Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harvoin puhutaan siitä, että Suomessa on oikeastaan aika paljon vyötärölihavia naisia?

Vierailija
28.10.2017 |

Miesten vyötärölihavuudesta puhutaan useinkin, vaikka tutkimusten mukaan se on naisilla yhtä yleistä. Stereotypioihin ei ole uskominen tässä asiassa.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, olen huomannut saman. Itselläni on joitakin kiloja liikaa, mutta onneksi armeliaasti reisissä ja perseessä, ei vyötäröllä.

Vierailija
2/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Miksi tästä aiheesta pitäisi ihan hirveästi alkaa puhua?

Mutta jos haluat niin ole hyvä. Puhu, kirjoita, paasaa, kailota, tee pamfletti. Älä puhu tekemisestä, tee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Aiheesta pitäisi pitää enemmän mekkalaa. Vyötärölihavuus on vaarallista.

Vierailija
4/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos haluat niin ole hyvä. Puhu, kirjoita, paasaa, kailota, tee pamfletti. Älä puhu tekemisestä, tee!

Ihan vaikka terveysnäkökulmasta katsottuna. Kun jostain syystä naisten ylipainoa pyritään vähän selittelemään sillä, että heillä ei paino kerry vyötärölle, mikä on ilmeisesti se epäterveellisin tapa lihota, niin se ei oikeastaan pidä edes paikkaansa. Ainakaan jos tutkimuksiin on luottaminen, esim. Finriski 2012.

Vierailija
5/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa. Aiheesta pitäisi pitää enemmän mekkalaa. Vyötärölihavuus on vaarallista.

Olkaa huoleti, uusia geenejä on jo hankittu niin päästään rumista ja vyötärölihavista eroon, geenivaihto on ainoa joka tuohon tehoaa. Vyötärölihavuus oli muuten pula-aikana ja ennen uuneja siunaus.

Vierailija
6/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt, mistä se johtuu. Niin minä kuin jokainen painon kanssa ongelmissa oleva ystävättäreni kärsitään isosta mahasta, ei se ylimääräinen paino mene mihinkään naisellisiin kurveihin. Miksi me näytetään tältä ja ulkomaalaisilla xl-malleilla on vain isommat rinnat ja paksummat reidet kuin hoikilla naisilla?

Vierailija
7/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt, mistä se johtuu. Niin minä kuin jokainen painon kanssa ongelmissa oleva ystävättäreni kärsitään isosta mahasta, ei se ylimääräinen paino mene mihinkään naisellisiin kurveihin. Miksi me näytetään tältä ja ulkomaalaisilla xl-malleilla on vain isommat rinnat ja paksummat reidet kuin hoikilla naisilla?

Se johtuu siitä, että ylikilot on hankittu syömällä liikaa hiilihydraatteja. Insuliini varastoi rasvaa nimenomaan keskivarastoon.

Vierailija
8/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä, että ylikilot on hankittu syömällä liikaa hiilihydraatteja. Insuliini varastoi rasvaa nimenomaan keskivarastoon.

Hah, siis keskivartaloon :)

Vierailija
9/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika säännöllisesti on valtamediassa kuitenkin varoituksia vyötärölihavuuden riskeistä, sekä suositusrajat miehille ja naisille. Ehkä tässä on vähän sama linja kuin vaakakapinoissa yms, että syyllistämisellä ja osoittelulla ei saada hyviä tuloksia aikaan vaan yritetään neutraalisti muistutella väkeä niistä riskeistä.

Itsekin olen nainen jolla paino kertyy vatsaan eikä reisiin tai rintoihin, kyllä ärsyttää.

Vierailija
10/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tuuri kävi, itse sain ruumiinrakenteen, jossa vyötäröni on riskirajalla (80 cm), vaikka ylipainoa ei ole. Aina ei voi voittaa. :/

Vierailija
11/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka terveysnäkökulmasta katsottuna. Kun jostain syystä naisten ylipainoa pyritään vähän selittelemään sillä, että heillä ei paino kerry vyötärölle, mikä on ilmeisesti se epäterveellisin tapa lihota, niin se ei oikeastaan pidä edes paikkaansa. Ainakaan jos tutkimuksiin on luottaminen, esim. Finriski 2012.

Jaa no jos meinaat ihan oikeasti terveydellisiä perusteita niin kyllähän asiasta on puhuttu. Sinäkin tiedät asiasta.

En ole kovin tarkkaan jaksanut seurata näitä juttua, mutta kyllähän lihavuuden haitoista yleisesti ottaen on aika paljon asiaa siellä täällä. Miesten vyötärölihavuudesta ehkä sen verran näkyvästi että se on todella helposti todettavissa ja keskimäärin melko jääräpäiset miehet (olen itse mies joka ehti turvota aika paljon ennen kuin tajusin olevani plösöytymässä) havahtuisi asiaan. Tai jotain, emmätiiä.

Vierailija
12/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olen normaalipainoinen, mutta suolistosairauden vuoksi näytän välillä kuin olisin raskaana. Hyvänä päivänä mulla näkyy aamulla vatsalihakset, mutta samana iltana jos syön jotain väärää tai edes syön jotain kun vatsa on huonona mulle kasvaa taas se turvotusvatsa. En tiedä miten laihaksi mun pitäis laihduttaa, että turvotuksenkin kanssa näyttäisin normaalilta.

Vierailija
13/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaupungilla esim. katselee nuoria naisia sitä isoa mahaa ja leveää takapuolta löytyy.

Vierailija
14/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no jos meinaat ihan oikeasti terveydellisiä perusteita niin kyllähän asiasta on puhuttu. Sinäkin tiedät asiasta.

En ole kovin tarkkaan jaksanut seurata näitä juttua, mutta kyllähän lihavuuden haitoista yleisesti ottaen on aika paljon asiaa siellä täällä. Miesten vyötärölihavuudesta ehkä sen verran näkyvästi että se on todella helposti todettavissa ja keskimäärin melko jääräpäiset miehet (olen itse mies joka ehti turvota aika paljon ennen kuin tajusin olevani plösöytymässä) havahtuisi asiaan. Tai jotain, emmätiiä.

Missä siitä on puhuttu? Minä olen lukenut asiasta niitä tutkimuksia katsomalla, mutta enpä muista missään uutisoinnissa asiasta mainittaneen. Niissä keskitytään yleensä vain painoindeksistä jauhamiseen, mikä ei ole koko totuus ylipainon suhteen. Lähinnä mietin sitä, että onko aina ollut näin, vai onko jokin elintavoissamme muuttunut ja lisännyt naisten vyötärölihavuutta? Alkoholi? Liikunnan väheneminen? Sokeri?

Vierailija
15/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko aloittaa tämmöistä taas heti aamusta? Käy ulkona, täällä Kuopiossa on ainakin nätti keli kun yön aikana satanut lunta. m27

Vierailija
16/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuttakaa mammat ja sassiin

Vierailija
17/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole läheskään näin yksinkertaista. Siihen, minne kilot varastoituu ei voi itse vaikuttaa. Siis jos kaksi ihmistä elää ihqn samoin, niin toisella ne menee silti reisiin. Muilla hormoneilla on asian kanssa enemmän tekemistä, kuin insuliinilla. Esim. kortisolilla.

Vierailija
18/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko aloittaa tämmöistä taas heti aamusta? Käy ulkona, täällä Kuopiossa on ainakin nätti keli kun yön aikana satanut lunta. m27

Täällä Helsingissä sataa räntää ja vettä. n28

Vierailija
19/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikirja Duodecimissä lukee seuraavasti: "Miehillä taipumus (vyötärölihavuuteen) on selvästi suurempi kuin naisilla, koska naissukuhormoni suojaa rasvan kertymiseltä vatsaonteloon. Kuitenkin vyötärölihavuutta esiintyy myös monilla naisilla. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen on naisilla yhtä suuri kuin miehillä."

Aloituksesta puuttui siis oleellinen maininta, että kyse on vaihdevuodet ohittaneista naisista. Aloituksesta sai kuvan, että kyse on kaikista naisista. Aihe on tärkeä, mutta kun viitataan tutkimuksiin ja toivotaan enemmän keskustelua faktoista, olisi hyvä, että aloittajalla itsellään olisi faktat hallussa.

Vierailija
20/49 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itse olen normaalipainoinen, mutta suolistosairauden vuoksi näytän välillä kuin olisin raskaana. Hyvänä päivänä mulla näkyy aamulla vatsalihakset, mutta samana iltana jos syön jotain väärää tai edes syön jotain kun vatsa on huonona mulle kasvaa taas se turvotusvatsa. En tiedä miten laihaksi mun pitäis laihduttaa, että turvotuksenkin kanssa näyttäisin normaalilta.

Sama täällä, toinen suolistosairas. Aamulla on aikas kiinteä maha, mutta illalla turvonnut pömppis. Sokeria yritän välttää. Muutaman kerran on ollut noloja tilanteita, kun tutut luulleet että olen raskaana. Niistä en ole jaksanut edes loukkaantua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän