Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halloween kuvottaa, yököttää.. olenko ainut?

Vierailija
27.10.2017 |

Vuosi vuodelta kaupat pursuavat enemmän ja enemmän kuoleman kuvastoa karnevalisoivaa krääsää. Veriset kädet, leikkiruumiit, hautakivet yms. kuuluvat ihan normaaliin rekvisiittaan.

Oma anoppini kuoli reilu vuosi sitten, hautajaisten aikaan koko tuo kaamea krääsä oikein hyppi silmille. Ja oksetti.
Tänä vuonna olen eniten ajatellut poikani menehtyneen luokkakaverin perhettä. Lapsi kuoli syyslomalla ja ympäristö pursuaa tätä makaaberia krääsää... kestääköhän perhe edes ruokakauppa reissua?

Halloween ei ole suomalainen juhla, Suomessa päivä on pyhäinpäivä, jolloin muistellaan omia menehtyneitä läheisiä. Kynttilät ja kukat sopisivat tähän juhlaan paljon paremmin kuin nykyinen krääsä.

Jos halutaan välttämättä juhlia kauhua, niin eikö ihmissudet, lepakot, hämähäkit, yms kuvasto riittäisi. Jätettäis edes kuolleet ja omaisten suru rauhaan.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pelkää kuolemaa... en tarvitse karnevalisointia siis myöskään pelon poistamiseen, hetkeksi tai pidemmäksi aikaa...

Veikkaan että ainakin osan lasten kohdalla tämä kauhu kääntyy kyllä negatiiviseksi kokemukseksi.

Kuten alussa kirjoitin, mielestäni hämähäkit, lepakot, runasti irvistävät kurpitsat yms. olisivat 'kivaa kauhua' lapsille, jos sellaista haluaa järjestää. Terveet aikuiset osannevat pitää hauskaa ilman makaaberia rekvisiittaakin.

Vierailija
22/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sitä amerikkalaista hapatusta . 

Kuoleehan sitä toki sielläkin ihmisiä samalla tavalla kuin täälläkin ja iso maa  kun on,  niin tietysti monin verroin  enemmänkin kuin täällä.

En minäkään siitä erityisesti pidä ja onhan meillä vainajienpäivä omastakin takaa, joten emme me kai olisi tarvinneet tuota edesmenneen Tiimari Oy:n tänne aikanaan rantauttamaa  'pentujen krääsäjuhlaa'. 

Hyvä kun nyt emme sentään mitään 'Thaksgiving Day'- kiitosjuhlaa sieltä tänne ole toistaiseksi  ainakaan vielä omaksuneet. (...milloinkohan se tulee vielä sekin?)

Ei nyt ihan kaikkea sentään tarvitsisi ,minunkaan mielestäni  omaksua pelkästään siksi, että jotain on Yhdysvalloissa. En muuten oikein ymmärtänyt sitä pääkallo+sääriluut (= tappavan myrkyn,hengenvaaran,  tai kuoleman  merkki) -muotia, jota oli yleisesti lastenvaatetuksessa ym. nuorille tarkoitetuissa asusteissa , pipoissa ym. 

Mietin ,että haluaako kantaja sen avulla muistuttaa ympäristölleen olevansa kuolevainen vaiko olevansa hengenvaara ympäristölleen.

Todennäköisemmin hän kuitenkin  piti sitä vain siksi, että se oli jotain muotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kuollu kaikki isovanhemmat, äiti ja yksi koulukaveri. En ole silti huomannutkaan että minun pitäisi jotenkin loukkaantua halloweenista. Ei toisten juhliminen kuulu minulle eikä koristeet kaupassa ole mitenkään henkilökohtainen hyökkäys minun suruani vastaan tai sen karnevalisoimiseksi.

Sinänsä en muuten pidä halloweenin rantautumisesta suomeen, tykkäisin enemmän että juhlittaisiin kekriä jos nyt jotain on pakko juhlia. Etenkin lasten ovelta ovelle kiertely on typerää, koska suomessa kierretään kuitenkin pääsiäisenä. Sen sijaan halloweenin teemaan kuuluvat kauhuelokuvat ovat kivoja ja tykkään että niitä tulee, mutta se onkin ainoa tähän juhlaan kuuluva aspekti josta pidän.

Vierailija
24/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin juhlia Halloweenia pari vuotta sitten, kun joulun odotus tuntui niin pitkältä ja syksy pimeältä. Lapset nauttivat naamiaisleikeistä mutta kukaan meillä ei lähde kerjäämään karkkeja vieraisiin taloihin. Onneksi naapurustossa on pidetty naamiaisia, niin riittää lapsille oikein hyvin.

Koti on koristeltu kurpitsavaloilla, hämähäkeillä ja lepakoilla. Oranssi on pirteä väri syksyyn, ja nautin siitä, että voin sytyttää lyhtyjä ja laittaa kurpitsavaloja päälle keskelle  pimeyttä. Koristelu tehtiin jo viime viikonloppuna, jotta voidaan nauttia tästä juhlasta pidempään. Huomenna on lapsilla naamiaiset naapurissa ja perinteisesti ostan Halloween-munkit syötäväksi illalla (oranssi kuorrute ja päällä jokin haamu tai hämähäkki).

Siinä meidän halloween. Kaikilla on hiukan parempi mieli eikä syksy tunnu niin toivottoman pimeältä. Mitä vikaa siinä on?

Vierailija
25/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki se rekvisiitta on kivaa varsinkin kun lapset on sen ikäisiä että on kiva laittaa kaikkea pelottavaa esille ja pitää pienet bileet. Askartelut ja leipomukset on kivoja, tykkään itsekkin kaikenmaailman haamuista ja kurpitsoista.

Kunhan lapset kasvaa, en tule viettämään halloweenia sen koommin. Ei tosin vietetä nytkään, kunhan otetaan möröistä ilo irti.

Vierailija
26/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tarvitsen ammattiapua...

Minun ei onneksi kotiini tarvitse moista krääsää kantaa.

Ihmettelen vain miksi kuoleman kuvasto täytyy karnevalisoida, kun oikeasta kuolemasta puhuminenkin on suorastaan tabu...

Millä tavalla oikeasta kuolemasta puhuminen on tabu?

Vierailija
27/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoleman karnevalisointi on terveellistä. Se on niin ahdistava aihe, että aiheella iloittelu makaaberisti vapauttaa kuolemanpelosta. Edes hetkeksi.

eikö siinä tapauksessa olisi parempi ottaa meksikolaisten Kuolleiden päivä juhlaksi?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolleiden_päivä

Itse aloitusviestiin, ei yökötä, lähinnä pyörittelen silmiäni

Vierailija
28/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällainen Halloween on meille edes rantautunut? Kuinka moni ilman googlea osaa edes sanoa, mikä on tuon perinteen taustalla? Taas vietetään sellaisia juhlia, joiden merkitystä ei edes kunnolla ymmärretä.

Kai ymmärrät, että kaikki kristinuskoon liittyvät juhlat ovat tuontitavaraa ihan yhtälailla? Ne on tänne väkisin tuotu ja läntätty ikivanhojen pakanajuhlien päälle, jotta ne unohtuisivat.

Minusta on kaikkein oudointa, että jopa täällä pohjolan perukoillakin juhlitaan jotain pronssikaudella lähi-idässä keksittyä kuolleista noussutta zombipuuseppää. Eihän tuo lopulta niin kaukana kyllä Halloweenistä olekaan.

Vierailija
29/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotkut haluavat Halloweenia juhlia, niin siitä vaan. Juhlan aiheita ei ole koskaan liikaa. Mutta sitä en ymmärrä, että päästetään omat kakarat vieraiden ihmisten oville hokemaan "karkkia tai kepposta". Tuosta syystä meidän ovi ei Halloweenina aukea kenellekkään! 

Vierailija
30/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse katsonkin joskus kauhuelokuvia, en tosin mitään verikarnevaaleja, en oikein käsitä, miksi tällainen pitää tuoda lastenjuhliin. En muista, mistä luin jonkun päiväkodin valmisteluista, mutta siellä oli meininki kyllä lähes "verta ja suolenpätkiä". Minusta aika pelottavaa lapsille. Sopiiko tämä kuoleman kanssa pelleily ja leikkiminen Suomeen?  Ainakaan pienille lapsille? No, olenkin jo vanhus, mutta en siis uskovainen missään tapauksessa.  Me saimme katsoa lapsina kyllä telkasta ihan mitä vaan, mm. aikoinaan Pimeyden rajamailla -sarjassa oli kyllä pelottaviakin jaksoja. En itse antaisi lasten seurata niitä.

Vierailija
31/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

fdfsdfdsfsa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällainen Halloween on meille edes rantautunut? Kuinka moni ilman googlea osaa edes sanoa, mikä on tuon perinteen taustalla? Taas vietetään sellaisia juhlia, joiden merkitystä ei edes kunnolla ymmärretä.

Kai ymmärrät, että kaikki kristinuskoon liittyvät juhlat ovat tuontitavaraa ihan yhtälailla? Ne on tänne väkisin tuotu ja läntätty ikivanhojen pakanajuhlien päälle, jotta ne unohtuisivat.

Minusta on kaikkein oudointa, että jopa täällä pohjolan perukoillakin juhlitaan jotain pronssikaudella lähi-idässä keksittyä kuolleista noussutta zombipuuseppää. Eihän tuo lopulta niin kaukana kyllä Halloweenistä olekaan.

Aivan samaa mieltä, ja tätä "zombipuuseppää" juhlitaan ja palvotaan vieläpä aivan tosissaan. Halloween-kekkerit sentään ovat pelkkää hassuttelua. 

Vierailija
32/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween täällä on törkeää kulttuurista omimista ja se pitää heti kieltää.

Vierailija
33/107 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes koko ketju on täyttä rasismia ja laatikkoajattelua. Minä, minä, minä ja minun kultturiini. Ettekö ymmärrä, että se on tärkeää ja velvollisuus rikastuttaa suomen kulttuuria juuri esimerkkiksi halloweenin kaltaisilla juhlilla!!

Vierailija
34/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotkut haluavat Halloweenia juhlia, niin siitä vaan. Juhlan aiheita ei ole koskaan liikaa. Mutta sitä en ymmärrä, että päästetään omat kakarat vieraiden ihmisten oville hokemaan "karkkia tai kepposta". Tuosta syystä meidän ovi ei Halloweenina aukea kenellekkään! 

Pääsiäisenähän on sama homma, et varmaan avaa ovea silloinkaan sitten? Minä en.

Vierailija
35/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse katsonkin joskus kauhuelokuvia, en tosin mitään verikarnevaaleja, en oikein käsitä, miksi tällainen pitää tuoda lastenjuhliin. En muista, mistä luin jonkun päiväkodin valmisteluista, mutta siellä oli meininki kyllä lähes "verta ja suolenpätkiä". Minusta aika pelottavaa lapsille. Sopiiko tämä kuoleman kanssa pelleily ja leikkiminen Suomeen?  Ainakaan pienille lapsille? No, olenkin jo vanhus, mutta en siis uskovainen missään tapauksessa.  Me saimme katsoa lapsina kyllä telkasta ihan mitä vaan, mm. aikoinaan Pimeyden rajamailla -sarjassa oli kyllä pelottaviakin jaksoja. En itse antaisi lasten seurata niitä.

Miten vaikuttaa vähän siltä, että annat omien pelkojesi määritellä sitä mitä lasten tulisi pelätä?

Vierailija
36/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän halloweenkrääsällä ja naamiaisasuilla ole mitään tekemistä oikean kuoleman kanssa. Ihan kuten ei pääsiäisenä noidiksi pukeutumisella ei ole tekemistä "oikeiden" noitien ja noituuden kanssa, vaikkakin jotkut hihhulit sitäkin parjaavat...

Hassutella voi miten vaan. Taidat ap olla tosi herkkä. Eihän sille mitään voi, mutta kyllä halloweenjuhlijat ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin, jotka eivät oikeasti halvenna mitenkään kuolemaa tai kuolleita. Suurimmalta osalta joku läheinen kuolee joskus ja sama kohtalo on kaikilla edessä.

Vierailija
37/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän juhlan amerikkalaiset seuraavana keksii minkä suomalaiset heti matkii? Ihme kun ei vielä kiitospäivä-krääsää.

Vierailija
38/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on.

Onko Amerikasta tullut mitään hyvää.

Ja turha puhua mistään saksalaisten, unkarilaisten, venäläisten, kiinalaisten, intialaisten maahanmuuttajien siellä tekemistä keksinnöistä. Ne olisi tehty vaikka nuo mamut olisivat jääneet kotimaihinsa.

Sinne lähti Euroopasta alkujaan ne jotka eivät oikein täällä pärjänneet - ja jälki on sen näköistä. Maailman weetein maa.

Vierailija
39/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän tolloille krääsää saada myytyä. Ja krääsäkauppias nauraa matkalla pankkiin.

Vierailija
40/107 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juuri pääsiäinen ole kuoleman karnevalisointia? Lapset viedään kirkkoon kuulemaan, kuinka Jeesus ristiinnaulittiin ja haudan ovelle vieritettiin suuri kivi. Se se vasta monia pelottaa! Ei ylösnousemuskaan tarinaa kevennä. Moni pieni miettii, oliko Jeesus sitten haamu tai zombie.

Me vietämme päiväkodissa sadonkorjuujuhlaa, mutta myös halloweenia. Leikimme taskulampuilla, pidämme lasten rakastamat naamiaiset, herkuttelemme ja koristelemme paikan jännäksi. Teemme aistiharjoituksia. Lapset rakastavat halloweenia ja kyseisen teeman mukaisia askartelutehtäviä himoitsevat myös ne, jotka eivät pöytähommissa muuten viihdy.

T. Lto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan