Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 4,7km/h hyvä kävelyvauhti?

Vierailija
25.10.2017 |

Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?

Kommentit (211)

Vierailija
201/211 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi toi pilkku saada pois tuosta välistä. Ei tolla vauhdilla pääse ikinä perille, mutta se 47km/h olis kyllä ihan riittävä.

Se on sitten jo mopo vauhti

Vierailija
202/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen 2km puoleen tuntiin "lenkillä", joten mulle tuo on ihan hyvä vauhti. Kuntoa kohottelisin ennemminkin mäkisessä maastossa kuin tasaisella. Itse en pääse tällä vauhdilla kävellen pääse edes hengästymään, ja pulssikin kohoaa vain vähäsen. Jos taas kiristän askelia, niin askellus menee pilalle, ja penikat kipeäksi.

Jestas näitä käsityksiä? 

Tietysti en voi tietää oletko esim. 85-vuotias tai toipuva syöpäpotilas. 

Mutta jos olet perusterve alle 70-vuotias, niin sinun pitäisi olla todella huolissasi jos puolen tunnin kahden kilsan lenkillä hengästyisit ja syke nousisi olennaisesti. Hyväkuntoinen ei hengästy kävellessä, ellei nyt vedä jotain kilpakävelyvauhtia ja maasto on mäkinen. 

Kai siinä hengästyy jos on mäkiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 180 cm pitkä ja jalkani ovat suhteessa pitkät verrattuna ylävartaloon. Silti en ole koskaan pystynyt kävelemään nopeammin kuin 6 km/h. Lonkista ei yksinkertaisesti lähde sen lujempaa vauhtia.

Vierailija
204/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla vauhdilla mitään kilpakävelyn arvokisamitaleita pokata. Normikansalaiselle mikä tahansa kävelyvauhti on just sopiva. Niin ja sitten: Sellainen 10 km/h on oikeasti kohtalaisen reipas hölkkävauhti. Kun kerran liioittelette omaa kävelynopeutta niin elkää sentään satuilko liian lähelle sitä.

Kymppi tunnissa on hyväkuntoisen hölkkävauhti. Siis puhutaan ihan sunnuntaihölkkääjistä. Hyvä sellainen. Mulla oli työkaveri, joka väitti kävelevänsä 10km lenkin tunnissa, joka päivä. Todellisuudessa tuo lenkki sitten olikin(mitattiin) 5.4km. Joka ok sekin, mutta siitä näki, kuinka absurdeja kuvitelmia osalla on vauhdistaan.

Oliko vuorotyöläinen? Meillä kans yks persejalka väitti kävelevänsä 10km/h pokka naamalla. Jo 7,5 km/h on useimmille mahdoton kävelyvauhti vähäkään kauemmin...

Vierailija
205/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kovin ripeä vauhti ole. 

Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?

Tasaisella se ei ole ripeä vauhti kenellekään aikuiselle. Mutta onhan se kuitenkin sellainen, mikä auttaa sinua parantamaan kuntoasi. Minä olen kävellyt todella pitkiä matkoja vaihtelevissa olosuhteissa ja minulla on sitkeyttä vaikka kuinka, mutten koskaan pääse oikein hyvään vauhtiin, en edes kuuteen kilometriin tunnissa kuin hetkellisesti. En vaan osaa tai pysty jostain syystä pääse parempaan vauhtiin, vaikka keskityn ja mietin askellusta, kenkä on oikeanlainen jne. Minulle on hyvä tahti kävellä 5,5 km tunnissa ja sillä voin jatkaa vaikka 8 tuntia.

Älä ny hullujas puhu. Tuo on minulle 76-vuotiaalla AIKUISELLE, oikein hyvä vauhti, ottaen huomioon , että siinä on sydäntauti vielä seurana.

Vierailija
206/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

784

Armeijan marssinopeus oli joskus 11min/km eli on ripeä!

Vierailija
207/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 180 cm pitkä ja jalkani ovat suhteessa pitkät verrattuna ylävartaloon. Silti en ole koskaan pystynyt kävelemään nopeammin kuin 6 km/h. Lonkista ei yksinkertaisesti lähde sen lujempaa vauhtia.

Mikä sinulla on askeltiheys? Kokeile joskus kävellä niin, että astut 150 askelta minuutissa. Ihan varmasti pääset silloin nopeampaa kuin 6 km/h. Ellei sinulla sitten ole oikeasti lonkissa jokin vika, jonka takia et pysty askeltamaan noin tiheästi.

Vierailija
208/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyvauhti on kyllä tosi paljon myös tekniikasta kiinni, tietysti myös siitä kunnosta ja ruumiinrakenteestakin. Itse opin nopeaksi kävelijäksi teininä, kun piti ehtiä välitunnin aikana vaihtaa koulua n. 1km päähän kävellen, siinä sai reipasta tahtia mennä. En ole kovin pitkä (163cm), mutta kävelen usein selvästi keskivertoa nopeammin. Ehkä myös siksi etten tykkää löntystellä vaan haluan päästä nopeasti eteenpäin, voi olla niinkin, kyllä minulle ihan hiki siis kävelylenkilläkin tulee. 

Vierailija
209/211 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Missä olit koulun liikuntatunneilla? Siellä jo opetettiin, että hyvä reipas kävely on 100 metriä minuutissa eli 6 km/h.

Vierailija
210/211 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyvauhtiin vaikuttaa myös matkan pituus. Kävelen usein 10-15km, joskus jopa 20km, lenkkejä, aikaa kuluu 2,5-3 tuntia.

Vierailija
211/211 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä kävelyvauhti.