Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta
Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella suomalaiset kokit vihaa asiakkaita ja halveksii näiden rajoitteita. Millä meriiteillä? Eihän tässä maassa edes ole yhtään oikeasti hyvää ravintolaa.
Kokit varmaan ilahtuisivat jos asiakkaat häipyisivät kokonaan vaatimuksineen.
Ehkä nyt juuri ja juuri sietäisivät ne muutamat jotka syövät mitä tahansa asenteella 'kaikki ruoka on hyvää '.
Oikeasti hyvissä ravintoloissa haluavat tarjota hyvää ruokaa myös sille ruokarajoitteiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten vihaan näitä, jotka kuvittelevat olevansa jollekkin allergisia ja sen mukaan pitäisi jokaisen hyppiä. Näitä on omassakin lähipiirissä ja myös asiakkaina Naurettavaa. Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja allergiatesteihin!
Ei niitä allergiatestejä tehdä kovin helposti ja kaikkia allergioita ei voi edes testata. Olen monesti pyytänyt allergiatestejä, koska tietyt ruoka-aineet aiheuttavat minulle allergiaoireita. Lääkäristä on vain käsketty välttää näitä aineita, testejä ei tehdä.
Kaikkia allergioita ei voi edes testata.
Suolisto-oireiset allergiat ovat yksi ryhmä joka ei näy missään testissä.
Nämä allergiat diagnosoidaan välttämis-altistamis-testien avulla.
Missään verikokeissa ne eivät näy. Ainoastaan suoliston tulehdusarvot saattavat nousta, mutta ne voivat nousta ihan vaikka flunssan takia.
Sitten kun teillä toisten ruokavalioita halveksivilla on vatsatauti tai chili-ripuli, ajatelkaa että tuolta se tuntuu. Siis lievemmissä muodoissaan. Esim. kun maitosokeri ei sula vaan aiheuttaa ripulin. Pahempia allergioita en osaa verrata mihinkään.
en vieläkään ymmärtänyt ongelmaa, että vegaanille munakasta tai maitoallergikolle laktoosia
sen toki ymmärsin, kun joltain kasvissyöjältä oli kysytty, että syökö silti kalaa.. kun eihän nyt vegaanit voi kalaa syödä kun se ei ole kasvis
Vierailija kirjoitti:
en vieläkään ymmärtänyt ongelmaa, että vegaanille munakasta tai maitoallergikolle laktoosia
sen toki ymmärsin, kun joltain kasvissyöjältä oli kysytty, että syökö silti kalaa.. kun eihän nyt vegaanit voi kalaa syödä kun se ei ole kasvis
Toivon, että et ole tosissasi.
Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita. Kananmuna tulee kanasta, joka on eläin, joten vegaani ei käytä kananmunia. Munakas ei siis sovellu vegaanille.
Maitoallerginen on allerginen maidolle. Ongelma on koko maito (useimmiten sen proteiinit, joita ei voi poistaa maidosta), joten ei riitä laktoosin eli maitosokerin poistaminen maidosta. Koko maidosta pitää luopua. Jos olet epävarma, oliko henkilö laktoositon vai maidoton, on parempi tehdä maidotonta.
Kerroin äidilleni tästä ketjusta ja odotin hänenkin kauhistuvan ihmisten tietämättömyyttä esim. maitoallergian/laktoosi-intoleranssin erosta. Vaan eipä tuota eroa tiennyt äitinikään, joka sentään oli ennen eläkkeelle jäämistään kymmeniä vuosia laitoskeittäjänä/ravintolakokkina. Eli eipä nämä asiat välttämättä ole hanskassa ammattilaisillakaan. Huolestuttavaa. Toivottavasti nuoret kokit ovat valveutuneempia.
Maitoallergisena kyllä suorastaan vatuttaa, kun esim. ravintoloissa ei ymmärretä maitoallergiaa. Kerran tilasin pihvin, painotin tarjoilijalle että pihviä ei siis saa paistaa edes voissa. Sain annoksen jonka päällä oli maustevoita.
Anoppi teki kerran mustikkapiirakkaa, kun sitten sitä innokkaana mullekin tarjosi, kyselin onko siinä maitoa. Oli vastaus ei ole. Sit olin, onko pohjassa voita.... no vastauksen voitte varmaan arvata. Ihmiset ei ymmärrä että myös voi on maitotuote...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
Ei niitä allergiatestejä tehdä kovin helposti ja kaikkia allergioita ei voi edes testata. Olen monesti pyytänyt allergiatestejä, koska tietyt ruoka-aineet aiheuttavat minulle allergiaoireita. Lääkäristä on vain käsketty välttää näitä aineita, testejä ei tehdä.[/quote kirjoitti:Mene yksityiselle. Siellä testaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
Ei niitä allergiatestejä tehdä kovin helposti ja kaikkia allergioita ei voi edes testata. Olen monesti pyytänyt allergiatestejä, koska tietyt ruoka-aineet aiheuttavat minulle allergiaoireita. Lääkäristä on vain käsketty välttää näitä aineita, testejä ei tehdä.[/quote kirjoitti:Mene yksityiselle. Siellä testaavat.
Miksi yleensä pitäisi testata, jättää syömättä sellaiset aineet, joilla oireita tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eniten vihaan näitä, jotka kuvittelevat olevansa jollekkin allergisia ja sen mukaan pitäisi jokaisen hyppiä. Näitä on omassakin lähipiirissä ja myös asiakkaina Naurettavaa. Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja allergiatesteihin!
Alapeukuista päätellen suuri osa teistä "allergisista" on juuri näitä kuvittelijoita. Luulis teilläkin olevan turvallisempi olo, jos oikeasti tietäisitte, mitä voit syödä ja mitä et.
Sitäpaitsi melkein kaikki tuoreruoat menettävät allergisuutensa kuumennettaessa, pakastettaessa ja mehuksi tehtäessä. Esimerkiksi ruoan kuumentaminen vähentää usein allergeenisuutta; esimerkiksi maitoallergisista kolme neljäsosaa sietää kuumennettua maitoa, samoin muna-allergisista suurin osa keitettyä tai paistettua munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
Miksi yleensä pitäisi testata, jättää syömättä sellaiset aineet, joilla oireita tulee.
Näin! Ei se testaus muuta omaa vastuuta syömisistään.
Aikuisista 2–5 prosenttia sairastaa ruoka-allergiaa. Useimmiten kyseessä on siitepölyallergiasta johtuva ristiallergia tai lapsuudessa alkanut allergia. Oireiden takana saattaa myös olla jotakin muuta kuin allergia, esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymä tai laktoosi-intoleranssi. IgE-välitteistä (immuunipuolustus kehittää vasta-aineita) ruoka-allergiaa aiheuttavat allergeenit ovat pääasiassa eläin- tai kasviperäisiä.
Osa allergiareaktioista johtuu niin sanotusta ristiallergiasta, jolloin elimistö tunnistaa samankaltaisia rakenteita eri alkuperää olevissa aineissa. Yleisimmät ristireaktiot liittyvät koivun siitepölyallergiaan.
Koivun siitepölyallergiaan liittyvistä aiheuttajista tavallisimpia ovat porkkana, omena ja kiivi. Lisäksi joistakin mausteista voi tulla suun kutinaoireita. Muita tyypillisiä allergeeneja aikuisilla ovat pähkinät, kalat ja äyriäiset. Maito ja viljat ovat mahdollisia, mutta eivät tavallisia aikuisiän ruoka-allergioiden aiheuttajia.
Oireherkkyys on siitepölykaudella voimakkaampaa, talvella oireita ei välttämättä tule ollenkaan. Ristiallergian oireet ovat muutenkin yleensä lieviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
SYVÄ HUOKAUS.
Miksi yleensä pitäisi testata, jättää syömättä sellaiset aineet, joilla oireita tulee.[/quote]
Näin! Ei se testaus muuta omaa vastuuta syömisistään.[/quote]
Mutta muiden vastuuta sun syömisistä voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
Lähinnä kai voidaan sulkea vakavampien sairauksien mahdollisuus pois, ainakin jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta muiden vastuuta sun syömisistä voi muuttaa.
Jokainen on kyllä ihan itse vastuussa, mitä suuhunsa laittaa. Sitä vastuuta ei voi sälyttää ulkopuoliselle.
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna-allergisena käyn usein keskustelun. "Tässä ei ole kananmunaa". "Mistä teidän majoneesi sitten tehdään"? "Öö kananmunasta".
Munatonta mmajoneesia on, mutta se täytyy aina tarkistaa erikseen ja mieluummin kahteen kertaan.
"Tässä pullassa ei ole kananmunaa."
"Millä se on voideltu?"
"Kananmunalla."
Tämä virhe on sattunut mm. sairaalan keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
Jos et tiedä, mistä oireet tulevat (normaali ihminen syö päivittäin useaa eri ruoka-ainetta), testaamisesta voi olla iso apu tilanteen selvittämisessä.
Allergia voi poistua/parantua itsestään ajan myötä, etenkin lapsilla. Jos on saanut vakavan reaktion, ei ehkä uskalla kokeilla itse kotona.
Toivotaan, että tää muoti-ilmiö kaikenlaisista erikoisista dieeteistä ja ruokvalioista menee pian ohi.
Kyllä siinä ravintolan henkilökuntakin menee sekaisin, kun yks on fennovegaaninen ja toinen pescovegetaarinen ja kolmas lakto-ovovegetaarinen. Lisäksi kun samaan porukkaan sattuu vielä gluteeniton ja joku maidoton, niin saattaa siinä olla miettimistä.
Ymmärrän oikeat sairaudet ja niistä aiheutuvat ruokavaliot, tai oikeat allergiat, mutta joskus menee yli hilseen.
Ei niitä allergiatestejä tehdä kovin helposti ja kaikkia allergioita ei voi edes testata. Olen monesti pyytänyt allergiatestejä, koska tietyt ruoka-aineet aiheuttavat minulle allergiaoireita. Lääkäristä on vain käsketty välttää näitä aineita, testejä ei tehdä.