Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harvoin puhutaan siitä, että Suomessa on oikeastaan aika paljon vyötärölihavia naisia?

Vierailija
28.10.2017 |

Miesten vyötärölihavuudesta puhutaan useinkin, vaikka tutkimusten mukaan se on naisilla yhtä yleistä. Stereotypioihin ei ole uskominen tässä asiassa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi tästä aiheesta pitäisi ihan hirveästi alkaa puhua?

Mutta jos haluat niin ole hyvä. Puhu, kirjoita, paasaa, kailota, tee pamfletti. Älä puhu tekemisestä, tee!

Ja tarvittaessa huuda, karju ja hanki megafoni Espan lavalle :D

Vierailija
42/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikirja Duodecimissä lukee seuraavasti: "Miehillä taipumus (vyötärölihavuuteen) on selvästi suurempi kuin naisilla, koska naissukuhormoni suojaa rasvan kertymiseltä vatsaonteloon. Kuitenkin vyötärölihavuutta esiintyy myös monilla naisilla. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen on naisilla yhtä suuri kuin miehillä."

Aloituksesta puuttui siis oleellinen maininta, että kyse on vaihdevuodet ohittaneista naisista. Aloituksesta sai kuvan, että kyse on kaikista naisista. Aihe on tärkeä, mutta kun viitataan tutkimuksiin ja toivotaan enemmän keskustelua faktoista, olisi hyvä, että aloittajalla itsellään olisi faktat hallussa.

Finsriski 2012 -tutkimuksessa oli mukana 25-74-vuotiaat ihmiset. Ei suinkaan ole kyse vain vaihdevuodet ohittaneista naisista. Ja Duodecim puhuu naisista yleisellä tasolla, minä puhun suomalsista naisita tutkimuksiin vedoten. Kyse voi olla jostain, joka koskettaa nimeomaan suomalaisia naisia.

Yritin googlata tutkimuksen sen kohdan, jossa todetaan keskivartalolihavuuden olevan yhtä yleistä sekä miehillä että naisilla kaikissa ikäryhmissä, mutta en löytänyt. Laittaisitko linkin?

Ei kukaan sanonut, että sitä olisi edes erikseen tutkittu kaikilta ikäryhmiltä. Koehenkilöiden ikäjakauma oli tuo edellämainittu 25-74 vuotta, ja vyötärölihavuus yhtä yleistä naisten ja miesten kesken. 

Oletkohan tulkinnut tutkimustuloksia ihan oikein? Yleensä kun tällaisia tutkimuksia tehdään, niissä kyllä vertaillaan eri ikäryhmiä. Ei ole mitään järkeä puhua 25-74-vuotiaista ikään kuin he edustaisivat kaikki samaa ikäryhmää. Haarukan ääripäissä on varmasti valtavat erot tässäkin asiassa.

Laittaisitko nyt sen linkin? Aiheesta olisi helpompi keskustella, jos voisi tutustua niihin tutkimustuloksiin, joihin viittaat. Tutkimuksessa on varmasti selvitetty muutakin kuin keskivartalolihavuutta, ja mielelläni tutustuisin asiaan lisää ennen kuin lähden esittämään mitään näkemyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lahtuisi miten, omaa vartalotyyppiä se ei kuitenkaan muuta. Netistä löytyy paljon tietoa siitä miten kunkin vartalo tyypin (päärynä, omena, tiimalasi jne) kannattaisi syödä. Kannattaa käydä vilkaisemassa. Tuli minulle aivan uutena tietona mutta huomasin että pitää kyllä hyvinkin paikkansa. Olen sairastanut anoreksian ja edes alimmassa painossani (kuukautiset jäi pois,hiukset tippui jne) en ollut oikeastaan kunnolla laiha kun keskivartalosta.

Yläkroppa siis oli kuin luuranko, tissit lähti jne mutta reittä ja persettä oli kyllä, se oli niin sitkeässä että arvelen todella että näin sen kuului olla.

Samoin joillakin vain kuuluu olla sitä vatsaa. Biologinen normaali paino ei ole aina sama kun bmi mittarin mukainen nirmaalipaino.

Ja vielä lisätäkseni kyllä minusta on aika paljon puhuttu naisten vyötärölihavuudesta tässä lähiaikoina, kun on ollut muutenkin paljon puhetta naisten ulkonäöstä.

Viiko olla että suurimmalle osalle lihotessa tulee tavaraa tasaisesti muuallekin kun vyötärölle ja näin ollen vyötärölihavuus ei yksinään vie huomiota

Vierailija
44/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaupungilla esim. katselee nuoria naisia sitä isoa mahaa ja leveää takapuolta löytyy.

Mä ihmettelin samaa asiaa bussia odottaessani kun samalla pysäkillä oli toistakymmentä teinityttöä/nuorta naista ja jokaisella oli kauniisti sanottuna vyötärö kadonnut. Mietin sitä että mikä tämän muutoksen on saanut aikaan suhteellisen lyhyessä ajassa, parikymmentä vuotta sitten kun olin itse samassa iässä oli suurimalla osalla ihan sorja kroppa ilman ylimääräisiä makkaroita. Nykyisin itselläkin on vyötärö kadonnut johonkin ja sama vaiva on suurimmilla osalla ystävistäni, ihmetyttää tämä että nykyisin me naiset muutumme lihoessa tasapaksuiksi pötköiksi tai jopa tynnyreiksi, ei tule isoa rintoja eikä peppua saati lantioon kaarta vaan ihan kaikki extra menee vatsaan, selkään(!), käsivarsiin ja tulee kaksois/kolmoisleukaa.

N40

Nuoret (niin kuin muutkin ikäryhmät) ovat kaikkiaan aiempaa lihavampia. Toki tällöin näkyy katukuvassa enemmän myös niitä, joilla taipumus vyötärölihavuuteen on toteutunut käytännössä.

Luulen, että asiaan vaikuttaa myös muoti, kuten vartalonmyötäisten vaatteiden suosiminen, sekä se, että nykyään ei tarvitse pukeutua "vartalotyypin" vaan oman maun mukaan. Olen itse nyt 35-vuotias, ja ollessani 15-25-vuotias eli nuori tai nuori aikuinen piti vartalon epäkohdat piilottaa. Ei puhettakaan, että ylipainoiset olisivat käyttäneet vartalonmyötäisiä vaatteita. Nykyään asenteet ovat höllentyneet erilaisten body positive -kampanjoiden myötä. Tästäkin syystä ehkä näyttää siltä, että vyötärölihavia nuoria naisia olisi merkittävästi aiempaa enemmän. Ehkä heidät vain rekisteröi helpommin, kun läskejä ei ole piilotettu säkkimäisten yläosien alle.

Nykyisinhän on just muotia laatikkomaiset yläosat ja oversizeneuleet toisin kuin vuosituhannen vaihteessa kun kaikilla oli napapaitoja ja matalalantioisia housuja. .Kyllä ylipainoisten määrä on kasvanut hurjasti ja tosi monella se ylimääräinen näyttää nykyisin kerääntyvän keskivartaloon. 

Vierailija
45/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikirja Duodecimissä lukee seuraavasti: "Miehillä taipumus (vyötärölihavuuteen) on selvästi suurempi kuin naisilla, koska naissukuhormoni suojaa rasvan kertymiseltä vatsaonteloon. Kuitenkin vyötärölihavuutta esiintyy myös monilla naisilla. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen on naisilla yhtä suuri kuin miehillä."

Aloituksesta puuttui siis oleellinen maininta, että kyse on vaihdevuodet ohittaneista naisista. Aloituksesta sai kuvan, että kyse on kaikista naisista. Aihe on tärkeä, mutta kun viitataan tutkimuksiin ja toivotaan enemmän keskustelua faktoista, olisi hyvä, että aloittajalla itsellään olisi faktat hallussa.

Finsriski 2012 -tutkimuksessa oli mukana 25-74-vuotiaat ihmiset. Ei suinkaan ole kyse vain vaihdevuodet ohittaneista naisista. Ja Duodecim puhuu naisista yleisellä tasolla, minä puhun suomalsista naisita tutkimuksiin vedoten. Kyse voi olla jostain, joka koskettaa nimeomaan suomalaisia naisia.

Yritin googlata tutkimuksen sen kohdan, jossa todetaan keskivartalolihavuuden olevan yhtä yleistä sekä miehillä että naisilla kaikissa ikäryhmissä, mutta en löytänyt. Laittaisitko linkin?

Ei kukaan sanonut, että sitä olisi edes erikseen tutkittu kaikilta ikäryhmiltä. Koehenkilöiden ikäjakauma oli tuo edellämainittu 25-74 vuotta, ja vyötärölihavuus yhtä yleistä naisten ja miesten kesken. 

Oletkohan tulkinnut tutkimustuloksia ihan oikein? Yleensä kun tällaisia tutkimuksia tehdään, niissä kyllä vertaillaan eri ikäryhmiä. Ei ole mitään järkeä puhua 25-74-vuotiaista ikään kuin he edustaisivat kaikki samaa ikäryhmää. Haarukan ääripäissä on varmasti valtavat erot tässäkin asiassa.

Laittaisitko nyt sen linkin? Aiheesta olisi helpompi keskustella, jos voisi tutustua niihin tutkimustuloksiin, joihin viittaat. Tutkimuksessa on varmasti selvitetty muutakin kuin keskivartalolihavuutta, ja mielelläni tutustuisin asiaan lisää ennen kuin lähden esittämään mitään näkemyksiä.

Löysin tutkimusraportin lopulta itse. Tosiaan vyötärölihavuus sekä miehillä että naisilla on noin 30 % (naisilla hieman alle, miehillä hieman yli). Löytämässäni taulukossa oli kuitenkin mukana kaikki 25-64-vuotiaat. Tästä joukosta vaihdevuosi-iän ylittäneitä naisia on noin kolmasosa (yli 50-vuotiaat), mikäli eri-ikäisiä tutkittavia on ollut suhteessa yhtä paljon. Naisilla paino nousee iän myötä miehiä selvästi enemmän hormonaalisen muutosten seurauksena, millä on varmasti vaikutusta myös keskivartalolihavuuteen. Toistan siis, että aihe on tärkeä, mutta syy, miksi siitä ei puhuta enemmän, lienee tosiaan se, että ongelma koskettaa enemmän vaihdevuosi-iän ylittäneitä naisia.

Vierailija
46/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90885/TutkimuksestaTiiviis…

Vierailija
47/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt, mistä se johtuu. Niin minä kuin jokainen painon kanssa ongelmissa oleva ystävättäreni kärsitään isosta mahasta, ei se ylimääräinen paino mene mihinkään naisellisiin kurveihin. Miksi me näytetään tältä ja ulkomaalaisilla xl-malleilla on vain isommat rinnat ja paksummat reidet kuin hoikilla naisilla?

Se johtuu siitä, että ylikilot on hankittu syömällä liikaa hiilihydraatteja. Insuliini varastoi rasvaa nimenomaan keskivarastoon.

Tätä on puitu jo tässä ketjussa, mutta tuo hiilihydraattiteoria ei toimi kohdallani. Olen lihonut syömällä liian isoja annoksia ruokaa, jossa on paljon rasvaa, proteiinia ja kasviksia yhdistettynä liian vähäiseen liikuntaan. En syö käytännössä koskaan mitään sokeri- tai vehnäherkkuja. Kun taas siskoni, joka on hirveä sokerihiiri, lihoo enimmäkseen takapuolesta. Meillä taitaa olla hyvin erilaiset geenit, vaikka täyssisaria olemmekin!

Vierailija
48/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt, mistä se johtuu. Niin minä kuin jokainen painon kanssa ongelmissa oleva ystävättäreni kärsitään isosta mahasta, ei se ylimääräinen paino mene mihinkään naisellisiin kurveihin. Miksi me näytetään tältä ja ulkomaalaisilla xl-malleilla on vain isommat rinnat ja paksummat reidet kuin hoikilla naisilla?

Se johtuu siitä, että ylikilot on hankittu syömällä liikaa hiilihydraatteja. Insuliini varastoi rasvaa nimenomaan keskivarastoon.

Tätä on puitu jo tässä ketjussa, mutta tuo hiilihydraattiteoria ei toimi kohdallani. Olen lihonut syömällä liian isoja annoksia ruokaa, jossa on paljon rasvaa, proteiinia ja kasviksia yhdistettynä liian vähäiseen liikuntaan. En syö käytännössä koskaan mitään sokeri- tai vehnäherkkuja. Kun taas siskoni, joka on hirveä sokerihiiri, lihoo enimmäkseen takapuolesta. Meillä taitaa olla hyvin erilaiset geenit, vaikka täyssisaria olemmekin!

Liikkuuko siskosi enemmän kuin sinä?

Vierailija
49/49 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

88 cm on vyötärölihavuuden raja naisilla. Taitaa melko monella keski-ikäisellä tuo raja ylittyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi