Jouluapua.fi - vinkit lahjoittajalle
Olen lahjoittanut parina vuonna Jouluapua.fi kautta lapsiperheille mm. uuttaa vaatetta ja joitain leluja. Kuitenkin on jäänyt fiilis, että apu ei mennyt sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee. Se harmittaa, koska olen itse matalapalkkainen ja yritän auttaa pienistä rahoistani.
Antakaa vinkkejä, millä erotan todellisen tarpeen ilmoitusten joukosta - tarvitseeko apua enemmän yksinhuoltaja teinin kanssa vai monilapsinen perhe pienine ansioineen.
Pelkkää mutua, mutta jotenkin tuntuu, että "ammattikerjäläiset" pyytävät vähiten "värityskirja, paita, jouluruokaa" ja keräävät säälipisteitä ja lahjoituksia sillä.
Kommentit (87)
Olen jo muutaman vuoden muistanut jouluna (ja joskus muulloinkin) hylättyjä eläimiä ja niitten hoitajia. Koskaan ei ole valitettu, kaikki tarvikkeet tervetulleita.
Kuulun itse pienituloisiin, mutta olen tottunut auttamaan. Pettymyksiä nyt sen verran, että autan vain niitä, jotka eivät edes osaa pyytää.
Saati vaatia.
Aika ristiriitaisia ajatuksia herättää tuo sivusto kyllä. Siihen en missään nimessä usko, että kaikki ilmoitukset olisivat huijausta ja pelkkää ahneutta, varmasti joukosta löytyy niitä jotka oikeasti tarvisisivat apua. Ekana skippaisin kaikki ne ilmoitukset, joissa vanhemmat toivoo lahjoja itselleen... Tuota en vaan käsitä, joku villasukat tms. on mielestäni ihan ok, mutta joku äiti toivoi itselleen leffalippuja. Joo, onhan se kiva jos kaiken kurjuuden keskellä pääsisi välillä hemmottelemaan itseään ja tekemään jotain "ekstraa", mutta kyllä mun mielestä on vähän tökeröä toivoa itselleen jotain lahjoja tuollaisella sivustolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää monissa pyynnöissä mainitut joulukoristeet. Että toivovat lähettämään joulukoristeita avustuksena? Siis jos tilanne nyt todellakin on niin paha, että joutuu joulunjärjestämiseen hakemaan apua tällaiselta verkkosivustolta, niin luulisi että koristeet olisivat aika häntäpäässä tärkeyslistalla. Ja sitäpaitsi niitä saa tähän aikaan vuodesta joka ikiseltä kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta ihan pilkkahintaan, melkein puoli-ilmaiseksi. Sieltä olen itsekin koristeeni hakenut.
Myyntiinhän ne menee....
monilapsinen perhe joka pyytää joulukoristeita (ja mahdollisesti useana jouluna) ei ole kovin uskottava. Meidän opiskelevilla nuorillakin on omat joulukoristeet vaikka joulun vietämme yhdessä. Perin kummalliselta tuntuu se ettei lapsiperheessä ole koristeita ollenkaan ja on ehkä kuitenkin jo se viides tai kuudes lapsi tulossa.
Voihan niitä koristeita tehdä vaikka itse. Todellakaan niiden koristeiden hinnat eivät ole niin huimat etteikö niitä voisi itse hankkia vaikka sitten alesta tai kirpparilta.
Siis että nämä avunhakijat pistäisivät jälleenmyyntiin jotain saamiaan kuusenpalloja? En usko. Eihän niistä nyt jossain Torissa saisi paria euroa enempää, tuskin kävisivät edes kaupaksi.
Vinkkejä pyydettiin eli minne voisi organisoida apua, että tulisi varmasti tarpeeseen. Tämä vinkki selviää ehkä vain kysymällä suoraan kohteesta, mutta oman kaupunkini lastenkodeissa (nuoria näissä myös) on tosi pienet määrärahat lasten ja nuorten leluille ym. muille tavaroille. Kannattaa kysyä, ohjaajat tietävät ja jopa ihan tarkkaan, mitä kukin nuori tai lapsi on vailla tai toivonut kovasti joskus saavansa. Käyttöön on menneet käytetyt (hyväkuntoiset toki) lelut, lasten ja nuorten vaatteet, sisustushömppä, urheilutarvikkeet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin meidän alueen avuntarvitsijoita.
Kaikilla oli lapsia myöten iso vaatekoko..Samaa katsoin. 5v. Vaatekoko 140cm 7v. Vaatekoko 150cm
On kyllä pitkä 5-vuotias, tai sitten mun lapset on vaan todella pieniä, sillä 140cm vaatteet on olleet sopia vasta 9-10 -vuotiaana.Pakko puuttua tähän!!!
11v lapsi 170cm , kenkä 43
9v lapsi 164cm, kenkä 42
Lasten isä 198cm, kenkä 49 ;)
Että silleen... ;)
Ei olla osallistuneena missään keräyksessä, paitsi auttajana.
No minä ja mieheni olemme molemmat pitkiä ja hoikkia (mies 198, minä 181) , niin ovat lapsemmekin. 7v käyttää vaatekokoa 146. 12v käyttää vaatekokoa 170 ja kenkä 44.
Että ei kai tuo ihan mahdotonta ole.
Meillä on 9-vuotiaalta jäänyt uudenveroista vaatetta pieneksi, joten katsoin perheitä, joissa olisi vähän nuorempi lapsi. Yllätys oli minullekin, että noille paria vuotta nuoremmille haettiin kuitenkin jo suurempaa kokoa kuin omani käyttää (hän ei ole mitenkään erityisen pieni). Tottakai on perheitä, joissa vanhemmat pitkiä, mutta vähemmistönä todella pitkät lapset ovat kuitenkin, ja tuskin juuri ne kaikkien erityisen pitkien lasten perheet ovat tuolla kerjäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää monissa pyynnöissä mainitut joulukoristeet. Että toivovat lähettämään joulukoristeita avustuksena? Siis jos tilanne nyt todellakin on niin paha, että joutuu joulunjärjestämiseen hakemaan apua tällaiselta verkkosivustolta, niin luulisi että koristeet olisivat aika häntäpäässä tärkeyslistalla. Ja sitäpaitsi niitä saa tähän aikaan vuodesta joka ikiseltä kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta ihan pilkkahintaan, melkein puoli-ilmaiseksi. Sieltä olen itsekin koristeeni hakenut.
Myyntiinhän ne menee....
monilapsinen perhe joka pyytää joulukoristeita (ja mahdollisesti useana jouluna) ei ole kovin uskottava. Meidän opiskelevilla nuorillakin on omat joulukoristeet vaikka joulun vietämme yhdessä. Perin kummalliselta tuntuu se ettei lapsiperheessä ole koristeita ollenkaan ja on ehkä kuitenkin jo se viides tai kuudes lapsi tulossa.
Voihan niitä koristeita tehdä vaikka itse. Todellakaan niiden koristeiden hinnat eivät ole niin huimat etteikö niitä voisi itse hankkia vaikka sitten alesta tai kirpparilta.
Siis että nämä avunhakijat pistäisivät jälleenmyyntiin jotain saamiaan kuusenpalloja? En usko. Eihän niistä nyt jossain Torissa saisi paria euroa enempää, tuskin kävisivät edes kaupaksi.
No mihin ne joulukoristeet katoavat jos ei monilapsisella perheellä niitä ole? Jos lahjoituksia tulee paljon niin sitten vaan ottaa kirpparipöydän josta tavara kyllä vaihtaa omistajaa. Joku niitä koristeita kuitenkin kirpputorillakin myy, sieltä olen itsekin niitä löytänyt. Menevät siinä samalla kuin avustuksena saadut lastenvaatteetkin ja lelut jotka eivät kelvanneet....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla oli lapsia myöten iso vaatekoko..Samaa katsoin. 5v. Vaatekoko 140cm 7v. Vaatekoko 150cm
On kyllä pitkä 5-vuotias, tai sitten mun lapset on vaan todella pieniä, sillä 140cm vaatteet on olleet sopia vasta 9-10 -vuotiaana.
No oma 5v käyttää samaa kokoa kuin 7v sisarensa, eli kokoa 122/128.
Tuttavani 7v käyttää kokoa 140. Eli näin ne vaan vaihtelee. Ja kaikilla on ihan pituus syynä, ei ylipaino.
Mmm, joo. Kuulun useampaankin roskalava-ryhmään facessa. Ei siellä kyllä oikein mikään liiku. Ihan ilmaiseksi hyväkuntoista perusneutraalia vaatetta, astioita, huonekaluja esimerkiksi ole tarjonnut.
Uutta kaikki haluavat. Ja sellaista, mikä matchaa. Ymmärrän sen tavallaan, kyllä jokaisella on oikeus toivoa kaunista sisustusta ja maun mukaisia vaatteita, mutta tosiköyhä ei hädässä kyllä ala liian nirsona valikoimaan, että "mieluummin otan uuden takin", tai "onhan toi matto ihan kiva, mutta sävy on hieman väärä".
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä pyydettiin eli minne voisi organisoida apua, että tulisi varmasti tarpeeseen. Tämä vinkki selviää ehkä vain kysymällä suoraan kohteesta, mutta oman kaupunkini lastenkodeissa (nuoria näissä myös) on tosi pienet määrärahat lasten ja nuorten leluille ym. muille tavaroille. Kannattaa kysyä, ohjaajat tietävät ja jopa ihan tarkkaan, mitä kukin nuori tai lapsi on vailla tai toivonut kovasti joskus saavansa. Käyttöön on menneet käytetyt (hyväkuntoiset toki) lelut, lasten ja nuorten vaatteet, sisustushömppä, urheilutarvikkeet..
Itse olen lahjoittanut juuri lastenkodille, niin lapsille kuin nuorille. Nuoret muuttavat omilleen 18v ja tarvitsevat ensiasuntoon ihan kaiken huonekaluista verhoihin, astioihin, keittiövälineisiin ja sisustukseen.
Mitä noihin isoihin vaatteisiin tulee niin osa pyytää isompaa että mahtuu pidempään. Meillä ostetaan ihan tarkoituksella aina hieman isompaa.
Vierailija kirjoitti:
Useat pyytävät jouluruokaa. Miksi? Jouluruoka laatikkoineen ja rosolleineen ja jopa kinkkuineen on halpaa. Ja toisekseen, Hyvä Joulumieli -lahjakortteja jaetaan köyhille lapsiperheille jouluruokaa varten.
Ruokaa tarvitsee aina. Mieluummin minä ruokaa ja jouluherkkuja lahjoitan, kuin muovikrääsää ja materiaa.
Just lastenkodit,vanhustentalot yms olis hyvä kohde.. mä haluisin oikeasti lahjoittaa niille jotka sotä eniten tarvitsee..tarviisko esim sairaaloissa pitkäaikaispotilaat jotain virikettä?
Todella vaikea hahmottaa kuka on todellinen avuntarvitsija. Tiedän perheen jolla on omakotitalo, kesämökki ja tekevät ulkomaanmatkan joka vuosi. Silti hakevat apua monelta taholta ja mikä pahinta - saavat.
En pidä noilla sairailla tai kehitysvammaisilla lapsilla ratsastamisella kerjätessä. Kelasta saa kuitenkin alle 16-vuotiaan vammaistukea minimissään noin satasen tai sitten monta sataa. Kyllä niillä terapiat ja lääkkeet kustantaa ja matkatkin korvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pitkä 5-vuotias, tai sitten mun lapset on vaan todella pieniä, sillä 140cm vaatteet on olleet sopia vasta 9-10 -vuotiaana.Pakko puuttua tähän!!!
11v lapsi 170cm , kenkä 43
9v lapsi 164cm, kenkä 42
Lasten isä 198cm, kenkä 49 ;)
Että silleen... ;)
Ei olla osallistuneena missään keräyksessä, paitsi auttajana.No minä ja mieheni olemme molemmat pitkiä ja hoikkia (mies 198, minä 181) , niin ovat lapsemmekin. 7v käyttää vaatekokoa 146. 12v käyttää vaatekokoa 170 ja kenkä 44.
Että ei kai tuo ihan mahdotonta ole.
En nyt ymmärrä, miksi joku viitsii faktaa alapeukuttaa :P
Hei, kertokaa ekaa kertaa avuntarjoajana olevalle, että miksi avunpyytäjä ei vastaa. Ihan asiallisesti lupasin jouluruoat (kysyin vielä, että mistä ruoista pitävät) ja lapsille sellaiset lahjat, joita ovat pyytäneet.
Olisko ketään, joka on apua pyytänyt, kertomaan omaa kokemustaan?
Vilkaisin sivustoa ja täytyy sanoa, etten noiden ilmoitusten perusteella lahjoittaisi kenellekään mitään. Täällä Treen seudullakin on perhe, jolla on 4 lasta, joista vanhin poika 17v tuli isäksi tänä vuonna. Tämä vauva on osan aikaa hoidettavana isovanhemmillaan, joilla siis 3 lasta itsellään vielä kotona. Joillain ihmisillä ei ole näköjään ollenkaan vastuuta: 17 v tulee isäksi, sitten leikitään perhettä, vauva on työttömillä isovanhemmilla hoidossa ja vieraita ihmisiä pyydetään kustantamaan sitten perheen joulu. Kyllä ottaa pattiin.
Vierailija kirjoitti:
Näillä ei toimi elämän- eikä taloudenhallinta...
Ihan käsittämätöntä! 5x toppavaatteet ja kengät nielee halvimmallakin vaihtoehdolla satoja euroja jos uutena ostaa, lelut päälle. Kirpparikamat ei varmaan kelpaa? Missä realiteetit? En käsitä. Vituttaa suoraan sanoen tuollainen röyhkeys, ahneus ja tyhmyys.
Löysin itselleni juuri laatutoppatakin kirpparilta alle 8 eurolla, oli vähän tahraa joka lähti pesussa. Uutena vastaava samaa merkkiä oleva maksaa pari sataa.