ansainnut tuon epävirallisen tittelinsä mm. työskenneltyään kahdessa kahden Michelin tähden ravintolassa sekä perustettuaan viisi varsin menestyvää ja tunnustusta saanutta ravintolaa Helsinkiin ja Tukholmaan. Björkin persoonaan en ota kantaa, mutta hänen saavutustensa vähättely on naurettavaa.

Koko michelin-tähtipelleily on naurettavaa. Kukkopoikien draamaa, kuka saa enemmän tähtiä ja pissii pitemmälle... ei tuolla ole mitään tekemistä hyvän ruuan tai taitojen kanssa. Pelkkää miesten lapsellista hyväveliteatteria.

Heräähän ruususen unestasi sinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaistyttö kuvittelee nyt olevansa Hans Välimäki käytyään amiksen kokkipuolen.

Jokaisissa sukujuhlissa joutuu kuuntelemaan monologeja siitä miten liha olisi pitänyt kypsentää oikeaoppisesti.

Kerran olin asetellut servetit jo omasta mielestäni kauniisti pöytään.

Tämä ryntää lupaa kysymättä vääntelemään niistä kukkasia.

Voin sanoa että oma äitini on parempi kokki kuin tämä tittelin omaava, vaikka onkin ns. kotikokki.

Siltikin hän on vielä nuori ja innokas. Hänen monologinsa ovat valmista tietoa ja hän on ylpeä keräämästään tiedosta jota voi hyödyntää alallaan. Sanoisin että hän on hyvä tulevaisuudessa ja tuollainen nuoren innokkaan ihmisen latistaminen nyt vaan on todella lapsellista.

Kaikkihan tietää miten innokkaita nuoret ja aloittelijat alussa ovat. Minäkin vartijana kyykytin paljon mulkeroita rannelukkoihin ja kerroin millainen ote on kätevin ja miten ranne katkaistaan jos tilanne ei eskaloidu tai kimppuun hyökkää ninjoja.

T: Raamikas mies joka sanoo naisten pöydässä viimeisen sanan

Innokkuus ja nenäkäs päteminen ovat kaksi eri asiaa.

Ei ole. Jotenkin purat pahaa oloasi innokkaaseen ihmiseen joka haluaa tulla paremmaksi työssään.

Tiedän kyllä kaltaisesi. Voi olla myös täysin omaa tulkintaasi että hän oli nenäkäs. Hän saattoi olla vain puhelias ja sinä vihaat muita ihmisiä. Mä varotan sua. Nyt parannat tapasi. Onko tämä selvä?

T: Mies joka sanoo viimeisen sanan naisten pöydässä.

Vierailija
44/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä olen ihmetellyt, että millä perusteella herra "loskat suuhun" Björk on ansainnut tittelin "huippukokki"..

Kuka hänelle on tämän meriitin suonut ja millä perusteilla? Vähän sama asia, kuka idiotti teki cheekistä "räppärin"

No onhan hän työskennellyt useamman Michelin tähden ravintoloissa Suomessa ja ulkomailla, sekä hänen ravintolansa on valittu Suomen parhaaksi ravintolaksi joitain vuosia sitten. Ei hän kokkina mikään amatööri ole, vaikka julkisuuskuvansa ei kaikkia miellytäkään.

Pöen ihan varma että osaan tehdä yhtä hyvää tai parempaa ruokaa kuin björk, kuka tahansa osaa. Tuohan on pelkkä utopia ja keksitty juttu, että olisi jotain parempia ruuanlaittajia jossain, ihmiset sitten uskovat tuota soopaa, koska haluavat osallistua näytelmään ja syytää  "huippuravintoloille" rahansa, vaikka kuka tahansa saisi tehtyä samat ateriat ja paljon halvemmalla.

Vierailija
45/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka luulee on niitä kukkopoika-aihisia, pissi noussu päähän.. "huippukokkeja".. voi jeesus sentään. 

Kukaan ei voi olla toista parempi kokki, sanoohan sen maailaisjärkikin, ei ole olemassa aboluuttista makua, että jokainen pitäisi samanlaisesta ruuasta.

Nämä aihiset ym teeskentelijät voisivat ylimielisyydessään vetää esinahan päähänsä ja tukehtua sukuelimeensä.

Rauhoitu nyt hyvä ihminen.

Ei tämä ole nin vakavaa mitä annat ymmärtää.

Syö sinä vaan kalapuikkoja joita osaat lämmittää ;-)

Vierailija
46/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtaa naiskirurgit pärjätä äityislomalta palatessaan vaativien leikkausten pariin?

Hieman himmausta nyt tuohon jo naurettavuuksia hipovaan huippukokki-vouhotukseen.

(Kyllä kai se kananmuna rikotaan kuten ennenkin ja perunat keitetään perinteisesti)

Ymmärrät varmaan, että kananmunan rikkomisesta ja perunan keittämisestä on melko pitkä matka laaturavintolan pyörittämiseen?

Miksi sitten se naiskirurgi (usein toki ei hänkään pidä kovin pitkää äitiyslomaa) sitten voi palata äitiyslomalta työhönsä mutta (huippu)kokin ammatissa se tuntuu olevan mahdottomuus?

Pyydätkö minua nyt puolustamaan jonkun kolmannen henkilön mielipidettä ja argumentoimaan sen puolesta?

Vierailija
47/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, todellakin joku kokki voi olla aivan valtavan paljon taitavampi kuin joku toinen. Aivan samalla tavalla se ammattitaito vaihtelee kuin missä tahansa muussakin ammatissa.

Vierailija
48/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka nyt sitä on esittänyt, että kokit olisi älykkäitä tai että ammatti vaatisi älyä. Hulluhan sitä pitää olla jos menee puoli ilmaiseksi orjaksi raatamaan johonkin ns. huippu ravintolaan vuosiksi, että joskus pääsisi ammattistatuksessa ylöspäin. Mutta käsityöammattihan se ns. fine dining kokkaaminen on. Jos luulette että onnistuu keneltäkään ilman vuosikausien harjoittelua, niin ei tasan onnistu. Eikä sitä työtä todellakaan paljon arvosteta, koska palkat on asiaan treenaamiseen vaadittaviin tunteihin nähden aivan naurettavan surkeita.

Minusta tuntuu, että huippukokin työn helppoutta täällä nyt julistaa sellaiset ihmiset, jotka ei edes ole ns. fine dining paikoissa koskaan käynytkään.

Siis huippukokit ovat usein aika normaaliaivoisia, eivät missään tapauksessa mitenkään erityisen mukavia, toisinaan aika tyhmiä, työväenluokan väkeä, monet kärsivät jostain ADHD:sta. Aika neuroottista ja kummaa väkeä, tykkäävät työkavereiden ja alaisten rääkkäämisestä, useat ovat narsisteja ja jotkut jopa suoranaisia psykopaatteja. Niin ja etenkin saatananmoisia sovinisteja. Että ei siinä ympäristössä tosiaan ihan kaikki (harvoin naiset) pärjää töissä, menkää vaikka kokeilemaan. Niin tunnen heistä monia ja olen kulinaristi. Mutta kokin tehtävä on tehdä loistavaa ruokaa, ei ole idea, että osaa puhua viisaita, arvostaa toisia ihmisiä tai muuta älykästä touhua.

Vierailija
49/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtaa naiskirurgit pärjätä äityislomalta palatessaan vaativien leikkausten pariin?

Hieman himmausta nyt tuohon jo naurettavuuksia hipovaan huippukokki-vouhotukseen.

(Kyllä kai se kananmuna rikotaan kuten ennenkin ja perunat keitetään perinteisesti)

Ymmärrät varmaan, että kananmunan rikkomisesta ja perunan keittämisestä on melko pitkä matka laaturavintolan pyörittämiseen?

Miksi sitten se naiskirurgi (usein toki ei hänkään pidä kovin pitkää äitiyslomaa) sitten voi palata äitiyslomalta työhönsä mutta (huippu)kokin ammatissa se tuntuu olevan mahdottomuus?

Pyydätkö minua nyt puolustamaan jonkun kolmannen henkilön mielipidettä ja argumentoimaan sen puolesta?

Ai eikö täällä muita keskustelijoita ollutkaan kuin sinä jotka kysymykseen voisivat vastata?

Vierailija
50/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomi Björk on varmaankin ansainnut tuon epävirallisen tittelinsä mm. työskenneltyään kahdessa kahden Michelin tähden ravintolassa sekä perustettuaan viisi varsin menestyvää ja tunnustusta saanutta ravintolaa Helsinkiin ja Tukholmaan. Björkin persoonaan en ota kantaa, mutta hänen saavutustensa vähättely on naurettavaa.

Miten nämä saavutukset on oikeasti ansaittu sitä kysyin? Kuka on sen takana, että cheekistä tuli "profeetta", kenellekkään tuntematon "kielinainen" nousi julkisuuteen, kukaa teke näistä ihmisistä "huippuja" ja "idoleita"..

En mä björkkiä vähättele, mutta mä tiedän, että kenenkään "suomen huipun" status ei tule pelkästään omalla duunilla. Koska suomessa on "huippuja", joilla ei ole mitään lahjakkuutta mihinkään, kuka heille antaa tämän "huippu" aseman.

Vierailija
51/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan hän työskennellyt useamman Michelin tähden ravintoloissa Suomessa ja ulkomailla, sekä hänen ravintolansa on valittu Suomen parhaaksi ravintolaksi joitain vuosia sitten. Ei hän kokkina mikään amatööri ole, vaikka julkisuuskuvansa ei kaikkia miellytäkään.

Pöen ihan varma että osaan tehdä yhtä hyvää tai parempaa ruokaa kuin björk, kuka tahansa osaa. Tuohan on pelkkä utopia ja keksitty juttu, että olisi jotain parempia ruuanlaittajia jossain, ihmiset sitten uskovat tuota soopaa, koska haluavat osallistua näytelmään ja syytää  "huippuravintoloille" rahansa, vaikka kuka tahansa saisi tehtyä samat ateriat ja paljon halvemmalla.

Heheheh, kirjoitat varmasti myös parempia kirjoja kuin menestyneet kirjailijat ja ajaisit formulaa nopeammin kuin Kimi Räikkönen?

Vierailija
52/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eikö täällä muita keskustelijoita ollutkaan kuin sinä jotka kysymykseen voisivat vastata?

Epäilen, että Kari Aihinen ei ole täällä.

Vierailija
53/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin työ on vaikeaa.

Jos on ravintolassa töissä, ei ole varaa mokata jos ei halua pilata ravintolan mainetta. Aina on pistettävä parastaan, eikä virheille juuri ole varaa.

Lounasravintolassa omat haasteensa on siinä, että ruoka on ajoissa linjastossa, ja sitä on riittävästi. Se ei todellakaan ole mitään helppoa hommaa. Aina pitää myös ottaa huomioon keliakikot, gluteenittomat yms .

Joten siinä ei todellakaan tyhmin ihminen pärjää. Jos ette ole keittiöalalla olleet, ette voi sanoa, että he ovat "yliarvostettuja".

Jos arvostatte hyvää ruokaa, arvostakaa myös sitä, joka sen ruoan tekee.

Vierailija
54/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Kiitos kuitenkin tiedosta että myös sinä sitä epäilet.

Vierailija
55/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokin työ on vaikeaa.

Jos on ravintolassa töissä, ei ole varaa mokata jos ei halua pilata ravintolan mainetta. Aina on pistettävä parastaan, eikä virheille juuri ole varaa.

Lounasravintolassa omat haasteensa on siinä, että ruoka on ajoissa linjastossa, ja sitä on riittävästi. Se ei todellakaan ole mitään helppoa hommaa. Aina pitää myös ottaa huomioon keliakikot, gluteenittomat yms .

Joten siinä ei todellakaan tyhmin ihminen pärjää. Jos ette ole keittiöalalla olleet, ette voi sanoa, että he ovat "yliarvostettuja".

Jos arvostatte hyvää ruokaa, arvostakaa myös sitä, joka sen ruoan tekee.

Niinpä. Toisten työn ja ammattitaidon väheksyminen on todella vastenmielistä. Itse voin hyvin kuvitella, että vaikka ns. normilounasravintolassa ei gourmeeta kokatakaan, niin varsin kiireistä ja tarkkuutta vaativaa työtä se on silti.

Vierailija
56/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin ammattitaitoa osaa arvostaa kulinaristi. Moni ei erota makunystyröillään hampurilaisen ja kalapuikon eroa, joten sellainen ei kokkia arvosta.

Menen ravintolaan syömään ja oletan saavani parempaa ruokaa kuin itse teen. Enää en ihmettele miksi suomalainen ravintola on harvoin hyvä. Asiakkaat eivät vaadi mitään. Kunhan saavat ruokaa. 

Vierailija
57/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Kiitos kuitenkin tiedosta että myös sinä sitä epäilet.

Miksi sitten esität kysymyksiä, jotka on selvästikin suunnattu Kari Aihiselle? Vai esittikö joku muu kirjoittaja täällä tuon ”naiskokki/astronautti ei voi palata työhönsä äitiysloman jälkeen”-argumentin?

Vierailija
58/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaali kokki luulekaan.

Vierailija
59/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä saavutukset on oikeasti ansaittu sitä kysyin? Kuka on sen takana, että cheekistä tuli "profeetta", kenellekkään tuntematon "kielinainen" nousi julkisuuteen, kukaa teke näistä ihmisistä "huippuja" ja "idoleita"..

En mä björkkiä vähättele, mutta mä tiedän, että kenenkään "suomen huipun" status ei tule pelkästään omalla duunilla. Koska suomessa on "huippuja", joilla ei ole mitään lahjakkuutta mihinkään, kuka heille antaa tämän "huippu" aseman.

Tuota mä olen pitkään jo ihmetellyt.

Vierailija
60/108 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisinpa nähdä sen av-mamman joka tekee 12 tunnin työpäivä seisten ja iltoihin/yöhön ja viikonloppuisin painottuen. Sama aika mammoilla menee siideripäissään av-palstalla istuen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän