Vegaanille kasvismunakas ja maitoallergikolle laktoositonta
Tällaisia lapsuksia on käynyt lähipiirissäni ruokarajoitteisille. Ja vielä ammattikeittiöiden taholta. Millaisiin virheisiin olet törmännyt?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Te kaikki jotka ette voi syödä tai halua syödä normaalien (L, VL, G) ruokamerkintöjen mukaan niin tehkää pöperönne ihan itse.
Toinen vaihtoehto on se, että kaikesta siitä extra-ajasta ja asiakaspalvelijan/ kokin teitä varten tekemästä työstä maksatte "allergia/erikoisruokavalio lisän" joka on esim.10e!
T, ravintoloitsija Helsingistä, jolla kohta menee hermot jokaisen hienostelijan kanssa, teitä meillä on paljon ja olette rasittavia, ymmärsittekö?
Vaihda alaa, et sovi työhösi.
Näin ajattelee todella moni tämän päivän meiningistä. Rakkaus ruokaan ja ruoka-aineilla pelleily on kaksi eri asiaa. Oikeat allergiat on asia erikseen, mutta kun päivän aikana väännetään 50 erityisannosta niin kyllä se on jo kallista ja kokeillekin turhauttavaa. Näin se asia on.
Hankalimmat nimetään ja kukaan ei halua olla se, joka hankalan asiakkaan annoksen tekee.
Ja millä helvetin oikeudella menet määrittelemään, että jotkut erityisannosta tarvitsevista eivät olisi oikeasti allergisia tai tarvitsisi sitä annosta muuten terveydellisistä syistä?
Siitä, että kokemusta on kertynyt joitakin kymmeniä vuosia alalla ja tilanne vain muuttuu koko ajan. Asiakkaita on "jäänyt kiinni" "muka-allergioista" niin usein.
Jos ulkona syöminen on hankalaa niin aina voi hakea kaupasta sitä itselleen sopivaa tai tehdä eväät. Tänä päivänä ruoalla kikkailu on monen naisen tapa osoittaa erityisyyttään ja hakea jopa huomiota ravintolassa.
Minun mielipide.
Tilausravintolan puolella olemme jo siirtyneet yritysten kanssa pelkkään alaCarteen, ei onnistu mitenkään enää kaikkien ruokavalioiden huomioiminen esim.300 hengen buffetiin.
Mutta ei se haittaa, yritykset maksavat kalliit alaCartet ja saavat mitä haluavat. Ongelma on useat yksittäiset ihmiset ravintolan puolella.
Miten tämä ihan konkreettisesti ilmenee?
No siten esimerkiksi, että pääruoan erityisannoksena tilannut asiakas ei ole enää jälkiruoan kohdalla allerginen samoille ruoka-aineille kuin pääruokaa tilatessa.
Anteeksi, mutta mitä väliä tällä asialla on ravintolalle? Minulla on esimerkiksi ystävä, joka on allerginen mm. usealle ruoka-aineelle (ihan lääkärissä todettu). Välillä hän ottaa kuitenkin tietoisen riskin ja syö esimerkiksi vähän vehnää jälkiruoassa. Hän saattaa kestää sitä joinain päivinä tietyn määrän, jos hän ei esimerkiksi saa mitään muuta allergeenia jne. - ohis
Vierailija kirjoitti:
HUom. jos on paha allergia-hengenvaara väärän ruuan syömisestä.
Niin tuokaa oma ruoka juhlaan tullessanne!!
Tai laittakaa monta päivä ennen lista niistä ruuista mitä saatte syödä!Keittiö voi sitten tarjota sen samaan aikaan, samanlaisilla lautasilla kuin muillekin.
Ravintolan keittiössä työskentelee useita henkilöitä.
Virheitä sattuu, joskus kova kiire, monta eri ruokavaliota!
Miksiköhän ulkomaalaisilla vierailla ei ole näitä ruokarajoitteita???
(Olen työssä hotellin ravintolassa, jossa paljon ulkomaalaisia vieraita)
Vai syövätkö vain sen mikä käy-eivätkä pidä meteliäitsestään.
Voihan se olla niinkin että syövät omia ruokiaan. Eivät ehkä luota siihen hotellin ravintolaan. Ovat myös saattaneet selvittää etukäteen ne ravintolat, joissa heidän kannattaa käydä syömässä ja ehkä juuri teidän ravintola ei ole sillä listalla.
Matkustelen paljon perheeni kanssa ja olen huomannut että allergioihin ja intoleransseihin suhtaudutaan monissa maissa hyvin vakavasti.
Yhdellä lapsistani on hankala ruoka-aineallergia, joka sulkee pois lähes kaikki perusruoat. Hänellä on maito-, muna- ja vilja-allergia. Siksi ulkona syöminen on usein haastavaa. Suomessa ei pienillä paikkakunnilla kannata edes yrittää löytää sopivaa ruokaa, sillä yleensä henkilökunta ei tiedä mitä ruoka sisältää ja ainesosaluettelot ovat hukassa tai niitä ei ole. Usein sanovat vaan että nämä tulee valmiina jostain eikä ole tietoa mitä niissä on.
Monissa maissa ollaan törmätty sellaiseen käytäntöön että kun kyseessä on allergia, ei intoleranssi, niin tarjoilijan täytyy varmistaa kokilta erikseen mitä ruokaa voi tarjota. Ilman kokin lupaa eivät voi tarjotlla mitään pelkän ainesosaluettelon perusteella.
Usein on käynyt niin että kokki on halunnut valmistaa allergisille juuri hänelle räätälöidyn annoksen, vaikka listan annoksistakin olisi löytynyt jotain jos jättäisi vaikka kastikkeen pois. Kokki on kuitenkin halunnut tehdä kunnollisen kokonaisen annoksen myös sille allergisille lapselle.
Aina eivät edes veloita mitään sen allergisen ruoasta vaikka selvästi se teettää eniten työtä.
Vierailija kirjoitti:
Se kun asiakkaat vielä itse käsittäisivät ja tietäisivät mille olivatkaan allergisia. Asiakas oli kysynyt tiskiltä maidotonta lounasta. Tälle naiselle oli kerrottu hänelle soveltuvat maidottomat ruoat. Satuin itse täyttämään noutopöytään uunimakkaraa, joka oli kuorrutettu juustolla. Asiakas tulee ja kysyy makkarasta. Pahoittelen ja kerron tuotteen sisältävän maitoa pinnalla olevan juuston muodossa. Asiakas kysyy minulta: ”Entä jos rapsutan sen juuston pois?”. Vastasin että kaikki ovat olleet kosketuksissa juuston kanssa mutta on oma-asiansa, pystyykö sitä syömään. Tämä sama nainen käy muutaman kerran kuukaudessa kysymässä että voisiko syödä kermakastiketta tms. kun näyttää niin hyvältä...
Kaikki maitoallergiset eivät saa välitöntä hengenvaarallista reaktiota, vaan altistus voi aiheuttaa esim. kuumetta, vatsavaivoja, poskiontelon tulehduksen, kroonista nuhaa, ihottumaa... Riippuu altistuksen määrästä, mitä noista tulee vai tuleeko mitään, ja miten isolla viiveellä. Itse pitää sitten punnita, millaisen riskin haluaa ottaa. Terveisin maitoallergikon äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ja ravintolassa on huomattavasti kivempi, jos sanot vaikka: "En pidä paprikasta, voisiko sen jättää pois" kuin sanoa "Olen allerginen paprikalle" vaikka ei oikeasti ole, niin ei tarvitse siinä sitten joka asiaa vahtia. T. Kokki ;)
Kuinka tarkkaan asioista täytyy sanoa? Itse tilatessa tilaan annoksen ilman tiettyjä ruoka-aineita. Täytyisikö tilausta vielä täsmentää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui. Taidan jatkossa syödä ihan vaan kotona, etten mene tuhlaamaan ravintolatyöntekijöiden aikaa, enkä varsinkaan aiheuta hämmennystä muissa asiakkaissa tarvitessani ambulanssia kun kokki ei käsitä mitä aineksia ruokiinsa lykkää. Pitäkää tunkkinne.
Jess, nyt joku ymmärsi! Enemmän tällaisia, kokkimme kiittää!!! Ja ambulanssi ja koko Suomi.
Moni allergisia mollaava ravintoloitsija ei vain taida ymmärtää, että sen allergisen mukana muualle menee koko seurue. Esimerkiksi meitä on yleensä liikkeellä seitsemän ”tavallista” syöjää ja yksi maitoallergikko. Arvaa, tulemmeko me muutkaan sinun ravintolaasi, jos sieltä ei saa sitä maidotonta annosta? Aivan, emme tule vaan menemme kaikki sinne, missä jokainen meistä saa syödäkseen. Enkä usko, että muutkaan allergiset ihan yksikseen tai allergisten porukoissa liikkeellä ovat...
Kannattaisi joskus laskea, kuinka paljon ”normaaleja” asiakkaita menettää tuollaisella asenteella. Ja kannattaa toivoa, ettei itsellesi koskaan kehity mitään allergiaa. Olet hengenvaarallinen varmaan itsellesikin, koska allergiaruokien valmistaminen tuntuu olevan sinulle ylivoimaisen vaikeaa rakettitiedettä.
No kokki kiittää.
Helpommallahan hän pääsee kun tulee vähemmän asiakkaita 😀
Vierailija kirjoitti:
Poika pyysi annoksensa kokonaan ilman vihanneksia, koska se on usein keittiölle helpompi kuin ruveta luettelemaan, mitä salaatissa saa olla ja karsimaan listalla olevia. Lehtipihvin päälle oli laitetti persiljaa, mikä on kaikista pahimpia kurkun turvottajia...kun oli kuulemma niin kuivan oloinen annos muuten. Pakko se oli pyytää uusi, koska ei vihanneksia tarkoittaa ei vihanneksia ja on se persilja vihannes, ei pelkästään mauste. Minua suuresti ihmetyttää, kun pyydetään jättämään kokonaan pois joku osa, niin miten se voi olla niin vaikea. Ei kai ne annokset valmiiksi tehtyinä siellä keittiössä seiso, kun ei puhuta pikaruokalasta?
Tuo maidoton-laktoositon on myös tuttu juttu. Tai että voihan vehnäallerginen tätä kauraleipää syödä...joo, paitsi että se kaura on vain yksi aineosa ja siinä on vehnääkin. Pojan allergiat on kyllä yksi kokeileva sukulainen saanut tuta, kun vessa oli kovassa käytössä ja punaisenahan se emäntä sitten oli, kun käsitti, että reagoi vatsalla ja kohtalaisen nopeasti vielä.
Persilja on yrtti. Ei vihannes.
Tämä on juuri se ongelma, jonka muotidieetit, ja etenkin niitä vähän sinnepäin noudattavat ihmiset, aiheuttavat. Mä haluan maidottoman ruoan, mutta voin mä tota herkullista jäätelö vähän ottaa. Mä haluan gluteenitonta, mutta ei toi pala suklaakakkua kyllä haittaa jne. Eli mitä enemmän on ihmisiä, jotka rajoittavat ruokavalioaan muodin vuoksi, sitä vähemmän vakavasti valitettavasti nämä rajoitukset otetaan ja sitä suurempi riski ulkona ruokailu on oikeasti allergisille/ruokarajoitteisille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma, jonka muotidieetit, ja etenkin niitä vähän sinnepäin noudattavat ihmiset, aiheuttavat. Mä haluan maidottoman ruoan, mutta voin mä tota herkullista jäätelö vähän ottaa. Mä haluan gluteenitonta, mutta ei toi pala suklaakakkua kyllä haittaa jne. Eli mitä enemmän on ihmisiä, jotka rajoittavat ruokavalioaan muodin vuoksi, sitä vähemmän vakavasti valitettavasti nämä rajoitukset otetaan ja sitä suurempi riski ulkona ruokailu on oikeasti allergisille/ruokarajoitteisille.
Kyllä jotkut allergiset voivat ottaa ruokansa suhteen myös tietoisia riskejä, joten et voi mitenkään tietää, onko ihminen oikeasti allerginen vai "muotidieetillä" (mitä tämä edes tarkoittaakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut allergiset voivat ottaa ruokansa suhteen myös tietoisia riskejä, joten et voi mitenkään tietää, onko ihminen oikeasti allerginen vai "muotidieetillä" (mitä tämä edes tarkoittaakaan).
Sulla meni lainaamasi kirjoittajan pointti ohi. Ei se kokki/tarjoilija voi tietää että joku ottaa tietoisen riskin, ja siksi juuri luulee että asiakas valehteli allergiastaan, joten seuraavan allergiaa ei ota enää niin tosissaan; sama juttu kuin poika, joka huusi susi, eikä sutta ollutkaan, kunnes lopulta olikin, muttei kukaan uskonut.
Jos jotakin ruoka-ainetta välttelee muotidieetin takia, kannattaa se sanoa suoraan eikä valehdella allergiasta.
kasvissyöjät on lapsellista porukkaa, uskonnon uhreja
Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.
Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?
Vierailija kirjoitti:
Monesti, kun tilaan kahvilassa laktoosittoman laten vastataan " on vain Hylaa", mikä onneksi sopii minulle mutta jotkuthan eivät siis kestä Hylaa ollenkaan ja sitten oma lukunsa ovat maitoproteiinille allergiset!
Käsite "maitoallergia" on harhaanjohtava ja monille ihmisille epäselvä, että mit' tässä nyt siedetäänkään?
No mutta tässähän kahvila menetteli täysin oikein. Pyysit laktoosittoman ja he aivan fiksusti kertoivat sinulle, ettei heillä ole täysin laktoositonta maitoa (eli on vain Hylaa). Maitoallergiset ei kai lattea tilaa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakiaa sairastava ystäväni (ei ole kuviteltu, vaan diagnosoitu keliakia) sai ravintolassa pihvinsä paneroituna, vaikka oli juuri käyty pitkä keskustelu siitä, onko kastike saatavana gluteenittomana.
Tuokin on surkeaa että ihmiset joutuu korostamaan että ovat oikeasti sairaita ettei luulla ettei sillä niin väliä ole.
Sekin on ikävää, että ihmisen pitää olla "oikeasti sairas", ts. keliaakikko, jotta hänet otetaan vakavasti, muut ovat ruuan kanssa pelleilijöitä. Keliaakikon oireet näkyvät välittömästi ja ovat rajuja, mutta esim. myös paksusuolentulehdus- ja Chronin tauti -potilaat hoitavat sairauttaan ruokavaliolla. Näistä ruokavaliorajoitteista ei vaan saa lääkärintodistusta.
Tiedän, että on sellaisiakin gluteenittoman harrastelijasyöjiä, ja siitä ei ravintoloissa tykätä. Ehkäpä tulehduksellisten suolisairauksien koko ajan lisääntyessä ajatus gluteenittomuudesta alkaa arkipäiväistyä niin, ettei tällaista avauksen mukaista tietämättömyyttä enää esiinny.
Minä olen alkanut sellaiseksi gluteenittomaksi harrastelijasyöjäksi sen jälkeen kun lapsellani diagnosoitiin vilja-allergia. Hänellä sopivat sellaiset gluteenittomat jotka ovat myös vehnättömiä. Huomasin että pääsin eroon vatsavaivoistani kun söin samaa ruokaa lapsen kanssa.
Joskus syön ihan tavallisia vehnää sisältäviä ruokia. Joitakin niistä vatsani kestää paremmin ja joitakin huonommin.
Pastan olin osannut jättää jo aiemmin pois ruokavaliostani, sillä siitä tuli aina kovat mahakivut. En kuitenkaan osannut arvata että kivut johtuvat vehnästä. Olin vain ajatellut että mahani ei tykkää pastasta. Muiden vehnäruokien kanssa pääsen lievemmillä oireilla, eikä pienistä määristä tule yleensä mitään oireita.
Gluteenittomuusharrastelun aloitettuani olen saanut kokea myös aivan uuden tunteen. Sellaisen että mahaan tule hyvä olo ruokailun aikana. Se on aivan mahtavaa. Hyvä olo vatsassa. Sellaisesta en tiennyt aikaisemmin mitään.
Mulla on keliakia ja todella monissa paikoissa sitä luullaan vegerarismiksi. Paras oli, kun työpaikan ruokapalvelu oli tehnyt pizzaa kaikille. Muilla oli kinkkupitsaa ja mulle tuotiin gluteenittomaan pohjaan tehty papupitsa! Vaikka olen 5 vuoden ajan suullisesti ja kirjallisesti tiedottanut ja kertonut sille keittiölle, että en ole kasvissyöjä eikä gluteeniton tarkoita liha-allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti, kun tilaan kahvilassa laktoosittoman laten vastataan " on vain Hylaa", mikä onneksi sopii minulle mutta jotkuthan eivät siis kestä Hylaa ollenkaan ja sitten oma lukunsa ovat maitoproteiinille allergiset!
Käsite "maitoallergia" on harhaanjohtava ja monille ihmisille epäselvä, että mit' tässä nyt siedetäänkään?
No mutta tässähän kahvila menetteli täysin oikein. Pyysit laktoosittoman ja he aivan fiksusti kertoivat sinulle, ettei heillä ole täysin laktoositonta maitoa (eli on vain Hylaa). Maitoallergiset ei kai lattea tilaa muutenkaan.
Miksi maitoallerginen ei tilaisi lattea?
Sen voi tehdä vaikka soijamaitoon tai mantelimaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ja ravintolassa on huomattavasti kivempi, jos sanot vaikka: "En pidä paprikasta, voisiko sen jättää pois" kuin sanoa "Olen allerginen paprikalle" vaikka ei oikeasti ole, niin ei tarvitse siinä sitten joka asiaa vahtia. T. Kokki ;)
Samaa mieltä, että ei pitäisi väittää olevansa allerginen/keliaakikko tms. jos ei vain halua jotain syödä. Mutta joskus ravintolat tekevät kyllä ihan omiakin päätelmiään. Itse inhoa juustoa ja jos tilaan vaikkapa pasta-annoksen, niin pyydän, ettei päälle ripotella parmesaania. En ole maitoallerginen, enkä väitäkään olevani. Silti koko annokseni on joskus tullut turhaa maidottomana ja tarjoilijalle aiheuttaa hämmennystä, jos tilaan maitoa sisältävän jälkiruuan. Kai sitä pitäisi mennä niin pitkälle, että aina selittäisi, että ei juustoa kiitos, koska en siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maitoallerginen ei tilaisi lattea?
Sen voi tehdä vaikka soijamaitoon tai mantelimaitoon.
Voi tehdä, mutta ei voi olettaa, että niitä välttämättä on kahvilassa tarjolla. Ei se latte nyt ole jotain mitä kaikkien on pakko saada.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa työskentelevänä olen hyvin perillä erilaisista erityisruokavalioista. Kun asiakas haluaa esim. maidottoman annoksen, niin kyllä se keittiössä tehdään maidottomaksi, jos mahdollista. Joskus se maidottomuus ei vaan kyseisessä annoksessa onnistu ja sillon suositellan jotain muuta. Kyllä nämä allergiat ja muut otetaan oikeasti huomioon.
Valitettavasti asiakkaina on myös näitä itsensä diagnosoineita. Kyllähän se vähän huokailuttaa, kun ensin luettelet listan kaikki gluteenitomat ruoat ja asiakas on hyvin tarkka tässä asiassa. Sitten se tilaa normaalin oluen. WTF?
Asiakas voi tilata gluteenitonta esim vehnäallergian takia.
Olutta se ei sulje pois, lukuunottamatta vehnäoluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että ei pitäisi väittää olevansa allerginen/keliaakikko tms. jos ei vain halua jotain syödä. Mutta joskus ravintolat tekevät kyllä ihan omiakin päätelmiään. Itse inhoa juustoa ja jos tilaan vaikkapa pasta-annoksen, niin pyydän, ettei päälle ripotella parmesaania. En ole maitoallerginen, enkä väitäkään olevani. Silti koko annokseni on joskus tullut turhaa maidottomana ja tarjoilijalle aiheuttaa hämmennystä, jos tilaan maitoa sisältävän jälkiruuan. Kai sitä pitäisi mennä niin pitkälle, että aina selittäisi, että ei juustoa kiitos, koska en siitä tykkää.
Aikamoista typeryyttä tuollainen ajattelu on. Jos asiakas pyytää annoksen ilman juustoa, se tarkoittaa vain ja ainoastaan, että hän haluaa sen ilman juustoa. Ilmankos epäillään asiakasta "allergiahuijariksi", jos vain vedetään kaikenlaisia omituisia johtopäätöksiä.
Moni allergisia mollaava ravintoloitsija ei vain taida ymmärtää, että sen allergisen mukana muualle menee koko seurue. Esimerkiksi meitä on yleensä liikkeellä seitsemän ”tavallista” syöjää ja yksi maitoallergikko. Arvaa, tulemmeko me muutkaan sinun ravintolaasi, jos sieltä ei saa sitä maidotonta annosta? Aivan, emme tule vaan menemme kaikki sinne, missä jokainen meistä saa syödäkseen. Enkä usko, että muutkaan allergiset ihan yksikseen tai allergisten porukoissa liikkeellä ovat...
Kannattaisi joskus laskea, kuinka paljon ”normaaleja” asiakkaita menettää tuollaisella asenteella. Ja kannattaa toivoa, ettei itsellesi koskaan kehity mitään allergiaa. Olet hengenvaarallinen varmaan itsellesikin, koska allergiaruokien valmistaminen tuntuu olevan sinulle ylivoimaisen vaikeaa rakettitiedettä.