Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta

Vierailija
29.10.2017 |

Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?

Kommentit (418)

Vierailija
1/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään otsikon lukeminen sai minut näkemään punaista. Kuulen itse usein maitoproteiiniallergisena "Joo no tähän on käytetty laktoositonta kermaa/voita/maitoa". En myöskään ymmärrä miksi esimerkiksi buffetissa ei voida merkitä "Maidoton", mikäli tuote ei sisällä maitotuotteita. Usein lukee "Laktoositon" ja sitten joudun kyselemään, että onko tässä laktoosittomia maitotuotteita vai onko tämä täysin maidoton. "Siinä ei ole käytetty mitään maitotuotteita, eli on laktoositon." ARGH.

Vierailija
2/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt mihinkään :) Joskus joku on kysynyt jotain tyyliin "Syötkö kuitenkin kalaa?" ja jopa "Saatko syödä perunaa?" mutta kaikki ruuat joita olen eteeni saanut on ollut ihan hyviä.

Toisaalta harvoin syön muiden tekemiä ruokia, saattaa johtua siitä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole törmännyt mihinkään :) Joskus joku on kysynyt jotain tyyliin "Syötkö kuitenkin kalaa?" ja jopa "Saatko syödä perunaa?" mutta kaikki ruuat joita olen eteeni saanut on ollut ihan hyviä.

Toisaalta harvoin syön muiden tekemiä ruokia, saattaa johtua siitä :D

Lisään siis tähän että olen kasvissyöjä.

Vierailija
4/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiaa sairastava ystäväni (ei ole kuviteltu, vaan diagnosoitu keliakia) sai ravintolassa pihvinsä paneroituna, vaikka oli juuri käyty pitkä keskustelu siitä, onko kastike saatavana gluteenittomana.

Vierailija
5/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakiaa sairastava ystäväni (ei ole kuviteltu, vaan diagnosoitu keliakia) sai ravintolassa pihvinsä paneroituna, vaikka oli juuri käyty pitkä keskustelu siitä, onko kastike saatavana gluteenittomana.

Tuokin on surkeaa että ihmiset joutuu korostamaan että ovat oikeasti sairaita ettei luulla ettei sillä niin väliä ole.

Vierailija
6/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.

Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.

Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.

Vierailija
7/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No gluteenittomillakin jauhoilla voi paneroida. Valitettavasti monet ruokarajoitukset ovat lääketieteellisesti hölmöjä ja niiden suosijat noudattavat niitä hyvin ehdollisesti tyyliin, kyllä voin syödä tuon ihanan leivoksen vaikka siinä hiukan vehnäjauhoja ja liivatetta onkin ja olen silti gluteeniton vegaani. Nämä pellet sotkevat oikeasti ruokavaliota tarvitsevien palvelun. Palvelualan henkilöt, monesti hyvin nuoret, eivät voi olla kaikkien ruokavalioiden asiantuntijoita, joten vastuu on aina asiakkaalla itsellään.

Tietysti asiakas menee sinne missä saa haluamansa palvelun, mutta joka ainoassa paikassa ei enää kyetä valmistamaan koko ajan kummallisemmiksi meneviä henkilökohtaisia ruokavalioita.

Useimmat ns. eettiset ja uskomusruokavaliot ovat ns. ihan omalla vastuulla, syöt mitä saat. Jos et syö, oma on vikasi.

Ja samaan aikaan täällä kinataan siitä, että vegaanit eivät muka lainkaan käyttäisi eläinperäisiä tuotteita. Haloo? Liivate??

Vierailija
8/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna-allergisena käyn usein keskustelun. "Tässä ei ole kananmunaa". "Mistä teidän majoneesi sitten tehdään"? "Öö kananmunasta".

Munatonta mmajoneesia on, mutta se täytyy aina tarkistaa erikseen ja mieluummin kahteen kertaan.

Vierailija
9/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan täällä kinataan siitä, että vegaanit eivät muka lainkaan käyttäisi eläinperäisiä tuotteita. Haloo? Liivate??

Tosi moni osaa välttää liivatetta. Itse hullunlehmäntaudin takia, muslimit sian takia ja vegaanivaihtoehtoja löytyy liivatteella monia.

Vierailija
10/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmea asenne. Ruoan ammattilaisen ammattitaitoon todellakin kuuluu erityisdieettien huomiointi. Minullekin se opetettiin koulussa enkä ole kokki vaan lähihoitaja. Helppoja ne on, tuo on pelkkä asenneongelma

Vierailija
11/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti kala-allergiselle on tarjottu tonnikalaa, vaikeasti pähkinäallergiselle pestossa uitettua ruokaa (teollinen pesto tehdään usein cashew-pähkinästä, koska pinjansiemenet on kalliimpia), viljatonta ja maidotonta ruokavaliota noudattava meinasi jäädä ilman aamiaista jne.

Tässä joitain, joihin oon itse törmännyt.

Vierailija
12/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pyysi annoksensa kokonaan ilman vihanneksia, koska se on usein keittiölle helpompi kuin ruveta luettelemaan, mitä salaatissa saa olla ja karsimaan listalla olevia. Lehtipihvin päälle oli laitetti persiljaa, mikä on kaikista pahimpia kurkun turvottajia...kun oli kuulemma niin kuivan oloinen annos muuten. Pakko se oli pyytää uusi, koska ei vihanneksia tarkoittaa ei vihanneksia ja on se persilja vihannes, ei pelkästään mauste. Minua suuresti ihmetyttää, kun pyydetään jättämään kokonaan pois joku osa, niin miten se voi olla niin vaikea. Ei kai ne annokset valmiiksi tehtyinä siellä keittiössä seiso, kun ei puhuta pikaruokalasta? 

Tuo maidoton-laktoositon on myös tuttu juttu. Tai että voihan vehnäallerginen tätä kauraleipää syödä...joo, paitsi että se kaura on vain yksi aineosa ja siinä on vehnääkin. Pojan allergiat on kyllä yksi kokeileva sukulainen saanut tuta, kun vessa oli kovassa käytössä ja punaisenahan se emäntä sitten oli, kun käsitti, että reagoi vatsalla ja kohtalaisen nopeasti vielä. 

Vierailija
13/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yleinen on myös että vilja-allergiaa pidetään samana kuin keliaakikkoa, eli oletetaan gluteenittomuuden riittävän.

Maitoallerginen ystäväni saa myös lähes aina ravintolassa käydä "Onko tämä maidoton?" "On joo, laktoosittomat on merkitty ruokalistaan L-kirjaimella" - väännön.

Jotkut ovat todella välinpitämättömiä toisten allergioista. Okei, vaikkei allergeenista saisikaan anafylaktista shokkia, niin ei ne ihottumat, kutinat, vatsavaivat ja hengityksen vinkuminenkaan ole kivoja. Ärsyttää, kun moni allerginen joutuu oikeasti olemaan vähän dramaattinen jotta rajoite otettaisiin tosissaan.

Vierailija
14/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kanssa nämä jankkaajat "annoin sitä ja tätä eikä mitään oireita tullut". No ihan hyvin voin flunssaisena räkäistä päin näiden jankkaajien naamaa ja todeta, kas et saanut heti kuumetta ja alkanut yksiä, joten ei sinuun mikään flunssa tarttunut. Ihan samalla tavalla ne reaktiot tulevat usein viiveellä, eivätkä heti. Oma poika reagoi kyllä vehnään alle puolessa tunnissa, jos sitä on vähänkin, niin että vessaan on päästävä ja nopeasti. Mutta vihanneksiin kutinalla muutaman tunnin viiveellä. Joo ihan huvikseen raapii itseään yöt läpeensä, jos syö jotain sopimatonta.

Allergia voi puhjeta aikuisiälläkin ja yksi tällainen muiden allergiota aikaisemmin vähätellyt on lähisuvussa. Kun se astma iski itselle, niin kyllä pidetään meteliä ja isosti nyt, kun ennen oli toinen ääni kellossa. PAhimmasta päästä ovat nämä sitten itse valituksissaan tässä tapauksessa, kun ennen on isoon ääneen vähätelty muiden allergioita. Kyllä minä heidän allergiansa otan huomioon, mutta se, miten isoa ääntä niistä pidetään, ihmetyttää. Juuri nämä entiset allergisten moittijat ovat niitä suuriäänisimpiä vaatijoita. 

Vierailija
15/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kerran nähnyt miten lapsi on viety ambulanssilla kurkku tukossa sairaalaan nuolaistuaan maistettuaan kaverin laktoositonta maitoa, ei enää sekoita maidotonta ja laktoositonta ruokavaliota.

Vierailija
16/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on niin sysissä kuin sepissä.

Juuri luin Aamulehdestä katugallupia ihmisten ruokavaliosta. Yksi nainen aloittaa vastauksensa kertomalla olevansa kasvissyöjä. Seuraavassa lauseessa hän ilmoittaa: "Syön myös kalaa."

Jos eivät ihmiset itse osaa kertoa dieetistään ja allergioistaan oikein, aika vaikea on silloin ravintoloiden henkilökunnankin toimia. Toki hulluja asioita sanovat ja tekevät myös kokit ja tarjoilijat, sitä en kiistä.

Vierailija
17/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinille on oltava gluteeniton ja maidoton, joissakin harvoissa paikoissa Suomessa onnistuu, ulkomailla ei niinkään.

Tässä antaisi puolet päästään, jos saisi lapsen kivuttomaksi/kuntoon.

Vierailija
18/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä on niin sysissä kuin sepissä.

Juuri luin Aamulehdestä katugallupia ihmisten ruokavaliosta. Yksi nainen aloittaa vastauksensa kertomalla olevansa kasvissyöjä. Seuraavassa lauseessa hän ilmoittaa: "Syön myös kalaa."

Jos eivät ihmiset itse osaa kertoa dieetistään ja allergioistaan oikein, aika vaikea on silloin ravintoloiden henkilökunnankin toimia. Toki hulluja asioita sanovat ja tekevät myös kokit ja tarjoilijat, sitä en kiistä.

Siinä on semmoinen ero, että kadunmies voi ylipäätään olla tietämätön mistä vain. Ravintolassa töitä tekevän pitäisi olla perillä ruokavalioista, eikä sillä pitäisi olla mitään väliä mistä syystä jotakin ruoka-ainetta vältetään. Mä ainakin lähtisin siitä että jos joku pyytäisi vegaanista ruokaa tekisin sitä. Vaikka sitten paljastuisikin että jostain syystä hän luulee vegaanien syövän maitoa tms.

Vierailija
19/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ravintolassa keliakia-ruokavaliolla olevan sukulaisen kanssa. Annos oli varta vasten "tehty gluteenittomaksi" korvaamalla vehnä ohralla tai poistamalla jauhot, mutta lisäämällä annoksen päälle normaaleja krutonkeja. Työpaikan ruokalasta tuotiin kahvihetkeen samassa pussissa munkit ja niidn seassa gluteeniton muffinsi.

Vierailija
20/418 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa muslimilapsille annettiin liivatteellista jälkkäriä "kun sitä on siinä niin vähän".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme