Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko kellonsiirto oikeasti joistain?

Vierailija
29.10.2017 |

Kelloja siirretty ja taas saa kuulla valitusta miten se on nyt niin vaikeaa tottua uuteen rytmiin.

Ihan oikeasti, tuntuuko yksi vaivainen tunti jossain? Mä en oo koskaan huomannut eroa, mutta meenkin nukkumaan välillä 21-24 ja herään välillä 6-10 , päivän ohjelmasta riippuen. Yksi tunti sinne tai tänne.

Kommentit (203)

Vierailija
161/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko kello on

Vierailija
162/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihmiset täällä valittavat kesäajasta mutta talviaika on ihan ok? Täh? Ei se mitenkään muuten tunnu kuin siinä, että jo muutenkin aikaisin tuleva pimeys tuleekin jo tuntia aikaisemmin iltapäivällä viiden kuuden maissa. Tämän takia kesäajassa pitäisi pysyä myös talviajat.

Eikai se kenelläkään minään jetlaginä tunnu, mutta kyllä se ulkona näkyy ja saa kärvistellä pimeässä.

No sitä valoa ei nyt vain saa mistään lisää, ja on järkevämpää, ettei aamuisin ole pimeää kymmeneen asti. Se nyt vain on valitettava sivuvaikutus, että se pimeä tulee sitten illalla aiemmin.

Sehän on juuri päin vastoin. Jos valoisa tulisi kymmeneltä, iltapäivällä pimenisi vasta neljän-viiden välissä, eli jos aloittaa työpäivän aikaisin, on toiveita päästä kotiin ja tehdä jotain vapaalla, päivänvalossa.

Muuten hyvä, mutta ihmisen elimistö ei toimi noin. Pimeässä herääminen ja sitten taas valoisassa valvominen sotkee aivojen melatoniinintuotantoa. Ihminen on suunniteltu heräämään kun on valoisaa ja nukahtamaan kun on pimeää, ei toisinpäin. Itse joudun aikaisina aamuina talvipimeässä turvautumaan sarastuslamppuun että olisin edes jotenkuten ajokykyinen kun lähden tien päälle.

Tämä! Kun aamulla herätessä on pimeää niin se vaikuttaa koko päivän vireystilaan. Sillä myöhemmällä valolla ei oo enää mitään merkitystä, kun on joutunut viettämään aamun ensimmäiset tunnit pimeässä. Sitä on vaikee käsittää, jos työpäivä on 9-17, jolloin aamut ovat yleensä valoisia eikä siis ymmärrä miten valtava merkitys on sillä herääkö pimeän vai valoisan aikaan.

Ja muutenkin: miksi aamulla herätessä pitäis olla pimeää ja illalla nukkumaan mennessä valoisaa?? Mikä hiton logiikka se oikein on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan vaikuta, sama kuin menisi Ruotsiin.

Olen aamuihminen, ehkä johtuu siitä.

Vierailija
164/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nomuttamutta kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Kyllä tuntuu. Lapsi herää normaalisti ennen kuutta joten nyt herätään ennen 5 ja se joka sanoo ettei tunti tunnu missään voi tulla meille kokeileen. Esikoinen on nyt 7v ja joka kellojen siirto on yhtä tuskaa.

No mitä tuo haittaa? Samalla logiikalla laitatte vain tuntia aikaisemmin itse nukkumaan ja yhtään tuntia ei hävinnyt mihinkään. Ja kyllä 7-vuotias pärjää ihan huoletta muutaman tunnin aamusta itsekseen. Jos ei pärjää, niin teillä on ilmeisesti jokin "erikois"lapsi.

Mä aina ihmettelen näitä kyllähän se pärjää itsekseen kommentteja. Ensinnäkin lapsella on nälkä ja pitää tehdä puuroa. Osaako muiden ekaluokkalaiset keittää itse puuronsa? Ei meillä ainakaan tulisi mieleen edes antaa koskea hellaan.

Asutaan myös suht pienessä asunnossa eikä täällä todellakaan pysty nukkuun kun 7v ja 4v on hereillä ja tappelee.

Mä menen jo nyt kymmeneltä nukkuun että jaksan nousta aamulla ihan 9 ei tule uni vielä näin aikuiselle ihmiselle.

Haha, todellakin osaa tehdä aamupalaa 6v ja auttaa sivussa 4,5v sisarustaankin. Puuron voi tehdä myös mikrossa, lapselle helpompaa ja leipääkin voi syödä, tai banaania, jugurttia jne. Maailma ei kaadu siihen, jos yhtenä aamuna silloin tällöin ei sitä puuroa ole. Meillä lapset myös monesti leikkivät tai katsovat piirrettyjä ja tulevat syömään sitten kun aikuiset nousee. Viikonloppuisin pidätän itselläni oikeuden nukkua 8.30 asti tai pidempäänkin, jos väsyttää. Arkisin noustaan kuitenkin aina 5.30.

Minä ihmeen yhtenä aamuna kyllä se pari viikkoa ottaa että rytmi tasaantuu.

Jokainen tekee oman lastensa kanssa niin kuin haluaa. Tiedän paljon samanikäisiä kuin omat lapset jotka esim pelaa tabletilla koko aamun kun vanhemmat nukkuu ja syövät mitä kaapista saavat. Kukaan niistä ei kyllä tee puuroa itselleen mikrossa. Meidän allergisille se on kyllä terveellisin vaihtoehto sanoo muut mitä sanoo.

Vierailija
165/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein parhaiten tämä mielestäni indikoi sitä, miten hämmästyttävän suurella ihmisjoukolla ei ole mitään oikeita ongelmia. Sitten jaksetaan mussuttaa joka kevät ja syksy viikkokausia jostain tunnin aikaerosta.

Jaxuhaleja teille!

Vierailija
166/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä just sattunut työviikonloppu, kun toi ärsyttävä kellojen siirto ollut. Ei paljoa naurata, kun sunnuntaina aamulla klo 6 töihin. Nyt onneksi vapaa niin saa koomailla rauhassa.

Ei paljon naurata kun sait nukkua tunnin pidempään kuin normaalisti? Voi nyyh. Kun menit tänä aamuna klo 6 töihin oli kello tosiasiassa 7.

Vierailija
167/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jo klo 15 nälkä kun meillä syödään klo16.

Vierailija
168/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.linkedin.com/pulse/surullinen-esimerkki-tietoon-perustuvast…

Minna Huotilainen

Professor of Educational Scieces at University of Helsinki

Surullinen esimerkki tietoon perustuvasta päätöksenteosta

Taas siirreltiin kelloja. Ja taas samat tulokulmat mediassa. Koiranulkoiluttaja Koskinen kertoo, että koira ei pysy kellojen siirtelyssä mukana, vaan tahtoo tuntia aiemmin ulos. Kansalainen Jokinen ilmoittaa, että tykkää ylimääräisestä tunnista syksyllä. Tutkija Tuppurainen kertaa jälleen kerran kaikki ne kymmenet, todennäköisesti sadat tutkimukset, joissa todetaan, ettei kelloja kannattaisi siirtää. On kaikenlaista: kohonnutta sydänkohtausriskiä, unen häiriötä ja muuta sellaista, tulee metabolista oireyhtymää ja mielialaoiretta ja muuta, kaikki tuttua ja väsyttävän monta kertaa jo kuultua. Kuopataan aihe ja otetaan se taas puolen vuoden päästä esille samanlaisena. Taas löytyy koiranulkoiluttajia, kansalaisia ja tutkijoita haastateltaviksi.

Tutkijayhteisön näkökulmasta tämä tarina on todella surullinen. Mitä vaadittaisiin, että tutkimustyön tulokset otettaisiin tosissaan, ja niiden pohjalta toimittaisiin? Tutkimustyön tulokset eivät siihen riitä. Läkähdyttävä määrä viestintää näistä tutkimustuloksista ei siihen riitä. Edes se ei riitä, että tutkijat ovat saaneet käännettyä tutkimustiedon avulla joitakin päättäjiä sille kannalle, ettei kelloja kannattaisi ihan oikeasti siirrellä. Se vaan ei riitä.

Tarvittaisiin lobbareita ja eturyhmiä. Kuka kärsii kellojen siirtelystä? Ne muutamat kymmenet yksittäiset ihmiset, jotka saavat sydänkohtauksen tai aivoinfarktin tänä sunnuntaina. Hekö lähtisivät barrikadeille? Enpä usko. On todella vaikea edes näyttää toteen, kenen heistä infarkti oli seurausta kellon siirrosta, ja kenen ei. Kellojen siirtely aiheuttaa tietysti monenlaista sekaannusta ja ylimääräistä työtä tuhansille ihmisille, mutta ei yhden työntekijän muutamien minuuttien tai tuntien lisätyö ole hänelle järkevä syy lähteä lobbaamaan tätä asiaa. Pieni mutta laskennallisesti merkityksellinen määrä lisää ylipainoa tai masennusta tuhansille - mutta keitä he ovat? Koska lobbareita ja suoria eturyhmiä ei ole, asia jää lillumaan taas seuraavan puolen vuoden ajaksi. Tämä on valitettavan yleinen kuvio kaikessa ennaltaehkäisevässä työssä. Kuka sitä puolustaisi?

Asiaa monimutkaistaa vielä EU:n osuus. Iso ryhmä europarlamentaarikkoja esittävää, että kellojen siirtelystä luovuttaisiin. Hienoa, mukana kaikki suomalaiset! EU-maat eivät voi siirtelystä itsenäisesti luopua, sillä asiasta on säädetty komissiossa. Millä aikataululla komissio edes ottaa käsittelyyn europarlamentaarikkojen ehdotuksen? Väsyttää ajatellakin.

Entä jos Suomi menisi kapinaan? Yksinkertaisesti lopettaisimme kellojen siirtelyn ja ilmoittaisimme, että virallisia reittejä on yritetty, työtä on tehty, asia ei ole edennyt ja pidämme tätä näin kiireellisenä. Ihan totta. Komissio ottaisi ilmeisesti rikkeemme käsittelyyn ja voisimme saada sakkoja. Voisiko käydä sitten vielä niinkin, että saman tien kellojen siirtely loppuisi koko EU:sta? Kukapa tietää. Tutkijayhteisöä vaan alkaa jo vähän väsyttää. Pahoittelen kapinallisia ajatuksiani.

Vierailija
169/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

Kyllä tuntuu. Lapsi herää normaalisti ennen kuutta joten nyt herätään ennen 5 ja se joka sanoo ettei tunti tunnu missään voi tulla meille kokeileen. Esikoinen on nyt 7v ja joka kellojen siirto on yhtä tuskaa.

Laita lapsesi myöhemmin nukkumaan, niin ei herää niin aikaisin. Omani oon laittanut alusta asti nukkumaan samaan aikaan kuin itse menen.

Tuo on itse aiheutettu ongelma ja johtuu siitä, että vanhempi haluaa olla hereillä illalla siten, että lapsi ei häiritse.

Vierailija
170/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, että ympäri vuoden olisi kesäaika tai jopa toinen tunti kesäajan suuntaan.

Ärsyttävää, miten aikaisin nyt tulee pimeä. Iltaisin sitä valoa tarttis. Aamuisin valolla ei juuri tee mitään. (Matka töihin käy pimeäasäkin)

Vierailija
171/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aika tuntui luonnollisesti menevän hitaammin ja ihmettelin kun koira heräili jo kumman aikaisin. Eipä tuo muuten :-) 

Vierailija
172/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne joilla on pieniä lapsia voi siirtää lapsen nukkumaanmenoa (ja muutakin päivärytmiä) vaikka vartilla joka päivä muutaman päivän ajan ennen varsinaista kellonvaihtoa jos se on niin kamalaa ja vaikeaa? Kun se kellonsiirto kuitenkin on hyvissä ajoin aina tiedossa..

Tuota, mitenköhän saisi päiväkodin avaamaan aikaisemmin, oman työvuoron aikaistettuja vastaavasti, ja bussitkin muuttamaan aikataulujaan tähän tahtiin, niin että onnistuu? 

Meinaatko, että ei voi herätä 15min aikaisemmin, ilman että koko maailma aukeaa myös 15min aikaisemmin? Mitä uusavuttomuutta, mutta näitähän kyllä löytyy, jotka valittavat ja valittavat ja kun tarjoaa jotain toimenpidettä ratkaisuksi, alkaa selittely miksei voi..

Osaatko lukea? Viestissä johon vastasin, ehdotettiin että lapsen koko päivärytmi pitäisi siirtää asteittain. Koskee siis myös päiväkotirytmiä ja sinne kulkemista.

Osaan, mutta oletko sinä oikeasti noin yksinkertainen? Se, että herää 15min aikaisemmin muutaman päivän ajan ennen talvi- tai kesäaikaan siirtymistä, ei tarkoita sitä, että sinne hoitoon tai töihin pitäisi lähteä 15min aikaisemmin. Vinkki: hereillä voi olla kotonakin vähän ylimääräistä aamulla, se vartti tuskin sekoittaa lasta ihan totaalisesti, tai sitten teette aamutoimet eeeextrahitaasti, jos on noin aikatauluriippuvaista porukkaa.. Uskomatonta, että tätä pitää edes selittää! Ettekö herää vapaapäivinä laisinkaan, kun ei ole töitä tai päivähoitoa mihin lähteä heräämisen jälkeen, noin niinkuin samalla logiikalla..

Vierailija
173/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

nomuttamutta kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

No mitä tuo haittaa? Samalla logiikalla laitatte vain tuntia aikaisemmin itse nukkumaan ja yhtään tuntia ei hävinnyt mihinkään. Ja kyllä 7-vuotias pärjää ihan huoletta muutaman tunnin aamusta itsekseen. Jos ei pärjää, niin teillä on ilmeisesti jokin "erikois"lapsi.

Mä aina ihmettelen näitä kyllähän se pärjää itsekseen kommentteja. Ensinnäkin lapsella on nälkä ja pitää tehdä puuroa. Osaako muiden ekaluokkalaiset keittää itse puuronsa? Ei meillä ainakaan tulisi mieleen edes antaa koskea hellaan.

Asutaan myös suht pienessä asunnossa eikä täällä todellakaan pysty nukkuun kun 7v ja 4v on hereillä ja tappelee.

Mä menen jo nyt kymmeneltä nukkuun että jaksan nousta aamulla ihan 9 ei tule uni vielä näin aikuiselle ihmiselle.

Haha, todellakin osaa tehdä aamupalaa 6v ja auttaa sivussa 4,5v sisarustaankin. Puuron voi tehdä myös mikrossa, lapselle helpompaa ja leipääkin voi syödä, tai banaania, jugurttia jne. Maailma ei kaadu siihen, jos yhtenä aamuna silloin tällöin ei sitä puuroa ole. Meillä lapset myös monesti leikkivät tai katsovat piirrettyjä ja tulevat syömään sitten kun aikuiset nousee. Viikonloppuisin pidätän itselläni oikeuden nukkua 8.30 asti tai pidempäänkin, jos väsyttää. Arkisin noustaan kuitenkin aina 5.30.

Minä ihmeen yhtenä aamuna kyllä se pari viikkoa ottaa että rytmi tasaantuu.

Jokainen tekee oman lastensa kanssa niin kuin haluaa. Tiedän paljon samanikäisiä kuin omat lapset jotka esim pelaa tabletilla koko aamun kun vanhemmat nukkuu ja syövät mitä kaapista saavat. Kukaan niistä ei kyllä tee puuroa itselleen mikrossa. Meidän allergisille se on kyllä terveellisin vaihtoehto sanoo muut mitä sanoo.

Tietysti on varmaan helpompaa valittaa ja keksiä tekosyitä miksi se koululainen ei saa itselleen aamupalaa tehtyä kuin opettaa sille pari kertaa miten tehdään mikropuuro. Tyypillinen ratkaisujentorppaaja näköjään. Valitusta riittää ja mikään ratkaisumalli ei juuri nyt syystä X käy heidän perheelleen. Sitten pitää vaan sinun herätä ja olla valittamatta asiasta tai kellojensiirrosta.

Vierailija
174/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihmiset täällä valittavat kesäajasta mutta talviaika on ihan ok? Täh? Ei se mitenkään muuten tunnu kuin siinä, että jo muutenkin aikaisin tuleva pimeys tuleekin jo tuntia aikaisemmin iltapäivällä viiden kuuden maissa. Tämän takia kesäajassa pitäisi pysyä myös talviajat.

Eikai se kenelläkään minään jetlaginä tunnu, mutta kyllä se ulkona näkyy ja saa kärvistellä pimeässä.

No sitä valoa ei nyt vain saa mistään lisää, ja on järkevämpää, ettei aamuisin ole pimeää kymmeneen asti. Se nyt vain on valitettava sivuvaikutus, että se pimeä tulee sitten illalla aiemmin.

Sehän on juuri päin vastoin. Jos valoisa tulisi kymmeneltä, iltapäivällä pimenisi vasta neljän-viiden välissä, eli jos aloittaa työpäivän aikaisin, on toiveita päästä kotiin ja tehdä jotain vapaalla, päivänvalossa.

Muuten hyvä, mutta ihmisen elimistö ei toimi noin. Pimeässä herääminen ja sitten taas valoisassa valvominen sotkee aivojen melatoniinintuotantoa. Ihminen on suunniteltu heräämään kun on valoisaa ja nukahtamaan kun on pimeää, ei toisinpäin. Itse joudun aikaisina aamuina talvipimeässä turvautumaan sarastuslamppuun että olisin edes jotenkuten ajokykyinen kun lähden tien päälle.

Mun kello soi kuudelta ja ihan tasan yhtä pimeää on tuohon aikaan huomenna kuin viime viikollakin. Se aavistuksenomainen harmaus pikimustan sijasta kestää ehkä viikon. Ei ihan korvaa sarastuslamppua.

Vierailija
175/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskon pojalla on aivoissa kasvain. Hänellä on juurikin tällainen kellontarkka lääkitys, jonka mukaan myös ateriat menevät. Lisäksi kasvain painaa hänellä sellaisella alueella, ettei hän itse tunne nälkää, janoa tai kunnolla väsymystä. Käytännössä siis hänelle pitää opettaa että syödään ja juodaan tiettyinä kellonaikoina, ja mennään nukkumaan ja herätään tiettyinä aikoina.

Voisi luulla, että tämä jotenkin helpottaisi kellojen siirtelyä, opettaa vaan että jatketaan kellon mukaan mutta ei. Kroppa on kuitenkin tottunut tiettyyn rytmiin ja hän saa tärinäkohtauksia, saattaa pyörtyä jne väärästä rytmistä. Toki kasvain tekee paljon eivätkä ne lääkkeetkään mitään luonnon terveysjuomaa ole, mutta yhtä kaikki tällaiselle henkilölle rytmin vaihtaminen tekee todella pahaa. Käytännössä he joutuvat menemään ihan pari minuuttia kerrallaan kohti uutta rytmiä eli sellainen kuukauden prosessi.

Melko rankkaa ja tuntuu kyllä kurjalta, kun terveet huutelevat, että eihän nyt tunti voi keneenkään vaikuttaa.

Vierailija
176/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kello soi kuudelta ja ihan tasan yhtä pimeää on tuohon aikaan huomenna kuin viime viikollakin. Se aavistuksenomainen harmaus pikimustan sijasta kestää ehkä viikon. Ei ihan korvaa sarastuslamppua.

Joo ei tuo tunti kyllä aamusta vaikuta mitenkään. Eniten iloa siitä olisi, jos edes viiteen-kuuteen olisi valoisaa. Ehtisi töiden jälkeen nähdä auringon.

Vierailija
177/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskon pojalla on aivoissa kasvain. Hänellä on juurikin tällainen kellontarkka lääkitys, jonka mukaan myös ateriat menevät. Lisäksi kasvain painaa hänellä sellaisella alueella, ettei hän itse tunne nälkää, janoa tai kunnolla väsymystä. Käytännössä siis hänelle pitää opettaa että syödään ja juodaan tiettyinä kellonaikoina, ja mennään nukkumaan ja herätään tiettyinä aikoina.

Voisi luulla, että tämä jotenkin helpottaisi kellojen siirtelyä, opettaa vaan että jatketaan kellon mukaan mutta ei. Kroppa on kuitenkin tottunut tiettyyn rytmiin ja hän saa tärinäkohtauksia, saattaa pyörtyä jne väärästä rytmistä. Toki kasvain tekee paljon eivätkä ne lääkkeetkään mitään luonnon terveysjuomaa ole, mutta yhtä kaikki tällaiselle henkilölle rytmin vaihtaminen tekee todella pahaa. Käytännössä he joutuvat menemään ihan pari minuuttia kerrallaan kohti uutta rytmiä eli sellainen kuukauden prosessi.

Melko rankkaa ja tuntuu kyllä kurjalta, kun terveet huutelevat, että eihän nyt tunti voi keneenkään vaikuttaa.

Nämä on taas niitä yksi sadatatuhannesta poikkeuksia, joita aina löytyy ripakopallinen samaan ketjuun argumentoimaan. Pojan tilanne on kurja, enkä soisi vastaavaa kellekään, mutta kun terveet ihmiset saavat ongelman tästä kellonsiirrosta aamupalan laitosta ja tarhaan lähtemisestä lähtien, niin siihen huuteluun tässä on ehkä enemmänkin kommentoitu kuin lääketieteellisesti harvinaisiin tiloihin.

Vierailija
178/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on taas niitä yksi sadatatuhannesta poikkeuksia, joita aina löytyy ripakopallinen samaan ketjuun argumentoimaan. Pojan tilanne on kurja, enkä soisi vastaavaa kellekään, mutta kun terveet ihmiset saavat ongelman tästä kellonsiirrosta aamupalan laitosta ja tarhaan lähtemisestä lähtien, niin siihen huuteluun tässä on ehkä enemmänkin kommentoitu kuin lääketieteellisesti harvinaisiin tiloihin.

Joo en sanonutkaan, että tämä kovin tavallista olisi. Mutta sairaitakin ihmisiä tässä maassa on ja heille vaikutukset voivat olla hyvinkin suuria.

Vierailija
179/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, että ympäri vuoden olisi kesäaika tai jopa toinen tunti kesäajan suuntaan.

Ärsyttävää, miten aikaisin nyt tulee pimeä. Iltaisin sitä valoa tarttis. Aamuisin valolla ei juuri tee mitään. (Matka töihin käy pimeäasäkin)

Haloo! Valoa tarvitsee nimenomaan aamulla, kun ne aamun pimeät tunnit pitävät koko päivän vireystason alhaisena. Olet koko päivän väsynyt, koska et ole saanut sitä ihmisen elimistön herätykseen vaativaa valoa.

Mihin tarvitset illalla valoa? Käyhän ne harrastukset pimeässäkin....

Miten ihmeessä pärjäätte missään ulkomailla missä on valoisat aamut ja pimeät illat, kuten ihan LUONNOLLISESTI kuuluukin?

Vierailija
180/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Laita lapsesi myöhemmin nukkumaan, niin ei herää niin aikaisin. Omani oon laittanut alusta asti nukkumaan samaan aikaan kuin itse menen.

Tuo on itse aiheutettu ongelma ja johtuu siitä, että vanhempi haluaa olla hereillä illalla siten, että lapsi ei häiritse.[/quote]

Ei pysy hereillä klo 21 pidempään ja itse menen tuntia myöhemmin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi