Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykynuoret tunne Evakon laulua? Vain elämää

Vierailija
27.10.2017 |

Sanni sanoi että eka kerran kuuli laulun?
Miten on mahdollista??

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte syyttää nuorison lisäksi vanhempaakin väkeä.

Äitini on evakko ja ensimmäisen kerran kuulin laulun nyt, todella koskettavat sanat,

en tiedä missä pimennossa lienen ollut, jos tätä on soitettu alvariinsa.

Vierailija
42/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1983, enkä ole ko. jollotusta koskaan kuullutkaan... Onko minulla nyt elämäni ajan ollut aukko sivistyksessä?

On. Olen luullut että tämä opitaan koulussa. Minulle tämän opettivat isä ja äiti, koulussa laulettiin myös. T. Nainen syntynyt 79

Ei opetella koulussa, enkä todellakaan lähtisi vertaamaan Finlandia-hymniin tai karjalanpiirakkaan tätä teosta. Suomalaiseksi tunnen itseni kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tunne Veteraanin iltahuutoakaan.

Vierailija
44/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1983, enkä ole ko. jollotusta koskaan kuullutkaan... Onko minulla nyt elämäni ajan ollut aukko sivistyksessä?

On. Olen luullut että tämä opitaan koulussa. Minulle tämän opettivat isä ja äiti, koulussa laulettiin myös. T. Nainen syntynyt 79

Ei opetella koulussa, enkä todellakaan lähtisi vertaamaan Finlandia-hymniin tai karjalanpiirakkaan tätä teosta. Suomalaiseksi tunnen itseni kuitenkin.

Varmasti jossain opetellaan, jos ei sinun koulussasi. Ja kyllä se on samanlainen osa suomalaista kulttuuria kuin mikä tahansa muukin kansaa yhdistävä laulu, asia, juhla tms

Vierailija
45/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tunne Veteraanin iltahuutoakaan.

Mutta sitä lauletaankin lähinnä vain hautajaisissa. Evakon laulu on (periaatteessa) iskelmä.

Vierailija
46/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei nykynuoriso tunne niin voimme heidän vanhempinaan miettiä mikseivät.

Vierailija
47/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen evakkojen jälkeläinen enkä kyseistä kappaletta tunne. Sitä eivät kuunnelleet myöskään Karjalassa syntyneet ja evakkoon lähteneet sukulaiseni.

Karjalan kunnailla soi kyllä usein ja moni muu Karjalasta kertova laulu.

Vierailija
48/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukutatte? Luuletteko että kaikki sadat tuhannet evakot kuuntelivat samaa musiikkia?

Vierailija
49/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never heard. N28

Vierailija
50/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä laulu pitäisi tietää? Miten se vaikuttaa kenenkään elämään jos joku ei tätä laulua tiedä? Ette te mammatkaan osaa edes kunnolla kirjoittaa.

Hyvä että kysyt. Tuntemalla esim tämän biisin voit päästä kiinni siihen, miksi sinulla on itsenäinen kotimaa, miksi asiat ovat suhteellisen hyvin. Voit tuntea pientä kiitollisuutta, sillä joku on elänyt todeksi tuon biisin sanat. Hänelle elämä sinun ikäisenä oli kenties sotaa, nälkää, kauhua.

Historiaa nyt voi opia aika monesta muustakin kuin lauluista. Ei toi nyt ole radiossakaan soinut aikoihin että en yhtään ihmettele ettei nuoriso sitä tunne. Missä sen heidän olisi pitänyt kuulla?

Vierailija
51/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku karjalanpaistilaulu?

Vierailija
52/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä laulu pitäisi tietää? Miten se vaikuttaa kenenkään elämään jos joku ei tätä laulua tiedä? Ette te mammatkaan osaa edes kunnolla kirjoittaa.

Hyvä että kysyt. Tuntemalla esim tämän biisin voit päästä kiinni siihen, miksi sinulla on itsenäinen kotimaa, miksi asiat ovat suhteellisen hyvin. Voit tuntea pientä kiitollisuutta, sillä joku on elänyt todeksi tuon biisin sanat. Hänelle elämä sinun ikäisenä oli kenties sotaa, nälkää, kauhua.

Kyllähän tuohon historiaan pääsee muutenkin kiinni, kuin tämän tietyn kappaleen avulla. On toki vaikuttava ja koskettava laulu mutta kyllähän historian oppii myös lukemalla.

Olen syntynyt -81, enkä syystä tai toisesta ole kappaletta aiemmin kuullut. Laulun sisältö oli kuitenkin tuttua lukemani, vanhempieni ja isovanhempieni kertoman ja koulussa oppimani historian johdosta. Enkö siis mielestäsi voi tuntea kiitollisuutta niiden perusteella? Kiitollisuus syntyy vain yhden kappaleen tuntemuksen kautta?

Vierailija
53/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuota jollotusta ei enää usein kuule.

Anneli Saariston paatoshoilaus oli erikoisen hirveä.

Vierailija
54/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuohon historiaan pääsee muutenkin kiinni, kuin tämän tietyn kappaleen avulla. On toki vaikuttava ja koskettava laulu mutta kyllähän historian oppii myös lukemalla.

Olen syntynyt -81, enkä syystä tai toisesta ole kappaletta aiemmin kuullut. Laulun sisältö oli kuitenkin tuttua lukemani, vanhempieni ja isovanhempieni kertoman ja koulussa oppimani historian johdosta. Enkö siis mielestäsi voi tuntea kiitollisuutta niiden perusteella? Kiitollisuus syntyy vain yhden kappaleen tuntemuksen kautta?

Oliko jossain väitetty että vain yhden biisin kautta voi oppia kiitollisuutta? Luepa uudelleen viestit. :) Siellä oli ESIM tämän kautta voi oppia. Ja biisi nyt sattuu olemaan hyvin tunnettu. Kuuluu yleissivistykseen selvästi.

Vierailija
55/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun evakkosuku taitaa olla sit tosi sivistymätöntä kun en ole kotona tota biisiä kuunnellut eikä tosiaan kuulunut sukulaisten suosikkeihin.

Vierailija
56/87 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä laulussa Mestarilauluntekijä Veikko Lavi on kuvannut yhtä Suomen historian surullisinta kohtaloa, evakkojen lähtöä kotikonnuiltaan, niin taidokkaasti kuin laululla vain voi. Mielestäni yleiseen historiantuntemukseen omasta kotimaastaan kuuluisi, että jokainen suomalainen osaisi edes muutamalla sanalla kertoa jotain Karjalasta-, Kuusamo/Sallasta-, Petsamosta- ja Porkkalasta lähtemään joutuneista ihmisistä. Siinä kertomuksessa voisi mainita tämän laulun, joka hienosti kuvaa evakoiden karua kohtaloa. 

Kuvitelkaa sama (evakko) itsenne kohdalle. Teille annetaan vain hetki aikaa ottaa kimpsunne ja kampsunne ja lähteä jalkaisin pitkin tietä, vieläpä ilman miestä/isää. Jos laulu ei herätä kuulijassa mitään tunteita, ei voi kun ihmetellä.

"Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten." (Adolf Ehrnrooth)

Vierailija
57/87 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä laulussa Mestarilauluntekijä Veikko Lavi on kuvannut yhtä Suomen historian surullisinta kohtaloa, evakkojen lähtöä kotikonnuiltaan, niin taidokkaasti kuin laululla vain voi. Mielestäni yleiseen historiantuntemukseen omasta kotimaastaan kuuluisi, että jokainen suomalainen osaisi edes muutamalla sanalla kertoa jotain Karjalasta-, Kuusamo/Sallasta-, Petsamosta- ja Porkkalasta lähtemään joutuneista ihmisistä. Siinä kertomuksessa voisi mainita tämän laulun, joka hienosti kuvaa evakoiden karua kohtaloa. 

Kuvitelkaa sama (evakko) itsenne kohdalle. Teille annetaan vain hetki aikaa ottaa kimpsunne ja kampsunne ja lähteä jalkaisin pitkin tietä, vieläpä ilman miestä/isää. Jos laulu ei herätä kuulijassa mitään tunteita, ei voi kun ihmetellä.

"Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten." (Adolf Ehrnrooth)

Hienosti tiivistetty.

Vierailija
58/87 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat lähti vanhasta Sallasta mutta en mä kyllä osaa mitään siitä kertoa. Ei siitä koskaan puhuttu eikä sota-ajasta muutenkaan. Vanhaan Sallaan tehdään jotain retkiä mutta koskaan en ole siellä käynyt.

Salkasta ei ole tehty lauluja eikä puhuta missään. Historiankirjoissa puhutaan luovutetuista alueista eikä muuta. Ilmeisesti Karjalan lisäksi muut alueet eivät kuinnosta edes evakkoja itseään.

Vierailija
59/87 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 v. ja isoisovanhemmat lähtivät Viipurin maalaiskunnasta, mutta ikinä en muista tuota kuulleeni.

Vierailija
60/87 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin puolen suku oli Karjalan evakkoja, isän puoli taas lähti Porkkalasta. Ihan vieras laulu silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi