Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halloween kuvottaa, yököttää.. olenko ainut?

Vierailija
27.10.2017 |

Vuosi vuodelta kaupat pursuavat enemmän ja enemmän kuoleman kuvastoa karnevalisoivaa krääsää. Veriset kädet, leikkiruumiit, hautakivet yms. kuuluvat ihan normaaliin rekvisiittaan.

Oma anoppini kuoli reilu vuosi sitten, hautajaisten aikaan koko tuo kaamea krääsä oikein hyppi silmille. Ja oksetti.
Tänä vuonna olen eniten ajatellut poikani menehtyneen luokkakaverin perhettä. Lapsi kuoli syyslomalla ja ympäristö pursuaa tätä makaaberia krääsää... kestääköhän perhe edes ruokakauppa reissua?

Halloween ei ole suomalainen juhla, Suomessa päivä on pyhäinpäivä, jolloin muistellaan omia menehtyneitä läheisiä. Kynttilät ja kukat sopisivat tähän juhlaan paljon paremmin kuin nykyinen krääsä.

Jos halutaan välttämättä juhlia kauhua, niin eikö ihmissudet, lepakot, hämähäkit, yms kuvasto riittäisi. Jätettäis edes kuolleet ja omaisten suru rauhaan.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouraisee jokin synkkä ja pelottava tunne sisällä vaikka +40

Vierailija
62/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotkut haluavat Halloweenia juhlia, niin siitä vaan. Juhlan aiheita ei ole koskaan liikaa. Mutta sitä en ymmärrä, että päästetään omat kakarat vieraiden ihmisten oville hokemaan "karkkia tai kepposta". Tuosta syystä meidän ovi ei Halloweenina aukea kenellekkään! 

Meillä on monesti juhlittu, mutta en ole myöskään päästänyt lapsia kiertämään. Suomessa on virpomisperinne jo (ja sekin joitakin ärsyttää), halloweenit on hyvä pitää kotipiirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hauska se on. Harmitaa lapset jo aikuisia ja samaa lapsen lapset. Joten yksin vietän sen. Katselen kuitenkin kaikki ne krääsät Itis kauppa keskus kaupoissa. Ihana olisi ostaa, mutta järki käteen.

Vierailija
64/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tällainen kuolema/kauhu aiheinen juhla kiehtoo ja onhan aihekin realistisempi kuin jotkut joulut ja pääsiäiset sun muut.

Tuota kiinalaista krääsää en kyllä kannata lainkaan, että se on toki huono puoli, mutta sama homma muiden juhlien kanssa, ihan synttäreistä alkaen.

Vierailija
65/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIVA JUTTU.... maailman kuumin tekee mulle kepposia ja mä annan hänelle karkkia ja välillä  toisin päin.

Vierailija
66/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihanaa 🎃 Ajattelin laittaa kynttilöitä ja roihuja pihalle.👻 

Vierailija
67/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häitärikkö pennuille tekosyy tulla potkimaan ovia ja siirtelemään pihakalusteita ja muuta paskaa. Ja pitää ymmärtää koska Halloween. Näitä penikoita vaan ymmärretään ikinämeivät mitään opi.

Vierailija
68/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ihan terveeltä. Monilta ihmisiltä on kuollut joku/joitain läheisiä, itseasiassa varmaan kaikilta (lapsia lukuunottamatta). Siitä huolimatta he voivat juhlia tai ainakin sietävät sitä että jotkut viettävät Halloweenia ja siihen kuuuluuu erilaisia koristeita, hautakivet mukaanlukien. Ei ole normaalia yhdistää jotain muovikoristetta noin voimakkaasti oikeaan kuolemaan.

Pystytkö katsomaan elokuvia tai kuuntelemaan musiikkia?

Vierailija
69/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on syöpä joka on levinnyt ja kaveri kutsui mun Halloween-bileisiin.

Meinasin pukeutua kalmoksi. Katsotaan onko hauskaa.

Vierailija
70/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä aapeen kannan, jos on omainen juuri kuollut, ei varmasti tunnu hyvän maun mukaiselta että kaupat pursuaa kuolemakrääsää.

Toisaalta, itse taas rakastan halloweenia, vaikkei se olekaan suomalainen juhla, eikä sitä täällä oikeasti vietetäkään, kaikki kauhukrääsä saa minut iloiselle tuulelle. 

Että en oikein tiedä mitä tähän sanoisi. Krääsän tuottaminen on myös luonnolle vastenmielinen teko, mutta en voi sille mitään, kauhu piristää minua.

Ei haittaisi, vaikka omissa hautajaisissani olisi vieraina vampyyrejä ja lepakoita yms. Mutta ei se tietysti ole hyvän maun mukaista.

Pyhäinpäivä on arvokas ja rauhallinen suomalainen juhla, jolloin muistellaan läheisiä kuolleita viemällä kynttilä haudoille. Tästäkin pidän. Eikä tämä ole mikään halloween.

Vierailija
71/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä aapeen kannan, jos on omainen juuri kuollut, ei varmasti tunnu hyvän maun mukaiselta että kaupat pursuaa kuolemakrääsää.

Toisaalta, itse taas rakastan halloweenia, vaikkei se olekaan suomalainen juhla, eikä sitä täällä oikeasti vietetäkään, kaikki kauhukrääsä saa minut iloiselle tuulelle. 

Että en oikein tiedä mitä tähän sanoisi. Krääsän tuottaminen on myös luonnolle vastenmielinen teko, mutta en voi sille mitään, kauhu piristää minua.

Ei haittaisi, vaikka omissa hautajaisissani olisi vieraina vampyyrejä ja lepakoita yms. Mutta ei se tietysti ole hyvän maun mukaista.

Pyhäinpäivä on arvokas ja rauhallinen suomalainen juhla, jolloin muistellaan läheisiä kuolleita viemällä kynttilä haudoille. Tästäkin pidän. Eikä tämä ole mikään halloween.

Kaikki suomalaiset juhlat ovat aina sitä että muistellaan jotain tai katsellaan muiden juhlia ja käydään hautausmaalla. Vihdoin on Suomeenkin rantautunut hauska tapa juhlia pyhäinpäivää.

Vierailija
72/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yökötä mutta ei kiinnosta. Ei ole suomalaisen juhla.

Vierailija
73/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset juhlat ovat aina sitä että muistellaan jotain tai katsellaan muiden juhlia ja käydään hautausmaalla. Vihdoin on Suomeenkin rantautunut hauska tapa juhlia pyhäinpäivää.

No joo, mutta minä kunnioitan suomalaisten tapaa juhlia, olenhan itsekin suomalainen. Siksi en halua sekottaa halloweenia pyhäinpäivään, vaikka tykkään molemmista.

Tai no samapa se mitä teen, en sen paremmin "vietä" kumpaakaan yleensä, mutta ihan kotioloissa voin katsoa peiliin halloweeninä niin sillälailla on kauhua kyllä.

Kaupasta saatan ostaa jonkun kauhujutun ihan hauskuuttaakseni itseäni ja 19v tytärtäni.

Vierailija
74/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vietetty ennen muinoin Kekriä, joka oli sadonkorjuun juhla. Ei Halloweenkaan sen kummempi ole, sekin on sadonkorjuujuhla, peräisin Irlannista, jossa siihen liittyi naamioituminen siksi, että uskottiin henkien liikkuvan maan päällä, ja haluttiin naamioitua yhdeksi niistä. Kurpitsakin oli ennen turnipsi (rehunauris).

Suomessa kekriin ei toki liittynyt ihan samanlaisia kauhuelementtejä kuin nyt, mutta kaikkien juhlien juhlintatavat ovat muuttuneet vuosisatojen aikana muutenkin. Toki nykymuotoinen Halloween on tullut Suomeen USAsta, mutta entä sitten.

Ole hyvä! Enkä tarvinnut edes Googlea ;D

Juu, se että yksi osaa kertoa tuosta juhlasta ei vielä tarkoita, että muut tietävät mitä se tarkkaan ottaen merkitsee. Miksi nykyaikainen kaupunkilaislapsi viettäisi sadonkorjuujuhlia?

No jos vaikka siksi että nykyaikainen kaupunkilaislapsi elää suurelta osalta sadonkorjuun antimista edelleen. On se sadonkorjuu sitten suomalaisella ruispellolla, amerikkalaisella soija pellolla tai suomalaisessa kasvihuoneessa. Kyllä se ruoka vaan tulee nykyäänkin sinne kauppaan jostain muualta. Tosi pitäisi viettää kekriä. Joka on meidän alkuperäinen juhla ja kekripukki kulkueineen olisi paljon mielenkiintoisempi kuin kurpitsalyhdyt ja zombie naamarit. 

Kaupunkilaislapsillehan se olisi erityisen tärkeää viettää sadonkorjuujuhlaa, että oppisi ymmärtämään mistä se ruoka tulee.

75/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ihan hyvin. Tuossa perinteessa kuolema ja suru on kohdattu kunnioittavasti.

Näen ongelmaksi sen, että vakavasta asiasta ei voida puhua, mutta se voidaan riepotella irvokkaaksi huviksi...

Millä perustelet sen, että vakavasta asiasta eli kuolemasta ei voida puhua? Minusta Suomessa kuolemasta puhutaan hyvinkin avoimesti. Ilmeisesti tämä sinunkin tuntema perhe on pystynyt puhumaan lapsensa kuolemasta, kun sinäkin sen tiedät.

Mielestäni jokainen läheisensä menettänyt saa puhua kuolemasta niin paljon tai vähän kuin haluaa. Kaikki eivät koe tarvetta jakaa niin yksityistä asiaa. Kunnioita sitä.

Luulen, että jokaisessa perheessä osataan ihan itse miettiä, vietetäänkö halloweenia vai ei. Sinun ei tarvitse tuon tuntemasi perheen puolesta miettiä sitä asiaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
76/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoleman karnevalisointi on terveellistä. Se on niin ahdistava aihe, että aiheella iloittelu makaaberisti vapauttaa kuolemanpelosta. Edes hetkeksi.

Kyllä. Tämähän se koko homman ajatus on, mutta menee monelta yli hilseen että humahtaa.

77/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmastikaan ole ainut mutta minua ei ainakaan kuvota. Kyse on koristeista ja naamiaisasuista.

Minua kuvottaa päivittäin lukea uutisia siitä miten karmeilla tavoilla ihmiset ovat taas kohdelleet toisiaan. 

Hyvin kiteytetty.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
78/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloweenissä on kyse pohjimmiltaan vainajien muistamisesta. Myös se karnevalistinen ote on tapa hallita ja ymmärtää kuoleman ajatusta. Meksikossahan se on hilpeä kuolemanpäivä! Hyvä juttu kaikenkaikkiaan.

Vierailija
79/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yökötä, kun en kiinnitä huomiota koko juhlaan.

Vierailija
80/107 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläytyy oikein kunnolla ja vetelee mustakaavun asussa 365 päivää vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi