Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykynuoret tunne Evakon laulua? Vain elämää

Vierailija
27.10.2017 |

Sanni sanoi että eka kerran kuuli laulun?
Miten on mahdollista??

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vissiin oo vanhempansa paljon laulua kuunnelleet.

Sanoisin kans et noin vanhojen kipaleiden tietämys siirtyy nuoriin vanhemmilta.

Mullekin tuttu nimi ja äitini on siitä varmasti puhunut. En vaan pysty muistamaan säveltä tai sanoja. Eihän noita sota-ajan kappaleita kuule jos ei kuuntele usein radio suomea tai järviradiota.

Just joo sota-ajan... Haloo, se on tehty 80-luvulla.

Vierailija
22/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen myös Raaseporin onnettomuus ;(

"Meitä vastaan marssi nuoret Suomen soturit,

Heitä johti lapsenkasvoiset nuo vänrikit.

Moni kulki silloin elämässään viime retkensä,

Päätä kohden vakaana, kuin aavistaisi hetkensä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska itseolisin kuullut ennen tätä, menee varmasti 80-luvulle ehkä ysikyt-luvun alkuun

Vierailija
24/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haukkua pidä, mutta laulu on osa kansallista perimää vähän kuin karjalanpiirakat, sauna, mämmi tai mustikka. Kuuluu siihen että olet Suomesta.

Vierailija kirjoitti:

No kertokaa te nuorison haukkujat, mitä erikoista siinä on? Kuuntelen sitten itsekin sen youtubesta, että varmasti muistan sen lopun ikäni!

Vierailija
25/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evakon laulu on siltä ajalta jolloin ei ollut näin paljon kaupallisia kanavia, kotona soi Ylen kaks kanavaa kun olin ala-asteiässä ja silloin se soi radiossa.

Ja ahdisti minua ainakin kovasti

Vierailija
26/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni sanoi että eka kerran kuuli laulun?

Miten on mahdollista??

Mä syntynyt -87 ja en tietääkseni ole koskaan kuullut sitä. Katsoin lyriikatkin läpi, ihan tuntematon, ja minulle kyllä kappaleet jäävät hyvin mieleen.

Vierailija
27/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi biisin esittäminen oli täysin promoa Jannika B:n uuteen levyyn, joka on juuri julkaisussa. Sen vuoksi se oli siellä mukana. Oli tosi "sattuma" ja oli muuten huono veto muutenkin.

Vierailija
28/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne edes vain elämää muuta kuin mystisenä lehtien sivuilla mainittuna terminä. ;)

Vierailija
29/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut nimen, mutta en laulua. Muuten kyllä tunnen vanhoja kappaleita. Karjalan kunnailla on esimerkiksi yksi suosikki. Ei vaan jostain syystä koulussa laulettu tuota, eikä vanhemmatkaan ole pahemmin soittaneet. Olen vuosimallia 89.

Vierailija
30/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuuntelin lapsena paljon siksi, että mummoni oli Karjalasta.

Lauloin sitä joskus mummolle ja hän puskahti itkuun.

Oli itse jättänyt kotinsa ja ajanut lehmiä 200 km Suomeen.

"Kolmen päivän päästä oltiin päätepaikassa, Karjalainen kansa seisoi huutokaupassa. Isännät, kun evakoita kyytiin mättivät, viisi lasta sekä äidin sinne tielle jättivät"

Olen syntynyt 1980. Veikkaan ettei oma 18-vuotias lapseni muista minun tätä laulaneen.

Vierailija
31/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaa te nuorison haukkujat, mitä erikoista siinä on? Kuuntelen sitten itsekin sen youtubesta, että varmasti muistan sen lopun ikäni!

Pala Suomen historiaa, tosikokemus monen suomalaisen iso- ja isoisovanhemmille.

Vierailija
32/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä laulu pitäisi tietää? Miten se vaikuttaa kenenkään elämään jos joku ei tätä laulua tiedä? Ette te mammatkaan osaa edes kunnolla kirjoittaa.

Vierailija
33/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pala Suomen historiaa, tosikokemus monen suomalaisen iso- ja isoisovanhemmille.

Arviolta noin miljoonan suomalaisen.

Vierailija
34/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haukkua pidä, mutta laulu on osa kansallista perimää vähän kuin karjalanpiirakat, sauna, mämmi tai mustikka. Kuuluu siihen että olet Suomesta.

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten on mahdollista, etten ole koskaan kuullut tuota laulua? Jos on kerran tärkeä osa kansallista perimää, niin luulisi, että tämä olisi huomioitu esim. perusopetuksessa. Finlandiaa kyllä kuunneltiin musiikin tunnilla, mutta ei tätä.

Vierailija
35/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaaset on niin yksinkertasta kansaa että tällänen jollottelu menee tunteeseen.  nyyh nyyh. evakkoja nyyh. tulkaas jo sieltä 1940-luvulta pois nyt on 2000-luku

Vierailija
36/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOSKETTAVA KAPPALE tOIVON, ETÄ MONI KUUNTELEE...

Vierailija
37/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaaset on niin yksinkertasta kansaa että tällänen jollottelu menee tunteeseen.  nyyh nyyh. evakkoja nyyh. tulkaas jo sieltä 1940-luvulta pois nyt on 2000-luku

Onneks sä oot osannut elää oikein😃

Vierailija
38/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä laulu pitäisi tietää? Miten se vaikuttaa kenenkään elämään jos joku ei tätä laulua tiedä? Ette te mammatkaan osaa edes kunnolla kirjoittaa.

Hyvä että kysyt. Tuntemalla esim tämän biisin voit päästä kiinni siihen, miksi sinulla on itsenäinen kotimaa, miksi asiat ovat suhteellisen hyvin. Voit tuntea pientä kiitollisuutta, sillä joku on elänyt todeksi tuon biisin sanat. Hänelle elämä sinun ikäisenä oli kenties sotaa, nälkää, kauhua.

Vierailija
39/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menikö tunteisiin?

Vierailija
40/87 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten on mahdollista, etten ole koskaan kuullut tuota laulua? Jos on kerran tärkeä osa kansallista perimää, niin luulisi, että tämä olisi huomioitu esim. perusopetuksessa. Finlandiaa kyllä kuunneltiin musiikin tunnilla, mutta ei tätä.

Sepä se huoli onkin. Miksi tätä ei enää kuunnella tai lauleta itse? Mitä muuta arvokasta on jäänyt pois koulusta? Siitä se huoli tulee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi