Minne kaupunkiin opiskelemaan?
Olen ensi keväänä hakemassa kauppakorkeaan, joskin hakukaupungit ovat vielä hieman avoinna. Oletetaan nyt samalla että pääsisin mihin vain (olen hyvä opiskelemaan ja motivaatio korkealla sekä koko kevät aikaa lukea, joten miksi ei olisikaan mahdollista.) Itse olen Lapista, ja muutto Etelä-Suomeen kiinnostaa eniten työpaikkojenkin vuoksi. Aalto nyt on Aalto, mutta onko järkea maksaa Helsingissä asumisesta huomattavasti (?) enemmän, kuin muissa vaihtoehdoissa. Tampereen ja Turun sijoitan itselleni yhtä hyviksi vaihtoehdoiksi, en oikein osaa päättää kumpi olisi näistä parempi valinta. Näihin kahteen kaupunkiin muuttamista olemme poikaystävän kanssa eniten suunnitelleetkin. Seuraavana tulee ehkä Oulu. Jyväskylää ja Vaasaa ehkä vielä voisi harkita, loppuja Itä-Suomen yliopistoja kuitenkaan mieluiten ei.
Pääarvona pidän tosiaan mm. alan kesätyöpaikkojen tarjontaa sekä yleisesti viihtyisää asumista, kuitenkin se viisi vuotta vähintään tuolla menisi opiskellessa. Tampere ja Turku tosiaan tuntuvat sopivilta, kohtuullinen vuokrataso ja toisaalta kuuluvat kuitenkin Suomen isoimpiin kaupunkeihin. Arvostetut kauppakorkeatkin. Aalto ja pk-seutu sen sijaan olisivat muuten loistava alku uralle, mutta kuten sanottu vuokra mietityttää vielä tässä vaiheessa, ja että pitäisinkö noin suuressa kaupungissa asumisesta. En ole paljoa tutkinut millaista olisi asua hieman kauempana, mutta samalla hyvien ratikka/metro/juna/bussi/mitäniitänytonkaan -yhteyksien päässä yliopistosta ja kaupungista.
^Oikeassa olet, ihan samaa mieltä kyllä olen kanssasi :) Tykkään vaan suunnitella asioita etukäteen paljon ja tarkasti, siksi haluttaisi jo rajata tiettyyn tarkkaan vaihtoehtoon kaikki mielenkiinto ja pyrkiä sitä kohti. Tuntuu muka oudolta, ettei vielä tiedä yhtään mihin päin Suomea sitä lopulta päätyy ja pääsee. Vaikka täähän juuri on normaalia, ja koskee suurinta osaa muualle opiskelemaan haluavista :D Kyllä oikeasti se ekonomin koulutus on mitä haluan, turha ehkä vielä miettiä liikaa kaupunkia. Onneksi sentään useampi minulle hyvä vaihtoehto on olemassa.