Eikö nykynuoret tunne Evakon laulua? Vain elämää
Sanni sanoi että eka kerran kuuli laulun?
Miten on mahdollista??
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 v. ja isoisovanhemmat lähtivät Viipurin maalaiskunnasta, mutta ikinä en muista tuota kuulleeni.
Hyvin olet välttynyt. Kyllähän tuota Anneli Saariston versiota 80-90-luvulla soitettiin usein niin radiossa kuin TV:ssä. Mikään yhteislaulu tilaisuuksien kappalainen (kansanmusiikkia) tuo harvemmin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Sanni sanoi että eka kerran kuuli laulun?
Miten on mahdollista??
Missä Sannin olisi tuo laulu pitänyt kuulla?
Oli muuten ihan paska versio hienosta laulusta. Toni oli ihan oikeassa omasta osuudestaan, mutta vaimonsa oli vielä paljon paljon huonompi. Omituista ääntämistä. "Emme koskaan laula yhdessä", sen kyllä kuuli. Ja oliko nuoripari päässyt ekaa kertaa treffeille kodin ulkopuolelle? Siltä vähän näytti, tosin Toni ei ole kovin nuori 42 v. Ja yrittivät vielä ratsastaa pakolais-teemalla. Sitten luin että tällä vaan mainostettiin vaimon tulevaa levyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaaset on niin yksinkertasta kansaa että tällänen jollottelu menee tunteeseen. nyyh nyyh. evakkoja nyyh. tulkaas jo sieltä 1940-luvulta pois nyt on 2000-luku
Ehkä nykyisen maailmantilanteen ahdistavuus aiheuttaa sen, että halutaan piiloutua tunteettomuuden taakse turvaan. Joskus huonona hetkenä tulee mieleen, että luultavasti vasta uusi sota saisi pissikset ja muut huithapelit älyämään, mitä menneet sukupolvet ovat joutuneet kokemaan ja mitä he ovat hyväksemme tehneet. Mutta ei todellakaan voi oikeasti toivoa sellaista tilannetta, että Evakon laulusta tulisi sitä jollotuksena pitäville totista totta.
Vierailija kirjoitti:
Oli muuten ihan paska versio hienosta laulusta. Toni oli ihan oikeassa omasta osuudestaan, mutta vaimonsa oli vielä paljon paljon huonompi. Omituista ääntämistä. "Emme koskaan laula yhdessä", sen kyllä kuuli. Ja oliko nuoripari päässyt ekaa kertaa treffeille kodin ulkopuolelle? Siltä vähän näytti, tosin Toni ei ole kovin nuori 42 v. Ja yrittivät vielä ratsastaa pakolais-teemalla. Sitten luin että tällä vaan mainostettiin vaimon tulevaa levyä.
Ei kai siinä pakolaisiin viitattu vaan Tonin elämään. Lapsena koettuun isän kuolemaan ja paikkakunnanvaihtoon. Tietenkään se ei ole yhtään sama mitä evakot kävivät läpi, mutta sitä luulen Jannikan tarkoittaneen kun puhui että laululla on varmaan Tonille syvällisempi merkitys kuin ymmärtääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1983, enkä ole ko. jollotusta koskaan kuullutkaan... Onko minulla nyt elämäni ajan ollut aukko sivistyksessä?
On. Olen luullut että tämä opitaan koulussa. Minulle tämän opettivat isä ja äiti, koulussa laulettiin myös. T. Nainen syntynyt 79
En muista ikinä laulaneeni Evakon laulua koulussa. Radiossa se soi kyllä, esittäjänä Anneli Saaristo??
-vm -75
Kyllä Evakon laulun tunteminen on osa sivistystä ottamatta kantaa yksittäisiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Evakon laulun tunteminen on osa sivistystä ottamatta kantaa yksittäisiin ihmisiin.
Eli minun olisi pitänyt osata etsiä laulu käsiini, vaikka en tiennyt edes sen olemassa olosta? Se ei ole tullut vastaan koulussa, eikä kotona. Olen syntynyt 80-luvulla. Historiaa meille kyllä opetettiin, joten sota ja evakoiden tarinat on kyllä muutoin tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Missä tämä laulun pitäisi nykymuotoinen mielestäsi opettaa niin että he voisivat sen sanoa tuntevansa?
Ei kotona tätä laulua ole koskaan laulettu, enkä muista että se koulusta maan on mitenkään tuttu. Toki radiosta ja TV:sitä sen ole kuullut. Pitäisikö sitä soittaa enemmän radiossa tai TV:ssä? Anneli Saariston vai tätä uutta versiota kappaleesta?
Ehkä Evakon laulu on kuin Tuntematon. Jokaisen sukupolven pitäisi saada siitä oma versionsa, jotta se eläisi yhä. Ei nuoret kuuntele Saaristoa. Joku Robin laulamaan biisi niin johan se keikkuisi spotifyn listoilla ja porukka ois taas sivistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Evakon laulu on kuin Tuntematon. Jokaisen sukupolven pitäisi saada siitä oma versionsa, jotta se eläisi yhä. Ei nuoret kuuntele Saaristoa. Joku Robin laulamaan biisi niin johan se keikkuisi spotifyn listoilla ja porukka ois taas sivistynyt.
Kiitos Toni Wirtasen, nykymuoriso sen taas kuulee.
Jannikan äänestä en tykännyt, mutta hyvin tunteellinen kaunis oli heidän yhteisesitys. Ja tykkään kyllä naisesta muuten, ihanan oloinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun radiokanavia on enemmän kuin kaksi, en yhtään ihmettele, jos on onnistunut välttymään kuulemasta Evakon laulua. Omassa lapsuudessa / nuoruudessa siltä ei voinut välttyä, kun ei voinut valita kanavaa, jossa se ei olisi joskus soinut.
-vm -75
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli minun olisi pitänyt osata etsiä laulu käsiini, vaikka en tiennyt edes sen olemassa olosta? Se ei ole tullut vastaan koulussa, eikä kotona. Olen syntynyt 80-luvulla. Historiaa meille kyllä opetettiin, joten sota ja evakoiden tarinat on kyllä muutoin tuttuja.
Kyllä samoin kuin kaikki muukin yleissivistykseen kuuluva. Et voi ulkoistaa näitä asioita...
Mun mielestä ei mitenkään kuulu yleissivistykseen. Yhtä hyvin voisi väittää, että Muistatko Monrepos'n kuuluu yleissivistykseen, kun se oli huippusuosittu ja taatusti monen evakon kuuntelema.
Liljan loiston versio minusta ehkä jopa parempi kuin VE versio.
Olen syntynyt 1983 enkä ole koskaan kuullutkaan ko. laulua enkä tiedä kuka sitä on esittänyt. Ja siis kuuntelen musiikkia paljon.
En minäkään muista kuulleeni, olen syntynyt -88.
Mutta kyllähän se vähän niin menee että kun ihminen tulee vanhemmaksi, alkaa se historiakin yleensä kiinnostaa enemmän. Tai pikemminkin se saa merkityksensä...
esim. omien lasten kautta asioita alkaa ajattelemaan eri tavalla, aikuistuessa ymmärtämään paremmin omien vanhempien/isovanhempien elämää jne.
Ja niin sen toisaalta kuuluu mennäkkin. Nuorena katsotaan tulevaisuuteen, vanhana ehtii katsoa taakseen ihan tarpeeksi.
Kaunis laulu kuitenkin eikä tuota voi ilman kyyneliä kuunnella. Kiitos Tonille ja Jannikalle että nostitte laulun pinnalle ja muistutitte tärkeästä asiasta. <3
Olen kuullut aiemminkin, mutta kun sen on esittänyt aina Anneli Saaristo joka tulkinta ei ole koskettanut koska laulaa niin korkealta ja en henk.koht pidä ns. oopperamaisesta laulusta.
Mutta Tonin ja Jannikan lämminhenkinen tulkinta iski syvälle sydämeen <3 Omat isovanhemmat olivat evakoita
vm.82
Laulu ei ollut tuttu, mutta historia on. En koe jääneeni mistään suuresta paitsi vaikka tätä en ollut kuullutkaan.
Lapsuudessa meidän perheessä ei puhuttu sodasta, eikä evakoista. Ukki ei sanallakaan maininnut koskaan edes olleensa siellä, vaikka olihan se ollut.