Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluapua.fi - vinkit lahjoittajalle

Vierailija
25.10.2017 |

Olen lahjoittanut parina vuonna Jouluapua.fi kautta lapsiperheille mm. uuttaa vaatetta ja joitain leluja. Kuitenkin on jäänyt fiilis, että apu ei mennyt sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee. Se harmittaa, koska olen itse matalapalkkainen ja yritän auttaa pienistä rahoistani.

Antakaa vinkkejä, millä erotan todellisen tarpeen ilmoitusten joukosta - tarvitseeko apua enemmän yksinhuoltaja teinin kanssa vai monilapsinen perhe pienine ansioineen.

Pelkkää mutua, mutta jotenkin tuntuu, että "ammattikerjäläiset" pyytävät vähiten "värityskirja, paita, jouluruokaa" ja keräävät säälipisteitä ja lahjoituksia sillä.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, rahat menee päihteisiin ja lahjat myyntiin ja päihteisiin. Nähty on.

Matalapalkkaisille on pahin virhe avustaa noita sossutuhlareita. Ei kai ne edes yritä säästää kun ei koskaan tienaa rahojaan itse.

Vierailija
82/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useat pyytävät jouluruokaa. Miksi? Jouluruoka laatikkoineen ja rosolleineen ja jopa kinkkuineen on halpaa. Ja toisekseen, Hyvä Joulumieli -lahjakortteja jaetaan köyhille lapsiperheille jouluruokaa varten.

Ruokaa tarvitsee aina. Mieluummin minä ruokaa ja jouluherkkuja lahjoitan, kuin muovikrääsää ja materiaa.

Minä en lahjoita enää edes ruokaa. Toissa vuonna lahjoitin ja jälkikäteen kävi ilmi että perhe oli saanut 70 euron lahjakortin ruokakauppaan. Sillä sitten pidettiin aikuisten pippalot ja ostettiin sinne aikuisille syötävät! Onneksi sillä lahjakortilla ei sentään alkoholia saanut. Kyllä otti päähän kun jouluruoat lahjoitin lapsille ja samaan aikaan saatu lahjakortti käytettiin aikuisten syömisiin. Ja kyllä, tiedän varmuudella, pieni paikkakunta ja löyhä sukulaisuussuhde. Kännissä sitten soiteltiin ja kiiteltiin ”muistamisesta”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielenkiinnosta lueskellut noita avunpyyntöjä tuolta sivustolta, enkä voi kuin ihmetellä, että miksi jotkut auttavat näitä perheitä? Se on tottakai aivan eri asia, jos on asunto palanut, hometalo, perheväkivaltaa joutunut lähtemään karkuun, mutta viittaan nyt näihin perheisiin, joissa on kuusikin lasta. 

Itse en voisi auttaa vaikka tahtoisinkin, on niin pienet tulot itsellä, enkä luota siihen että menisi oikeasti apua tarvitsevalle. Vaikka itsekin tässä kitkutellaan rahojen kanssa ja löytyy yksi lapsi, on meillä ainakin tiedostettu se koko ajan, että joulu tulee väistämättä. Lapselle onkin hankittu jo alkuvuodesta lahja kun sattui sopiva kohdalle. Hän saa yhden paketin jouluna meiltä vanhemmilta, eikä varmasti valita. Jos vastaan tulee vielä toinen hyvä lahja, niin sitten saa toisenkin ja isovanhemmilta saa varmasti jotakin.

Jouluruoka tulee pöytään niin, että vaihdetaan vain normaali arkiruoka muutamaksi päiväksi jouluruoaksi. En käsitä, miten nämä asiat tuntuvat olevan niin vaikeita monille ihmisille? Enkä usko, että tuolla sivustolla kovinkaan montaa oikeasti köyhää on. Ja siellä tuntuu myös olevan paljon kaikenlaista sairautta ja kremppaa kaikilla. On meilläkin perheessä, minulla on sairaus joka aiheuttaa joka päivä kovat kivut, mutta sen kanssa vain on elettävä. Mieskin on tällä hetkellä sairauslomalla, mutta sekin loppuu pian. Minusta sairaudet eivät ole kyllä mikään tekosyy levätä laakereillaan ja odottaa, että muut ihmiset kustantavat joulun omaan perheeseen. Tietysti eri asia on oikeasti vakavat sairaudet, jotka hankaloittavat elämää todella paljon.

Taloussuunnittelu sen huonompi mitä suurempi osa tuloista muiden kustantamaa. Työnteko toisi suhteellisuudentajua rahan arvoon.

Vierailija
84/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ole koskaan hyvin. Tällä samalla palstalla on monissa ketjuissa valitettu, että Suomessa on tuet liian hyvät, jos niistä pystyy jotain säästöönkin laittamaan. Tässä ketjussa nyt sitten (samat?) ihmiset moitii, että tuhlailevasti on eletty, kun ei mitään ole saatu säästöön. Päättääkää jo.

Rahankäyttöä ei osaa juuri kukaan noista, osa työssäkäyviä keskituloisia.

Vierailija
85/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää monissa pyynnöissä mainitut joulukoristeet. Että toivovat lähettämään joulukoristeita avustuksena? Siis jos tilanne nyt todellakin on niin paha, että joutuu joulunjärjestämiseen hakemaan apua tällaiselta verkkosivustolta, niin luulisi että koristeet olisivat aika häntäpäässä tärkeyslistalla. Ja sitäpaitsi niitä saa tähän aikaan vuodesta joka ikiseltä kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta ihan pilkkahintaan, melkein puoli-ilmaiseksi. Sieltä olen itsekin koristeeni hakenut.

Edellisvuotiset roskiin eli yhtä hyvin suunniteltua kuin rahankäyttö noilla.

Vierailija
86/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ole koskaan hyvin. Tällä samalla palstalla on monissa ketjuissa valitettu, että Suomessa on tuet liian hyvät, jos niistä pystyy jotain säästöönkin laittamaan. Tässä ketjussa nyt sitten (samat?) ihmiset moitii, että tuhlailevasti on eletty, kun ei mitään ole saatu säästöön. Päättääkää jo.

Et näe miten noi on toisistaan riippuvia? Jos nämä jo saa niitä tukia jotka on todella hyvät niin niistä olisi pitänyt jäädä säästöön ja nyt sieltä lohkaista sen verran että on jouluna ruokaa ja lapsille edes yhdet lahjat.

Et itse näe ristiriitaa? Tuista ei saisi säästää, mutta niistä pitäisi säästää.

Suurimmalla osalla niistä ei jää mitään säästöön niinkuin ei kuulukaan jäädä.

Menee tupakkaan, pelaamiseen ja ravintolassa syömiseen. Sossutädeillä on mielenkiintoisia juttuja noiden tiliotteista, siis anonyyminä.

Vierailija
87/87 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole pyytänyt mitään jouluavustuksia, en missään nimessä ilkeäisi. Saan toimeentulotukea ja olen yh. Pärjäämme sillä ihan hyvin ja vähän paremmin kunhan kuntoudun ja pääsen takaisin töihin. Lapsilta ei puutu mitään ja ovat tyytyväisiä siihen mitä on. Se on tärkeää lastenkin oppia ja ties vaikka ymmärtävät itse tehdä elämistään paremmat kuin mitä minä olen heille pystynyt taloudellisesti tarjoamaan. Itse voisin hyvinkin kuvitella joskus auttavani yksinäisiä ikäihmisiä jollain tapaa. Ei ole helppoa ymmärtää perheitä joissa molemmat vanhemmat työttöminä, lauma lapsia ja eläimiä ja alaikäiset raskautuvat. Eivät he lahjoja tarvitse, vaan ohjausta talouden ylläpitoon ja tukea kasvatukseen.