Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta

Vierailija
29.10.2017 |

Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?

Kommentit (418)

Vierailija
321/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä allergisilla ja erikoisruukaruokavalioilla pitäisi olla lääkärin määräämä kortti, josta näkyy allergiat sun muut oikeat sairaudet. Sitä kun sitten näyttää ravintolassa, niin silloin ravintola voisi olla vastuussa siitä, mitä suuhusi laitat. Muuten se on kyllä omalla vastuulla.

Vierailija
322/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kerran hotellin ravintolaan ennalta tiedustellakseni, onko listalla vegaanivaihtoehtoja. Siis ihan siksi että mennäänkö sinne syömään vai ei. Vastaukseksi sain; "Juu on, esimerkiksi halloumikasvisburgeri sekä kermainen sienipasta"...

Kuitenkin alan ihmiseltä kysyin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensä pitäisi testata, jättää syömättä sellaiset aineet, joilla oireita tulee.

Näin! Ei se testaus muuta omaa vastuuta syömisistään.

Mutta muiden vastuuta sun syömisistä voi muuttaa.

Jokainen on kyllä ihan itse vastuussa, mitä suuhunsa laittaa. Sitä vastuuta ei voi sälyttää ulkopuoliselle.

No niin! Miks sitten narisette ravintolan vastuusta?

Et oo tosissas. Eihän valmiista ruuasta millään näe päältä päin kaikkia aineksia mitä siihen on käytetty. Jos on vakavia allergioita on voitava kysyä ravintolassa sisältääkö annos kyseisiä aineksia ja ravintolan on osattava siihen vastata. Kyllä se vastuu heilläkin on.

Ei ole, vaan vastuu omasta syömisestä on aina itsellä.

Eli olet pähkinäallerginen ja menet ravintolaan jossa kysyt, että eihän tää vaan sisällä pähkinää, kun olen pahasti allerginen ja ravintolassa sinulle sanotaan että ei sisällä. Ruoka kuitenkin sisältää pähkinää, jota et millään pystynyt silmin havaitsemaan. Saat pahan allergisen reaktion ja joudut ambulanssilla sairaalaan. Ravintolallako ei ole mitään vastuuta siitä, että antavat väärää tietoa? Kyllä tasan on!

Sinä itse päätit syödä tarkastamatta ainesosia.  Ei pidä luottaa vain siihen, että sanotaan ruuan olevan ilman pähkinää. Itse on tarkistettava, kyllä se vastuu on yksin sinun.

Jos on pyytänyt normaalisti gluteenia sisältävän annoksen gluteenittomana ja se on sellaisena luvattu tehdä, niin ei siinä kyllä enää ole mitään keinoa itse tarkistaa asiaa. On pakko voida luottaa ravintolan sanaan.

Miksi et voi tarkistaa?

MITEN se tarkistetaan? Pitääkö mennä keittiöön vahtimaan kokkia, vai onko muita hyviä ideoita?

Okei, vaikka luotat ravintolan sanaan, niin silti olet täysin itse vastuussa, mitä suuhusi laitat. 

Ravitola on vastuussa, jos ruoka sisältää jotain mitä sen ei varmistamisen jälkeen pitäisi sisältää. Näin siitä huolimatta, että ihan itse sen ruuan laitankin suuhuni.

Jos sulla on vakava allergia, niin miksi luotat ravintolan sanomisiin? Itse sinä vastaat siitä, mitä suuhusi laitat.

Siksi, koska ei ole mitään pätevää syytä olla luottamatta, kunnes toisin todistetaan. Jos sanallinen varmistus sekä tilauksen yhteydessä että ruuan tullessa pöytään ei riitä, niin mikä mielestäsi riittää?

Se pätevä syy olla luottamatta on se allergia. Sanallinen varmistus ei ole riittävä. On täysin sinun omalla vastuulla syödä jotain, mistä et sisältöä tiedä.

Vierailija
324/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin kerran hotellin ravintolaan ennalta tiedustellakseni, onko listalla vegaanivaihtoehtoja. Siis ihan siksi että mennäänkö sinne syömään vai ei. Vastaukseksi sain; "Juu on, esimerkiksi halloumikasvisburgeri sekä kermainen sienipasta"...

Kuitenkin alan ihmiseltä kysyin..

Tämä erilaisten erikoisruokavalioiden laaja kirjo saa kyllä kenet tahansa sekaisin. Miksi et kysyessäsi voi kertoa, että et syö mitään eläinperäistä, kuten munia tai maitoa. Sitten varmaan saisit vastauksen kysymykseesi oikein. Vegaani ja vegetaristi menevät helposti sekaisin.

Vierailija
325/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä oot ite päättäny olla joku vegaani tai raakaravinnon puputtaja, niin kyllä se sillon myös on ihan omalla vastuulla, mitä suustas alas pistät.

Vierailija
326/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin kerran ravintolassa pihvin mediumina. Ihan alan ihmisiä oli töissä. Pihvi oli kypsä. En pystynyt syömään, koska kypsä liha ällöttää mua.

Vierailija
327/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.

Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.

Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.

Karmea asenne. Ruoan ammattilaisen ammattitaitoon todellakin kuuluu erityisdieettien huomiointi. Minullekin se opetettiin koulussa enkä ole kokki vaan lähihoitaja. Helppoja ne on, tuo on pelkkä asenneongelma

No se on helppo lähihoitajan huudella asenneongelmista, jos ei tiedä kuinka vaikeaa se dieettien huomiointi tänä päivänä on, niitä menee niin paljon erilaisia, että ei niiden kanssa vaan aikakaan ammattilaisilla riitä. Olisi reilua että erityisruokavaliota toivovat maksaisivat tupla tai triplahinnan annoksistaan, koska aiheuttavat sen verran lisäkustannuksia vähintään työn ja raaka-aineiden hinnoissa. Kysymys ei todellakaan ole enää vain asenteesta tai tiedoista, vaan ihan ajallista ja taloudellisista realiteeteista. Tämä on asia, mitä erityisruokavaliota haluavat eivät ihan käsitä. Ei kaikilla ravintoloilla ole mahdollisuutta palkata jotain dieettikokkia eikä ole asianmukaisia raaka-aineitakaan kaikkiin dieetteihin varattuna. Ravintolat eivät ole mitään sairaaloita, syöt mitä tarjotaan, tai menet muualle, vaikka syömään eväitä sitten.

Todellakin menen muualle, ja samalla muualle lähtee koko seurue.

Näin se menee! Jos ravintola ei pysty/suostu tekemään minulle lakto-ovo-vegetaarista annosta, en minä sieltä yksin lähde, vaan koko seurue, oli se sitten 2 tai 20 henkeä!

Jos ravintolan henkilökunnalla on noin ylimielinen asenne, menee se taatusti nopeasti konkkaan!

Vierailija
328/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on kokki ja aina valittaa, että on niin VAIKEAA tehdä kasvisruokaa. Eikö kokkikoulussa opeteta yhtäläisesti vihannesten käsittelyä ja valmistelua kuin lihan?? Ei oo yhtään sen vaikeampaa. Asenteesta se on kiinni!

Minulta kysytään usein vinkkejä, kun joku haluaisi välillä tehdä kotona kasvisruokaa. Yleensä neuvon tekemään samanlaista ruokaa kuin muutenkin, korvaamaan vain lihan kasviksilla.

Vierailija
329/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin menen muualle, ja samalla muualle lähtee koko seurue.[/quote]

Näin se menee! Jos ravintola ei pysty/suostu tekemään minulle lakto-ovo-vegetaarista annosta, en minä sieltä yksin lähde, vaan koko seurue, oli se sitten 2 tai 20 henkeä!

Jos ravintolan henkilökunnalla on noin ylimielinen asenne, menee se taatusti nopeasti konkkaan![/quote]

Minäkin menen muualle, jos kasvisravintolassa ei paisteta mulle pihviä. Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että on ravintoloita, jotka ovat erikoistuneet esim. liharuokiin ja toiset kasvisruokiin. Miksi te kasvissyöjät ette mene suoraan se seurueenne kanssa sinne, mistä tiedät saavasi lakto-ovo-vege sapuskasi? Vai olisiko kuitenkin niin, että se 20 henkinen seurue haluaa syödä jotain muutakin kuin kasviksia??

Vierailija
330/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut? Vastatkaa sitten vegaanit, että haittaako se liivate? Jätättekö buranan ottamatta, kun siinä on liivatetta?[/quote]

Kyllä, jätän buranan ottamatta. Ostan vain sellaisia särkylääkkeitä, missä ei ole liivatetta. Niitäkin löytyy. Kah kun noissa lääkkeissäkin on ainesosaluettelo pakkauksessa.

Vierailija
331/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin menen muualle, ja samalla muualle lähtee koko seurue.

Jos ravintolan henkilökunnalla on noin ylimielinen asenne, menee se taatusti nopeasti konkkaan!

Minäkin menen muualle, jos kasvisravintolassa ei paisteta mulle pihviä. Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että on ravintoloita, jotka ovat erikoistuneet esim. liharuokiin ja toiset kasvisruokiin. Miksi te kasvissyöjät ette mene suoraan se seurueenne kanssa sinne, mistä tiedät saavasi lakto-ovo-vege sapuskasi? Vai olisiko kuitenkin niin, että se 20 henkinen seurue haluaa syödä jotain muutakin kuin kasviksia??

Kyllä, se 20-henkinen seurueeni haluaa syödä muutakin kuin kasviksia. Siksi me emme mene yhden kasvissyöjän vuoksi kasvisravintolaan, vaan tavalliseen ravintolaan, jotta jokainen saa haluamaansa ruokaa. Mutta jos ravintola ei pysty valmistamaan minulle sopivaa ruokaa (tai kaverin gluteenitonta) menee KOKO seurue toiseen paikkaan. Ravintola ei siis menetä yhtä asiakasta vaan 20.

Kokit tosin ovat vain töissä siellä joten tulojen menetys heitä tuskin haittaa.

Vierailija
332/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? Vastatkaa sitten vegaanit, että haittaako se liivate? Jätättekö buranan ottamatta, kun siinä on liivatetta?

Kyllä, jätän buranan ottamatta. Ostan vain sellaisia särkylääkkeitä, missä ei ole liivatetta. Niitäkin löytyy. Kah kun noissa lääkkeissäkin on ainesosaluettelo pakkauksessa.

Apteekissa siis osataan lukea ainesosaluettelo, mutta ravintolassa ei ruokalistaa? Useinhan ruoat on merkitty: G, l, m, Vl, k, Ve, se, pä, v....

Vierailija
333/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole alalla, mutta tunnen kokin, joka on tarjonnut asiakkailleen elämänsä parasta kasvisruokaa (keittiön saaman palautteen mukaan)...ankanrasvassa paistettuna. Hän on vielä alalla.

Urbaanilegenda. Olen kuullut tämän saman jutun monet kerrat monessa eri paikassa monen eri ihmisen kertomana.

Vierailija
334/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi ihan muoti-ilmiöksi noita rajoitteita. Nykyruoka marketeissa on niin käsiteltyä ja huonolaatuista ja luonnotonta, että ei ole ihmekään kun pakki on monella sekaisin.  Suurennuslasin kanssa saa etsiä kaupasta aitoa ruokaa.[/quote]

Kunnon vegaani kasvattaa ruokansa itse.

Vierailija
335/418 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole alalla, mutta tunnen kokin, joka on tarjonnut asiakkailleen elämänsä parasta kasvisruokaa (keittiön saaman palautteen mukaan)...ankanrasvassa paistettuna. Hän on vielä alalla.

Urbaanilegenda. Olen kuullut tämän saman jutun monet kerrat monessa eri paikassa monen eri ihmisen kertomana.

Eihän kasvikset kuitenkaan lihaksi muutu, vaikka ne paistaa ankanrasvassa.

Vierailija
336/418 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu ei, mutta vegaanit eivät sitä ankanrasvaa tahdo lautaselleen. Sehän on ankasta, joten se on eläinperäistä.

Vierailija
337/418 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu ei, mutta vegaanit eivät sitä ankanrasvaa tahdo lautaselleen. Sehän on ankasta, joten se on eläinperäistä.

Mutta kasvissyöjät voivat sitä syödä.

Vierailija
338/418 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, ettei ravintolassa voi tehdä ruokarajotteisiin sopivaa ruokaa. Monesti maito- ja vilja-allergisen (lääkärissä testein todetut, oireilee vatsalla ja aika nopeasti) lapseni kohdalla riittäisi, että jättää kastikkeen pois ja ei laita siihen mitään, mitä ei ole pyydetty. Kotona pystyn kuitenkin tekemään näitä ruokia ihan helposti tavallisista raaka-aineista samalla kun teen muille ruuat.

Huvitti, kun kerran joku kysyi jossain lehden palstalla, että miten tehdä lettuja ilman kananmunaa. Tadaa, jättämällä taikinasta kananmunan pois! Ihan hyviä tulee. Meillä ei tosin ole muna-allergiaa, mutta suvussa on. Ennen noiden allergioiden toteamista luulin munaa syyksi, kun oireita tuli letuista ja makaronilaatikosta ja hyvin tein nämä ilman. Mutta syy ei ollutkaan muna, vaan ne muut ainesosat. Munaton, maidoton ja vehnätön leivonnainen on haastava, mutta osaan niitäkin tehdä ja samalla niistä tulee myös vegaanisia. Enkä ole mikään hyvä leipuri, olen vain ohjeista opetellut.

Vierailija
339/418 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ankkahan on lintu. Samalla tavalla sitä voi syödä kuin kanaakin.

Vierailija
340/418 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on urbaanilegenda.

Jos kohdalle sattuu ankalle allerginen asiakas, niin hän saattaa joutua sairaalahoitoon, tai saattaa kärsiä monta päivää kovista vatsakivuista.

Meillä on lihalle ja maidolle allerginen lapsi.

Ravintolassa selvitetään aina tarkkaan ettei ruoka sisällä mitään maidon ainesosia eikä sellaista lihaa jota lapsi ei pysty syömään, eikä myöskään eläinperäistä liivatetta, ja ettei sitä paisteta eläinrasvassa (vaikka nyt siinä helvetin ankanrasvassa).

Toisinaan käy kuitenkin niin, että vaikka annoksen väitetään olevan oikeanlainen, alkaa lapsi saamaan oireita ruokailun jälkeen. Joskus oireilu saattaa alkaa jo ruokailun aikana.

Emme kuitenkaan voi täysin varmasti tietää johtuuko oireilu siitä ravintola-annoksesta, vai onko syynä joku aiemmin syöty ruoka. Oireet alkavat yleensä puolen tunnin - tunnin viiveellä, mutta jos useana päivänä on tullut pientä altistusta niin sitten oireilu voi alkaa vasta päivien kuluttua. Yleensä se päivien kuluttua alkava oireilu alkaa hitaasti, eikä äkillisesti niinkuin ne oireet jotka tulevat tunnin kuluessa ruokailusta.

Usein epäily kohdistuu siihen ravintola-annokseen jonka syömisen jälkeen oireilu on alkanut.

Ravintolaan ei noissa ole annettu palautetta, mutta ei olla menty toista kertaa samaan paikkaan. Tällaisissa tapauksissa luottamus ravintolaa kohtaan katoaa varsin tehokkaasti, ja sellainen asia tulee helposti mainittua myös tuttaville, sukulaisille, työkavereille ja muillekin kenen kanssa ollaan tekemisissä.

Jos siellä on joku sekopää-kokki leikkinyt neiti etsivää ja yrittänyt paljastaa allergiahuijarin, niin hän jää todennäköisesti siihen käsitykseen että taas paljastui yksi allergiahuijari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi