Tuntuuko kellonsiirto oikeasti joistain?
Kelloja siirretty ja taas saa kuulla valitusta miten se on nyt niin vaikeaa tottua uuteen rytmiin.
Ihan oikeasti, tuntuuko yksi vaivainen tunti jossain? Mä en oo koskaan huomannut eroa, mutta meenkin nukkumaan välillä 21-24 ja herään välillä 6-10 , päivän ohjelmasta riippuen. Yksi tunti sinne tai tänne.
Kommentit (203)
Ilmeisesti valittajilla ei ole vaikeuksia nukkua. Tunnin univaje ei itselle edes noteeramisen arvoinen asia, 0-2 tunnin yöunet ovat joskus oikea ongelma. Lääkkeitä en halua popsia.
Miksi täällä alapeukutetaan näille jotka kertovat siirron sekoittavan? Sellainen joka ei itse koe tällaista ei näköjään ymmärrä, että näinkin voi joidenkin kohdalla oikeasti olla. Ei ole liioittelua tai kuvitelmaa, ihmiset vaan ovat erilaisia. Toiset ovat herkkiä reagoimaan pieniinkin muutoksiin.
Joo mä oon niin sankari että mua ei kellojen keinotekoinen siirtely hetkauta yhtään mitenkään niin tottakai kaikkien muidenkin pitää olla samanlaisia kun minä. Ihan vaan koska minä minä minä! Nää sankarit on jo niin nähty ja kuultu ja tosi rasittavia. Kannataisi tutustua tämän vuoden lääketieteen nobelistien ajatuksiin sisäisestä kellosta, se saattaisi avartaa omaa ajatusmaailmaa.
Kellojen siirtely on typerää, ärsyttävää ja täysin turhaa. Siis ihme että se tehdään vain kahdesti vuodessa. En yllättyisi jos täällä junttilassa kelloja siirreltäisi joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä oon niin sankari että mua ei kellojen keinotekoinen siirtely hetkauta yhtään mitenkään niin tottakai kaikkien muidenkin pitää olla samanlaisia kun minä. Ihan vaan koska minä minä minä! Nää sankarit on jo niin nähty ja kuultu ja tosi rasittavia. Kannataisi tutustua tämän vuoden lääketieteen nobelistien ajatuksiin sisäisestä kellosta, se saattaisi avartaa omaa ajatusmaailmaa.
Niinpä. Pitää esittää niin kovaa, "ei tunnu missään". Miksei voi vaan myöntää olevansa herkkä tai edes hyväksyä, että joku toinen voi olla..? Niin tyypillisen suomalaista.
Mulla se tuntuu siinä että aika tuntuu matelevan. Kuin viisarit eivät liikkuisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti valittajilla ei ole vaikeuksia nukkua. Tunnin univaje ei itselle edes noteeramisen arvoinen asia, 0-2 tunnin yöunet ovat joskus oikea ongelma. Lääkkeitä en halua popsia.
Minä jätin nukahtamislääkkeen pois kun se reseptin uusiminen meni niin vaikeaksi. Aivan älytöntä syyllistämistä ja vihjailua lääkkeen väärinkäytöstä. Ongelma on edelleen mutta eipä tarvi kuunnella syyllistämistä. Tavallaan unen vähyyteen tottuu. Joku tunnin siirtely on näillä valvomisilla sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia, tässäkin asiassa. Oma pääkoppani on sellainen, ettei se kestä oikein minkäänlaisia muutoksia, aina pitäisi olla sama säännöllinen vuorokausirytmi. Ja kyllä, yksi tuntikin vaikuttaa. Kesäaikaan siirryttäessä vielä enemmän kun tuntuu, että aina aamulla on kiire ja vaikeuksia päästä hereille riittävän aikaisin. Mutta kyllä vaikuttaa tämä normaali- tai "talviaikaan" siirtyminenkin, sopeutuminen kestää parista viikosta kuukauteen. Ensimmäinen viikko on ihan helvettiä. En voisi kuvitellakaan matkustavani mihinkään, jossa aikaero Suomeen on enemmän kuin 2 tuntia, olisin koko reissun varmasti täysin "sumussa". Eipä ole kyllä tarvettakaan. Noh, tässä sitä taas kärvistellään seuraavat päivät sekavan olon kanssa...
Miten sulla muuten elämässä menee?
Pidän vaihtelusta.
Kellon toiminta ei sinänsä vaikuta. Nukun välillä enemmän, välillä vähemmän. Töissä on liukumaa sen verran, ettei aiheuta aamukatastrofiakaan.
Joku on herkempi ja menee tolaltaan jo siitä, jos työpaikan kahvihuoneessa toinen istuu "hänen paikalleen".
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä alapeukutetaan näille jotka kertovat siirron sekoittavan? Sellainen joka ei itse koe tällaista ei näköjään ymmärrä, että näinkin voi joidenkin kohdalla oikeasti olla. Ei ole liioittelua tai kuvitelmaa, ihmiset vaan ovat erilaisia. Toiset ovat herkkiä reagoimaan pieniinkin muutoksiin.
Nuo valittajat vaan ovat yleensä aina niin kovassa äänessä että ehkä se ärsyttää muita kun kahdesti vuodessa saa aina kuulla samaa virttä töissä, somessa ja keskustelupalstoilla. Valivali vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia, tässäkin asiassa. Oma pääkoppani on sellainen, ettei se kestä oikein minkäänlaisia muutoksia, aina pitäisi olla sama säännöllinen vuorokausirytmi. Ja kyllä, yksi tuntikin vaikuttaa. Kesäaikaan siirryttäessä vielä enemmän kun tuntuu, että aina aamulla on kiire ja vaikeuksia päästä hereille riittävän aikaisin. Mutta kyllä vaikuttaa tämä normaali- tai "talviaikaan" siirtyminenkin, sopeutuminen kestää parista viikosta kuukauteen. Ensimmäinen viikko on ihan helvettiä. En voisi kuvitellakaan matkustavani mihinkään, jossa aikaero Suomeen on enemmän kuin 2 tuntia, olisin koko reissun varmasti täysin "sumussa". Eipä ole kyllä tarvettakaan. Noh, tässä sitä taas kärvistellään seuraavat päivät sekavan olon kanssa...
Miten sulla muuten elämässä menee?
Ei erityisen hyvin. Taustalla on ahdistusta, masennusta ja unettomuutta monen vuoden ajalta. Nyt ovat joten kuten tasapainossa, mutta kaikki tällainen pienikin voi vaikuttaa negatiivisesti ja oireet nousevat taas hetkeksi pintaan. Terveessä päässä tuskin tunti tai useampikaan ei paljon tunnu, mutta toista se on minulla (enkä varmasti ole ainoa laatuaan). Pitää vaan yrittää tulla sen päänupin kanssa toimeen minkä on sattunut saamaan kun vaihtaakaan ei voi...
Vierailija kirjoitti:
Nuo valittajat vaan ovat yleensä aina niin kovassa äänessä että ehkä se ärsyttää muita kun kahdesti vuodessa saa aina kuulla samaa virttä töissä, somessa ja keskustelupalstoilla. Valivali vuodesta toiseen.
Toivottavasti loppuu tämä turha kellojen siirtely niin ei tarvitse enää siitä asiasta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tottunut tähän kelloaikojen siirtelyyn. Nyk. olen eläkkeellä,joten ei ihan niin paljon haittaa. Olin ammateissa joissa piti olla työpaikalla klo. 5.00-6.00. Eli kesäaikana 4.00-5.00! Herätykset tuntia ennen! Varsinkin kesäaikataulun aikaan olin koko ajan väsynyt, koska jouduin heräämään kesken tärkeän Rem-unijakson. Karjanhoitajana ollessani huomasin lehmien reagoivan tunnin eroon. Aina kellojen siirtelyn jälkeen meni 2-3vk totutteluun, vaikka se tehtiin asteittain. Maitomäärät myös putosivat 2-3: viikoksi.
Kai se kello kesäaikanakin oli 5:00 - 6:00 kun olit työpaikalla...
Vai menitkö nukkumaan sen mukaan mitä kello olisi ollut talviajassa ja sitten jäi joka yö koko kesän unet vähemmäksi? Ymmärrän että jollain voi muutaman päivän kestää tottua kesäaikaan mutta että koko kesä, lehmätkin kun tottuivat 2 - 3 viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti loppuu tämä turha kellojen siirtely niin ei tarvitse enää siitä asiasta valittaa.
Tätähän ne aina vaati. Sen lisäksi että on kellonsiirrosta kärsiviä ja niitä joille se on ihan sama, on myös meitä joista kellonsiirtäminen on tosi hyvä juttu. Valituksen määrä ois vakio.
Kyllähän se vaikuttaa. Näin talviaikaan siirtyminen vähemmän, mutta kesäaika laittaa rytmin sekaisin pariksi viikoksi. Vuodessa on 52 viikkoa eli kun niistä kaksi viettää huonosti nukkuen ihan vaan "huvikseen" niin onhan se aika iso asia. Yleensä rytmi menee sellaiseksi jojoiluksi, että ensin saa nukuttua vaikka vain 4 tuntia ja sitten seuraavana iltana simahtaa jo seitsemältä ja herää yöllä kahdelta ja sitten sitä seuraavana päivänä nukkuu päiväunet ja saa varsinaisesti unen päästä kiinni joskus yhden aikaan jne. Lopulta sitten kun on yhden viikonlopun aikana saanut univelat kuitattua nukkumalla 12-tuntisi siivuja, niin sitten seuraavalla viikolla pääsee pikkuhiljaa normaaliin 8-tunnin unisykliin.
Miten ihmiset käyvät esim. Ruotsin-risteilyllä? Menette nukkumaan Suomen ajassa ja herätessä kello onkin tunnin vähemmän. Tuleeko oireita, lapset kiukuttelee ja menette valittamaan henkilökunnalle unirytmin muutosta?
Tai ehkä kaikki ovatkin niin nuppi turvoksissa ettei paljon haittaa.
Siis, jos kello näyttää kesäaikana esim. 5.00 on se oikeasti 4.00! Opiskeluaikanani (3v.) se ei niin paljon vaikuttanut, kun tunnit alkoivat 8.00. Aamuyön tunneilla sitä vastoin on merkitystä unirytmin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on lapsella lääkitys, joka pitää ottaa tasan 12h välein ja lisäksi siinä on rajoitteita syömisten kanssa, eli aamupala, iltapala jne pitää tarkasti rytmittää. Ja koko homma on rytmitetty koulun ja harrastusten mukaan. Joten kyllä tunnin kellon siirtely aiheuttaa kovasti päänvaivaa.
Ilman tätä en kokisi erityisen epämukavaksi.
Minulla on itselläni lääkitys, jona pitää ottaa 12 h välein. Olen selvinnyt siitä myös matkustaessani aikaerojen kanssa. Helpointa on USA:n länsirannikolle siirtyessä, siellä aamulääke onkin iltalääke ja päinvastoin. Hankalinta on johonkin Kiinaan matkustaminen, kun lääkkeenotto osuu aamuyohön. Matkan pituudesta riippuen alan siirtää ottoaikaa parillakymmenellä minuutilla - puolella tunnilla hyvissä ajoin, jotta saan otettua lääkkeen edes jotakuin inhimilliseen aikaan tai siten, että se häiritsee unta mahdollisimman vähän.
Eli tunnin aikaerolla saa kyllä lääkityksen kohdilleen lähestulkoon heti.
Siis ihmiset täällä valittavat kesäajasta mutta talviaika on ihan ok? Täh? Ei se mitenkään muuten tunnu kuin siinä, että jo muutenkin aikaisin tuleva pimeys tuleekin jo tuntia aikaisemmin iltapäivällä viiden kuuden maissa. Tämän takia kesäajassa pitäisi pysyä myös talviajat.
Eikai se kenelläkään minään jetlaginä tunnu, mutta kyllä se ulkona näkyy ja saa kärvistellä pimeässä.
Miten sellaisia lapsia tehdään, jotka heräävät järkyttävän aikaisin? Moni tästä puhuu, mutta eipä ole osunut meille eikä tutuillekaan.