Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko kellonsiirto oikeasti joistain?

Vierailija
29.10.2017 |

Kelloja siirretty ja taas saa kuulla valitusta miten se on nyt niin vaikeaa tottua uuteen rytmiin.

Ihan oikeasti, tuntuuko yksi vaivainen tunti jossain? Mä en oo koskaan huomannut eroa, mutta meenkin nukkumaan välillä 21-24 ja herään välillä 6-10 , päivän ohjelmasta riippuen. Yksi tunti sinne tai tänne.

Kommentit (203)

Vierailija
141/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihmiset täällä valittavat kesäajasta mutta talviaika on ihan ok? Täh? Ei se mitenkään muuten tunnu kuin siinä, että jo muutenkin aikaisin tuleva pimeys tuleekin jo tuntia aikaisemmin iltapäivällä viiden kuuden maissa. Tämän takia kesäajassa pitäisi pysyä myös talviajat.

Eikai se kenelläkään minään jetlaginä tunnu, mutta kyllä se ulkona näkyy ja saa kärvistellä pimeässä.

No sitä valoa ei nyt vain saa mistään lisää, ja on järkevämpää, ettei aamuisin ole pimeää kymmeneen asti. Se nyt vain on valitettava sivuvaikutus, että se pimeä tulee sitten illalla aiemmin.

Vierailija
142/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihmiset täällä valittavat kesäajasta mutta talviaika on ihan ok? Täh? Ei se mitenkään muuten tunnu kuin siinä, että jo muutenkin aikaisin tuleva pimeys tuleekin jo tuntia aikaisemmin iltapäivällä viiden kuuden maissa. Tämän takia kesäajassa pitäisi pysyä myös talviajat.

Eikai se kenelläkään minään jetlaginä tunnu, mutta kyllä se ulkona näkyy ja saa kärvistellä pimeässä.

No sitä valoa ei nyt vain saa mistään lisää, ja on järkevämpää, ettei aamuisin ole pimeää kymmeneen asti. Se nyt vain on valitettava sivuvaikutus, että se pimeä tulee sitten illalla aiemmin.

Sehän on juuri päin vastoin. Jos valoisa tulisi kymmeneltä, iltapäivällä pimenisi vasta neljän-viiden välissä, eli jos aloittaa työpäivän aikaisin, on toiveita päästä kotiin ja tehdä jotain vapaalla, päivänvalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on juuri päin vastoin. Jos valoisa tulisi kymmeneltä, iltapäivällä pimenisi vasta neljän-viiden välissä, eli jos aloittaa työpäivän aikaisin, on toiveita päästä kotiin ja tehdä jotain vapaalla, päivänvalossa.

No minä ainakin kärsin mieluummin arkena, viikonloput menevät ihan hukkaan jos täytyy tuntikaupalla odottaa, että tulisi valoisaa.

Vierailija
144/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Kyllä tuntuu. Lapsi herää normaalisti ennen kuutta joten nyt herätään ennen 5 ja se joka sanoo ettei tunti tunnu missään voi tulla meille kokeileen. Esikoinen on nyt 7v ja joka kellojen siirto on yhtä tuskaa.

No mitä tuo haittaa? Samalla logiikalla laitatte vain tuntia aikaisemmin itse nukkumaan ja yhtään tuntia ei hävinnyt mihinkään. Ja kyllä 7-vuotias pärjää ihan huoletta muutaman tunnin aamusta itsekseen. Jos ei pärjää, niin teillä on ilmeisesti jokin "erikois"lapsi.

Mä aina ihmettelen näitä kyllähän se pärjää itsekseen kommentteja. Ensinnäkin lapsella on nälkä ja pitää tehdä puuroa. Osaako muiden ekaluokkalaiset keittää itse puuronsa? Ei meillä ainakaan tulisi mieleen edes antaa koskea hellaan.

Asutaan myös suht pienessä asunnossa eikä täällä todellakaan pysty nukkuun kun 7v ja 4v on hereillä ja tappelee.

Mä menen jo nyt kymmeneltä nukkuun että jaksan nousta aamulla ihan 9 ei tule uni vielä näin aikuiselle ihmiselle.

Haha, todellakin osaa tehdä aamupalaa 6v ja auttaa sivussa 4,5v sisarustaankin. Puuron voi tehdä myös mikrossa, lapselle helpompaa ja leipääkin voi syödä, tai banaania, jugurttia jne. Maailma ei kaadu siihen, jos yhtenä aamuna silloin tällöin ei sitä puuroa ole. Meillä lapset myös monesti leikkivät tai katsovat piirrettyjä ja tulevat syömään sitten kun aikuiset nousee. Viikonloppuisin pidätän itselläni oikeuden nukkua 8.30 asti tai pidempäänkin, jos väsyttää. Arkisin noustaan kuitenkin aina 5.30.

Ja Ap:n kyssäriin: ei, ei vaikuta kellojen siirto muuten kuin että pitää ihan vaihtaa aika niissä muutamassa seinäkellossa, mitä talosta löytyy :)

Vierailija
145/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku, joten muutamana ensi päivänä herään liiankin aikaisin, mutta siihen se sitten tasaantuu. Tänään päivällä kahvihammasta alkoi kolottaa samaan aikaan kuin kesäajalla, joten ei auttanut muu kuin keittää ne sumpit tuntia normaalia aikaisemmin.

Niin kauan kuin näitä kelloja on käännelty, olen ihmetellyt, miksi karjatilalliset valittavat, että lehmät kärsivät asiasta. Miksi niitä ei totuteta vähitellen, keväällä parin viikon ajan joka aamu lypsy viitisen minuuttia aikaisemmin kuin edellisenä päivänä ja normaaliaikaan siirryttäessä sama myöhästellen. Samallahan isäntäväkikin tottuisi. Samalla tavalla voisi totuttaa lapsiakin keväällä nousemaan aikaisemmin. Toisin päin ei tarvinne ainakaan koululaisia totuttaa!

Vierailija
146/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne joilla on pieniä lapsia voi siirtää lapsen nukkumaanmenoa (ja muutakin päivärytmiä) vaikka vartilla joka päivä muutaman päivän ajan ennen varsinaista kellonvaihtoa jos se on niin kamalaa ja vaikeaa? Kun se kellonsiirto kuitenkin on hyvissä ajoin aina tiedossa..

Tuota, mitenköhän saisi päiväkodin avaamaan aikaisemmin, oman työvuoron aikaistettuja vastaavasti, ja bussitkin muuttamaan aikataulujaan tähän tahtiin, niin että onnistuu? 

Meinaatko, että ei voi herätä 15min aikaisemmin, ilman että koko maailma aukeaa myös 15min aikaisemmin? Mitä uusavuttomuutta, mutta näitähän kyllä löytyy, jotka valittavat ja valittavat ja kun tarjoaa jotain toimenpidettä ratkaisuksi, alkaa selittely miksei voi..

Vierailija
147/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kello soi arkisin kuudelta. Kesäaikaan siirryttäessä parina aamuna herääminen on vähän nihkeää, mutta siinä se. En ymmärrä myöskään valittajia, kyse on vaivaisesta tunnista eikä se aikuisella ihmisellä tunnu missään.

On kuitenkin olemassa paljon ihmisiä joiden terveyteen tuo sinusta mitätön tunti vaikuttaa. Kaikki eivät ole terveitä aikuisia vaan esim tuotantoeläimet, lapset, vanhukset kärsivät tästä. Kun kerran osalle kellojen siirto on ihan sama, niin lopetetaan se kokonaan, eipä tarvi kenenkään enää kärsiä.

Vierailija
148/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ainakin minulla vaikuttaa. Tänään tulee tuntia aikaisemmin pimeää kuin eilen ja se vituttaa että meinaa järki lähteä. Kun talviajasta siirryttiin kesäaikaan, en herännyt herätyskellon soittoon, myöhästyin töistä ja jouduin kuuntelemaan pomon vittuilua aiheesta. Lisäksi ihmetyttää, että mikä vitun kesäaika lokakuun lopussa loppuu, kun syksyä on ollut jo pari kuukautta eikä tänä vuonna ollut edes mitään oikeaa kesää?

Vierailija
149/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Kyllä tuntuu. Lapsi herää normaalisti ennen kuutta joten nyt herätään ennen 5 ja se joka sanoo ettei tunti tunnu missään voi tulla meille kokeileen. Esikoinen on nyt 7v ja joka kellojen siirto on yhtä tuskaa.

No mitä tuo haittaa? Samalla logiikalla laitatte vain tuntia aikaisemmin itse nukkumaan ja yhtään tuntia ei hävinnyt mihinkään. Ja kyllä 7-vuotias pärjää ihan huoletta muutaman tunnin aamusta itsekseen. Jos ei pärjää, niin teillä on ilmeisesti jokin "erikois"lapsi.

Mä aina ihmettelen näitä kyllähän se pärjää itsekseen kommentteja. Ensinnäkin lapsella on nälkä ja pitää tehdä puuroa. Osaako muiden ekaluokkalaiset keittää itse puuronsa? Ei meillä ainakaan tulisi mieleen edes antaa koskea hellaan.

Asutaan myös suht pienessä asunnossa eikä täällä todellakaan pysty nukkuun kun 7v ja 4v on hereillä ja tappelee.

Mä menen jo nyt kymmeneltä nukkuun että jaksan nousta aamulla ihan 9 ei tule uni vielä näin aikuiselle ihmiselle.

Tässä on kyllä tyyppiesimerkki siitä kuinka elämästä saa just niin hankalaa kuin siitä haluaa tehdä.

Jos ei 7-vuotias osaa yhtenä aamuna vuodessa tehdä itselleen ja vaikka sulle 4--vuotiaalle pientä aamupalaa - ottamaan vaikka banaanit, jugurtit ja vaikka palaset leipää. Miten 7-vuotias pärjää koulussa jos on aivan kädetön eilä osaa edes leipää voidella.

Mikään ei kaadu siihen että yhtenä aamuna ei ole puuroa. Päinvastoin, voi olla ihan mukavaa vaihtelua.

Ja jos puuro on niin fiksoitunut päähän, niin voihan tuota yhtä aamua varten tehdä vaikka marjapuuron jota lasten on helppo otaa itse ja katsoa lastenohjelmia.

Meillä tuota nuoremmat pärjäs ihan mainiosti tunnin puolitoista lastenohjelmien kanssa kun me vanhemmat nukuttiin viikonloppuisin edes vähän pidempään. Ei vaan koskaan lähdetty siihen että viikonloppuna pitäis silmät ristissä keitellä jotain puuroa klo 5 aamulla kun muitakin vaihtoehtoja on.

Vierailija
150/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa täälläkään. 

Koko juttu on vain ihan turha Suomen olosuhteissa, ehkä muuallakin. Talvella on pilkkopimeää ja kesällä ympäri vuorokauden valoisaa. Yksi tunti sinne tai tänne ei tätä tosiseikkaa muuta. 

Ihan vain naurettavaa pelleilyä, josta on laskelmien mukaan aika huimat kustannukset. 

Ei ehkä niinkään nyt, kun kellot siirtävät älylaitteissa itse itsensä. Mutta silloin kun aloitettiin, oli vaikka mitä kämmiä käymättömistä lääkäriajoista liike-elämän pitämättömiin palavereihin. 

Vierailija
151/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei muuten ole uniongelmia, mutta tämä kellojen vekslaaminen sekoittaa rytmiä aivan järkyttävästi. Ensi viikon tulen olemaan todella väsynyt kuten joka vuosi aikaisemminkin. Jostain syystä itseasiassa nimenomaan tämä talviaikaan siirtyminen sekoittaa vuorokausirytmini paljon pahemmin kuin kesäaikaan siirtyminen, että ilmeisesti valon määrä vaikuttaa asiassa melkoisesti. Siihen kesäaikaan siirryn itsekseni automaattisesti jo ennen kellonsiirtoa kun aamut ovat valoisampia.

Aivan kauhea keksintö koko kesä- ja talviaika, tästä siirtelystä olisi pitänyt luopua jo vuosia sitten.

Vierailija
152/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin kärsin mieluummin arkena, viikonloput menevät ihan hukkaan jos täytyy tuntikaupalla odottaa, että tulisi valoisaa.

Arkipäiviä  on 5, viikonloppua 2 pv/vko. Miten tarkkaan ottaen aikoisit hukata valoisat lauantait ja sunnuntait?

Vierailija
153/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta ihmisen elimistö ei toimi noin. Pimeässä herääminen ja sitten taas valoisassa valvominen sotkee aivojen melatoniinintuotantoa. Ihminen on suunniteltu heräämään kun on valoisaa ja nukahtamaan kun on pimeää, ei toisinpäin. Itse joudun aikaisina aamuina talvipimeässä turvautumaan sarastuslamppuun että olisin edes jotenkuten ajokykyinen kun lähden tien päälle.

Vierailija
154/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kello soi arkisin kuudelta. Kesäaikaan siirryttäessä parina aamuna herääminen on vähän nihkeää, mutta siinä se. En ymmärrä myöskään valittajia, kyse on vaivaisesta tunnista eikä se aikuisella ihmisellä tunnu missään.

On kuitenkin olemassa paljon ihmisiä joiden terveyteen tuo sinusta mitätön tunti vaikuttaa. Kaikki eivät ole terveitä aikuisia vaan esim tuotantoeläimet, lapset, vanhukset kärsivät tästä. Kun kerran osalle kellojen siirto on ihan sama, niin lopetetaan se kokonaan, eipä tarvi kenenkään enää kärsiä.

Me ollaan tuotantoeläimiä kaikki

kun oikein silmin katsotaan...

Vierailija
155/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä just sattunut työviikonloppu, kun toi ärsyttävä kellojen siirto ollut. Ei paljoa naurata, kun sunnuntaina aamulla klo 6 töihin. Nyt onneksi vapaa niin saa koomailla rauhassa.

Vierailija
156/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levität väärää tietoa.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015032719370508_tr.shtml

Vierailija
157/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ulkoilla vielä työpäivän jälkeen lasten kanssa ja on koirakin. 

Eli minulle sopisi nimenomaan päivien pidentäminen iltapäivästä. Normaaliaika siis minulle parempi ja sitäkin vielä voisin tunnilla siirtää talven puolelle. 

Ihan sama, kun töihin raahautuu onko pimeää vai ei. 

Mutta ymmärrän, että joku kokee päinvastoin. Kiva lähteä töihin, kun aurinko jo pilkottaa. 

Vierailija
158/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne joilla on pieniä lapsia voi siirtää lapsen nukkumaanmenoa (ja muutakin päivärytmiä) vaikka vartilla joka päivä muutaman päivän ajan ennen varsinaista kellonvaihtoa jos se on niin kamalaa ja vaikeaa? Kun se kellonsiirto kuitenkin on hyvissä ajoin aina tiedossa..

Tuota, mitenköhän saisi päiväkodin avaamaan aikaisemmin, oman työvuoron aikaistettuja vastaavasti, ja bussitkin muuttamaan aikataulujaan tähän tahtiin, niin että onnistuu? 

Meinaatko, että ei voi herätä 15min aikaisemmin, ilman että koko maailma aukeaa myös 15min aikaisemmin? Mitä uusavuttomuutta, mutta näitähän kyllä löytyy, jotka valittavat ja valittavat ja kun tarjoaa jotain toimenpidettä ratkaisuksi, alkaa selittely miksei voi..

Osaatko lukea? Viestissä johon vastasin, ehdotettiin että lapsen koko päivärytmi pitäisi siirtää asteittain. Koskee siis myös päiväkotirytmiä ja sinne kulkemista.

Vierailija
159/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi höhlät, se on ihan eri juttu olla lomalla ja torkkua aikaeroa uima-altaalla kuin että pitää jaksaa töissä. Ja jos on vaikka tunnin-parin aikaero, eihän lomalla edes tarvitse sitä yrittää muuttaa. Herätään kun herätään, mennään nukkumaan kun nukuttaa. Ei ole mitään pakollista työ/kouluaamua jolloin on pakko herätä esim klo 7.

No niinpä. Ei alapeukuttajat taida liikaa töissä käydä, kun eivät edes tällaista eroa tajua loman ja työpäivän välillä..

Vaan kun toiset reissaa aikavyöhykkeiden väliä työkseen... siinä yksi tunteroinen vaikuta mitään.

Olisikohan kuitenkin niin, että ne aikaherkät osaavat olla valitsematta työtä, jossa pitäisi reissata alinomaa eri aikavyöhykkeissä? Onko tämä jotenkin yllättävää?

Vierailija
160/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika sentään, ei sitä lasta tarvitse aiemmin tarhaan viedä vaikka herääkin aikaisemmin. Vai etkö kestä lapsesi seuraa tuntia normaalia pidempään aamulla?

Sinäkään et taida osata lukea? Vastasin viestiin, jossa ratkaisu oli muuttaa lapsen koko päivärytmiä asteittaan. Eli myös niitä päiväkodissa tapahtuvia ruokailuja ja päiväunia. Ymmärrätkö, vai pitääkö tavuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän