Onko 4,7km/h hyvä kävelyvauhti?
Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?
Kommentit (211)
Riippuu. Minun hyvä nopeuteni on aivan eri kuin melkein 40cm pidemmällä puolisollani, jonka tavallisenripeässä tahdissa en pysty mitenkään kävelemään, vaan pitää hölkätä.
Vierailija kirjoitti:
Oon kävellyt 6km/h ulkopuolisen mittaamassa tilanteessa mitatulla matkalla ja soihen sai kävellä varsin ripeästi. Kävelem paljon muutenkin ja vartissa kävelee helposti kilometrin (4km/h tahti), luulisin että mun peruskävelytahti ulkoillessa on noin 5km/h
Palstalla kuulemma kaikki kävelee rennosti ja leppoisasti 7,5km/h tahdilla. Vähän epäilen mittaustarkkuutta ja kävelytyä matkaa. Lyhyen pätkän voi kävellä tietysti paljon nopeammin jos kokonaislenkki on vaikka 2km
Mä hölkkäilen juoksumatolla tota vaihtia ja on just hyvä.
Hyvä vauhti mihin? Onhan täysin subjektiivista mikä on hyvä, riippuu varmaan tarkoituksesta, miksi olet kävelemässä?
Nopeaksi en todellakaan tuota sanoisi.
Vauhti on hyvä jos perille pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Normaali tahti on 4.8 km tunnissa, joten ihan ok.
Miten niin "normaali" tahti?
Vauhtihan riippuu monesta tekijästä mm maastosta ja kävelijän koosta.
Itselläni tuolle tasolle vauhti tippuu vain haastavammilla metsäpoluilla, kun taas tasaisella asfaltilla vauhti on sen kummemmin rykimättä 6,5-7 km/h ja kovaa kävellessä noin 8 km/h. Olen 180 senttinen mies.
Mä kävelen lenkillä 6,35km tunnissa. Aktiivisuusrannekkeen avulla pystyy tarkkaamaan kokoajan tahtia ja pitää sen ripeänä. Oon melkeen 180cm pitkä niin askelkin on pitkä että en tiiä meneekö vaikka 160cm samanlaista tahtia?
Peruskunto kasvaa paremmin kun syke ei hakkaa pilvissä.
Hyvällä sopivan matalalla sykkeellä kävelen nopeammin kuin juoksen. Toki juosten pääsen hetkellisesti nopeampaa, mutta syke nousee liian ylös. On nopeampi kävellen, jos sykkeen haluan pitää peruskuntoa kohottavalla tasolla. Kävelyvauhti kehittyy kävellessä. Kysymyksesi paljastaa ettet ole ( vielä) aktiivi kävelijä. Oma kävelyvauhti menee 5-7 km tunnissa riippuen tilateesta.
AP:N matka on lähes 3 mailia ( 4.8 km).
Länsimaiden armeijoissa perusvaatimus kävelyyn rinkan kanssa on 15 Min / maili. Se antaa jonkinlaista osviittaa toivottavasti. Eli jos ilman reppua käppäilet, niin lisää vauhtia ja kunto kohenee. Tiheämpää askellusta ja kiinnitä huomiota ryhtiin. Nopeampi vauhti menee sitten jo hölkäksi.
Meillä on kuntosalitason juoksumatto kotona, joten siitä näen matkan ja nopeuden tarkasti. Ollessani todella ylipainoinen minulle 4,5 km oli sellainen normaali reipas kävelyvauhti, enkä pystynyt juoksemaan kuin ihan pikku matkan vauhtia 7-7,5 km tunnissa. Olin aivan varma, että mun jalat ei vaan pysty liikkumaan nopeampaa.
Nyt muutama vuosi jälkeenpäin mulle paras juoksuvauhti on 9-9,5 km/h. Normaali reipas kävelyvauhti on n 6-6,5 km/h. Pystyn vielä kävelemään 7 km/h, mutta se on aika kummallinen vauhti: liian nopea kävelyvauhti, mutta liian hidas hölkättäväksi. Yli 10 km/h tunnissa on taas mulle nopea juoksuvauhti.
Pituutta mulla on 163 cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin ripeä vauhti ole.
Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?
Tasaisella se ei ole ripeä vauhti kenellekään aikuiselle. Mutta onhan se kuitenkin sellainen, mikä auttaa sinua parantamaan kuntoasi. Minä olen kävellyt todella pitkiä matkoja vaihtelevissa olosuhteissa ja minulla on sitkeyttä vaikka kuinka, mutten koskaan pääse oikein hyvään vauhtiin, en edes kuuteen kilometriin tunnissa kuin hetkellisesti. En vaan osaa tai pysty jostain syystä pääse parempaan vauhtiin, vaikka keskityn ja mietin askellusta, kenkä on oikeanlainen jne. Minulle on hyvä tahti kävellä 5,5 km tunnissa ja sillä voin jatkaa vaikka 8 tuntia.
Vai ei kenellekään aikuiselle?
Sujuvasti jätät tietyt ikäryhmät pois aikuiskäsityksestäsi.
Maaottelumarssissa 1941 naiset 10km/1h40min. Miehet 15km/2h20min.
Taitaisi nykyihmisille tulla äitiä ikävä...
Tasamaalla 4,7 km/t on lönkyttelyä, itse +70 nainen ja n 5,2-5,5km/t muutaman kilometrin päivittäin. Mutta jos on ylipainoa tai heikkokuntoinen niin kyllä 4,7km tunnissa on hyvä nopeus.
Vierailija kirjoitti:
Toi normaali kävelunopeus on myös vähän sellainen juttu, joka riippuu pituudesta ja ruumiinrakenteestakin, eli jalkojen pituudella on merkitystä. Ei kai kukaan odota persjalkaisen 150cm:n kävelevän samaa tahtia kuin 200cm:n muutenkin ruumiinmitoiltaan suhteessa pitkäjalkaisen kävelevän samaa tahtia, vaikka olisivat samankuntoisiakin. Samoin kävelytekniikalla on merkitystä; se että osaa kävellä ei tarkoita, että osaa välttämättä kävellä kuntoonsa nähden tehokkaasti.
Ap, ihan ok kävelyvauhti toi on, jos kiinnostaa enemmän esim. kuntoilun kantilta niin katso sykemittarista se sulle tarkoitukseen sopiva kävelyvauhti.
150 cm on kauniita 😍
Tuo on ihan ok kävelyvauhti, koska nopeampi menee helposti hölkäksi tai juoksuksi. Mulla on liikunnallinen tausta, tanssin balettia sekä harrastan taitoluistelua ja telinevoimistelua, ja luullakseni osaan myös kävellä:)
Vierailija kirjoitti:
On 98 % parempi kuin vaihtoehtoisesti löhötä kävelyn asemesta se tunti sohvalla.
Lisäisin tuohon vielä 2 prosenttiyksikköä, eli todellakin mahtava juttu, että olet ylipäätään aloittanut liikkumisen! Sopiva tahti kyllä löytyy ajan mittaan, kun vain pääsee alkuun ja tottuu siihen liikkumiseen niin, että viikosta tuntuu puuttuvan jotakin, jos ei pääse useampia kertoja ylös, ulos ja liikkeelle! Itse aloitin juoksulenkkeilynkin vuosien tauon jälkeen kävelemällä ensin paljon, ja sitten kun kävelyvauhti kasvaa jo luonnostaankin, on siitä helppo siirtyä kevyeen hölkkään. Mutta kannattaa edetä rauhallisesti, tilanteen ja kunnon mukaan, eikä juoksu edes sovi kaikille, jos on polvi- tai sydänongelmaa tms., ja "pelkkä" kävelykin on jo mahtava juttu!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan ok kävelyvauhti, koska nopeampi menee helposti hölkäksi tai juoksuksi. Mulla on liikunnallinen tausta, tanssin balettia sekä harrastan taitoluistelua ja telinevoimistelua, ja luullakseni osaan myös kävellä:)
Jatkan vielä, että te 7-8 km/h kävelijät ette sitä todellisuudessa tee. Se ei onnistu multakaan, vaikka juoksen Cooperin testissä kevyesti yli 3000 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin ripeä vauhti ole.
Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?
No just. Tietenkin kävelet itsellesi sopivaa vauhtia. Kunnonkohotustarkoituksessa sykettä pyritään nostamaan. Ohjeita tuohon löytyy hakemalla.
10 km maantiekävelyn Suomen ennätys on 38 min 59 s. Eli keskivauhti n. 15 km/h. Eihän ap:n vauhti riitä mihinkään.
Kävelin tänään töistä tullessani 2 kilometrin matkan 5,55 km/h. Matkalle osui parit liikennevalot, joissa seisoskelin. Nopeimmillaan on työmatkakilometri tällä viikolla mennyt reippaasti kävellen 6,3 km/h.
Sotilasoppaissa 5km/h on joukon laskennallinen marssinopeus täyspakkauksessa.