Tuntuuko kellonsiirto oikeasti joistain?
Kelloja siirretty ja taas saa kuulla valitusta miten se on nyt niin vaikeaa tottua uuteen rytmiin.
Ihan oikeasti, tuntuuko yksi vaivainen tunti jossain? Mä en oo koskaan huomannut eroa, mutta meenkin nukkumaan välillä 21-24 ja herään välillä 6-10 , päivän ohjelmasta riippuen. Yksi tunti sinne tai tänne.
Kommentit (203)
Ei tunnu missään. Ei ole ikinä tuntunut. Ihmettelen, miten se joillakin tuntuu niin kovasti. Ei kait se ole kun ottaa ajan muutos huomioon ja mennä nukkumaan oikeisiin aikoihin. Seuraava aamu alkaa sitten ajallaan.
Yhtä hyvin voi kysyä, että miten jotkut pelkää vaikkapa hammaslääkäriä kun itse en yhtään muka ymmärrä.
Empatia on yksi hyvä taito opetella.
PienA kirjoitti:
Ei tunnu missään. Ei ole ikinä tuntunut. Ihmettelen, miten se joillakin tuntuu niin kovasti. Ei kait se ole kun ottaa ajan muutos huomioon ja mennä nukkumaan oikeisiin aikoihin. Seuraava aamu alkaa sitten ajallaan.
Kummasti tuntuu siitä mummusta, joka odottaa sen tunnin niitä lääkkeitään tavallista myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perseestähän se on ja kiusaamista. Kellon taaksepäin siirto aiheuttaa monille sydänoireita, mikä on huomattu päivystyksissä.
Kellon eteenpäin siirtäminen taas lähinnä vituttaa.
Sitä ihmettelen minkälainen ihminen saa kiksejä kun anonyymipalstalla brassailee vuorokausirytminsä joustavuudella.
Entä minkälainen ihminen saa kiksejä kun anonyymipalstalla brassailee vuorokausirytminsä joustamattomuudella, mutta tasan sama elimistö kestää parit thaikkulomat per vuosi ilman mitään sydänoireita.
En ole koskaan käynyt thaikuissa lomalla. Suomen kesä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole koskaan tuntunut, ei edes kun lapset oli vauvoja. Silloin ne huusi muutenkin ja valvoi koko ajan.
Ettehän te aikaherkät raukat voi matkustaa edes Ruotsiin kun siellä on tunti vähemmän kuin täällä, teillähän menee elämä aivan pirstaleiksi. Suunnitteletteko lomamatkat ja työmatkatkin niin että ei tarvitse poistua omalta aikavyöhykkeeltä?
Mulla oli niin aikaherkkä kaveri että se oli kävellyt jo vieraan kaupungin kadut aamulla ristiin ja rastiin ennen kuin me muut tai muu kaupunki edes herättiin. Toiset ihmiset ovat herkempiä ajan muutoksille kuin toiset.
Kissat tulivat herättämään aamupalalle kesäajassa. Kännykän ja tietokoneen kellot siirtyvät automaattisesti, ja ilman noita karvavekkareita en olisi varmaan huomannut koko siirtoa. Muutaman päivän kuluttua ovat kissatkin talviajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi höhlät, se on ihan eri juttu olla lomalla ja torkkua aikaeroa uima-altaalla kuin että pitää jaksaa töissä. Ja jos on vaikka tunnin-parin aikaero, eihän lomalla edes tarvitse sitä yrittää muuttaa. Herätään kun herätään, mennään nukkumaan kun nukuttaa. Ei ole mitään pakollista työ/kouluaamua jolloin on pakko herätä esim klo 7.
No niinpä. Ei alapeukuttajat taida liikaa töissä käydä, kun eivät edes tällaista eroa tajua loman ja työpäivän välillä..
Vaan kun toiset reissaa aikavyöhykkeiden väliä työkseen... siinä yksi tunteroinen vaikuta mitään.
Mulla on ratkaisu.
Lopetetaan kellojen räpläily ja jokainen herää silloin kuin itselle sopii tai tarvitsee.
Vieläkö ehdin mukaan pressanvaaleihin?
Teemana olisi: Maalaisjärki takaisin!
Ei haittaa se vaan on aika ja numeroita
Eihän se näin syksyllä vaikuta, on mukavaa kun saa nukkua vähän pitempään, tai siltä se siis tuntuu, keväällä on eka viikko vähän vaikea nousta töihin, mut sit siihen tottuu. Eli mulle ihan sama siirretäänkö kelloja vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi höhlät, se on ihan eri juttu olla lomalla ja torkkua aikaeroa uima-altaalla kuin että pitää jaksaa töissä. Ja jos on vaikka tunnin-parin aikaero, eihän lomalla edes tarvitse sitä yrittää muuttaa. Herätään kun herätään, mennään nukkumaan kun nukuttaa. Ei ole mitään pakollista työ/kouluaamua jolloin on pakko herätä esim klo 7.
No niinpä. Ei alapeukuttajat taida liikaa töissä käydä, kun eivät edes tällaista eroa tajua loman ja työpäivän välillä..
Vaan kun toiset reissaa aikavyöhykkeiden väliä työkseen... siinä yksi tunteroinen vaikuta mitään.
Kenellä vaikuttaa kenellä ei. Olen itsekin tehnyt reissutyötä enkä ihan täysin pysty samaistumaan siihen, että tunnin eroilla olisi väliä, mutta ymmärrän silti, että joku voi tuntea eri tavalla. Elämäntilannekin vaikuttaa niin kovasti. Siinä vaiheessa kun on se kellontarkasti ylös pomppaava taapero, jonka rytmiä pitäisi päiväkodin vuoksi siirtää, ei varmaan paljoa naurata. Lapsetkin ovat erilaisia, osa joustaa, osa ei. Jonkinverran sietokykyä voi opettaa, mutta on se pitkälti ihan biologiaa, jolle ei oikein mitään mahda. Omista lapsista toinen oli pienenä ihan kellontarkka, toisella ei ollut käytännössä mitään väliä milloin nukkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne joilla on pieniä lapsia voi siirtää lapsen nukkumaanmenoa (ja muutakin päivärytmiä) vaikka vartilla joka päivä muutaman päivän ajan ennen varsinaista kellonvaihtoa jos se on niin kamalaa ja vaikeaa? Kun se kellonsiirto kuitenkin on hyvissä ajoin aina tiedossa..
Tuota, mitenköhän saisi päiväkodin avaamaan aikaisemmin, oman työvuoron aikaistettuja vastaavasti, ja bussitkin muuttamaan aikataulujaan tähän tahtiin, niin että onnistuu?
No hyvänen aika sentään, ei sitä lasta tarvitse aiemmin tarhaan viedä vaikka herääkin aikaisemmin. Vai etkö kestä lapsesi seuraa tuntia normaalia pidempään aamulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lomalta palatessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on lapsella lääkitys, joka pitää ottaa tasan 12h välein ja lisäksi siinä on rajoitteita syömisten kanssa, eli aamupala, iltapala jne pitää tarkasti rytmittää. Ja koko homma on rytmitetty koulun ja harrastusten mukaan. Joten kyllä tunnin kellon siirtely aiheuttaa kovasti päänvaivaa.
Ilman tätä en kokisi erityisen epämukavaksi.
Minulla on itselläni lääkitys, jona pitää ottaa 12 h välein. Olen selvinnyt siitä myös matkustaessani aikaerojen kanssa. Helpointa on USA:n länsirannikolle siirtyessä, siellä aamulääke onkin iltalääke ja päinvastoin. Hankalinta on johonkin Kiinaan matkustaminen, kun lääkkeenotto osuu aamuyohön. Matkan pituudesta riippuen alan siirtää ottoaikaa parillakymmenellä minuutilla - puolella tunnilla hyvissä ajoin, jotta saan otettua lääkkeen edes jotakuin inhimilliseen aikaan tai siten, että se häiritsee unta mahdollisimman vähän.
Eli tunnin aikaerolla saa kyllä lääkityksen kohdilleen lähestulkoon heti.
Et sitten ymmärrä mitä eroa on aikuisella ja lapsella?
Jos lapsen ruokarytmi menee lääkityksen mukaan, se on inhottavaa niitä nälkäkiukkuja sietää.. tai selittää ylipäätään sille lapselle miksi aletaan säätää, lääkitys on muutenkin sille pienelle mahdollisesti pelottava juttu.
Voin hyvin kuvitella miten inhottava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kissat tulivat herättämään aamupalalle kesäajassa. Kännykän ja tietokoneen kellot siirtyvät automaattisesti, ja ilman noita karvavekkareita en olisi varmaan huomannut koko siirtoa. Muutaman päivän kuluttua ovat kissatkin talviajassa.
Eläimet muuten ihmettelee suuresti tuota kellonkääntöä. Syksyllä ovat ihmeissään, että mitäs tämä nyt on kun ei aamupalaa tule ja keväällä taas unisena katselevat että mitäs nyt tähän aikaan jo hössötetään. Mut parissa päivässä alkavat tottua uuten rytmiin.
En käy töissä enkä enää ole menossakaan ja herään silloin kuin huvittaa, joten ei vaikuta mitenkään elämään, jos olisi työelämässä, niin saattaisi hieman häiritäkin.
Kellään täällä ei ilmeisesti ole nukkumisen kanssa ongelmia? Omalla puolisolla vaikeita uniongelmia, ja tunnin kellojen siirto etenkin keväällä laittaa koko miehen aivan sekaisin pariksi viikoksi. Uniongelmaisille tasainen rytmi on aivan ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kello soi arkisin kuudelta. Kesäaikaan siirryttäessä parina aamuna herääminen on vähän nihkeää, mutta siinä se. En ymmärrä myöskään valittajia, kyse on vaivaisesta tunnista eikä se aikuisella ihmisellä tunnu missään.
Älä vähättele, just hesarissa oli juttu kun professori Partinen kertoi miten paljon vaikuttaa tää kellojen siirtely, jopa sydänkohtaukset lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Kellään täällä ei ilmeisesti ole nukkumisen kanssa ongelmia? Omalla puolisolla vaikeita uniongelmia, ja tunnin kellojen siirto etenkin keväällä laittaa koko miehen aivan sekaisin pariksi viikoksi. Uniongelmaisille tasainen rytmi on aivan ehdoton.
Olen uniongelmainen ja rutiinit ovat minulle hyvin tärkeitä, mutta en siltikään tajua tätä kellojen siirrosta kitisemistä. Itse teen juuri niin kuin täällä on ehdotettu, eli siirrän vuorokausirytmiä vartin kerrallaan ja tadaa! kellojen siirto ei aiheuta minulle mitään suurta stressiä. Tosin en asennoidukaan siihen niin, että se olisi jokin kauhea ongelma, luultavasti sekin auttaa kun ei käytä montaa viikkoa kiroillen sitä miten kamalaa on kun näin ihmisiä kiusataan.