Jouluapua.fi - vinkit lahjoittajalle
Olen lahjoittanut parina vuonna Jouluapua.fi kautta lapsiperheille mm. uuttaa vaatetta ja joitain leluja. Kuitenkin on jäänyt fiilis, että apu ei mennyt sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee. Se harmittaa, koska olen itse matalapalkkainen ja yritän auttaa pienistä rahoistani.
Antakaa vinkkejä, millä erotan todellisen tarpeen ilmoitusten joukosta - tarvitseeko apua enemmän yksinhuoltaja teinin kanssa vai monilapsinen perhe pienine ansioineen.
Pelkkää mutua, mutta jotenkin tuntuu, että "ammattikerjäläiset" pyytävät vähiten "värityskirja, paita, jouluruokaa" ja keräävät säälipisteitä ja lahjoituksia sillä.
Kommentit (87)
Yhden teinin yh voi olla enemmän avun tarpeessa kuin monilapsinen perhe. Teinille hygieniatuotteita, alusvaatteita, kengät tai takki ja äidille suklaarasia. Siinä yksi hyvänmielen joulu.
Ette kai te nyt ihan oikeasti luule että tuolla jouluapua.fi sivulla olisi jotain oikeita ”köyhiä”? Antakaa mun nauraa! No omat ovat rahanne jotka käytätte huijareihin.
Mä lahjoitin viime vuonna monta laatikollista tavaraa ja kuskasin itse laatikot suoraan perheelle kotiin. Olivat saaneet paljon lahjoituksia muiltakin lahjoittajilta. Myöhemmin aloin facesta vähän katsomaan millainen perhe on kyseessä. Totesinpa heti että ei ollut mennyt apu oikeaan paikkaan, paremmin toimeentulevia olivat kuin itse olen ja valehdelleet kaikesta mahdollisesta. Antamani tavarat taisivat mennä myyntiin, koska bongasin samannäköistä tavaraa torista ja olivat juuri tuossa kaupungissa myynnissä.
Jatkossa annan sellaiselle perheelle, jonka tunnen, naapurustossa tai tuttavien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin meidän alueen avuntarvitsijoita.
Kaikilla oli lapsia myöten iso vaatekoko..
Samaa katsoin. 5v. Vaatekoko 140cm 7v. Vaatekoko 150cm
On kyllä pitkä 5-vuotias, tai sitten mun lapset on vaan todella pieniä, sillä 140cm vaatteet on olleet sopia vasta 9-10 -vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilapsiseen perheeseen tulee niin paljon lapsilisiä ja joskus elatusapujakin, että ei voi olla siinä mittakaavaedussa jouluavun tarpeessa.
Tätä ajatusta en oikein ymmärrä. Lapsilisähän ei riitä lapsen kuluihin. Vai saako joku riittämään? Monen lapsen kohdalla riittämättömyys vain kasaantuu, ei lasten lukumäärä juurikaan vähennä lasta kohti tulevia kuluja. Jonkin verran voi kierrättää, mutta käytännössä juuri mikään ei kestä kolmea lasta enempää. Itselläni on viisi lasta ja budjetti aikamoinen. Onneksi tulopuoltakin on riittävästi, mutta kyllä lapsilisät merkittävä lisä tuloihin on - mutta niin ne ovat monelle 1-2-lapsisellekin. En itsekään ymmärrä, että suurperhe hankitaan, jos riittäviä tuloja ei ole, mutta ei lapsilisillä ketään elätetä. 431
Ei pelkillä lapsilisillä elätä, mutta jos olette 5 lapsen kanssa molemmat vanhemmat kotona tai olet yh ilman töitä vuokra-asunnossa, niin kaikki tuet yhteenlaskettuna tienaa paremmin kuin pienipalkkaiset töissä kävijät.
On ihan jossain laskettu, että tasaisin välein tekemällä lapsia hankkii elannon tukien varassa.
Kyllä tuli silmiä pyöriteltyä kun tuota sivustoa selasi. Melkein kaikki jotain suurperheitä ja nyyhkytarina siitä miten vanhemmat työttömiä sairauksien takia jne. Ymmärrän kyllä että sairaus voi iskeä kehen tahansa mutta molemmat vanhemmat ja siitä huolimatta pungettu 7 lasta pihalle ja usea noista sen jälkeen kun on "sairastunut" ja pitäähän sitä tietenkin joulumielen takia muistaa perheen kolmea hamsteria, kahta koiraa ja kesyrottia.
Olen mielenkiinnosta lueskellut noita avunpyyntöjä tuolta sivustolta, enkä voi kuin ihmetellä, että miksi jotkut auttavat näitä perheitä? Se on tottakai aivan eri asia, jos on asunto palanut, hometalo, perheväkivaltaa joutunut lähtemään karkuun, mutta viittaan nyt näihin perheisiin, joissa on kuusikin lasta.
Itse en voisi auttaa vaikka tahtoisinkin, on niin pienet tulot itsellä, enkä luota siihen että menisi oikeasti apua tarvitsevalle. Vaikka itsekin tässä kitkutellaan rahojen kanssa ja löytyy yksi lapsi, on meillä ainakin tiedostettu se koko ajan, että joulu tulee väistämättä. Lapselle onkin hankittu jo alkuvuodesta lahja kun sattui sopiva kohdalle. Hän saa yhden paketin jouluna meiltä vanhemmilta, eikä varmasti valita. Jos vastaan tulee vielä toinen hyvä lahja, niin sitten saa toisenkin ja isovanhemmilta saa varmasti jotakin.
Jouluruoka tulee pöytään niin, että vaihdetaan vain normaali arkiruoka muutamaksi päiväksi jouluruoaksi. En käsitä, miten nämä asiat tuntuvat olevan niin vaikeita monille ihmisille? Enkä usko, että tuolla sivustolla kovinkaan montaa oikeasti köyhää on. Ja siellä tuntuu myös olevan paljon kaikenlaista sairautta ja kremppaa kaikilla. On meilläkin perheessä, minulla on sairaus joka aiheuttaa joka päivä kovat kivut, mutta sen kanssa vain on elettävä. Mieskin on tällä hetkellä sairauslomalla, mutta sekin loppuu pian. Minusta sairaudet eivät ole kyllä mikään tekosyy levätä laakereillaan ja odottaa, että muut ihmiset kustantavat joulun omaan perheeseen. Tietysti eri asia on oikeasti vakavat sairaudet, jotka hankaloittavat elämää todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kristillinen järjestö toimittaa joululahjoja Euroopan köyhimmille lapsille esim. Romaniaan. Varmasti lapset ilahtuvat lahjasta.
Tässä vielä video lahjojen jakamisesta, perille menee!
Eräskin perhe pyytää talvikenkiä, toppahousuja ja haalaria koko 5 henkiselle perheelle, lisäksi lapsille Hatchimal Surprise leluja jotka maksaa n. 60 euroa kappale. Ei ole pienituloisena itsellä varaa ostaa näin kalliita leluja edes omille lapsille...
Moni työtön yh-äiti tienaa tulonsiirroilla enemmän kuin työssäkäyvä matalapalkkainen, siksi en yksinhuoltajia ainakaan avustaisi.
Jospa niillä perheillä on varaa itse ostaa vaikka tussit ja värityskirja, mutta ei toteuttaa niitä kalliimpia toiveita? Ja toki lapset haluaa sitä, mitä muutkin. Olin itse kerran aattona todistamassa, kun sukulaisteini sai uuden tietokoneen ja suuttui, kun se ei ollut Apple, kun yhdellä kaverillakin on. Vanhemmat yritti selittää, että näin sai ominaisuuksiltaan paljon paremman koneen kuin mitä se puolet kalliimpi halvin Apple olisi ollut, mutta eipä.siinä järkipuhe auttanut.
Jos itse pyytäisin tuolta apua, en todellakaan kehtaisi pyytää itselleni mitään, ainoastaan lapselle. Korkeintaan jonkun lankakerän kehtiasin pyytää, että voisi neuloa sukat itselle.
En ymmärrä miten jotkut kehtaavat, muistaisin joku vuosi nähneeni siellä hakemuksen, jossa pyysivät ainakin perheen isälle upouutta suksipakettia, selittivät siinä jotakin että on pakko olla uusi jonkun vaivan takia. Äitille sitten toivottiin myös jotain todella kallista, olisiko ollut sellainen jalkakylpy "amme" vai mikä onkaan. Ainakin muistelisin näin. Ei ihmisen röyhkeydellä kyllä ole mitään rajaa.
Ei vaan ole koskaan hyvin. Tällä samalla palstalla on monissa ketjuissa valitettu, että Suomessa on tuet liian hyvät, jos niistä pystyy jotain säästöönkin laittamaan. Tässä ketjussa nyt sitten (samat?) ihmiset moitii, että tuhlailevasti on eletty, kun ei mitään ole saatu säästöön. Päättääkää jo.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ole koskaan hyvin. Tällä samalla palstalla on monissa ketjuissa valitettu, että Suomessa on tuet liian hyvät, jos niistä pystyy jotain säästöönkin laittamaan. Tässä ketjussa nyt sitten (samat?) ihmiset moitii, että tuhlailevasti on eletty, kun ei mitään ole saatu säästöön. Päättääkää jo.
Et näe miten noi on toisistaan riippuvia? Jos nämä jo saa niitä tukia jotka on todella hyvät niin niistä olisi pitänyt jäädä säästöön ja nyt sieltä lohkaista sen verran että on jouluna ruokaa ja lapsille edes yhdet lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lahjoita lapsiperheille, varsinkaan suurperheille, nykyvanhemmat ja -lapset ovat kiittämätöntä porukkaa, pitäisi olla mahd. paljon lahjoja, uusimmat iPhonet, Legot, merkkivaatteet tai suoraan rahaa ettei vaan mene joulu lapsilta pilalle. Itsetehdyt lahjat on siis niiiiin noloja. Menee naama norsunvitulle ja aletaan haistattelemaan "paskasta" lahjasta. Yritän etsiä apua tarvitsevista "lemmikkiperheitä", omistaja on iloinen kun saa esim. koiralle kuivaruokaa ja märkistä eikä koirakaan varmasti valita lelusta tai puruluusta.
Luultavasti sitten saat kuulla, jos viet marketti ruokaa etkä sitä ainoaa oikeaa vähintään sata euroa maksavaa eläinkaupan erikois ruokaa, kun koiralla on kaikki mahdolliset yliherkkyydet.
Sellaisen omistaja varmaan ilmoittaisi etukäteen. Omalla koiralla nauta-allergia, vetää vesiripulille joten naudannahkaisia luita ei voi syödä. Ostan hänelle kanaa ja possua.
Mikä olisi sellainen taho, johon lahjoittamalla apu menee varmasti oikeaan osoitteeseen? Tai edes 90% todennäköisyydellä? Olen laittanut monena vuonna Joulupuu-keräykseen teineille paketteja, mutta on mietityttänyt meneekö nekin näille samoille lahjoitusten hyväksikäyttäjille. Mieluiten lahjoittaisin yksinäisille vanhuksille jotain, mutta sellaista keräystä ei taida olla paitsi nämä joulukukkakeräykset.
Karsin kaikki monilapsiset perheet, joissa ei käydä ollenkaan töissä. Samoin pahasti talous- ja velkaongelmaiset. Mummoille ja papoille pistän kukat ja leipomukset sekä villasukat.
Ei kai se kenellekään täysijärkiselle tule yllätyksenä, että suurimmalla osalla näistä perheistä on vähävaraisuuden lisäksi paljon muitakin elämänhallintaan liittyviä ongelmia. Vanhemmilla voi olla fyysisiä sairauksia, mielenterveysongelmia tai päihdetaustaa, mutta usein myös esimerkiksi heikkolahjaisuutta tai eri asteisia oppimisvaikeuksia. Se heijastuu koko elämään siten, että töitä ei tahdo löytyä, arjen pyörittäminen ruokailuineen on vaikeaa, eivätkä raha-asiat pysy hanskassa.
Unelmayhteiskunnassa he saisivat käytännön apua jatkuvasti ja monta kertaa viikossa esimerkiksi kodinhoitamiseen ja raha-asioista huolehtimiseen, mutta koska emme elä unelmayhteiskunnassa, suurin osa näistä perheistä on vailla mitään tukitoimia.
Kysymys kuuluukin, että ansaitsevatko näiden ihmisten lapset vanhempiensa puutteista huolimatta sen legopaketin, suksiparin tai elokuvalipun joululahjaksi? Minun mielestäni ansaitsevat ja siksi autan.
Kannattaa tutustua köyhään, niin voi itse varmistua mitkä ovat tilanteen syyt ja mihin rahat menevät.
Lisäksi köyhä saa uusia näkökulmia selviytymiseen, omasta sosiaaliekonomisesta luokasta ei niitä pitkän tähtäimen suunnitelmia välttämättä löydy. Ja myös voimavaroja.
Löytyisikö vaikkapa leikkipuistosta tai kirjastosta?