Miksi niin harvoin puhutaan siitä, että Suomessa on oikeastaan aika paljon vyötärölihavia naisia?
Miesten vyötärölihavuudesta puhutaan useinkin, vaikka tutkimusten mukaan se on naisilla yhtä yleistä. Stereotypioihin ei ole uskominen tässä asiassa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikirja Duodecimissä lukee seuraavasti: "Miehillä taipumus (vyötärölihavuuteen) on selvästi suurempi kuin naisilla, koska naissukuhormoni suojaa rasvan kertymiseltä vatsaonteloon. Kuitenkin vyötärölihavuutta esiintyy myös monilla naisilla. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen on naisilla yhtä suuri kuin miehillä."
Aloituksesta puuttui siis oleellinen maininta, että kyse on vaihdevuodet ohittaneista naisista. Aloituksesta sai kuvan, että kyse on kaikista naisista. Aihe on tärkeä, mutta kun viitataan tutkimuksiin ja toivotaan enemmän keskustelua faktoista, olisi hyvä, että aloittajalla itsellään olisi faktat hallussa.
Finsriski 2012 -tutkimuksessa oli mukana 25-74-vuotiaat ihmiset. Ei suinkaan ole kyse vain vaihdevuodet ohittaneista naisista. Ja Duodecim puhuu naisista yleisellä tasolla, minä puhun suomalsista naisita tutkimuksiin vedoten. Kyse voi olla jostain, joka koskettaa nimeomaan suomalaisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikirja Duodecimissä lukee seuraavasti: "Miehillä taipumus (vyötärölihavuuteen) on selvästi suurempi kuin naisilla, koska naissukuhormoni suojaa rasvan kertymiseltä vatsaonteloon. Kuitenkin vyötärölihavuutta esiintyy myös monilla naisilla. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen on naisilla yhtä suuri kuin miehillä."
Aloituksesta puuttui siis oleellinen maininta, että kyse on vaihdevuodet ohittaneista naisista. Aloituksesta sai kuvan, että kyse on kaikista naisista. Aihe on tärkeä, mutta kun viitataan tutkimuksiin ja toivotaan enemmän keskustelua faktoista, olisi hyvä, että aloittajalla itsellään olisi faktat hallussa.
Puuttuuko nykynaisilta naissukuhormonia vai miksi ihmeessä niin moni on nykyisin vyötärölihava iästä riippumatta? Ei tarvitse kuin hetken aikaa katsella ohikulkevia ihmisiä vaikka kauppakeskuksessa ja tämän vatsakkuuden huomaa niin naisilla kuin miehilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaupungilla esim. katselee nuoria naisia sitä isoa mahaa ja leveää takapuolta löytyy.
En kyllä ole isoa mahaa suurimmalla osalla nuorista naisista nähnyt, että en tiä mitä kattelet.
Ja pojathan tykkää isoista perseistä!
Ja ulkovaatteethan hämää
T. Edellinen
Siksi koska naisista osa on vyötärolihavia mutta todella monet miehet ovat pallovyötäröisiä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse olen normaalipainoinen, mutta suolistosairauden vuoksi näytän välillä kuin olisin raskaana. Hyvänä päivänä mulla näkyy aamulla vatsalihakset, mutta samana iltana jos syön jotain väärää tai edes syön jotain kun vatsa on huonona mulle kasvaa taas se turvotusvatsa. En tiedä miten laihaksi mun pitäis laihduttaa, että turvotuksenkin kanssa näyttäisin normaalilta.
Sama täällä, toinen suolistosairas. Aamulla on aikas kiinteä maha, mutta illalla turvonnut pömppis. Sokeria yritän välttää. Muutaman kerran on ollut noloja tilanteita, kun tutut luulleet että olen raskaana. Niistä en ole jaksanut edes loukkaantua.
No minkäköhän takia te kommentoitte tässä ketjussa, jossa puhutaan vatsaonteloon kertyneestä rasvasta (=vyötärölihavuudesta)? Jos teillä on sixpack aamulla ja illalla suolistosairauden vuoksi turvottaa, ei kyse silloin ole rasvasta.
Koska suomalaiset naiset ovat rakenteeltaan lyhytselkäisiä ja korkealantioisia eikä silloin vyötärölle ole tilaa kuten pitkäselkäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Miesten vyötärölihavuudesta puhutaan useinkin, vaikka tutkimusten mukaan se on naisilla yhtä yleistä. Stereotypioihin ei ole uskominen tässä asiassa.
Tutkimuksista en tiedä, mutta näkeehän tuon otsallaankin että naiset lihoo yhtälailla keskivartalosta kuin miehetkin. Ainut ero on se, että miehillä maha on sellainen eteenpäin työntyvä, pinkeä pallo kun naisilla taas paksut mahamakkarat lepäävät toistensa päällä.
Se on ne geenit ja hormonit, jotka määrää mihin läski kertyy. Toisilla kaikki ylimääräinen kertyy vaan vatsan seudulle ja toisille reisiin ja takapuoleen ja toisille ihan tasaisesti joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaupungilla esim. katselee nuoria naisia sitä isoa mahaa ja leveää takapuolta löytyy.
Mä ihmettelin samaa asiaa bussia odottaessani kun samalla pysäkillä oli toistakymmentä teinityttöä/nuorta naista ja jokaisella oli kauniisti sanottuna vyötärö kadonnut. Mietin sitä että mikä tämän muutoksen on saanut aikaan suhteellisen lyhyessä ajassa, parikymmentä vuotta sitten kun olin itse samassa iässä oli suurimalla osalla ihan sorja kroppa ilman ylimääräisiä makkaroita. Nykyisin itselläkin on vyötärö kadonnut johonkin ja sama vaiva on suurimmilla osalla ystävistäni, ihmetyttää tämä että nykyisin me naiset muutumme lihoessa tasapaksuiksi pötköiksi tai jopa tynnyreiksi, ei tule isoa rintoja eikä peppua saati lantioon kaarta vaan ihan kaikki extra menee vatsaan, selkään(!), käsivarsiin ja tulee kaksois/kolmoisleukaa.
N40
Nuoret (niin kuin muutkin ikäryhmät) ovat kaikkiaan aiempaa lihavampia. Toki tällöin näkyy katukuvassa enemmän myös niitä, joilla taipumus vyötärölihavuuteen on toteutunut käytännössä.
Luulen, että asiaan vaikuttaa myös muoti, kuten vartalonmyötäisten vaatteiden suosiminen, sekä se, että nykyään ei tarvitse pukeutua "vartalotyypin" vaan oman maun mukaan. Olen itse nyt 35-vuotias, ja ollessani 15-25-vuotias eli nuori tai nuori aikuinen piti vartalon epäkohdat piilottaa. Ei puhettakaan, että ylipainoiset olisivat käyttäneet vartalonmyötäisiä vaatteita. Nykyään asenteet ovat höllentyneet erilaisten body positive -kampanjoiden myötä. Tästäkin syystä ehkä näyttää siltä, että vyötärölihavia nuoria naisia olisi merkittävästi aiempaa enemmän. Ehkä heidät vain rekisteröi helpommin, kun läskejä ei ole piilotettu säkkimäisten yläosien alle.
Minulla kertyy kaikki ylimääräinen aina keskivartaloon. Äitini on myös samanlainen. Ohuet jalat, pieni pylly, mutta maha tulee selvästi esille ja isot rinnat. Omenavartaloita siis. Se kamaluus on peritty. Ja en ole lihava, vatsalla ei tällä hetkellä ole ylimääräistä, mutta tiedän, että jos lihoan, niin mahaan ne kaikki kertyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finsriski 2012 -tutkimuksessa oli mukana 25-74-vuotiaat ihmiset. Ei suinkaan ole kyse vain vaihdevuodet ohittaneista naisista. Ja Duodecim puhuu naisista yleisellä tasolla, minä puhun suomalsista naisita tutkimuksiin vedoten. Kyse voi olla jostain, joka koskettaa nimeomaan suomalaisia naisia.
Yritin googlata tutkimuksen sen kohdan, jossa todetaan keskivartalolihavuuden olevan yhtä yleistä sekä miehillä että naisilla kaikissa ikäryhmissä, mutta en löytänyt. Laittaisitko linkin?
Tätä olen miettinyt itsekin. Olin hyvin hoikka, mutta maha tuppasi pullottamaan silti. Tajusin että olen hyvin lyhyt selkäinen ja korkea lantioinen. Vyötärölle ei jää tilaa. Äidin puolen suvusta kaikki lyhyitä ja omppuvartaloisia. Ja vaikka äitini söi salaatinlehden päivässä ja liikkui ikäisekseen paljon niin se vyötäröläski vaan pysyi koska geenit ja vartalonrakenne oli sellainen että vyötäröä ei ole. Itsellä sama juttu. Sitä mahaa ei saa vain pois. Ehkä sitten jos nälkänäännyttäisi itsensä. Rakenne on mitä on. Eikä ole tekosyy. Kuten sanoin olin hyvin hoikka ja maha oli silti.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska naisista osa on vyötärolihavia mutta todella monet miehet ovat pallovyötäröisiä siksi.
"todella monet" ja "osa".
Tunteeton tutkimustieto on, että n. 30 % sekä miehistä että naisista on vyötärölihavia (ikäluokka 25-74v). Ja huomionarvoista on, että tuossa on käytetty raja-arvoja, joita on pyöristetty naisten eduksi ja miesten haitaksi. Tieteellinen konsensus rajoille vyötärölihavuuden suhteen on miehillä 40 tuumaa ja naisilla 35 tuumaa, mutta meillä on käytössä miehillä 100 cm ja naisilla 90 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin googlata tutkimuksen sen kohdan, jossa todetaan keskivartalolihavuuden olevan yhtä yleistä sekä miehillä että naisilla kaikissa ikäryhmissä, mutta en löytänyt. Laittaisitko linkin?
Ei kukaan sanonut, että sitä olisi edes erikseen tutkittu kaikilta ikäryhmiltä. Koehenkilöiden ikäjakauma oli tuo edellämainittu 25-74 vuotta, ja vyötärölihavuus yhtä yleistä naisten ja miesten kesken.
Minä ja äitini olemme vyötärölihavia. Tissit pysyvät koossa A, perse ei kasva, vain vatsa paisuu. 70 v äitini näyttää siltä, että odottaa kaksosia viimeisillä! Olisikohan 100cm ollut vyötätärö viimeksi kun mittasi lääkärin vaatimuksesta....
Minulla tilanne ei ole ihan yhtä paha, mutta 82cm vyötärönynpärystä on liikaa! Ja kuitenkaan en ole pahasti ylipainoinen, 164cm ja 69 kg.
Puhu kaikin mokomin.
N, vyötärö 105 cm
Ne geenit. Johtuu siitä, että Suomi on pimeä ja kylmä maa. Täällä ihmisen geeniperimä on muuttunut siihen suuntaan, että energia varastoidaan tehokkaasti. Nykyään ruokaa on tarjolla kaikkialla. Tosi harvojen metabolia kestää sitä. Ruokaa myös mainostetaan joka tuutissa, ja ruoanlaitosta ja herkuttelusta on tulossa osa kansankulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Se on ne geenit ja hormonit, jotka määrää mihin läski kertyy. Toisilla kaikki ylimääräinen kertyy vaan vatsan seudulle ja toisille reisiin ja takapuoleen ja toisille ihan tasaisesti joka paikkaan.
Jokin on siis muuttunut hormoneissa, koska ei suomalaisten geeniperimä ole kovin kamalasti ehtinyt muuttua muutamassa vuosikymmenessä. Hyvin harva oli vyötärölihava 90-luvulla, puhumattakaan 80-luvusta ja nykyisin vyötärölihavia on varmasti puolet porukasta. Millä meidän hormonitoimintaa manipuloidaan?
Mä ihmettelin samaa asiaa bussia odottaessani kun samalla pysäkillä oli toistakymmentä teinityttöä/nuorta naista ja jokaisella oli kauniisti sanottuna vyötärö kadonnut. Mietin sitä että mikä tämän muutoksen on saanut aikaan suhteellisen lyhyessä ajassa, parikymmentä vuotta sitten kun olin itse samassa iässä oli suurimalla osalla ihan sorja kroppa ilman ylimääräisiä makkaroita. Nykyisin itselläkin on vyötärö kadonnut johonkin ja sama vaiva on suurimmilla osalla ystävistäni, ihmetyttää tämä että nykyisin me naiset muutumme lihoessa tasapaksuiksi pötköiksi tai jopa tynnyreiksi, ei tule isoa rintoja eikä peppua saati lantioon kaarta vaan ihan kaikki extra menee vatsaan, selkään(!), käsivarsiin ja tulee kaksois/kolmoisleukaa.
N40