Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: ”Syö vähemmän ja liiku enemmän” on pahimmillaan todella vahingollinen ohje, sanoo tv-juontaja Jenny Lehtinen

Vierailija
26.10.2017 |

Toivottavasti kukaan ei ota tämän jutun väitteitä tosissaan. Normaalipaino ei todellakaan ole mikään haitallinen kauneusihanne ja sairaalloinen ylipaino on pelkästään negatiivinen asia!!

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005422229.html?share=7b1d3c9edf1c6c78f5f5…

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että lihavakin ihminen voi hyväksyä itsensä. On terveempää lähteä sille linjalle, että syö edes terveellisesti jos ei pysty laihtumaan.

Osa ihmisistä ei pysty laihduttamaan vaikka kuinka joidenkin ihmisten mielestä pitäisi.

Täytyisikö näiden ihmisten kärsiä koko elämänsä vain joidenkin ymmärtämättömien ihmisten takia?

On surullista, että on ihmisiä joiden koko elämä menee ikuisessa laihdutuskuurissa ja yrityksessä. Omien läskien haukkumisessa yms.

Kyllä on parempi, että ihminen lähtee henkisestä puolesta, tekee jotakin pientä terveellistä kuin jojoilee epäterveellisesti vuosikausia.

Ihmisellä on ihmisoikeudet vaikka ei olisikaan täydellinen.

Vastaus ei tietenkään ole myöskään timmien naisten haukkuminen.

Vierailija
22/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut tuosta artikkelista nyt mitenkään väännettyä ap:n näkökantaa. Taitaa isoin ongelma löytyä sieltä korvien välistä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joltain tv-juontajaltako tässä nyt pitäisi ottaa elämänohjeita?

Vierailija
24/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän ja liiku enemmän on haitallinen neuvo...

...jos henkilöllä on syömishäiriö, laihdutuskuuri voi laukaista esim. anoreksian, ja jos ylipainoa on paljon on täysin mahdollista että ihminen on ylipainoinen anorektikko. Siinä vaiheessa tuo neuvo alkaa olla hengenvaarallinen.

...jos henkilön elämäntilanne on stressaava (harvemmin näistä joka näädälle huudellaan), stressi lihottaa ja jos voimavarat ovat jo kiinni toisaalla, paineet lisäävät stressiä =>lihottavat henkilöä entisestään

...jos painonnousun takana on sairaus, lääkitys tai vastaava (yllättävän yleistä), hänen on noudatettava sairauden takia erikoisruokavaliota tai ei pysty liikkumaan normaalisti, tällöin ihmisellä on yleensä myös toimintarajoitteita 

...jos ongelmana on ruokarytmi, liian vähäinen kasvisten syönti (oliko se nyt yli 50% suomalaisista jotka syö liian vähän kasviksia), lohtusyöminen, uniongelmat tai psykologiset toimintamallit jotka edistävät lihomista -näihin eivät tuollaiset mekaaniset neuvot tepsi kuin korkeintaan väliaikaisesti mistä seuraa jojotus, ja jojotushan oli vielä epäterveellisempää kuin tasainen ylipaino

Väittäisinpä, että ylipainoisten enemmistö kuuluu johonkin em. kategorioista. Kyllä ylipaino on demonisoitu tässä yhteiskunnassa siinä määrin ettei kukaan tieten tahtoen itseään lihota, ja kyllä jokainen aikuinen on ehtinyt jo moneen kertaan kuulla tuon neuvon joten se ei edes ole kovin hyvä.

Mä luulen että suurin ongelma tän kampanjan kanssa on niillä myrkyllisillä ihmisillä jotka on tottuneet siihen että lihaviin saa purkaa omaa pahaaoloaan jos naamioi sen "huoleksi" terveydestä tai verokertymästä.

On se kovaa tulla muistutetuksi että kenenkään ulkonäkö ei oikeuta omaa paskapäisyyttä. Eihän teille jää kohta muuta vaihtoehtoa kuin koittaa puuttua omaan pahoinvointiinne ja miettiä mistä se tulee.

Vierailija
25/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tolla jennillä kaikki kunnossa? Joka Ylen kanavaan pitää huutamalla huutaa että ei saa sanoa lihaville että syö vähemmän kuluta enemmän? No ei sanota ei.

Voiko joskus keskustella muustakin kuin paino-ongelmista? Ihan rauhalliseen sävyyn? Maailma ei ole kaatunut.

Vierailija
26/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni on toki ihana. Mutta selkeästi turhautunut omaan tilanteeseen.

En tykkää siitä tyylistä kun hän jankuttaa omista kiloistaan, mutta kuten hänen oivalluksensa koskisi kaikkia ylipainoisia.

Ei varmasti tarkoita sitä. Mutta sellainen vahva vaikutelma välittyy.

Suuttukohan se tästäkin?

Anteeks etukäteen.

Olet Jenni ihana❤

Vierailija
27/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ohjeen voi lyhentää vielä muotoon: "Syö vähemmän". Ruuan vähentäminen vaikuttaa paljon tehokkaammin, kuin liikunnan lisääminen. Yhden suklaapatukan sulattaminen vaatii monen tunnin rääkin, eikö ole paljon helpompaa jättää se syömättä? Liikkuminen vaatii energiaa, joten sitten pitäisi aina osata laskeskella liikuntamäärään sopiva määrä kaloreita ja asia menee monimutkaiseksi.

Eli yksinkertaisesti syö vain se määrä, millä pärjäät päivän, äläkä yhtään enempää. Välillä tuleva nälän tunne on ihan normaalia, ei siis pidä pyrkiä siihen ettei koskaan olisi nälkä. Joillakin tuntuu nykyään olevan sellainen käsitys, että silloin olisi jo jotain pielessä, joten mätetään koko ajan ettei ehdi edes tuntea nälkää.

Vierailija
28/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

terertet kirjoitti:

Tuon ohjeen voi lyhentää vielä muotoon: "Syö vähemmän". Ruuan vähentäminen vaikuttaa paljon tehokkaammin, kuin liikunnan lisääminen. Yhden suklaapatukan sulattaminen vaatii monen tunnin rääkin, eikö ole paljon helpompaa jättää se syömättä? Liikkuminen vaatii energiaa, joten sitten pitäisi aina osata laskeskella liikuntamäärään sopiva määrä kaloreita ja asia menee monimutkaiseksi.

Eli yksinkertaisesti syö vain se määrä, millä pärjäät päivän, äläkä yhtään enempää. Välillä tuleva nälän tunne on ihan normaalia, ei siis pidä pyrkiä siihen ettei koskaan olisi nälkä. Joillakin tuntuu nykyään olevan sellainen käsitys, että silloin olisi jo jotain pielessä, joten mätetään koko ajan ettei ehdi edes tuntea nälkää.

Tässä sinulle ohje: syö pääsi.

Tajuathan, että jokainen aikuinen ylipainoinen TIETÄÄ tuon. Tietämättömyys ei ole ylipainon syy.

Niin kuin yllä oleva postaaja sanoi, laihduttaminen voi laukaista anoreksian. Tuonkin neuvon antamisen voit siis jättää huoletta lääkäreille ja ravitsemusterapeuteille jotka tietävät ihmisen koko tilanteen.

Sinä et tiedä vastaasi tulevasta ylipainoisesta yhtään mitään. Et hänen terveydentilaansa, et hänen elämäntilannettaan, et sitä mitä hän on syönyt aiemmin tänään tai tässä kuussa.

Minkä tahansa elämäntapaohjeen antaminen tietämättömyydestä käsin on paitsi typerää, myös mahdollisesti vaarallista.  

Ei auta kuin päätellä että ihmiset jotka valistamisesta huolimatta sitkeästi pitävät oikeutenaan kouluttaa toisia elämäntavoista, eivät todella välitä hyvinvoinnistaan vaan haluavat vain päästä pätemään siinä yhdessä asiassa missä (omasta mielestään) voivat.

Vierailija
29/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä mielessä kyllä, että se ei itsessään toimi ohjeeksi. Syömällä pelkkää paskaa 1200-1500 kaloria päivässä vuosien ajan en ole laihtunut grammaakaan. Aineenvaihdunta voi olla sekaisin ja jumissa.

Parempi ohje on syödä enimmäkseen terveellisesti.

Vierailija
30/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. MInä olet tuntenut itseni huonoksi ja vääränlaiseksi koko ikäni. Vasta viimeiset 15v olen kärsinyt ylipainoista. Olen laihduttanut useita kertoja ja yrittänyt laihduttaa koko ajan. Elämässäni on aina menossa syyllisyys siitä etten vaan laihdu. Eikä ole voimavaroja koko aikaa kytätä syömisiä. Liikun paljon, syön suht terveellisesti, en koskaan mitään mättöä, en mussuta iltaisin, en ikinä ota mitään viineriä tai sipsiä. JOnkun kerran viikossa syön suklaapatukan tms. Valkoista vehnää en syö, en rasvaisia ruokia, sokeria en lisää mihinkään. Tämän enempään eivät tämän hetiset voimavarani riitä, yritän sen minkä pystyn. Elämässäni on paljon muitakin velvollisuuksia kuin ruuan kyttääminen. Tuntuu tosi ikävältä lukea rumia kommentteja lihavuudesta. MInä olen yrittänyt niin paljon, vihannut ja rankaissut itseän, ottanut "niskasta kiinni" jne, mutta en vain yksinkertaisesti osaa tämän paremmin. En pysty parempaan. Ravitsemuksesta tiedän varmaan kaiken, suoliston bakteerikantaa myöten, kalorit ja ravintoaineet osaan ulkoa.  Ei auta. 

Vierailija
31/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomisesta seuraa mm. nahkan venyminen ja vaikka laihtuu niin nahka jää rumasti roikkumaan. Miksi päästää itsensä lihomaan kun siitä jää kuitenkin ikuinen jälki?

No kuule, syitä on yhä monta kuin meitä läskejäkin.

Joillekin oikein syöminen ja liikkuminen on helppoa ja tulee melkein luonnostaan.  Vähän niin kuin joillekin empatia ja ymmärtäminen ovat helppoja asioita ja tulevat luonnostaan... ja toisille sitten taas ei, kuten sinäkin niin hienosti osoitat.

Olen laihdutusyrityksistäni oppinut vain yhden asian: en enää ikinä ota vastaan painonhallintaan liittyviä neuvoja ihmisiltä, jotka ovat aina olleet hoikkia. Heiltä 99 % tapauksista puuttuu palikat ymmärtää syvällisemmin tätä ongelmaa.

Vierailija
32/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on ymmärretty hieman väärin. Eiväthän nuo naiset kannata sitä, etteikö terveellisiä elämäntapoja tulisi noudattaa, vaan lähinnä lopettaa ns. laihdutusajattelu. Monet näkee laihdutuksen jotenkin erillisenä osana elämää, kuurina, jonka läpikäytyä voi palautua taas normaaleihin huonoihin valintoihin. Tässä mallissa puhuttaisiinkin kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, siitä että pistetään ensin perusasiat (kuten uni ja stressitaso) normaalille levelille ja vähitellen aletaan lisäämään kasviksia ruokavalioon ja treeniä arkeen, pienillä askelilla.

Näkeehän sen tästä kansasta, että selvästi ylipainoiset puputtaa laihtarisalaatteja lounastauoilla ja mitä ilmeisimmin kotona illalla ruokavalio onkin ihan eri tyyppinen. Täytyisi opetella syömään kunnolla ja oikein, puhtaasta ruuasta ei varmasti jää nälkä. Unohdetaan ne laihdutuskuurit ja pyritään hyvään oloon, eli tekemään hyviä valintoja niin liikunnassa kuin ruokavaliossakin. Siinä on mun mielestä näillä kamppiksilla tosi hyvä pointti!

Ajatuksena tuo on oikeasti ihan hyvä. Ongelma ovat vain jossain määrin nämä parrasvaloissa olevat toteuttajat. Kaunko nuo Jenni ja Saarakin ovat nyt tätä ajatusta saarnanneet? Useamman vuoden. Ja mikä on ollut tuloksena? Molempien paino on vain noussut. Kiva, jos hyväksyvät nykyään itsensä, mutta terveellisempiin elämäntapoihin tuo tyyli ei näytä johdattaneen.

Vierailija
33/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihomisesta seuraa mm. nahkan venyminen ja vaikka laihtuu niin nahka jää rumasti roikkumaan. Miksi päästää itsensä lihomaan kun siitä jää kuitenkin ikuinen jälki?

Joillekin oikein syöminen ja liikkuminen on helppoa ja tulee melkein luonnostaan.  Vähän niin kuin joillekin empatia ja ymmärtäminen ovat helppoja asioita ja tulevat luonnostaan... ja toisille sitten taas ei, kuten sinäkin niin hienosti osoitat.

Olen laihdutusyrityksistäni oppinut vain yhden asian: en enää ikinä ota vastaan painonhallintaan liittyviä neuvoja ihmisiltä, jotka ovat aina olleet hoikkia. Heiltä 99 % tapauksista puuttuu palikat ymmärtää syvällisemmin tätä ongelmaa.

Terveellä ihmisellä lihomisen syitä on tasan yksi: Liiallinen energiamäärä suhteessa liikuntaan. Ei se jumalauta ole mistään muusta kiinni, kuin siitä, että nykypäivänä korkeaenergistä ravintoa on niin helposti saatavilla ja siihen, kun lisätään nykypäivän ajanviettotavat(some, videopelit), niin varmasti lihoo. Nykypäivänä tiedämme lääketieteestä, liikunnasta, ravinnosta ja lihavuudesta enemmän, kuin koskaan aiemmin. Ja lihavuuden hoidotkin ovat kehittyneet huimasti. Niin kaiken järjen mukaan koko ongelman pitäisi olla hävinnyt. Mutta ei ole. Miksiköhän? No sen vuoksi, että ihminen on muuttunut käytökseltään niin paljon.

Vierailija
34/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. MInä olet tuntenut itseni huonoksi ja vääränlaiseksi koko ikäni. Vasta viimeiset 15v olen kärsinyt ylipainoista. Olen laihduttanut useita kertoja ja yrittänyt laihduttaa koko ajan. Elämässäni on aina menossa syyllisyys siitä etten vaan laihdu. Eikä ole voimavaroja koko aikaa kytätä syömisiä. Liikun paljon, syön suht terveellisesti, en koskaan mitään mättöä, en mussuta iltaisin, en ikinä ota mitään viineriä tai sipsiä. JOnkun kerran viikossa syön suklaapatukan tms. Valkoista vehnää en syö, en rasvaisia ruokia, sokeria en lisää mihinkään. Tämän enempään eivät tämän hetiset voimavarani riitä, yritän sen minkä pystyn. Elämässäni on paljon muitakin velvollisuuksia kuin ruuan kyttääminen. Tuntuu tosi ikävältä lukea rumia kommentteja lihavuudesta. MInä olen yrittänyt niin paljon, vihannut ja rankaissut itseän, ottanut "niskasta kiinni" jne, mutta en vain yksinkertaisesti osaa tämän paremmin. En pysty parempaan. Ravitsemuksesta tiedän varmaan kaiken, suoliston bakteerikantaa myöten, kalorit ja ravintoaineet osaan ulkoa.  Ei auta. 

Ymmärrän tuon tunteen, mulla on aina ihan tota samaa vaikka vielä olenkin normaalipainoinen.

Mutta jos oikeasti syöt noin, kuulostaa siltä että sulla on joku laihtumista estävä sairaus. Muuten ei vain ole mahdollista ettet laihdu.

Vierailija
35/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellä ihmisellä lihomisen syitä on tasan yksi: Liiallinen energiamäärä suhteessa liikuntaan. Ei se jumalauta ole mistään muusta kiinni, kuin siitä, että nykypäivänä korkeaenergistä ravintoa on niin helposti saatavilla ja siihen, kun lisätään nykypäivän ajanviettotavat(some, videopelit), niin varmasti lihoo. Nykypäivänä tiedämme lääketieteestä, liikunnasta, ravinnosta ja lihavuudesta enemmän, kuin koskaan aiemmin. Ja lihavuuden hoidotkin ovat kehittyneet huimasti. Niin kaiken järjen mukaan koko ongelman pitäisi olla hävinnyt. Mutta ei ole. Miksiköhän? No sen vuoksi, että ihminen on muuttunut käytökseltään niin paljon.

Ja ruokateollisuus lisää sokeria lähes kaikkeen. Jos ei halua piilosokeria, pitäisi aika lailla ihan kaikki ruoka tehdä itse. Sokeri muun muassa ruokkii hiivasientä joka voi estää laihtumista.

Vierailija
36/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leimaamalla lihavat esisairaiksi, kuten nyt tehdään, tullaan vain siihen, että lihavat sairastuvat ensin mieleltään ja sitten keholtaan. Periaatteessa kuka tahansa pimahtaisi, jos jotain kehon ominaisuutta alettaisiin joukolla haukkumaan tai arvottamaan.

Mutta miksi päästää itsensä lihomaan, ja altistamaan itsensä kaikelle sille kakalle jota sen myötä seuraa?

Mä lihoin lapsena lievään ylipainoon kun olin koulukiusattu. Laihduin kyllä teininä, mutta siitä eteenpäin laihuus on ollut pakkomielle. En ole saanut painoa oikein hallintaan, vaan välillä olen ollut normaalipainon alarajoilla ja välillä ylärajoilla. Ennen alkuperäistä lihomista paino pysyi aina sopivana.

Toivoisin tosiaan etten olisi ikinä lihonut ja oppinut epätervettä suhtautumista ruokaan ja kehoon. Toisaalta olen oppinut paljon ravinnosta näiden vuosien aikana, kun taas esimerkiksi tuttuni joka oli aina ollut laiha, lihoi kun äiti ei enää kontrolloinut syömistä.

Vierailija
37/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan vaakakapinaa ja läskimyytinmurtajia. Olen 7 kiloa ylipainoinen ja ihan kyllästynyt siihen, että molemmat tuntuvat välillä läskinihannoinnilta. Pitää saada syödä mitä haluaa, kukaan ei saa sanoa siitä mitään, raskaana pitää saada olla rauhassa vaikka olisi raskausdiabetes ja laiskuus ja läski vaan koetaan hirveän yliherkäksi asiaksi. 

Jos syö pullan töissä, ei saa sanoa, että menempä illalla lenkille, että saan pullan kulutettua. 

Toki facebookissa on fiksujakin ihmisiä, mutta välillä keskustelu tuntuu ihan käsittämättömän typerryttävälle. Terveydenhuollon pitäisi aina olla järjestämässä hoitoa, jotta vähän laihtuisi. Mitään vastuuta ei kanneta itse. 

Jos haluaa laihtua, siihen on tuhat hyvää terveydenhuollon hyväksi kokemaa keinoa, joita voi etsiä myös itse!

Vierailija
38/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parasta oli jennyn facebookissa tämä. Joku ihminen valitti kun TERVEYSSIVUILLA oli ollut kuva ja infograafi siitä, että kuinka paljon sokeria ja rasvaa NUTELLA sisältää. Siitä oli tullut paha mieli, kun ei anneta RUOKARAUHAA. 

En ymmärrä yhtään. En!

Jos ei halua tietää ravintosisältöä, tulee pois sieltä sivuilta. 

Vierailija
39/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärinymmärtäjät on taas kokoontuneet.

Idea on siinä, että ei häpeä itseään ja tunne jatkuvaa ahdistusta ja kärsi vakavista mielenterveyden ja sosiaalisen elämän ongelmista ylipainonsa takia, vaan tavoittelee tavallista elämää ja syömistä.

Henkilölle, jolla on vakavia syömiseen liittyviä ongelmia, kuten ahmimishäiriö tai bulimia, ei myöskään auta hokea, että syö terveellisemmin ja liiku enemmän, vaan apua syömiseen liittyvien ongemien hoitoon. Tervehtymisen voi aloittaa vaikka siitä, että lakkaa häpeämästä itseään.

Juurikin näin! OLin kirjoittamassa vastinetta lukematta ketjua, mutta onneksi sittenkin jaksoin lukea tuon kaiken tuuban läpi ja löysin tämän timantin. :)

Kuinka moni pystyy sanomaan, että hyväksyy itsensä juuri sellaisena kuin on nyt? Hyvä itsetunto rakennetaan pikku hiljaa. Se on hauras ja särkyy helposti uudestaan, jos joku tulee huutelemaan viereen itsestäänselvyyksiä.

Musta on hämmentävää, ettei Suomessa ymmärretä ylipainon olevan kiinni korvien välistä. Miksei rankasti ylipainoisille ole olemassa omia ryhmiään, terapiaa yms. kuten toisille syömishäiriöisille? Vai eikö sairaalloisen lihavaa pidetä syömishäiriösenä, kun se salaatilla ja lenkittämällä saadaan normaali painoiseksi?

Tuo kun saadaan kuntoon, niin ehkä lihavuuskin aletaan näkemään toiselta kantilta.

Vierailija
40/78 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ruokateollisuus lisää sokeria lähes kaikkeen. Jos ei halua piilosokeria, pitäisi aika lailla ihan kaikki ruoka tehdä itse. Sokeri muun muassa ruokkii hiivasientä joka voi estää laihtumista.

On ihan kaikella tapaa suositeltavaa tehdä ruokaa itse valmisruokien sijaan.