Asteikolla 1-10, miten paljon synnytys sattuu?
Jos 5 on tosi paha hammassärky ja 7 käden polttaminen liekillä, niin synnytys on 12.
Kommentit (103)
Millasia synnytyksiä teillä on ollu? 😣 Ei se nyt aivan hirveen karseeta kidutusta kuitenkaan ole? Suosittelen kyllä käyttämään hyödyksi kivunlievitystä. Se rentouttaa ja synnytyskin etenee paremmin. Mun synnytykset kesti 6, 2 ja 2 tuntia, eli ei tarvinu mahdottoman kauan kärvistellä. Kovin kipu ei kestäny mahdottoman kauaa. Viimeisin synnytys oli lähes kivuton, kun spinaali annettiin niin passeliin aikaan. Vain pari oikein kipeetä supistusta, ja sitten loppusynnytys täysin kivuton.
Antaisin arvosanat 6/7/4. Keskimmäinen käynnistyksen takia syöksysynnytys ja kivuliain.
Tää on niin jännä miten erilaisesti naiset kokee synnytyksen!! Olen miettinyt johtuuko pahempi synnytys siitä, että naisella on huono kipukynnys vai siitä, että toisella se synnytyskipu on oikeasti voimakkaampi kuin toisella.
Hurja lukea, kun joku sanoo synnytyksen olevan esim 5 tasoa. Mulle se oli täys 10. Kamalampaa en ole koskaan kokenut. Tunsin oikeasti palavani elävältä. Jopa sen jälkeen, kun rakas lapseni oli syntynyt, olin niin järkyttynyt, etten pystynyt ensin ottamaan häntä syliini. En halua kuitenkaan pelotella ketään. Jos joutuisin kokemaan synnytyksen uudestaan ja tietäisin että palkkio olisi lapseni, tekisin sen kyllä epäröimättä.
Tähänastisen elämäni todellakin kivuliain kokemus, täys kymppi siis ja toinen vielä päälle. En ollut ikinä huutanut ja tärissyt kivusta, en ollut ikinä nähnyt pelkkää mustaa vaikka silmät olivat auki, en ollut ikinä nähnyt kaksi viikkoa painajaisia kivusta ja herännyt omaan huutooni, paitsi silloin kun ensimmäisen lapseni synnytin.
Tuosta huolimatta kysyin melko heti synnytyksen loputtua mieheltäni, että jokohan alettais yrittää toista. Toisen lapsen synnytys olikin huomattavasti mukavempaa, sain kipulääkettä ja tiesin miten homma etenee ja että se kipu loppuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Millasia synnytyksiä teillä on ollu? 😣 Ei se nyt aivan hirveen karseeta kidutusta kuitenkaan ole? Suosittelen kyllä käyttämään hyödyksi kivunlievitystä. Se rentouttaa ja synnytyskin etenee paremmin. Mun synnytykset kesti 6, 2 ja 2 tuntia, eli ei tarvinu mahdottoman kauan kärvistellä. Kovin kipu ei kestäny mahdottoman kauaa. Viimeisin synnytys oli lähes kivuton, kun spinaali annettiin niin passeliin aikaan. Vain pari oikein kipeetä supistusta, ja sitten loppusynnytys täysin kivuton.
Antaisin arvosanat 6/7/4. Keskimmäinen käynnistyksen takia syöksysynnytys ja kivuliain.
No esim.sellainen keinotekoisesti käynnistetty, ettei ilokaasu tai epiduraali auttanut pätkän vertaa. Kipu oli sitä aivan järjetöntä ja supistukset luonnottoman kovia ilman taukoa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin jännä miten erilaisesti naiset kokee synnytyksen!! Olen miettinyt johtuuko pahempi synnytys siitä, että naisella on huono kipukynnys vai siitä, että toisella se synnytyskipu on oikeasti voimakkaampi kuin toisella.
Hurja lukea, kun joku sanoo synnytyksen olevan esim 5 tasoa. Mulle se oli täys 10. Kamalampaa en ole koskaan kokenut. Tunsin oikeasti palavani elävältä. Jopa sen jälkeen, kun rakas lapseni oli syntynyt, olin niin järkyttynyt, etten pystynyt ensin ottamaan häntä syliini. En halua kuitenkaan pelotella ketään. Jos joutuisin kokemaan synnytyksen uudestaan ja tietäisin että palkkio olisi lapseni, tekisin sen kyllä epäröimättä.
Kipu voi olla myös samalla naisella eri synnytyksissä erilaista,eli pelkästä kipukynnyksestä ei ole kyse.
1 synnytys 10h, kipu 7
2-4 synnytykset 42min - 1h20min ja kipu 9+ onneksi ei kestänyt pitkää aikaa.
Lääkityksenä ilokaasu kaikissa, ei muuta
Olen aina sanonut että synnytän mieluummin kuin menen hammaslääkäriin! Jopa puudutus on inhampi kuin synnytys ja ilman sitä mulle ei tehdä mitään!
Ja jos vertaa käden murtumista ja synnytystä niin vain toinen päättyy ihanaan tunteeseen.
Vierailija kirjoitti:
1 synnytys 10h, kipu 7
2-4 synnytykset 42min - 1h20min ja kipu 9+ onneksi ei kestänyt pitkää aikaa.
Lääkityksenä ilokaasu kaikissa, ei muuta
Olen aina sanonut että synnytän mieluummin kuin menen hammaslääkäriin! Jopa puudutus on inhampi kuin synnytys ja ilman sitä mulle ei tehdä mitään!
Ja jos vertaa käden murtumista ja synnytystä niin vain toinen päättyy ihanaan tunteeseen.
Jatkan vielä, tuo viimeinen 42min synnytys oli pahin, käynnistettiin vahingossa. Onneksi olin synnytyshuoneessa valmiiksi!
Minä olen itse vielä teini mutta pelkään että synnytys sattuu tosi tosi tosi paljon mutta jos joku voisi kertoa rehellisen mielipiteen eikä mitään pelottelua
Itse olen kätilö eli autan synnytyksessä
mutta itse olen synnyttänyt kyllä ne kivut kestää kun on niin suuri tulevaisuus ja synnytys sattui asteikolla nollasta kymmeneen niin se oli noin 6/10 eka synnytys toinen oli noin 5/10 ja kolmas synnytys oli noin 6/10 joten ei tarvitse pelätä vaikka tiedän että se jännittää joten kaikki keillä on tulossa synnytys niin ei tarvitse pelätä tsemppiä kaikille😊
Vierailija kirjoitti:
Suosittelet käyttämään kivunlievitystä?
Entäs kun sitä ei anneta tai se ei toimi?
Kyllä se nyt aika karseeta oli synnyttää 5 kiloinen ilman kivunlievitystä.
Eipä johtunut kumpikaan syy minusta.
Usein jos lääkärit pyytävät synnyttänyttä naista kuvailemaan jonkin myöhemmän vamman tuottamaa kipua, he muotoilevat kysymyksen: "Paljonko sinuun sattuu asteikolla yhdestä kymmeneen, jossa kymppi on synnytyskivut?"
Siitä voi saada osviittaa, että kyllä se synnytys sattuu aika lailla niin paljon kuin mikään voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse vielä teini mutta pelkään että synnytys sattuu tosi tosi tosi paljon mutta jos joku voisi kertoa rehellisen mielipiteen eikä mitään pelottelua
Sen verran omalta kohdalta voin sanoa että silloin kun spinaalipuudutus toimi, niin se oli aikalailla kivutonta.
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen totuus on, että sattuu aivan sairaasti, enemmän kuin olisin pystynyt etukäteen kuvittelemaan, MUTTA se on lopulta lyhyt aika ja tuhatprosenttisesti sen arvoista. Ja kivunlievitystä on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim.sellainen keinotekoisesti käynnistetty, ettei ilokaasu tai epiduraali auttanut pätkän vertaa. Kipu oli sitä aivan järjetöntä ja supistukset luonnottoman kovia ilman taukoa.
Joo mulla tää sama, että käynnistetty synnytys sattui niin että meinasi tukka irrota, eikä supistusten tykityksen välillä oikeastaan ollut kunnon taukoja koko kahdeksan tunnin aikana.
Epiduraali vaikutti tasan sen verran, että pystyin olemaan huutamatta kurkku suorana. Todellakaan ei vienyt kipua pois, mutta ehkä se sitten laski kympistä ysiin.
Vierailija kirjoitti:
Usein jos lääkärit pyytävät synnyttänyttä naista kuvailemaan jonkin myöhemmän vamman tuottamaa kipua, he muotoilevat kysymyksen: "Paljonko sinuun sattuu asteikolla yhdestä kymmeneen, jossa kymppi on synnytyskivut?"
Siitä voi saada osviittaa, että kyllä se synnytys sattuu aika lailla niin paljon kuin mikään voi sattua.
Varmaan joku amputointi ilman kivunlievitystä on parempi. Mutta en ollut todellakaan osannut kuvitella että ihmiseen voi niin kovasti sattua kuin synnytys.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla ikinä synnyttää😭😭😭
Eipä muuta kun vetoketju pimppaan ja lukko.
Alatiesynnytys ei ollut läheskään niin paha kuin kuvittelin. Työntöpoltot oli lähinnä epämukavia, ja siinä kohtaan kun se lapsi tosissaan tuli sieltä läpi, toki otti todella kipeää, ehkä kävi jossain kasin paikkeilla. Ihan siedettäviin supistuskipuihin mulle laitettiin acupisarat selkään, neljään kohtaan, ne otti paljon kiepämpää kuin koko synnytys, siinä mielessä tehokas, että sen kivun jälkeen supistukset ei tuntuneet pahoilta. Sitten synnytyksen jälkeiset kivut oli pahempia kuin synnytys, esim. kun ommeltiin, oli ehkä virtsaputken kohta joka otti ihan helvetin kipeetä, vaikka väittivät laittaneensa puudutetta ja vedin ilokaasuakin samalla.
Jälkikäteen peräpukamat juili kyllä ikävästi ja nännit oli tosi kipeät kun lapsi imaisi ne heti verille kun alkoi imettämään. Ja kun maito vielä oikein nousi, ei pystynyt paitaakaan pitämään päällä.
Mulla on ibs, ja siinä tulee välillä kipua joka saa itkemään, ja silloin mietin, että ei se synnytys niin paha ollutkaan.
Pahin kipu on ollut kun kaksoset syntyivät kiireellisellä sektiolla, ei ne supistukset, vaan se kun maha oli vedetty navan vierestä alas asti auki, kaikki kerrokset, ja sitten ne oli kursittu takas, niiteillä vedetty päälinahka kiinni, sieltä valui mätää, alapäästä valui veri, maha oli runnottu täysin ruhjeille, sit tuli särkylääkkeistä ripuli... Mutta pahin oli se, kun piti nousta väkisin ylös leikkauksen jälkeen, mennä vessaan ja suihkkuun. Se kipu joka silloin tulee kun nousee ylös on pahempi kuin synnyttäminen.
En voi kyllä suositella sektiota kenellekään, toipuminen on perseestä.
Eka synnytys oli ihan suht ok supistuksilta, tuntui kyllä niin että jaloista selkää pitkin päähän asti tuntui koko kropassa, mutta pärjäsi kuumalla suihkulla, kylvyllä ja ilokaasulla, asteikolla 5. Ponnistus vaiheeseen asti, mikä onneksi ei kestänyt liikoja. Se olikin aivan kamalaa koska en sitten enään ehtinyt saamaan kipulääkettä, kuin jonkun kohdunkaulaan laitettavan, mikä ei kyllä hirveesti auttanut tai jos auttoi en halua tietää mitä olisi ollut ilman sitä. Se oli 8, kestonsa takia. Jos olisi kestänyt pitempään niin en tiä miten sitä olisi kestänyt.
Toinen synnytys taas oli supistuksilta aivan eriluokkaa. Sanoisin 9, ne vei niin voimat etten pystynyt kunnolla enään kommunikoimaan kätilön kanssa, onneksi oli ihana kätilö joka tajusi, että minulla on kovat kivut ja antoi spinaali- tai spiduraalipuudutuksen(en muista eneen kumpi se oli) , tai siis joku toinen sen antoi, muistan vaan kuinka jossain vaiheessa tämä toinen lääkäri(kö?) oli tullut huoneeseen, ja puhui minulle, olin sellaisessa usvassa että meni pitkään ennen kuin sain mitään vastattuakaan, jotenkin tuntui että kesti pitkään kuulla mitä hän sanoi, ja sitten kun päässä kuuli mitä toinen sanoi, kesti vielä pitkään muodostaa edes pieni vastaus. Puudutus ei ihan onnistunut täydellisesti, mutta sen jälkeen saavuin tähän maailmaan sentään takaisin ja pystyin kommunikoimaan normaalisti, supistus kivut eivät laantuneet kuin jonkin verran korkein huippu. Mutta ponnistus ei tuntunut ollenkaan vain supistukset.
Eka synnytys oli helpompi koska supistukset oli siedettävissä, ja vaikka ponnistuskivut olivat kovempia kuin kakkosen supistuskivut, vei supistuskipujen kesto ne paljon sietämättömiksi.
Kipua on vaikea arvioida, koska kivun kesto vaikuttaa paljon. Joku pienikin kipu voi käydä raskaammaksi kuin synnytyskivut jos se kestää vuosia. Ja taas joku paljon suurempi kipu ei ole mitään jos se vihlaisee vain pienen hetken.