Onko 4,7km/h hyvä kävelyvauhti?
Ihan tasaisella kävelen ja reipasta vauhtia. Pitäisikö päästä lujempaa?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vauhti. Itse kävelen lenkkini kääntöpisteelle,joka on linnuntietä 6km. päässä, saavun sinne yleensä 55 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: tärkeintä on se, että liikut. Kyllä se nopeus sitten vähitellen kasvaa.
Olen itse 160 cm pitkä nainen, ja olen ihan mielenkiinnosta mitannut kävelynopeuksiani useaan otteeseen (matkat mitattu Polar M400:lla). Sellainen normaali sunnuntaikävelynopeus on minulle 6-6,5 km/h. Jos lähden kävelemään kuntoilumielessä, normaali nopeus vaihtelevassa maastossa on 6,5-7 km/h. Esimerkiksi viimeksi kävelin 10 km:n lenkin ajassa 1 h 24 min, mikä vastaa 7,1 km/h nopeutta. Joskus olen kävellyt 5 km:n matkan (osa virallisesti mitattua puolimaratonreittiä) 7,5 km/h nopeudella, mutta se vaati jo tiukkaa keskittymistä nopeuden ylläpitoon. UKK-testissä kävelin urheilukentällä 2 km vähän alle 14 minuuttiin eli nopeudella 8,5 km/h, mutta se vaati jo sitä, että keskityin joka ikiseen askeleeseen niin, että vauhti ei päässyt hetkeksikään hidastumaan. Vaihtelevassa maastossa en pystyisi kävelemään näin nopeasti.
N52
Olen muistaakseni tälle samaiselle "essaijahille" tehnyt tarjouksen ja se on edelleen voimassa. Minä todella haluan nähdä livenä yli viiskymppisen 160 senttiä pitkän naisen päästelevän 8,5 km/h, tai edes 10 kilsaa 1h 24 minuutissa. Normaalilla kuntokävelijän tekniikalla tuon pituiselta läges mahdoton tehtävä, ellei koko kroppasi ole pelkkää jalkaa.
Johonkin tällaiseen tarjoukseen kerran olisin suostunutkin, mutta homma kaatui siihen, että tarjouksen tekijä olisi halunnut minun lähtevän Jyväskylään kävelemään. Ei minulla ole aikaa sellaiseen. Jos sen sijaan tulet kotini lähelle Espooseen, niin homma onnistuu. 8,5 km/h en lupaa pääseväni joka päivä (mutta olen kyllä oikeasti kävellyt työterveyden valvomassa kävelytestissä 2 km sitä vauhtia), mutta 10 km 1h 24 minuutissa menee helposti.
N52
Vierailija kirjoitti:
Kadunylitysmittauksissa on todettu että yli 65 vuotiaiden nopeus katua ylittäessä on keskimäärin 4,5km/h ja sehän ei ole mitään pikakävelyä, vaan kaupungilla lompsimista. Alle 65 vuotiaiden nopeus oli keskimäärin 5,4km/h.
Johtuisiko siitä, että kadun yli syöhksälledään eikä mennä sitä perusvauhtia?
Ainakin minä ylitän kadun todella paljon ripeämmin kuin on keskimääräinen kävelyvauhti. Tulkinnantarvetta tällaisiin tilastoihin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On 98 % parempi kuin vaihtoehtoisesti löhötä kävelyn asemesta se tunti sohvalla.
100% parempi, siitä alapeukku.
On 2 prosentin mahdollisuus, että joskus on hyvä syy jäädäkin sohvalle kävelyn sijaan, esim. mieleinen yllätysseura...
Armeijassa marssittiin viimeksi varmaankin joskus 1990 luvulla. Nykyään jos on rakko jalassa saa autokyydin kasarmille.
Terkuin I/2011 (tällöin sai rakolla, nykyään marssit varmaan vapaaehtoisia)
Vierailija kirjoitti:
Minusta hidas, kävelen 5km 45minuuttia joka aamu töihin
Tossahan tulee hirvee hiki ennen töitä.
Toiset pääsee lujempaa, esim.pidemmät jalat/pidemmät askeleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vauhti. Itse kävelen lenkkini kääntöpisteelle,joka on linnuntietä 6km. päässä, saavun sinne yleensä 55 minuutissa.
Hanki älypuhelin ja Sports tracker, ei tarvi arvailla ja saa suoritukset arkistoon.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Sport Trackerissä 16,45 km matkan kävely ajassa 2h 26min. Jalkoja kyllä särki loppupäivän aikas paljon. :D
Se on Sports Tracker. Etkö osaa tulkita sitä kertomalla meille nopeutta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4vely#:~:text=Jalankulkijoiden%20ka….
"Jalankulkijoiden kadunylittämisnopeutta selvittäneessä tutkimuksessa alle 65-vuotiaiden kävelynopeus oli 5,4 km/h ja yli 65-vuotiaiden kävelynopeus oli 4,5 km/h"
Lainaus Wikipedian artikkelista. Kun sitten puhutaan liikkumismielessä kävelylle lähtevästä ihmisestä, niin oletuksena hän liikkuu tuota vauhtia nopeammin.
Just hyvä muussa tapauksessa syke nousee liikaa ei ole tarkoitus kävellä syke tapissa varsinkaan. Jos haluaa laihtua. Tietty pelkkään lämmittelyyn voi kävellä nopeempaa.
Minä kävelen 7.2 km 65-70 minuuttiin riippuen kelistä sekä omasta jaksamisesta. Olen 169 cm ja lyhytjalkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestötutkimuksessa "2km UKK kävelytestissä" (2km kävely mahdollisimman nopeasti) naisten huonokuntoisin neljännes ylittää ajan 17:43, eli nopeus alle 6,77km/h. Paraskuntoisin neljännes käveli nopeutta yli 7,55km/h. Kuten nopeuksista huomaa, niin loppupeleissä kävelynopeudessa on ylltävän pienetkin erot.
Monivuotisin kokemuksin pyöräteillä nämä kävelijät ovat ilmeisesti näkymättömiä. Mahdollisesti urheilurata-aikoja? En osaa sanoa alustan vaikutusta, kun itse olen urheiluradalla ollut viimeksi lukiossa.
Pyörätiellä suurin osa ei yritä kävellä mahdollisimman nopeasti. UKK testin voi kävellä millä tahansa tiellä, ei alusta taviskävelijän kävelyvauhtiin ihan älyttömästi vaikuta.
Kuntotestinä tuossa ei ole mitään järkeä kuin teoreetikon mielestä. Jos pystyn vaivattomasti juoksemaan matkan 14 minuuttiin, miksi kävelisin hampaat irvessä saman 16 ja puoleen minuuttiin?
Tuo UKK:n testi ei toimi, jos ihminen on kohtuullisessa juoksukunnossa (antaa liian huonoja tuloksia juurikin siksi, ettei sitä kävelynopeutta voi kovin paljon nostaa vaikka kunto sen sallisi). Silloin Cooper on parempi mittari. UKK:n testi on hyvä niille, jotka ei pysty juoksemaaan.
Kävelen joka toinen päivä 10 km matkan 1 h 30-35 minuutissa.
Aikalailla normaali kävelyvauhti. Ei mikään ripeä, ei mikään hidas.
Minusta aloittelevalle (ei ehkä niin hyvä kuntoiselle) on ihan hyvä nopeus, ja puolitoista tuntia just passeli aika. Eikä kannata murehtia jos jotkut painaa pää märkänä, että miksen minäkin noin... Mä tein eilen kävelylenkin 1h35min53sec ja 12.24km, vaihtelevaa maastoa. Asfalttia, hiekkaa ja purua. Alamäkeä ja ylämäkeä. Olen tätä tehnyt jo 4 vuotta ihan vain etsiessä rajojani, ja tyhmyys sakottaa. Oikean polven eturistiside meni paskaksi 6kk sitten, toki se parani mutta nyt vasen alkaa näyttää samoja oireita. Olenkin lisännyt pyöräilyä ja soutua kun ne on mulle vähemmän rasittavia, eli yritän sanoa ettei se matka ja nopeus, vaan liikunta niin että se on mukavaa ja palkitsevaa. Mukavia kävelylenkkejä ap:lle! T mies48v.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: tärkeintä on se, että liikut. Kyllä se nopeus sitten vähitellen kasvaa.
Olen itse 160 cm pitkä nainen, ja olen ihan mielenkiinnosta mitannut kävelynopeuksiani useaan otteeseen (matkat mitattu Polar M400:lla). Sellainen normaali sunnuntaikävelynopeus on minulle 6-6,5 km/h. Jos lähden kävelemään kuntoilumielessä, normaali nopeus vaihtelevassa maastossa on 6,5-7 km/h. Esimerkiksi viimeksi kävelin 10 km:n lenkin ajassa 1 h 24 min, mikä vastaa 7,1 km/h nopeutta. Joskus olen kävellyt 5 km:n matkan (osa virallisesti mitattua puolimaratonreittiä) 7,5 km/h nopeudella, mutta se vaati jo tiukkaa keskittymistä nopeuden ylläpitoon. UKK-testissä kävelin urheilukentällä 2 km vähän alle 14 minuuttiin eli nopeudella 8,5 km/h, mutta se vaati jo sitä, että keskityin joka ikiseen askeleeseen niin, että vauhti ei päässyt hetkeksikään hidastumaan. Vaihtelevassa maastossa en pystyisi kävelemään näin nopeasti.
N52
Kyllä minä näihin tuloksiin uskon. Itse olen 158 cm pitkä ja juoksun harrastaja, ja myös todella nopea kävelijä. Juostessa jaksan pitää 10 km / h vauhtia yllä vähän toistakymmentä kilometriä, sitten hidastuu. Kävelynopeuksiani en mittaile, mutta ohitan aina kaikki. UKK-kävelytestissä peittosin kaikki nuoremmat, myös miehet, mutta oli kyllä todella keskittymistä vaativaa hommaa, yhtään ei saanut herpaantua. Kovaa käveleminen on paljon vaikeampaa teknisesti kuin juokseminen.
Vetäsin joskus 6km lenkin tuntiin ihan koittaakseni. Aika kovaa saa kävellä. Itselle kuitenkin ihan mahdollinen. Normaali lenkki vaimon kanssa leppoisasti noin 12-13 min/km. Olisko tuo sitten jotain vajaa 5km/t. Tunne on ihan eri kun vähän nostaa vauhtia. Tällaisella huonokuntoisella hengästyy ihan eri tavalla. On siis kuntoa nostaakseen parempi. Painonpudotukseen luultavasti aika sama, mikä kävelyvauhti on. Muutenkin ruualla on paljon suurempi vaikutus painonhallinnassa.
Oliko tuo nopeus katsottu askelmittarista? Jossa ei ole GPS mittausta? Jos nopeuden ja pituuden mittaus perustuu pelkästään askeleiden määrän, niin siihä voi olla suurikin heitto, jopa kymmeniä prosentteja. Laitat puhelimeen ohjelma, joka mittaa pituuden GPS:n avulla (sportracket tai endomonto tms,). Vauhtisi saattoi olla selvästi kovempi mitä askelmittari näyttää.