Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 4,7km/h hyvä kävelyvauhti?

Vierailija
25.10.2017 |

Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?

Kommentit (211)

Vierailija
41/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun normaali kävelyvauhti työmatkalla (toimistovaatteissa kahta kassia kantaen) on 6km/tunti. Olen tukeva, lähes kuusikymppinen täti-ihminen.

Vierailija
42/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan marssivauhti on 6 km/h. Sun nopeus on sun nopeus, vauhti kasvaa kun kunto kohenee, kyllä se siitä, jatka vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kovin ripeä vauhti ole. 

Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?

Tasaisella se ei ole ripeä vauhti kenellekään aikuiselle. Mutta onhan se kuitenkin sellainen, mikä auttaa sinua parantamaan kuntoasi. Minä olen kävellyt todella pitkiä matkoja vaihtelevissa olosuhteissa ja minulla on sitkeyttä vaikka kuinka, mutten koskaan pääse oikein hyvään vauhtiin, en edes kuuteen kilometriin tunnissa kuin hetkellisesti. En vaan osaa tai pysty jostain syystä pääse parempaan vauhtiin, vaikka keskityn ja mietin askellusta, kenkä on oikeanlainen jne. Minulle on hyvä tahti kävellä 5,5 km tunnissa ja sillä voin jatkaa vaikka 8 tuntia.

Ihan asiaa kirjoitit, mutta ihan täysin en voi allekirjoittaa tuota ensimmäistä lausetta, koska tottakai se riippuu paljon myös kävelijän pituudesta ja ennenkaikkea jalkojen pituudesta. Eihän tuo tietenkään yli 170 senttiselle pitkäjalkaiselle mikään kummoinen vauhti ole tasaisella kestopäällysteellä, mutta 150 senttinen persjalkainen saa jo tikata kohtuullisen tiuhaan tahtiin, että pääsee tuohon vauhtiin.

Täytyy myös aina ottaa huomioon se, minkälaista reittiä kävelee. Tasainen mutkaton asfaltti on nopempi edetä, kuin mutkainen tasainen asfaltti, eli myös mutkat hidastaa vauhtia, ei pelkästään mäet. Sitten kun mennään maastoon ja poluille, niin vauhti tippuu jo huomattavasti. Itse olen 183 senttinen mies ja kävelen paljon ja teen sen varsin reippaalla vauhdilla. Asfaltilla vauhtini pyörii 6,5-7,5 km/h:n välillä, mutta metsäpoluilla se tippuu helposti noihin aloittajan lukemiin, tai jopa sen alle, maaston haastavuudesta riippuen.

Vierailija
44/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei siis mikään mahdottoman huono? Tarkoitin hyvällä vauhdilla sellaista sopivaa, en mitään pikakävelijän vauhtia :) Eilinen puolentoista tunnin lenkki tuntuu kyllä pakaroissa ja takareisissä. Toivottavasti tästä lähtee kunto paranemaan.

Aika pitkäkin lenkki jos aloitit tuollaisella ja kunto on lukkaa soffaperuna, onneksi vauhti on melko hidas. Saattaa tulla jalat kipeäksi ja siihen se kuntoilu sitten jää. Mutta kävely on hyvä liikunta muoto kun alkaa kohtottaa kuntoaa ja se on myös hyvä laihduttajalle. Treenit on pitkäkestoisia ja mikä parasta, koko sen ajan on pois ruokakaapilta.

Kävele nyt tuollaisia lenkkejä tuolla vauhdilla ja kuuntele kehoasi. Jos alkaa tulla rasitusoireita jalkoihin, niin lyhennä matkaa. Seuraavaksi kannattaa hankkia sykemittari tai saahan sitä syekettä mitailtua kätevästi puhelimenkin sovelluksilla ja alkaa pyrkimään siihen että syke pysyy sopivalla tasolla maltilliseen kunnonkohotukseen, esimerkiksi vaikka 75% laskennalisesta maksimista (vois olla vaikka noin 120-140). Tuolla tahdilla kunto alkaa nousta ja kohta huomaat että pitää ottaa vähän myös juoksupätkiä että saa sykkeen nousemaan.

En nyt sentään ihan suoraan sohvanpohjalta lähtenyt tekemään tuota lenkkiä. Kävelen kyllä muuten, mutta kuntoilumielessä aloin lenkkeillä muutama viikko sitten ja katselin nyt askelmittarista juuri nopeutta, kilometrejä ja sellaista.

ap

Vierailija
45/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kaikilla on tasan se 5000 metrin työmatka, joka kävellään 45 minuutissa. :D Entä jos se onkin 4780 metriä todellisuudessa? Se vaikuttaa heti. Mutta tottakai kaikki halutaan aina pyöristää suurempaan ja matkakin mitataan autolla suurpiirteisesti.

Vierailija
46/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on Sport Trackerissä 16,45 km matkan kävely ajassa 2h 26min. Jalkoja kyllä särki loppupäivän aikas paljon. :D

Vierailija
47/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi normaali kävelunopeus on myös vähän sellainen juttu, joka riippuu pituudesta ja ruumiinrakenteestakin, eli jalkojen pituudella on merkitystä. Ei kai kukaan odota persjalkaisen 150cm:n kävelevän samaa tahtia kuin 200cm:n muutenkin ruumiinmitoiltaan suhteessa pitkäjalkaisen kävelevän samaa tahtia, vaikka olisivat samankuntoisiakin.  Samoin kävelytekniikalla on merkitystä; se että osaa kävellä ei tarkoita, että osaa välttämättä kävellä kuntoonsa nähden tehokkaasti.

Ap, ihan ok kävelyvauhti toi on, jos kiinnostaa enemmän esim. kuntoilun kantilta niin katso sykemittarista se sulle tarkoitukseen sopiva kävelyvauhti.

Ei armeijassa katsota pituuksia. Siellä marssitaan suljetussa muodossa samaan tahtiin ja samalla nopeudella.

Jo Rooman aikoihin taisi nopeus olla 6 km/h varusteineen (jopa 50 kg) aamusta iltaan.

Vierailija
48/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni normaali on noin kilometri 10 minuutissa eli 6 km/h. Monet ovat sanoneet että kävelen kovin ripeästi. Eli eipä tuo 4,7km/h mitenkään huonolta kuulosta vaikkei erityisen ripeältäkään.

Vierailija
49/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?

Ihan hyvä vauhti. Pääasia että liikut.

Vierailija
50/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: tärkeintä on se, että liikut. Kyllä se nopeus sitten vähitellen kasvaa.

Olen itse 160 cm pitkä nainen, ja olen ihan mielenkiinnosta mitannut kävelynopeuksiani useaan otteeseen (matkat mitattu Polar M400:lla). Sellainen normaali sunnuntaikävelynopeus on minulle 6-6,5 km/h. Jos lähden kävelemään kuntoilumielessä, normaali nopeus vaihtelevassa maastossa on 6,5-7 km/h. Esimerkiksi viimeksi kävelin 10 km:n lenkin ajassa 1 h 24 min, mikä vastaa 7,1 km/h nopeutta. Joskus olen kävellyt 5 km:n matkan (osa virallisesti mitattua puolimaratonreittiä) 7,5 km/h nopeudella, mutta se vaati jo tiukkaa keskittymistä nopeuden ylläpitoon. UKK-testissä kävelin urheilukentällä 2 km vähän alle 14 minuuttiin eli nopeudella 8,5 km/h, mutta se vaati jo sitä, että keskityin joka ikiseen askeleeseen niin, että vauhti ei päässyt hetkeksikään hidastumaan. Vaihtelevassa maastossa en pystyisi kävelemään näin nopeasti.

N52

Vierailija
51/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kovin ripeä vauhti ole. 

Eikö edes siinä tapauksessa, että olen aika rapakunnossa?

Eipä kovin, itsekin olen aivan totaalisen rapakunnossa ja kävelen lähes 6 km tuntiin (olen mitannut aikaa ja matkaa useita kertoja), ja silti ihmiset aina viilettää minunkin ohi hirveellä vauhdilla tuolla... :D

Vierailija
52/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelen Sports Trackerin mukaan n. 60 kilometriä tunnissa.

Vierailija
53/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä.

Vierailija
54/211 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 160 cm pitkä nainen, ja olen ihan mielenkiinnosta mitannut kävelynopeuksiani useaan otteeseen (matkat mitattu Polar M400:lla). Sellainen normaali sunnuntaikävelynopeus on minulle 6-6,5 km/h. Jos lähden kävelemään kuntoilumielessä, normaali nopeus vaihtelevassa maastossa on 6,5-7 km/h. Esimerkiksi viimeksi kävelin 10 km:n lenkin ajassa 1 h 24 min, mikä vastaa 7,1 km/h nopeutta. Joskus olen kävellyt 5 km:n matkan (osa virallisesti mitattua puolimaratonreittiä) 7,5 km/h nopeudella, mutta se vaati jo tiukkaa keskittymistä nopeuden ylläpitoon. UKK-testissä kävelin urheilukentällä 2 km vähän alle 14 minuuttiin eli nopeudella 8,5 km/h, mutta se vaati jo sitä, että keskityin joka ikiseen askeleeseen niin, että vauhti ei päässyt hetkeksikään hidastumaan. Vaihtelevassa maastossa en pystyisi kävelemään näin nopeasti.

N52

Olen muistaakseni tälle samaiselle "essaijahille" tehnyt tarjouksen ja se on edelleen voimassa. Minä todella haluan nähdä livenä yli viiskymppisen 160 senttiä pitkän naisen päästelevän 8,5 km/h, tai edes 10 kilsaa 1h 24 minuutissa. Normaalilla kuntokävelijän tekniikalla tuon pituiselta läges mahdoton tehtävä, ellei koko kroppasi ole pelkkää jalkaa.

Vierailija
55/211 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Minä 47v, 160 cm nainen juoksen 5 km/40min ja 10 km/1h20min. Juoksen siis todella hitaasti, kovemmalla vauhdilla polvet/lonkat kipeytyy, enkä kyllä jaksaisikaan kovempaa, näin pystyn kuitenkin juoksemaan. Usein ennen juoksua poljennkuntopyörää esim. 10 min, että vanha kroppa lämpenee ja tuolloin kulkee askel paremmin. Meitä on moneksi.

Sportstrackerit , sykemittarit ym. oon hylännyt, jotenkin ne orjuuttaavat, sopivat kontrollifriikeille ja insinööreille. mieli on ilman ”valvontalaitteita” vapaa ja kevyt ja paremmin pystyn kuntoilusta nauttimaan.

Vierailija
56/211 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52

Olen muistaakseni tälle samaiselle "essaijahille" tehnyt tarjouksen ja se on edelleen voimassa. Minä todella haluan nähdä livenä yli viiskymppisen 160 senttiä pitkän naisen päästelevän 8,5 km/h, tai edes 10 kilsaa 1h 24 minuutissa. Normaalilla kuntokävelijän tekniikalla tuon pituiselta läges mahdoton tehtävä, ellei koko kroppasi ole pelkkää jalkaa.

160 senttisen normaali askelpituus on 66 cm, mikä tarkoittaa 1500 askelta kilometriä kohden. 8,5 km/h vauhtiin täytyisi siis ottaa 215 askelta minuutissa. Tämä tarkoittaa tahtia, joka ylittää hienokseltaan jopa kilpakävelijöiden eliitin. Tietysti askelta voi venyttää yli normaalin, jolloin puhutaan jonkinlaisesta kävelyn ja juoksun sekamuodosta. Kilpakävelyssäkin maakontaktin täytyy säilyä vain silmämääräisesti, koska tosiasiassa hidastuskuvista on todella helppo todeta, ettei sitä vaadittua jatkuvaa maakontaktia ole.

Vierailija
57/211 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa marssivauhdiksi lasketaan maastotiellä/polulla 5km/h. Sisältää yhden lyhyen tauon. Ja kantamuksen eli jotain 10-30kg välillä.

Vierailija
58/211 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Minä 47v, 160 cm nainen juoksen 5 km/40min ja 10 km/1h20min. Juoksen siis todella hitaasti, kovemmalla vauhdilla polvet/lonkat kipeytyy, enkä kyllä jaksaisikaan kovempaa, näin pystyn kuitenkin juoksemaan. Usein ennen juoksua poljennkuntopyörää esim. 10 min, että vanha kroppa lämpenee ja tuolloin kulkee askel paremmin. Meitä on moneksi.

Sportstrackerit , sykemittarit ym. oon hylännyt, jotenkin ne orjuuttaavat, sopivat kontrollifriikeille ja insinööreille. mieli on ilman ”valvontalaitteita” vapaa ja kevyt ja paremmin pystyn kuntoilusta nauttimaan.

Mittareiden tarkoitus on yleensä päinvastainen. Niillä estetään liian kovaa treenaaminen. Ikäluokassasi olet kuulut hyväkuntoisten joukkoon.

Vierailija
59/211 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 185 cm 82 kg mies, en mikään persjalka. Normaali kävelyvauhtini on noin 5 km/h, joka sujuu rennosti normaalipitkällä askeleella rentoon tahtiin leppoisasti. Vaivatta pystyn kävelemään 6 km/h, joka minulle luonteva  reipas vauhti kävelylenkillä tiellä tai helpossa maastossa.  Kuntoa saa mäkisessä maastossa - ylämäki rasittaa aivan eri tavoin kuin vauhti sekä lihaksia että sydäntä. En juoksentele turhan vuoksi tai pallon perässä kun en ole enää lapsi tai koira.

Kukin kävelköön sillä tavalla kuin omaan tyyliin ja ruumiinrakenteeseen parhaiten sopii.

KÄvelytekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota - ei vartalo jäykkänä jalkoja tikuttaen vaan lantio mukana (ei sentään mitään kilpakävelijän letkusta tarvitse) - luonnollinen, rento ja helposti joutuisa kävely tavoitteena.

Vierailija
60/211 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52

Ei ole mitenkään mahdotonta. Toiset vaan ovat nopeampia kävelemään. Mutta joo, 8,5km/h on todella nopea kävelyvauhti ja vain harva pystyy siihe.