Onko 4,7km/h hyvä kävelyvauhti?
Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin ripeä vauhti ole.
No riippuu vähän kinttujen pituudesta! Kyllä tuo lyhyelle on jo ihan hyvä. 5 km/h pyri siihen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?
Hyvä vauhti, kun kävelet 3-5 kertaa viikossa kuntonne kohenee. Hyvää pääsiäistä!
Viimeisin pitkä kävelylenkki oli 8,13km ja sen jaksoin 6,8km/h nopeudella. Vauhtini on ilmeisesti ihan hyvä? Kävelen paljon, yleensä nopeasti ja olen 172cm pitkä. Koiran kanssa samaan lenkkiin meni 30 minuuttia pidempään ja halusin ihan huvikseni kokeilla, että paljonko saan ajasta pois. Aktiivisuusmittari hassusti laski, että 18% matkasta olisi ollut juoksua.
Mä olen 60v ja huonokuntoinen ja kävelen 5.5km tunnissa normikengillä. Enkä edes hengästy
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin ap:n kunnosta, eli olepas viisastelematta siellä.
On ihan hyvä vauhti. Vertailun vuoksi olen itse hyväkuntoinen ja kävelen suurinpiirtein 5,5 km tunnissa. 6 km tunnissa on jo kova vauhti ja 7 km tunnissa on hölkkää. Ehkä en ole sitten mikään kova kävelijä vaikka muuten urheilullinen.
Minusta vauhtia oleellisempaa on, että teet tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Taisitkin sanoa, että olet kävellyt puolitoista tuntia mikä on tosi hyvä määrä ja kehittää peruskuntoasi erittäin hyvin. Jatka siis pitkien lenkkien tekemistä omalla vauhdillasi, äläkä lisää vauhtia matkan kustannuksella.
Kun kuntosi kohoaa niin voit kävellä intervalleja, esim 200 m tavallisesti ja 200 m niin nopeaa kuin pystyt jne. Tsemppiä!
Jos olet lyhytkasvuinen niin ok, mutta normimittaiselle tuo on lähinnä löntystelyä. Kun puhutaan reippaasta kävelyvauhdista, niin miehillä se tarkoittaa vähintään 7 km/h ja naisilla vähintään 6 km/h nopeutta.
Eikös se ripeän kävelyn nopeus riipu kävelijästä, riittää että itsestä se tuntuu kävelyltä eikä veltolta etenemiseltä rantabaarista toiseen. Itsellä 5km kestää 45 - 50 minsaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lyhytkasvuinen niin ok, mutta normimittaiselle tuo on lähinnä löntystelyä. Kun puhutaan reippaasta kävelyvauhdista, niin miehillä se tarkoittaa vähintään 7 km/h ja naisilla vähintään 6 km/h nopeutta.
Miehet tuntuvat kyllä kävelevän usein huomattavasti naisia hitaammin, kenties vähemmän liikkuvan alaselän/lantion vuoksi.
Mä en käytä appseja enkä öppsejä eikä mulla ole älykelloja, mutta lenkkikavereillani ne on. Jos kävelemme suhteellisen leppoisasti tunnin (koiran kanssa, jolloin pysähdyksiä tulee), se on noin 4-5 km. Ja se on mun mielestä aika löntystelyä.
Mutta auta armias kun laitan kotona juoksumatolle 5 km/h, niin se vauhti on huomattavasti kovempi kuin näiden appsien laskema vauhti kadulla. Siinä saa jo tikata melkoista vauhtia, kannattaa kokeilla. Siksi en oikein usko noihin älylaitteisiin. Luulen että se laskee jokaisen käden heilahduksen sivulle lisää noihin matkoihin.
Itse lenkkeilen maantiellä ja olen autolla mitannut matkoja. Samoin googlemapsin reittiohjeilla. Jos kävelen tunnin niin matka on aina yli 6km mutta alle 7. Melkein aina se on voinut jo ajasta päätellä paljonko on kävellyt.
Mulla ennätys 5 km n. 45 min tunnissa. Oli tasaista hyvää tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?
Jos se tuntuu hyvältä, niin on.
Voit välillä tehdä vaihteluja esim. kävellä ylämäet samaan tahtiin... vaikka vastus suurenee, niin vauhtisi ei pienene, vaan pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käytä appseja enkä öppsejä eikä mulla ole älykelloja, mutta lenkkikavereillani ne on. Jos kävelemme suhteellisen leppoisasti tunnin (koiran kanssa, jolloin pysähdyksiä tulee), se on noin 4-5 km. Ja se on mun mielestä aika löntystelyä.
Mutta auta armias kun laitan kotona juoksumatolle 5 km/h, niin se vauhti on huomattavasti kovempi kuin näiden appsien laskema vauhti kadulla. Siinä saa jo tikata melkoista vauhtia, kannattaa kokeilla. Siksi en oikein usko noihin älylaitteisiin. Luulen että se laskee jokaisen käden heilahduksen sivulle lisää noihin matkoihin.
Yleensä nuo älylaitteet laskevat etäisyyden GPS:n avulla ja antavat selvästi luotettavamman tulokset kuin juoksumaton mittari, jonka tulos voi olla paljonkin pielessä, jos mattoa ei ole huollettu pitkään aikaan. Lisäksi juoksumatto on siinä mielessä armoton, että sen nopeudessa pitää pysyä joka ainoalla askeleella, kun taas ulkona liikkuessa voi ottaa pari askelta hitaampaa ja sitten pari kovempaa. Teen itse isolla kuntosalilla alku- ja loppuverryttelyä kävelemällä juoksumatolla maton näytön mukaan 6,5 km/h tunnissa, eikä se ole mitenkään kovalta tuntuva vauhti.
Toki jos älylaitteesi mittaa askeleita eikä etäisyyttä GPS:llä, ovat sen antamat tulokset matkasta ja nopeudesta epäluotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkastaa, onko juoksumaton asetuksesi sittenkin 5 min/km? Silloin vauhtina olisi 12 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet tuntuvat kyllä kävelevän usein huomattavasti naisia hitaammin, kenties vähemmän liikkuvan alaselän/lantion vuoksi.
Välillä huomaa että joku nainen suorastaan hiihtää ohi, yleensä ovat viellä todella hoikkia. En tiedä millä lihaksilla he jalkojaan liikuttavat. Mulla tosin tuntuu että olis puu jalat ja penikat kipeytyy jos koittaa mennä kovempaa.
Ihan hyvä kävelyvauhti, kyse on kuitenkin kävelystä. Kivoja kävelypäiviä -
Hyvä, rento etenemisvauhti, kävelen itse tuollaista vauhtia yleensä. Ripeimmilläni saavutan tasaisella taipaleella 6,2km tuntinopeuden, tosin en tuntia pitempään jaksa tuollaista vauhtia ylläpitääkään. 4,5 kilsaa tunnissa jaksan käydä 4-5 tuntiin sitten alkaa jalkoja särkemään.